Cinobo: Ελληνικό, ποιοτικό με γυναικεία σφραγίδα
Η ομάδα (αν και όχι ολόκληρη) του Cinobo!
ΦΩΤ.: ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Cinobo σινεμά χωρίς σύνορα - Γνωρίζουμε, μέσα από τους ανθρώπους της, τη μοναδική ελληνική πλατφόρμα ταινιών που δημιουργήθηκε από την 26χρονη Δάφνη
Μόλις είχα βγει από δημοσιογραφική προβολή ταινίας, διανομής Cinobo. Είχα ακούσει γι’ αυτή την πλατφόρμα και είχα εκπλαγεί ευχάριστα μόλις διαπίστωσα και πόσο οικονομική είναι (λιγότερα από 8 ευρώ/μήνα) και τι εξαιρετικές ταινίες έχει - τις περισσότερες δεν μπορούσα να τις βρω πουθενά αλλού. Ημουν σίγουρη πως υπάρχει μια μεγάλη ομάδα από πίσω, με κεφάλαια και τεχνογνωσία. Δεν ήξερα καν ότι είναι ελληνική.
Βγαίνοντας από το σινεμά, γνωρίζω τη Μαρίνα - από την ομάδα του Cinobo. Και τότε μαθαίνω πως όλο αυτό το υπέροχο πράγμα το «έτρεχε» μια παρέα νέων παιδιών, καμιά δεκαριά τότε (τώρα είναι δεκατρία!) και πως στήθηκε από ένα κορίτσι μόλις 26 ετών!
Δίχως καμία κρατική βοήθεια, δίχως καμία πρότερη επιχειρηματική εμπειρία, με κύρια δύναμη ώθησης την αγάπη για το σινεμά. Ε, ο Σεφερλής να έπαιρνε Οσκαρ καλύτερης ταινίας, λιγότερο έκπληξη θα μου προξενούσε... Μα γίνονται αυτά τα πράγματα στην Ελλάδα;
Η Δάφνη στα 26 της τόλμησε και έσπασε τα στερεότυπα
Η Δάφνη είναι 28 ετών, βιολόγος και η εμπνεύστρια, ιδρύτρια και επικεφαλής της ομάδας του Cinobo. Της γνωστής πλέον, ψηφιακής, συνδρομητικής πλατφόρμας, κυρίως arthouse ταινιών, που δεν μπορείς να βρεις πουθενά αλλού - εγχώριες και ξένες, κλασικές και πρόσφατης παραγωγής. Αυτόν τον Μάρτιο, το Cinobo κλείνει τα δυο του (μόλις!) χρόνια. Ολα ξεκίνησαν από μια ανάγκη...
«Θυμάμαι πως μου άρεσε πάρα πολύ το όνομα. Και το πώς ακουγόταν και το τι σημαίνει: Cinobo - Cinema No Borders. Σινεμά χωρίς σύνορα, δίχως όρια. Σημαίνει πως ξεπερνάμε πραγματικά τα σύνορα, συνομιλούμε με πολλούς πολιτισμούς, ξεπερνάμε φόρμες καλλιτεχνικές.
Μέσω των ταινιών μας, ξεπερνάμε και σπάμε τα στερεότυπα σε κάθε επίπεδο. Το σινεμά έχει αυτή τη δύναμη: σε ταξιδεύει δίχως να μετακινηθείς, ανοίγει ορίζοντες, βλέμματα άρα και μυαλά και συνειδήσεις και τρόπους σκέψης και αισθητική και όραμα. Γιατί, για μας, από εκεί ξεκίνησαν και εκεί καταλήγουν όλα: στο όραμα», μας λέει η Δάφνη Μπεχτσή, στα γραφεία του Cinobo στα Εξάρχεια.
Δεν ήμασταν προετοιμασμένοι να δούμε μπροστά μας ένα τόσο νέο κορίτσι, με ένα μεγάλο χαμόγελο και ταυτόχρονα τόσες γνώσεις πάνω και στο τι σημαίνει «στήνω μια επιχείρηση από την αρχή» και «καλό σινεμά». Η Δάφνη μάς κέρδισε από την πρώτη στιγμή. Είναι μόλις 28 ετών, έστησε το Cinobo στα 26 της και είναι έτοιμη. Βασικά, πανέτοιμη.
