Τρίτη, Αυγούστου 04, 2015

Μεγάλοι βιρτουόζοι

 Κράισλερ, Φριτς (Fritz Kreisler, Βιέννη 1875 – Νέα Υόρκη 1962). 
 Αυστριακός βιολιστής και μουσικοσυνθέτης.
 Αποφοίτησε από το Ωδείο της Βιέννης σε ηλικία δέκα ετών (λαμβάνοντας το πρώτο βραβείο) και από την τάξη του Ζοζέφ Μασάρ, στο Παρίσι, δύο χρόνια αργότερα, ενώ σε ηλικία 14 ετών διοργάνωσε την πρώτη του περιοδεία στις ΗΠΑ με τον Μόρτις Ρόζενταλ. 
 Έζησε την πολυταξιδεμένη ζωή των βιρτουόζων, διαμένοντας διαδοχικά στο Βερολίνο (1925), στο Παρίσι, όπου απέκτησε τη γαλλική υπηκοότητα (1933), και στις ΗΠΑ (1939), όπου πολιτογραφήθηκε Αμερικανός. 
Αν και ο Κ. δεν υπήρξε δάσκαλος, ήταν ένας ιδιαίτερα προικισμένος ερμηνευτής, που συνδύαζε το ένστικτο και την ευφυΐα με τεχνική και μουσικότητα, στοιχεία τα οποία και στις πιο ακραίες εκφράσεις τους διατηρούσαν έναν σπάνιο χαρακτήρα φυσικότητας. 
Μελετητής των Ιταλών και των Γάλλων κλασικών μουσικών, ο Κ. έπαιξε σε παλαιά όργανα (μεταξύ των οποίων και ένα Στραντιβάριους) όλα τα αριστουργήματα της κλασικής μουσικής. 
Επίσης συνέθεσε οπερέτες, μία από τις οποίες είναι η Σίσι (1932) που παρουσιάστηκε το 1933 στη Βιέννη, καθώς και κομμάτια δεξιοτεχνίας (Το κινέζικο τύμπανο, Βιεννέζικο καπρίτσιο). 
*****************
 

Η συναυλία που σταμάτησε την αμαξοστοιχία

Στα μέσα της δεκαετίας του '30 ήρθε στην Αθήνα ο διάσημος βιολιστής Φριτς Κράισλερ (φωτ. στο κέντρο). Επαιξε με την προδρομική ορχήστρα της ΚΟΑ, τη Συμφωνική του Ωδείου Αθηνών.
Αφηγείται ο Μενέλαος Παλλάντιος, ο οποίος ήταν παρών: «Οσοι τον άκουσαν -κι όσοι δεν μπόρεσαν να τον ακούσουν- ζητούσαν με επιμονή να ξαναπαίξει. Ο καλλιτέχνης έπρεπε να αναχωρήσει με αμαξοστοιχία νωρίς το απόγευμα της επομένης. Αποφασίστηκε μεσημεριανό (!) ρεσιτάλ στα "Ολύμπια", ώστε να υπάρξει χρόνος για άνετη αναχώρηση. Το ρεσιτάλ Κράισλερ προκάλεσε πρωτοφανή κοσμοσυρροή, παρά το ακατάλληλο της ώρας [...]. Το ρεσιτάλ τελείωσε, αλλά το ενθουσιασμένο κοινό ζητούσε ν' ακούσει κι άλλο. Τότε ο Κράισλερ έπαιξε τρία "μπις" εκτός προγράμματος [...]. Επικρατούσε φρενίτις. Ο χρόνος είχε εξαντληθεί και ο Κράισλερ παρέμενε εγκλωβισμένος. Ημουν δίπλα στο τηλέφωνο, όταν ο Οικονομίδης, "εν τη απογνώσει" του, πήρε το σταθμάρχη και του είπε: "Είμαι ο διευθυντής της Συμφωνικής και έχω εδώ ένα μουσικό που πρέπει να ταξιδέψει και δεν προλαβαίνει, συμβουλέψτε με παρακαλώ"... Και τότε ο σταθμάρχης του απάντησε: "Μείνετε ήσυχος. Ολοι γνωρίζουμε για ποιον μουσικό πρόκειται. Το τρένο θα περιμένει τον κύριο Κράισλερ όσος χρόνος κι αν χρειαστεί!..."». 
Πηγή: enet.gr, 17.3.2013
***********************************************
1. A May Breeze
2. Aubade Provencale in the style of Couperin
3. Ballet in G
4. Caprice Viennois. Op. 2
5. Chanson Pavane in the style of Couperin
6. Chanson Hindoue
7. Chansons sans paroles
8. La Vida Breve
9. Gavotte
10. Gypsy Caprice
11. Humoresque Op. 101 No. 7
12. Hymn to the Sun
13. Jota No. 4
14. La Gitana
15. La Precieuse in the style of Couperin
16. Larghetto
17. Liebesfreud
18. Liebesleid
19. Mazurka No. 4, Op. 67 posth.
20. Midnight Bells (Der Opernball)
21. Polichinelle
22. Romanze Op. 94
23. Rondino on a Theme by Beethoven
24. Rondo
25. Scherzo alla Dittersdorf
26. Serenade Espagnole, Op. 20 No. 2
27. Shepherds Madrigal
28. Stars in My Eyes
29. Tambourin Chinois, Op. 3
30. The Londonderry Air
31. The Old Refrain
32. Viennese Rhapsodic Fantasietta
33. Humoresque Op. 101 No. 7
34. Lotus Land, Op. 47 No. 1
35. Poupée Valsante
36. Schön Rosmarin
37. Andante Cantabile
38. String Quartet No. 1 In D Op. 11

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Γάλλοι σεφ μαγειρικής: εκπαιδευτές και συνεργάτες ή σαδιστές που κάνουν εφιαλτική τη ζωή των εκπαιδευομένων και των υφισταμένων τους;

  Εφιάλτες στην κουζίνα Από τα μικρά μπιστρό ώς τα φημισμένα πολυτελή εστιατόρια, οι...