Κυριακή, Ιανουαρίου 28, 2024

ΧΟΡΟΣ =>Sidi Larbi Cherkaoui, Damien Jalet : Éléments/Στοιχεία - ARTE Concert

Noetic, Faun, Boléro : trois éléments, trois visions, trois voyages par la danse. Le spectacle du chorégraphe Sidi Larbi Cherkaoui propose une réflexion profonde sur notre connexion intime avec le monde qui nous entoure. Il transcende les frontières de la scène pour nous offrir, des mathématiques en mouvement au Boléro de Ravel comme danse macabre, une perception philosophique du monde unique. 


 Noetic, Faun, Boléro: τρία στοιχεία, τρία οράματα, τρία ταξίδια μέσω του χορού.  Η παράσταση της χορογράφου Sidi Larbi Cherkaoui προσφέρει έναν βαθύ προβληματισμό για τη στενή μας σχέση με τον κόσμο γύρω μας.  Ξεπερνά τα όρια της σκηνής για να μας προσφέρει, από τα μαθηματικά στην κίνηση μέχρι το Boléro του Ravel ως χορό θανάτου, μια μοναδική φιλοσοφική αντίληψη του κόσμου.



La soirée s’ouvre sur Noetic, une chorégraphie de 2014 signée Sidi Larbi Cherkaoui : 22 danseuses et danseurs en streetwear, certains chaussés et d’autres pieds nus, exécutent des mouvements tantôt ronds, tantôt anguleux. Le Japonais Shogo Yoshii donne le rythme sur ses percussions. Le propos - ambitieux - est une réflexion sur l’essence même de l’univers. Les chiffres qui apparaissent ne sont pas un reflet de la réalité, ils sont bel et bien la réalité, les éléments à partir desquels l’espace et le temps sont créés. De leur doublement naissent les choses et la vie proprement dite. Tout est en perpétuel mouvement. Ces pensées sont dansées, exprimées à haute voix et illustrées par des bandes de carbone qui divisent le sol en lignes droites. Les danseuses et danseurs s’en emparent pour les transformer en cercles et puis en une coupole sous laquelle ils se regroupent.



 Η βραδιά ανοίγει με τη Noetic, μια χορογραφία του 2014 από τη Sidi Larbi Cherkaoui: 22 χορευτές με ρούχα δρόμου, άλλοι με παπούτσια και άλλοι ξυπόλητοι, κάνουν κινήσεις που είναι άλλοτε κυκλικές , άλλοτε γωνιακές.  Ο Ιάπωνας Shogo Yoshii δίνει τον ρυθμό στα κρουστά του.  Ο στόχος - φιλόδοξος - είναι ένας προβληματισμός για την ίδια την ουσία του σύμπαντος.

  Οι αριθμοί  που εμφανίζονται δεν είναι αντανάκλαση της πραγματικότητας, είναι όντως η πραγματικότητα, τα στοιχεία από τα οποία δημιουργούνται ο χώρος και ο χρόνος.  Από τον διπλασιασμό τους γεννιούνται τα πράγματα και η ίδια η ζωή.  Όλα είναι σε συνεχή κίνηση.  Αυτές οι σκέψεις χορεύονται, εκφωνούνται δυνατά και απεικονίζονται με λωρίδες άνθρακα που χωρίζουν το πάτωμα σε ευθείες γραμμές.  Οι χορευτές τα παίρνουν για να τα μεταμορφώσουν σε κύκλους και μετά σε θόλο κάτω από τον οποίο μαζεύονται.

La soirée se poursuit avec Faun, donné à Londres en 2009. Sidi Larbi Cherkaoui revisite le ballet L’après-midi d’un faune de Vaslav Nijinski, à la sensualité innocente et sauvage. Contrairement au chorégraphe et danseur russe qui n’avait osé montrer que le désir brûlant, Sidi Larbi Cherkaoui met en avant l’éveil sexuel et la rencontre physique. Le célèbre poème symphonique de Debussy alterne avec les sonorités ethniques de Nitin Sawhney, compositeur britannique d’origine indienne.


 Η βραδιά συνεχίζεται με το Faun, που δόθηκε στο Λονδίνο το 2009. Η Sidi Larbi Cherkaoui επισκέπτεται ξανά το μπαλέτο "Το απόγευμα ενός φαύνου" του Vaslav Nijinsky, με τον αθώο και άγριο αισθησιασμό του.  Σε αντίθεση με το Ρώσο  χορογράφο και χορευτή που τόλμησε μόνο να δείξει τη διακαή επιθυμία, η Sidi Larbi Cherkaoui τονίζει τη σεξουαλική αφύπνιση και τη σωματική συνάντηση.  Το διάσημο συμφωνικό ποίημα του Debussy εναλλάσσεται με τους έθνικ ήχους του Nitin Sawhney, ενός Βρετανού συνθέτη ινδικής καταγωγής.

La dernière chorégraphie de la soirée débute et se termine dans l’obscurité. D’abord drapés dans des capes, les danseuses et danseurs se dévoilent peu à peu. Ils exécutent une danse macabre tantrique sur le célébrissime crescendo de Ravel. Au lieu de connaître l’extase, ils sont rattrapés par la mort, la délivrance, le nirvana. Semblables à des squelettes, ils évoluent sur l’ostinato d’un tambourin. Des os en dentelle blanche ornent leurs costumes et une fine dentelle noire recouvre leurs visages pour suggérer les traits émaciés de têtes de morts. Créé à Paris en 2013, ce Boléro qui n’est pas sans rappeler le Jour des Morts, fête traditionnelle mexicaine, est le fruit d’une collaboration entre Sidi Larbi Cherkaoui et Damien Jalet.

 Η τελευταία χορογραφία της βραδιάς ξεκινά και τελειώνει στο σκοτάδι.  Πρώτα καλυμμένοι  με κάπες, οι χορευτές αποκαλύπτονται σταδιακά.  Εκτελούν έναν "ταντρικό" χορό θανάτου στο διάσημο κρεσέντο του Ραβέλ.  Αντί να βιώσουν έκσταση, τους κυριεύει ο θάνατος, η απελευθέρωση, η νιρβάνα.  Παρόμοια με τους σκελετούς, κινούνται στον "οστινάτο" ήχο  ενός ντεφιού.  Λευκά κόκαλα από δαντέλα κοσμούν τα κοστούμια τους και λεπτή μαύρη δαντέλα καλύπτει τα πρόσωπά τους για να υποδηλώνουν τα  χαρακτηριστικά των κρανίων.  

Δημιουργημένο στο Παρίσι το 2013, αυτό το Bolero, που θυμίζει την Ημέρα των Νεκρών, μια παραδοσιακή μεξικανική γιορτή, είναι το αποτέλεσμα μιας συνεργασίας μεταξύ της Sidi Larbi Cherkaoui και του Damien Jalet.



Η παράσταση δόθηκε  στις 21 και 22 Νοεμβρίου 2023 στο Grand Théâtre στη Γενεύη της Ελβετίας. 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  :

 00:00 Intro

 00:42 Noetic 

 57:15 Faun

 01:12:49 Boléro 

 

[ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΘΑ ΕΟΝΑΙ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΕΩΣ  10/07/2024]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Duy Huynh: δημιουργός αιθέριων χαρακτήρων που λικνίζονται μέσα σε ένα σουρεαλιστικό ή ονειρικό σύμπαν

Ο Philippe Entremont είναι ο βιρτουόζος του πιάνου που παίζει Satie και  Debussy. Η τέχνη είναι του Βιετναμέζου Duy Huynh, του οποίου οι ...