«Προφανώς ξεφεύγουμε από το καθιερωμένο και το συντηρητικό. Αυτό είναι και πολιτική στάση αν θες (εξάλλου, τι δεν είναι πολιτική;). Αυτό όχι μόνο δεν μας φόβισε, αλλά μας έδωσε δύναμη!», συνεχίζει. Ηταν πνεύμα αντιλογίας από μικρή. Για το μόνο που ήταν σίγουρη ήταν πως ήθελε να ζήσει στο εξωτερικό.
Τα κατάφερε. Πέρασε στο Βιολογικό Θεσσαλονίκης, ωστόσο αποφάσισε και έφυγε για σπουδές στη Γλασκόβη και μετά στο Λονδίνο. Εκεί σπούδασε και δούλεψε ως βιολόγος σε εργαστήρια, κάνοντας έρευνα πάνω στην ελονοσία. Ηταν έτοιμη για διδακτορικό, το ξεκίνησε, με ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα πάνω στην εξάλειψη της ελονοσίας (για το οποίο μιλάει ακόμη με ενθουσιασμό και βαθιά γνώση), ωστόσο εν τέλει αποφάσισε να μην περάσει τη ζωή της μέσα στα εργαστήρια (αν και είχε πάρει και μια καλή υποτροφία). «Εσπασε» τα σύνορα λοιπόν για δεύτερη φορά και στράφηκε στον κινηματογράφο.
Ως κόρη ενός ανθρώπου που ήταν διανομέας και ασχολούνταν με το σινεμά, από μικρή τον συνόδευε σε φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Οπότε, αποφάσισε να φτιάξει μια πλατφόρμα με σινεμά απ’ όλο τον κόσμο, για όλο τον κόσμο:
«Κάπως έτσι προέκυψε και η ιδέα του Cinobo: ακριβώς γιατί έβλεπα πάρα πολλές ταινίες, εξαιρετικές, πρωτοποριακές, απίστευτες ταινίες στα διάφορα φεστιβάλ, αλλά ποτέ στους κινηματογράφους. Δεν έπαιρναν διανομή.
Ωστόσο ήξερα πως όλοι όσοι γνώριζα θα ήθελαν να τις δουν. Οπότε δεν έμενε παρά να δημιουργήσω μια «δίοδο επικοινωνίας» ανάμεσα σε αυτές τις ταινίες και το κοινό τους. Αυτό είναι το Cinobo: ένας τρόπος να βρουν αυτές οι ταινίες το κοινό τους.
Η αλήθεια είναι πως περίμενα, βασικά ήμουν σίγουρη πως κάποιος θα έκανε κάτι παρόμοιο στην Ελλάδα. Αλλά έβλεπα πως κανείς δεν το έκανε. Ετσι, όταν ήρθε η στιγμή και άρχισα ν’ αναζητώ κάτι έξω από πανεπιστήμια και εργαστήρια, κάτι που θα έδινε ένα άλλο νόημα στη ζωή μου, αλλά και όχι μόνο τη δική μου, είχα και την αγάπη μου για το σινεμά, δεν είχε γίνει και κάτι τέτοιο στην Ελλάδα, οπότε το αποφάσισα! Βέβαια, προσώρας, είχε προκύψει μόνο η ιδέα…
Το Cinobo ξεκίνησε την ημέρα που έκλεισαν οι κινηματογραφικές αίθουσες λόγω πανδημίας: Μάρτιος του 2020 - απίστευτο;», μας λέει η Δάφνη και γελάμε. «Φυσικά, η προετοιμασία είχε ξεκινήσει περίπου ένα με δύο χρόνια πριν. Ο πατέρας μου, ως γνώστης του χώρου, με βοήθησε πολύ. Βασικά δεν νομίζω να μπορούσε να γίνει χωρίς αυτόν, καθώς εγώ δεν είχα ιδέα από επιχειρήσεις και ιδέα από Ελλάδα, καθώς είχα ζήσει έξω την ενήλικη ζωή μου.
Οπότε ο πατέρας μου ήταν ένας πολύ σημαντικός σύμβουλος για μένα: το σχεδιάσαμε, ως άσκηση επί χάρτου κανονικά, φτιάξαμε το business plan και είδαμε πως αν υπήρχε μια κρίσιμη μάζα συνδρομητών, θα μπορούσε να είναι βιώσιμο. Ενας από τους πρώτους συνεργάτες μου, ο Αλέξης Βούκαλης, ήταν επίσης καταλύτης για να προχωρήσει η ιδέα. Συμμετείχε πολύ στο κομμάτι της έρευνας, του πώς μπορεί να βγει στον αέρα και ακόμη είμαστε μαζί σε αυτό.
Μετά έπρεπε να βρω χρηματοδότηση, καθώς δεν είχα κεφάλαιο φυσικά. Απευθύνθηκα σε έναν κύκλο φίλων, γνωστών, γνωστών γνωστών και επιχειρηματιών που ουσιαστικά πίστεψαν στην ιδέα και θέλησαν να με βοηθήσουν να την κάνω πραγματικότητα.
Καμία κρατική βοήθεια ή από ινστιτούτα ή φορείς ή κάτι τέτοιο. Την ίδια στιγμή, ο Αλέξης κι εγώ δουλεύαμε σαν οκτώ άτομα! Και αυτό το κάναμε επί ενάμιση χρόνο. Τα λεφτά δηλαδή που δεν είχαμε, τα δουλέψαμε. Βασικά, είναι ένα θαύμα πως με το ποσό που συλλέξαμε αρχικά έγινε αυτό που έγινε και στήθηκε το Cinobo.
Ηταν όμως αρκετό για να γίνει η αρχή... Θέλαμε να δημιουργήσουμε μια πλατφόρμα με ανεξάρτητο και arthouse σινεμά, αλλά και ελληνικές παραγωγές. Ειδικά για τις ελληνικές ταινίες, το ήθελα πολύ γιατί θυμάμαι πως στο εξωτερικό δεν μπορούσα πουθενά να δω ελληνικό σινεμά. Μας βοήθησε και η Ακαδημία Κινηματογράφου, πήραμε όλες τις βραβευμένες ταινίες και πλέον έχουμε περάσει και στη διανομή επιλεγμένων ελληνικών παραγωγών.
Υπάρχουν πολλές αντίστοιχες πλατφόρμες. Φυσικά υπάρχουν το Amazon και το Netflix, όπου θα σε κατακλύσουν με mainstream κυρίως ταινίες, τόσες ώστε ο θεατής δυσκολεύεται να βρει αυτό που πραγματικά τον ενδιαφέρει ή να καταλάβει τι πραγματικά τον ενδιαφέρει. Το Cinobo είναι μια πιο μικρή πλατφόρμα, φυσικά, μόνο για Ελλάδα και Κύπρο (προσώρας έστω…) και είναι περισσότερο προσανατολισμένο σε ένα ανεξάρτητο, διεθνή και εγχώριο σινεμά, arthouse, με ιδιαίτερη αισθητική, με κλασικές ταινίες, αλλά και σύγχρονης παραγωγής, που δύσκολα να δεις (αν τις δεις ποτέ) στις αίθουσες».
Τη ρωτάμε για το τι συμβαίνει τώρα, που έχουν ήδη δύο χρόνια στο χώρο, για το πώς βλέπει το σινεμά και κυρίως τις ελληνικές παραγωγές σε σχέση με την κρατική χρηματοδότηση: «Είναι ένα ευαίσθητο θέμα αυτό με το κρατικό χρήμα και την ελληνική κινηματογραφία. Για εμένα το σημαντικό είναι να μπορεί ο θεατής να έρθει σε επαφή με το ελληνικό σινεμά. Θεωρώ ότι πρέπει να γίνουν και άλλα βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση που θα βοηθήσουν τις ελληνικές παραγωγές να αναδεικνύονται άμεσα μετά την κυκλοφορία τους και με περισσότερα μέσα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έτσι θα βοηθηθεί πραγματικά το ελληνικό σινεμά.»
«Η αλήθεια είναι πως έχουμε αντιμετωπίσει πολλές δυσκολίες - από εκεί που το περιμένεις κι από εκεί που δεν το περιμένεις» εξηγεί η Δάφνη. «Αλλά και από την εργαστηριακή μου εμπειρία στη Βιολογία, έχω μάθει να δρω μεθοδικά: αν υπάρχει ένα πρόβλημα, θα προσπαθήσεις να το λύσεις. Δίχως να έχω ιδέα από το επιχειρείν στην αρχή, ούτε από το πώς λειτουργούν τα πράγματα στην Ελλάδα, ωστόσο από δύο κατορθώσαμε να γίνουμε δώδεκα και να δημιουργήσουμε έναν κύκλο εμπιστοσύνης και μεταξύ μας και ανάμεσα σε μας και τους ανθρώπους του σινεμά (δημιουργούς, θεατές, παραγωγούς, συνδρομητές). Και αυτό μού φαίνεται μαγικό!».
Νέες ταινίες και αφιερώματα
Στο Cinobo υπάρχουν οι περισσότερες ταινίες ελληνικού σινεμά που έχει οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα, όπως το πολυβραβευμένο «Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη που σάρωσε στα Βραβεία Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, το πολυσυζητημένο «Πρόστιμο» του Φωκίωνα Μπόγρη, το «Ακίνητο Ποτάμι» του Αγγελου Φραντζή, η «Πράσινη Θάλασσα» της Αγγελικής Αντωνίου και πολλές που πρόκειται να «ανέβουν» σύντομα (όπως τα «Μαγνητικά Πεδία» του Γιώργου Γούση και η «Αγέλη Προβάτων» του Δημήτρη Κανελλόπουλου, που τις περιμένουμε πώς και πώς!). Φέτος ξεκίνησαν να ανεβαίνουν στην πλατφόρμα, εκτός από τις παλιές και κλασικές ταινίες, και νέες σε α’ ψηφιακή προβολή.
Tο Cinobo ξεκίνησε και τη διανομή ταινιών με τίτλους όπως η «Μπενεντέτα» του Πολ Βερχόφεν με πρωταγωνίστριες τη Σαρλότ Ράμπλινγκ και τη Δάφνη Πατακιά, το βραβευμένο στο Βερολίνο με Χρυσή Αρκτο «Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό», ο περσινός Χρυσός Φοίνικας «Titane» της Ζουλιά Ντικουρνό (σκηνοθέτιδας του «Raw», το οποίο υπάρχει κι αυτό στην πλατφόρμα). Επίσης, το Cinobo κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους και την πρώτη του ελληνική ταινία, το «Ντάνιελ ‘16» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου.
Υπάρχουν μεγάλα αφιερώματα. Αφιέρωμα Horror (με 30 εμβληματικές ταινίες τρόμου, από κλασικές μέχρι σύγχρονες), Αληθινές Ιστορίες, Σινεμά στα Ακρα, Εδώ είναι Βαλκάνια, Μουσική και Φιλμ, Μεγάλοι Σκηνοθέτες (π.χ. όλη η φιλμογραφία -ταινίες μεγάλου μήκους- του Τσάπλιν) κ.ά. Μόλις προστέθηκε και νέα κατηγορία «Oscars», για τον οσκαρικό Μάρτιο με 65 ταινίες που έχουν φτάσει στα μεγάλα χολιγουντιανά βραβεία, παλιές και νεότερες («Ομπρέλες του Χερβούργου» του Ζακ Ντεμί, «Κλεμμένα Φιλιά» του Φρανσουά Τριφό, «Αστακός» του Γιώργου Λάνθιμου, «Ψυχρός Πόλεμος» του Πάβελ Παβλικόφσκι, «Ο Εμποράκος» του Ασγκάρ Φαραντί, «Million Dollar Baby» του Κλιντ Ιστγουντ κ.ά.).
Επιλογές από τις νέες ταινίες αυτού του μήνα: «Love» του Γκασπάρ Νοέ, «Cow»/«Αγελάδα» (το ντοκιμαντέρ της Αντρέα Αρνολντ που βγήκε και στις αίθουσες πριν από λίγες μέρες, στις 3/3, και συνεχίζει στην πλατφόρμα), «Κορίτσι για Σπίτι» (ρομαντική κομεντί με την Οντρέ Τοτού) κ.ά.
Η ομάδα του Cinobo μόλις εξασφάλισε τη διανομή της φετινής Χρυσής Άρκτου του Βερολίνου. Πρόκειται για την ταινία «Οι Ροδακινιές του Αλκαράς» της Κάρλα Σιμόν που θα κάνει πρεμιέρα στους κινηματογράφους το καλοκαίρι και μετά στην πλατφόρμα
Η ομάδα του Cinobo
«Από το δικό μας μετερίζι, κάνουμε κι εμείς το δικό μας όραμα πραγματικότητα. Ενα όραμα που ξεκίνησε ως ανάγκη. Ανάγκη να μπορούμε να δούμε ταινίες στις οποίες δεν είχαμε πρόσβαση. Μαζί μου εργάζονται ακόμη 12 άτομα», μας λέει η Δάφνη. Οι 12 απόστολοι ή οι 12 θεοί του Ολύμπου, της λέμε και χαμογελάει πλατιά.
Συνομιλήσαμε με τους περισσότερους: Σοφία Μπεχτσή, Τάσος Χατζηευφραιμίδης, Αλέξης Βούκαλης, Μαρίνα Λιμπέρη, Τάσος Μελεμενίδης, Κωνσταντίνος Τσίγκος, Νιόβη Βουδούρη, Ευτυχία Τερζή, Βαγγέλης Δημόπουλος, Θοδωρής Δημητρόπουλος. Ολα τους νέα παιδιά, με μόρφωση και πάντα με μια ιδιαίτερη ιστορία που τους συνδέει με το σινεμά.
«Οταν συναντήθηκα για πρώτη φορά με τη Δάφνη στο Φεστιβάλ Βενετίας το 2019 και μου μίλησε για τα σχέδιά της για μια streaming πλατφόρμα με arthouse περιεχόμενο και με (πιθανό εκείνη την περίοδο) όνομα Cinobo, η ιδέα μού φάνηκε εξαιρετική, δεδομένου ότι υπήρχαν και υπάρχουν ταινίες περιορισμένου εμπορικού κυκλώματος ή εκτός ελληνικής διανομής που αξίζουν την ανακάλυψη από ένα κοινό που ενδιαφέρεται γι’ αυτές. Τους επόμενους μήνες το σχέδιο ευτυχώς ευοδώθηκε και συμμετέχω στο Cinobo από τα γεννοφάσκια του, επιλέγοντας ταινίες (και γράφοντας για κάποιες από αυτές στο blog) με τον ίδιο τρόπο που θα πρότεινα σε κάποιον φίλο ή γνωστό μου που αγαπά το σινεμά να δει κάτι που αγάπησα, που με ενθουσίασε ή μου κέντρισε το ενδιαφέρον. Αυτή η προσεκτική επιλογή και όχι το ανερμάτιστο τσουβάλιασμα νομίζω πως κάνει τη διαφορά», μας λέει ο Τάσος Χατζηευφραιμίδης.
«Οταν είδα την αγγελία του Cinobo δεν το σκέφτηκα δεύτερη φορά - έστειλα αμέσως βιογραφικό. Επειτα από μια πρώτη συνέντευξη, μίλησα με τη Δάφνη, ενώ πίναμε μια μπίρα στην Πλάκα. Ημουν το 3ο άτομο που θα έμπαινε στην ομάδα, όταν το Cinobo ήταν ακόμα ιδέα. Από τη συντηρητική (επαγγελματικά) Θεσσαλονίκη βρέθηκα στην Αθήνα, να δουλεύω σε ένα νέο πρωτόγνωρο project, με νέα άτομα, με όρεξη και δημιουργικότητα!», μας λέει ο Κωνσταντίνος Τσίγκος. «Την πρώτη φορά που είδα μπροστά μου τη λέξη Cinobo, τον Μάρτιο του ’20 και κατάλαβα για τι πρόκειται, σκέφτηκα «να μια τέλεια δουλειά!». Και αισίως τα πράγματα ήρθαν έτσι που βρέθηκα κι εγώ στην ομάδα του, η οποία ομάδα είναι ίσως το πιο δυνατό χαρτί της πλατφόρμας...», είναι τα λόγια της Νιόβης Βουδούρη.
«Γενικά μπορώ να πω ότι είμαστε πραγματικά χαρούμενοι που καταφέραμε να φτάσουμε ώς εδώ», καταλήγει η Δάφνη. «Γιατί οι δυσκολίες ήταν πολλές - ήταν σχεδόν απίστευτο. Στον έναν χρόνο που το δουλεύαμε, λέγαμε δεν βγαίνει. Τελικά πεισμώσαμε: λέμε «δεν πά’ να ‘χουμε δέκα συνδρομητές στο τέλος; Τι να κάνουμε;» - ήμασταν σε τέτοια φάση. Πραγματικά ήταν ένα δύσκολο πρότζεκτ. Προφανώς, πλέον, απέχουμε πάρα πολύ απ’ αυτό. Εχει πετύχει πάρα πολύ. Οι ποιοτικοί μας δείκτες είναι πάρα πολύ καλοί. Και είναι ένα μικρό success story. Η Ελλάδα είναι μια μικρή χώρα φυσικά και δεν μπορούμε να συγκριθούμε με πλατφόρμες που παρέχονται δωρεάν ή που έχουν από πίσω τους ομίλους internet και τηλεφωνίας. Είμαστε προφανώς κάτι πολύ διαφορετικό. Αλλά γι’ αυτό που είμαστε, και για το τι πηγές είχαμε, είναι ένα success story. Και αυτός είναι ο λόγος που αυτή τη στιγμή είμαστε αποφασισμένοι και στοχεύουμε να προσπαθήσουμε να φύγουμε και στο εξωτερικό...
Πάντως, ακόμα θυμάμαι τον πρώτο μας συνδρομητή! Που κατάφερε να γίνει συνδρομητής πριν ανοίξουμε την πλατφόρμα. Ξαφνικά ανοίγουμε και βλέπουμε έναν συνδρομητή! Και δεν είχε ανοίξει καν η πλατφόρμα! Εν τω μεταξύ, τα παιδιά της ομάδας των προγραμμάτων τον ήξεραν, γιατί είναι ένας υπέροχος σινεφίλ, είχε ακούσει ότι θ’ ανοίξει το Cinobo και κατάφερε να μας βρει πριν ανοίξουμε. Ηταν φοβερό! Ηταν η καλή μας τύχη...».
Το top 10 των ταινιών που είδαν το 2021 οι περισσότεροι συνδρομητές
1. «Πρόστιμο» του Φωκίωνα Μπόγρη
2. «Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό» του Ράντου Ζούντε. Χρυσή Αρκτος 2021
3. «Οι Γείτονες από Πάνω» του Σεσκ Γκέι
4. «Titane» (Χρυσός Φοίνικας 2021) της Ζουλιά Ντικουρνό
5. «Μπενεντέτα» του Πολ Βερχόφεν
6. «Soul Kitchen» του Φατίχ Ακίν
7. «La Belle Epoque» του Νικολά Μπεντό
8. «Chungking Express» του Γουόνγκ Καρ Γουάι
9. «Caught in the Net», ντοκιμαντέρ του Βιτ Κλουσάκ
10. «The Handmaiden» του Παρκ Τσαν-γουκ
📌 Το Cinobo ξεκίνησε με δύο άτομα (αρχικά η Δάφνη, μετά η Δάφνη και ο Αλέξης), πλέον έχουν γίνει 12 και η Δάφνη!
Η ομάδα έχει έδρα τα Εξάρχεια και δουλεύει κυρίως με πολλή αγάπη και γνώση για το σινεμά. Τα υπόλοιπα είναι απλά... γραφεία!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου