Τρίτη, Δεκεμβρίου 13, 2022

Η πρόταση του Μάρκου Κρητικού για τα "καλύτερα" αστυνομικά μυθιστορήματα του έτους 2022

 


Τα καλύτερα αστυνομικά του 2022


Ο Μάρκος Κρητικός επιλέγει τα καλύτερα αστυνομικά μυθιστορήματα του έτους 2022 (το έτος δεν έχει κλείσει ακόμα οπότε αναμένεται μια μικρή προσθήκη αργότερα.

Ίκαρος

σελ. 312

Τα Σχέδια του χάους είναι η τέταρτη ιστορία του ιδιωτικού ντετέκτιβ Κρις Πάπας. Αυτή τη φορά θα τον συναντήσουμε στο Αίγιο, στα μαθητικά του χρόνια, σε ένα prequel των τριών προηγούμενων. Η προσπάθεια του διαπλεκόμενου δημάρχου να απαλλοτριώσει μια μικρή δασική έκταση με σκοπό την κατασκευή δημοτικού πάρκινγκ θα προκαλέσει τις αντιδράσεις του «Γάλλου», ενός αινιγματικού ξένου που έχει εγκατασταθεί πρόσφατα στην πόλη, ο οποίος θα βρεθεί νεκρός στο σπίτι του, με δυο μαχαιριές στην καρδιά. Λίγα χρόνια αργότερα,  ο Κρις Πάπας θα αναζητήσει μέχρι τη Βαρκελώνη ένα φίλο και συμμαθητή του που είχε διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην υπόθεση της δολοφονίας. Μια ιστορία ενηλικίωσης που εξελίσσεται σε μια περιπλάνηση υπαρξιακών αναζητήσεων με αφορμή τις αντηχήσεις ενός εγκλήματος στη ζωή των πρωταγωνιστών.  Στα Σχέδια του χάους, ο συγγραφέας αποκαλύπτει ένα πιο σκοτεινό  μυθιστορηματικό σύμπαν που δεν ακολουθεί πιστά τις συμβάσεις του αστυνομικού είδους.  Η αφηγηματική του ικανότητα στην εξαιρετική αποτύπωση μιας   ατμόσφαιρας συνεχούς μυστηρίου και αγωνιώδους προσμονής βάζει σε δεύτερο πλάνο την πλοκή της ιστορίας.

Μίνωας

σελ.348

Πρόκειται για τη βελτιωμένη επανέκδοση του πρώτου μυθιστορήματος του συγγραφέα, η οποία βασίστηκε στη βραβευμένη γαλλική έκδοση. Μια διπλή ανθρωποκτονία  στη σχολή της Νομικής,  θα αναστατώσει την ακαδημαϊκή κοινότητα. Ο αστυνόμος Μάρκου, απόφοιτος του Τομέα Εγκληματολογίας και παλιός γνώριμος των θυμάτων, θα αναλάβει την έρευνα. Η εξέταση μαρτύρων από το επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό, αν και θα φέρει στο φως ακαδημαϊκές ίντριγκες και προσωπικές εμπάθειες, δεν θα αποκαλύψει το τι συνέδεε τα δύο θύματα, πέραν της απασχόλησής τους με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο. Η διαφορετική προσέγγιση του αστυνόμου ως προς την χρονική ακολουθία των δύο φόνων, θα ανοίξει τον δρόμο για την εξιχνίαση της υπόθεσης. Ένα λογοτεχνικό whodunit, με σαφείς επιρροές από το έργο των σπουδαίων εκπροσώπων της χρυσής εποχής του αγγλικού αστυνομικού. Ο συγγραφέας συνυφαίνει επιδέξια το προφίλ και τα κίνητρα των υπόπτων, και συντηρεί υποδειγματικά την αγωνία του αναγνώστη μέχρι την τελική λύση του αστυνομικού γρίφου, με τη θεατρική αντιπαράθεση των υπόπτων και τον απαγωγικό συλλογισμό του για την αποκάλυψη του ενόχου.

Red n’ Noir

σελ. 116

Στις 6 Ιανουαρίου του 1931, το τεμαχισμένο πτώμα του εργολάβου Δημήτριου Αθανασόπουλου, βρέθηκε στις όχθες του ποταμού Κηφισού. Οι έρευνες οδήγησαν σε συλλήψεις από το οικογενειακό περιβάλλον του θύματος. «Στόχος μου είναι να φωτιστούν  οι πτυχές μιας υπόθεσης, που λόγω του θεσμικού μισογυνισμού, οδήγησε στην θανατική καταδίκη και στον αιώνιο (μέσω λαϊκών τραγουδιών) κοινωνικό διασυρμό δυο, κατά την γνώμη μου, αθώες γυναίκες», αναφέρει ο συγγραφέας  στην εισαγωγή όπου και παραθέτει την αλληλουχία των γεγονότων. Η ιστορία εκτυλίσσεται μέσω των δικαστικών ρεπορτάζ  που στέλνει προς δημοσίευση ένας μυθιστορηματικός δημοσιογράφος της εποχής, που  αντιπροσωπεύει το σύνολο των επώνυμων και ανώνυμων δημοσιογράφων που  κάλυψαν «το έγκλημα της Χαροκόπου». Μια αληθινή ιστορία που διαβάζεται σαν μυθιστόρημα και βασίζεται σε επιλογή δημοσιογραφικών ντοκουμέντων (docu-fiction). Ο αναγνώστη, σε ρόλο ενόρκου καλείται  να αναρωτηθεί –εξ ου και το ερωτηματικό στον τίτλο του βιβλίου– αν «ή ποινή του θανάτου ήταν μηδαμινή μπροστά στο μέγεθος του εγκλήματος» ή αν τελικά οι δυο γυναίκες ήταν «τα οικτρότερα θύματα ενός φρικιαστικού κοινωνικού δράματος». Μια εξαιρετική προσπάθεια στο χώρο του true-crime.

Κέδρος

σελ. 208

Ο ιδιόρρυθμος και μοναχικός Νετούνο, ένας χάκερ που συστήνεται ως ιδιωτικός ντετέκτιβ και ζει στην Αθήνα «οχυρωμένος» σ’ ένα δαιδαλώδες οίκημα-καταφύγιο, με τρεις ορόφους κάτω από τη γη είναι ο πρωταγωνιστής της ιστορίας, ο οποίος  διαθέτει και κάποιες μεταφυσικές ικανότητες που μας θύμισαν τον μυθιστορηματικό, ναπολιτάνο αστυνόμο Ριτσιάρντι, του Μαουρίτσιο ντε Τζιοβάννι.  Μια χειμωνιάτικη νύχτα, ο αινιγματικός Μαρκ ή αλλιώς «Γάλλος», θα εντοπίζει στην Παλλήνη έναν παλιό του γνώριμο και θα  του αποσπάσει δια της βίας πληροφορίες, σχετικές με την ύπαρξη ενός μεγάλου χρηματικού ποσού. Λίγους μήνες αργότερα, το ποσό αυτό θα αποτελέσει το κίνητρο της απαγωγής με μαφιόζικο τρόπο, ενός μικρού παιδιού στη Λάρισα. Η μητέρα του, η οποία στο παρελθόν συνδεόταν με τον Νετούνο, θα ζητήσει τη βοήθεια του  γιατί είχε χειριστεί παλαιότερα με επιτυχία, μια πολύκροτη παρόμοια υπόθεση. Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα υψηλής έντασης, όπου ο συγγραφέας με κινηματογραφική γραφή,  αφηγηματική οικονομία και πλοκή που  εξελίσσεται κυρίως στο πεδίο με την αλληλουχία σκηνών δράσης, προσαρμόζει βασικά χαρακτηριστικά του pulp fiction στην τοπογραφία και την κουλτούρα της ελληνικής επαρχίας.

Bell/Χαρλένικ Ελλάς

σελ. 320

Το τελευταίο μέρος της σειράς Drifter, ξεκινάει με την κινηματογραφική δολοφονία ενός επιχειρηματία στη Βούλα. Οι δυο δράστες θα διαφύγουν μαζί προς το κέντρο της Αθήνας και εκεί οι δρόμοι τους θα χωρίσουν και ο καθένας μόνος του θα προσπαθήσει να αποφύγει τη σύλληψη. Η επόμενη μέρα θα βρει τον Στράτο Μαύρο στα κρατητήρια της ΓΑΔΑ, ως ύποπτο μιας σειράς  αποτρόπαιων εγκλημάτων. Ο άνθρωπος που βρίσκεται πάντα στο λάθος μέρος, τη λάθος στιγμή, θα δεχτεί μια περίεργη πρόταση που θα τον ξαναβάλει για τελευταία φορά στο επίκεντρο της αλλόκοτης ιστορίας.  Ένα αυθεντικό ελληνικό pulp μυθιστόρημα, με τα κλισέ και τις υπερβολές που επιτάσσει το είδος. Με εναλλαγές πρωτοπρόσωπης και τριτοπρόσωπης ενεστωτικής αφήγησης μεταξύ  του πρωταγωνιστή και του αφηγητή της ιστορίας και με παρεμβολές σε δεύτερο πρόσωπο της συνειδησιακής φωνής  μιας τραγικής ηρωίδας,  ο συγγραφέας κρατάει σε εγρήγορση τον αναγνώστη και εξελίσσοντας την ιστορία μέσα από συνεχείς σκηνές δράσης  και δυναμικούς διαλόγους την οδηγεί σε μια εκρηκτική λύση όπως αρμόζει σε μια σκληρή «τριλογία αστικής αλητείας».

Αλεξάνδρεια

σελ. 256

Το δεύτερο βιβλίο του συγγραφέα περιλαμβάνει τρεις αστυνομικές ιστορίες. Ένας μπράβος σε μαγαζιά της Ρόδου και διακινητής ναρκωτικών κάτω απ’ τη μύτη της αστυνομίας, θα προσπαθήσει μόνος του να εντοπίσει την πανάκριβη μοτοσυκλέτα του, η οποία  κλάπηκε μυστηριωδώς στο νησί (Για την τιμή του διαβόλου). Η ήρεμη οικογενειακή ζωή ενός μικροαστού στην Αθήνα θα διαταραχθεί, όταν ένα βράδυ ένας άγνωστος, χωρίς εμφανή κίνητρα, θα πετάξει έναν εμπρηστικό μηχανισμό στη βιτρίνα του κουρείου του (Μιζ-αν-πλι). Ένας αινιγματικός ναυτικός θα βρεθεί στη Λέρο προκειμένου  να πουλήσει τα πολύτιμα κλοπιμαία μιας μεγάλης ληστείας στην Αμβέρσα (Από τα Λέπιδα με αγάπη). Τρεις διαφορετικές  ιστορίες μυστηρίου, με υποδειγματική νουάρ ατμόσφαιρα και ετερόκλητους πρωταγωνιστές  που προκαλούν τη μοίρα τους με αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν –σαν μύγες σε κόκκινο βελούδο–  σε ένα αναπόδραστο κύκλο βίας. Ο συγγραφέας οδηγεί  επιδέξια κάθε υπόθεση  σε μια έξυπνη ανοιχτή λύση κλείνοντας το μάτι στο αναγνώστη, για να δώσει τη  δική του εκδοχή στο τέλος της ιστορίας. Οι λάτρεις των γρήγορων σπορ αυτοκινήτων και μοτοσικλετών είναι σίγουρο ότι θα το απολαύσουν περισσότερο.

[......................................................]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Γάλλοι σεφ μαγειρικής: εκπαιδευτές και συνεργάτες ή σαδιστές που κάνουν εφιαλτική τη ζωή των εκπαιδευομένων και των υφισταμένων τους;

  Εφιάλτες στην κουζίνα Από τα μικρά μπιστρό ώς τα φημισμένα πολυτελή εστιατόρια, οι...