ΕΛΤΑ: Τα απαξιώνουν για να τα ιδιωτικοποιήσουν;
Σε κατάσταση «σοκ» παραμένουν ακόμη σημαντικές υπηρεσίες των Ελληνικών Ταχυδρομείων, μετά την κυβερνοεπίθεση της 20ης Μαρτίου που προκάλεσε συνωστισμό και «ουρές» στα καταστήματα και καθυστερήσεις στην καταβολή των συντάξεων, ενώ από 1η Απριλίου η κυβέρνηση απέλυσε 300 εργολαβικούς εργαζόμενους των ΕΛΤΑ, σε μία προσπάθεια, δήθεν, μείωσης του μισθολογικού κόστους, ενόψει και της ιδιωτικοποίησης που προωθεί το Υπερταμείο, στον έλεγχο του οποίου υπάγονται τα Ταχυδρομεία της χώρας.
Η ετοιμότητα και το ενδιαφέρον της κυβέρνησης, έναντι των ελληνικών ταχυδρομείων, φάνηκε άλλωστε μόλις πρόσφατα, μετά την επίθεση των χάκερς στο πληροφοριακό σύστημα των ΕΛΤΑ.
Πέρασαν 15 ημέρες και τα ΕΛΤΑ ακόμη βρίσκονται σε κατάσταση παράλυσης, ενώ επίσημη ενημέρωση για τη ζημιά και της συνέπιες της επίθεσης δεν υπάρχει.
Ο πρωτεργάτης της ψηφιακής διακυβέρνησης υπουργός, Κ. Πιερρακάκης και οι σύμβουλοι του τεχνοκράτες, ούτε χθες απάντησαν στον τομεάρχη Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Χαρίτση, που σχολίασε πως «για 15η μέρα τα ΕΛΤΑ βρίσκονται ουσιαστικά εκτός λειτουργίας» και ενώ ζητούσε ενημέρωση για την αποκατάσταση της λειτουργίας και το σχέδιο κυβέρνησης «για αποζημίωση των πληττόμενων επιχειρήσεων».
Μόνο που οι πληττόμενοι δεν ήταν μόνο οι επιχειρήσεις, αλλά και ο απλός πολίτης, που όλες αυτές τις ημέρες πρέπει να στηθεί στην ουρά για να διεκπεραιώσει απλές ταχυδρομικές διαδικασίες. Επίσης πολλοί συνταξιούχοι μάταια περίμεναν στις ουρές για να πάρουν τις συντάξεις τους.
Ακόμα και σήμερα είναι αμφίβολο αν μπορεί κάποιος να στείλει ένα φάκελο ή δέμα στο εξωτερικό, διότι το ψηφιακό σύστημα ιχνηλάτησης (track and trace), των μεταφερόμενων γραμμάτων και δεμάτων, έχει πληγεί από την κυβερνοεπίθεση και έχει τεθεί εκτός λειτουργίας. Επίσης, λόγω της επίθεσης των χάκερ, έχουν χαθεί σημαντικά αρχεία συναλλαγών, με αποτέλεσμα πολλές εταιρίες να μην μπορούν να εισπράξουν χρήματα, τα οποία τα ΕΛΤΑ έχουν ήδη προεισπράξει από αντικαταβολές κατά την παράδοση προϊόντων.
Όπως αναφέρουν στην Parallaxi, στελέχη των ΕΛΤΑ, η ζημιά έχει αποκατασταθεί εν μέρει, αλλά η έκταση της ζημιάς ακόμα δεν έχει αποτιμηθεί. Με λίγα λόγια, ακόμα δεν ξέρουν την έκταση των δεδομένων που έχουν αφαιρέσει οι χάκερ, καθώς τα ελληνικά ταχυδρομεία διαχειρίζονται μία μεγάλη γκάμα και όγκο δεδομένων, που αφορούν πλήθος από δραστηριότητες πολιτών και εμπορικών επιχειρήσεων.
Έχουν υποβαθμίσει τις υπηρεσίες των ΕΛΤΑ
Το μείζον πρόβλημα όμως με τα ελληνικά ταχυδρομεία, δεν είναι η πρόσφατη κυβερνοεπίθεση που έκανε «σμπαράλια» τα απαρχαιωμένα πληροφοριακά συστήματα των ΕΛΤ, αλλά η πολιτική και η στρατηγική της κυβέρνησης, η οποία εμμένει σταθερά στη νεοφιλελευθέρη πολιτική της και σχεδιάζει την ιδιωτικοποίηση τους.
«Το πλάνο λέει ότι μέσα στην επόμενη πενταετία θα πρέπει να μπει στρατηγικός επενδυτής αλλά μάλλον αυτό θα γίνει πολύ πιο νωρίς», σχολιάζει κεντρικό στέλεχος των ΕΛΤΑ, που περιγράφει μία κατάσταση απαξίωσης και διάλυσης των ελληνικών ταχυδρομείων: πολλά καταστήματα, ιδίως στην επαρχία έχουν κλείσει και έχουν συμπτυχθεί για να καλύψουν μεγάλες γεωγραφικές περιοχές ενώ έχει μειωθεί δραστικά το προσωπικό με αποτέλεσμα οι διανομείς να μην επαρκούν και να έχουν μειωθεί κατά πολύ τα δρομολόγια διανομής και η συχνότητα παράδοσης.
Μάλιστα σε χωριά κάτω των 500 κατοίκων κάνουν μαύρα μάτια να δουν
ταχυδρομικό διανομέα, διότι περνάει μία φορά την εβδομάδα, ενώ σε πολλά
καταστήματα ακόμα και κεντρικά οι θυρίδες είναι άδειες από υπαλλήλους
και υπάρχει φόρτος και ένταση εργασίας. Να σημειώσουμε ότι ακόμα και στο
νομό Θεσσαλονίκης 1 στα 4 καταστήματα την τελευταία 2ετία έχει κλείσει.
Μαζικές απολύσεις, εθελούσια και εργολαβικοί υπάλληλοι
Δεν είναι τυχαίο ότι η κυβέρνηση, σε μία προσπάθεια προφανώς να προετοιμάσει το έδαφος για μεγάλες αλλαγές και ίσως να απαξιώσει ακόμα περισσότερο το κύρος των ΕΛΤΑ, τις τελευταίες ημέρες και συγκεκριμένα στο τέλος Μαρτίου, έδειξε την πόρτα της εξόδου σε 300 εργολαβικούς εργαζόμενους, αποστερώντας από τα ταχυδρομεία κρίσιμο υπαλληλικό προσωπικό.
«Δεν μας έχουν πει για ποιο λόγο προχώρησαν σε αυτές τις μαζικές απολύσεις των συμβασιούχων συναδέλφων μας, παρότι ζητήσαμε ενημέρωση», τονίζει στην Parallaxi, o Γιάννης Μώρος, μέλος της διοίκησης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών, ο οποίος εκπροσωπεί επίσης τους εργαζόμενους και στο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού.
Επίσης αναφέρει ότι δεν υπάρχει και καμία ενημέρωση για της ζημιά που έχει επιφέρει η κυβερνοεπίθεση στα συστήματα των ΕΛΤΑ, όπως δεν υπάρχει και σαφής σχεδιασμός για το μέλλον της υπηρεσίας. «Εδώ και δύο χρόνια μιλούν για ψηφιακό εκσυγχρονισμό αλλά αυτό που βλέπουμε είναι τα προβλήματα να οξύνονται, να μειώνονται οι θέσεις εργασίας και οι υπηρεσίες να υποβαθμίζονται σε βάρος των πελατών μας και της υπηρεσίας», τονίζει.
Πράγματι τα ΕΛΤΑ, μέσα στο 2021, έχουν μειώσει το προσωπικό τους κατά 2000 περίπου άτομα μέσω ενός προγράμματος εθελούσιας εξόδου, από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούνιο του 2021.
Σήμερα ο Οργανισμός απασχολεί περίπου 3.200 μόνιμους υπαλλήλους και περίπου 1200 εργολαβικούς υπαλλήλους, τους οποίους ενοικιάζει από ιδιωτικές εργολαβικές εταιρίες. Πρόκειται για συνθήκες απασχόλησης που θυμίζουν άλλες εποχές, καθώς οι «εργολαβικοί» απασχολούνται με μηνιαίες συμβάσεις και «κοστίζουν» στα ΕΛΤΑ, περίπου 1100 ευρώ το μήνα, αλλά οι ίδιο εισπράττουν μόλις 500 ευρώ.
Τα υπόλοιπα αφορούν τις ασφαλιστικές τους εισφορές» αλλά και την προμήθεια που εισπράττουν οι εταιρίες ενοικίασης εργαζομένων. Βάσει της ΣΣΕ θα έπρεπε να αμείβονται με 800 ευρώ καθαρά, αλλά το καθεστώς των ευέλικτων μορφών απασχόλησης, ευνοεί την ύπαρξη αυτών των εταιριών ενοικίασης εργαζομένων, που λειτουργούν υπό την «πολιτική προστασία» συγκεκριμένων πολιτικών παραγόντων.
«Αν δεν είσαι αρεστός ή προσκείμενος σε βουλευτή, δύσκολα να μπεις
στις λίστες απασχόλησης», τονίζει συνδικαλιστικό στέλεχος, με πολλά
χρόνια θητείας στα τοπικά σωματεία και στην Ομοσπονδία των Ταχυδρομικών.
Η επόμενη ημέρα
Ποιο όμως είναι το μέλλον των ΕΛΤΑ, τα οποία να θυμίσουμε υπάγονται στο χώρο ευθύνης του λεγόμενου Υπεραταμείου, της «Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας», που έχει συσταθεί προκειμένου να διαχειριστεί το χαρτοφυλάκιο του Ελληνικού δημοσίου και ελέγχεται από το υπουργείο Οικονομικών;
Σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό, εντός της επόμενης πενταετίας θα πρέπει να αναζητηθεί στρατηγικός επενδυτής για τα ΕΛΤΑ, τα οποία κατά «παράδοση», είτε είναι «ζημιογόνα», είτε παρουσιάζουν πρόβλημα ρευστότητας. Από τότε που άνοιξε η ταχυδρομική αγορά στη χώρα μας, οι μεγάλες ιδιωτικές εταιρίες που προσφέρουν ταχυδρομικές υπηρεσίες ανταγωνιστικές των ΕΛΤΑ, πιέζουν σταθερά όλες τις κυβερνήσεις να προχωρήσουν σε παραχωρήσεις του ταχυδρομικού έργου.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι σχετικά σύντομα η συζήτηση για την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ θα ξεκινήσει και ήδη κάποιες εταιρίες έχουν δείξει ενδιαφέρουν. Ίσως δεν είναι σύμπτωση ότι τα ΕΛΤΑ έχουν αναθέσει σε ιδιωτική εταιρία να εκπονήσει μελέτη βιωσιμότητας και ανάπτυξης της εταιρίας για συγκεκριμένους τομείς ενώ την ίδια ώρα ακούγεται πως πολυεθνικές εταιρίες από τον Καναδά, τη Γερμανία και το Βέλγιο, φέρεται να κινούνται διερευνητικά.
Επίσης υπάρχουν και «εγχώριοι παίχτες», που πιθανά να έβλεπαν ως επενδυτική ευκαιρία τα ΕΛΤΑ, όπως ο εφοπλιστής Β. Μαρινάκης, ο μεγαλομέτοχος του Ολυμπιακού. Να τονίσουμε ότι εντός του 2021, ο Όμιλος Μαρινάκη εισήλθε στην ταχυδρομική αγορά αγοράζοντας την εταιρία ταχυμεταφορών «Courier Center», με στόχο όπως αναφέρθηκε και σε σχετική ανακοίνωση, να δημιουργηθεί «ένα νέο γκρουπ εταιριών που θα δραστηριοποιείται στον τομέα των υπηρεσιών προς τους καταναλωτές (consumer services)».
Όλα αυτά βέβαια προς το παρόν ανήκουν στη σφαίρα της ερμηνείας των εξελίξεων, αλλά η Ομοσπονδία των Ταχυδρομικών εύλογα σχολιάζει: «ποιες είναι πράγματι οι προθέσεις των κυβερνώντων;
Μήπως η πώληση είναι το σχέδιο πίσω από όλα αυτά; Ο ελληνικός λαός θα στερηθεί μία ακόμα δημόσια επιχείρηση;
Όλα φαντάζουν σαν ψέμα, αλλά δυστυχώς παρόμοιες περιπτώσεις έχουν υπάρξει ξανά στο παρελθόν και οι μνήμες από το «μαύρο της ΕΡΤ» είναι ακόμα νωπές».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου