MOSHEH BEN MAYMON
(Μαϊμωνίδη)
Ἡ προσευχή τοῦ ἰατροῦ
Κύριε,
Μετάφραση: Domenica Minniti-Γκώνια*
Τα έργα του διακρίνονται σε δυο κατηγορίες:
(Μαϊμωνίδη)
Ἡ προσευχή τοῦ ἰατροῦ
Κύριε,
δῶσε νὰ εἶναι διαυγής ὁ νούς μου καì φωτισμένος πὰντα
πλὰι στην κλίνη τοῦ ασθενῆ
καì καμμιὰ ξένη σκέψη νὰ μὴν τὸν ἀποσπάσει.
Ἡ γνώση καì ἡ πείρα ἂς εἶναι ὁδηγήτριες
καì τò ἒργο μου πὰντα γαλήνιο,
ἀφοῦ μέγιστες καὶ ἂξιες οἱ ἐπιστημονικές γνώσεις,
Σὺ τὶς ἒδωσες
γιὰ νὰ ζοῦν καì νὰ ὑγιαìνουν τὰ πλάσματά Σου.
Κράτησε μακριὰ τὴν ἒπαρση,
ὃτι εἶμαι γνώστης τῶν πάντων,
καὶ δῶς μου δύναμη, διάθεση καì χρόνο
νὰ διευρύνω συνεχῶς αὐτὰ ποὺ ξέρω.
Εἴθε σὴμερα νὰ μοῦ φανερωθούν πράγματα
ποὺ χθὲς οὒτε κἂν τὰ ὑποψιαζόμουν,
καθώς ἡ Τέχνη μεγάλη
καὶ τὸ μυαλό τοῦ ἀνθρώπου δὲν παύει νὰ μαθαίνει.
Κάμε νὰ βλέπω στὸν ἀσθενή μου τὸν ἂνθρωπο μονὰχα.
Γέμισε τὴν ψυχή μου μὲ ἀγάπη πρὸς τὴν Τέχνη
καὶ μὴν ἀφήνεις ἡ δίψα τοῦ κέρδους καὶ τῆς δόξας
νὰ ἐπηρεάζουν τὴν ἀποστολή μου:
ἡ εὐεργεσία ὅλων τῶν πλασμάτων.
Ἐσύ, μεγαλόψυχα
μέ διάλεξες γιὰ νὰ ἀγρυπνῶ
για τὴ ζωή καὶ τὸν θάνατο τῶν παιδιῶν σου.
Τώρα λοιπὸν ποὺ πάω στὸν ἀσθενή μου,
μείνε στὸ πλάι μου
ὥστε νὰ ἐπιτύχω στὸ δύσκολο ἒργο.
Γιατὶ, ὅλα ὁ ἄνθρωπος τὰ μπορεῖ
μὲ τὴ βοὴθειά Σου.
Μετάφραση: Domenica Minniti-Γκώνια*
*Διαβάστε : « Η προσευχή τοῦ ἰατροῦ | Πηγή: Poeticanet
Μαϊμωνίδης, ο περίφημος εβραϊκής καταγωγής Ισπανός φιλόσοφος
Ο
Μαϊμωνίδης (ελληνοποίηση του ονόματος Rabbi Moses ben Maimon, εβρ. משה
בן מימון) ή Ραμπάμ (από τα αρχικά του RMBM) (30 Μαρτίου 1138[1] – 13
Δεκεμβρίου 1204) ήταν εβραϊκής καταγωγής Ισπανός φιλόσοφος και
συγγραφέας.
Γεννήθηκε
στην Κόρδοβα στις 30 Μαρτίου του 1138, και πέθανε στο Κάιρο στις 13
Δεκεμβρίου του 1204. Σήμερα τα έργα του και οι απόψεις του θεωρούνται
θεμέλιος λίθος της Εβραϊκής ορθόδοξης σκέψης και μελέτης.
Εργάστηκε
ως ραβίνος, γιατρός και φιλόσοφος στο Μαρόκο και στην Αίγυπτο.[2]
Προώθησε και ανάπτυξε την αριστοτελική φιλοσοφία, φέρνοντας την σε επαφή
με φιλοσόφους στη δύση.
Σημαντικότατο
έργο του που συνέθεσε μεταξύ 1170 και 1180, ήταν το βιβλίο Μίσνε Τόρα,
(σε κατά λέξη μετάφραση «Επανάληψη του Τόρα» του εβραϊκού δηλαδή νόμου),
σκοπός του οποίου ήταν η κωδικοποίηση όλων των νόμων των Εβραίων.
- Τα θρησκευτικό-φιλοσοφικά, γραμμένα σε Εβραιοαραβική διάλεκτο
- Τα ιατρικά του συγγράμματα, γραμμένα στα αραβικά
Ανδριάντας του Μαϊμωνίδη στην Κόρδοβα της Ισπανίας
Παραπομπές
- James Arthur Diamond, Maimonides and the Hermeneutics of Concealment
- «The Guide to the Perplexed». World Digital Library.
Βιβλιογραφία
- Αθανασόπουλος, Κ., Φιλοσοφία στην Ευρώπη, τόμος Α: Η Φιλοσοφία στην Ευρώπη από τον 6ο ως τον 16ο αι., Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα 2001, σελ.203 (ISBN: 960-538-286-5).
- Αθανασόπουλος, Κ., Ancillae Theologiae: Το φιλοσοφείν και Θεολογείν κατά το Μεσαίωνα και το Βυζάντιο, εκδ. Παρουσία, Αθήνα, 2004, σελ.350 (με πίνακες και λεπτομερή βιβλιογραφία στην Ελληνική, Λατινική, Αγγλική, Γαλλική και Γερμανική) (ISBN: 960-7956-94-X).
Ο τάφος του Μαϊμονίδη στην Τιβεριάδα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου