Πέμπτη, Ιανουαρίου 04, 2024

«Poor Things» : όπου ο σουρεαλισμός συναντά το φεμινισμό σε μια σάτιρα ακαταμάχητης γοητείας

 


«Poor Things» / Ο Γιώργος Λάνθιμος σκηνοθετεί την Έμμα Στόουν σε μία αφοπλιστική φεμινιστική σάτιρα εποχής

Γιώργος Ρούσσος

«Poor Things» / Ο Γιώργος Λάνθιμος σκηνοθετεί την Έμμα Στόουν σε μία αφοπλιστική φεμινιστική σάτιρα εποχήςH απίστευτη ιστορία και η φανταστική εξέλιξη της Μπέλα Μπάξτερ, μιας νεαρής γυναίκας που ανασταίνεται χάρη στον ιδιοφυή και αντισυμβατικό επιστήμονα Δρ. Γκόντγουιν Μπάξτερ. Αυτή είναι η νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, η οποία τιμήθηκε με τον Χρυσό Λέοντα στο 80ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και κυκλοφορεί την Πρωτοχρονιά του 2024 στις Κινηματογραφικές Αίθουσες.

Υπό την προστασία του Μπάξτερ, η Μπέλα ανυπομονεί να μάθει. Διψασμένη από την εμπειρία που στερείται, η Μπέλα το σκάει με τον Ντάνκαν Γουέντεερμπερν, έναν ικανό και με αμβλυμένη ηθική δικηγόρο, σε μια περιπέτεια περιπλάνησης σε όλες τις ηπείρους. Απελευθερωμένη από τις προκαταλήψεις και τα στεγανά της εποχής της, η Μπέλα αποφασιστικά επιδιώκει να δώσει τη μάχη της για την ισότητα και την ελευθερία.

Ο φετινός Χρυσός Λέοντας της Βενετίας ανήκει στον Γιώργο Λάνθιµο, τον πρώτο Έλληνα δηµιουργό που απέσπασε το σπουδαίο αυτό βραβείο, χαράζοντας τον δρόµο για το οσκαρικό αποτύπωµα της ταινίας. Η εξαιρετική Έμμα Στόουν (H Ευνοούµενη – The Favorite, La La Land) συνυπογράφει την παραγωγή και πρωταγωνιστεί µε µία αφοπλιστική ερµηνεία στη σάτιρα εποχής που πραγµατεύεται τις επιθυµίες της γυναικείας φύσης µέσα από µία άλλη εκδοχή του Φρανκεστάιν.

Δίπλα της στέκονται επάξια οι σπουδαίοι ηθοποιοί, Μαρκ Ράφαλο (Τα παιδιά είναι εντάξει-The Kids Are All Right), Γουίλεμ Νταφόε (The Florida Project) και Ραμί Γιουσέφ (Ramy). Το σενάριο, που βασίζεται στο µυθιστόρηµα του Alasdair Gray, υπογράφει ο Τόνι ΜακΝαμάρα (Η Ευνοούµενη), ενώ πίσω από την κάµερα συναντάµε τον διευθυντή φωτογραφίας Ρόμπι Ράιαν (Η Ευνοούµενη), την ενδυµατολόγο Holly Waddington (Lady Macbeth), το σκηνογραφικό δίδυµο των Shona Heath και James Price, καθώς και τον σταθερό συνεργάτη του σκηνοθέτη, Γιώργο Μαυροψαρίδη, στο µοντάζ.

«Το µυθιστόρηµα του Alasdair Gray έχει συναρπαστικές εικόνες και πολλά επίπεδα – τα θέµατα, το χιούµορ, οι σύνθετοι χαρακτήρες και η γλώσσα. Δεν έχω διαβάσει κάτι παρόµοιο και µε καθήλωσε» λέει ο Γιώργος Λάνθιµος: «Ο Gray ήταν ζωγράφος και είχε αναλάβει και την εικονογράφηση του κειµένου. Πρόκειται, βασικά, για την ελευθερία µιας γυναίκας µέσα στο κοινωνικό πλαίσιο. Το µονοπάτι για να εκτυλιχθεί µία τέτοια ιστορία ήταν ανοιχτό».

Από το Βιβλίο στο Σινεμά

Στις αρχές του 2020, ο Λάνθιµος ζήτησε από τη Στόουν να συνυπογράψει την παραγωγή της ταινίας, µαζί µε τους βραβευµένους παραγωγούς Ed Guiney και Andrew Lowe της εταιρείας Element Pictures. Οι δυο τους είχαν εκτενείς συζητήσεις ήδη από το 2017 για να υποδυθεί την Bella, ενώ είχαν µοιραστεί σκέψεις για το σενάριο, τη διανοµή και το συνεργείο. Ήταν ξεκάθαρο ότι η συνεισφορά της ως παραγωγός θα ήταν σηµαντική και εκείνη συµφώνησε. Οι Guiney και Lowe έχουν αναλάβει την παραγωγή όλων των αγγλόφωνων ταινιών του Λάνθιµου. Καρπός της πρώτης τους συνεργασίας ήταν η ταινία «Ο Αστακός» (The Lobster) το 2015, ενώ η Stone και o Λάνθιµος είχαν ήδη συνυπογράψει την παραγωγή για την ασπρόµαυρη βουβή ταινία µικρού µήκους «Βληχή» (Bleat), που γυρίστηκε 2020 στο νησί της Τήνου.

Ο Guiney θυµάται τις πρώτες συζητήσεις για την ταινία Poor Things: «Ο Γιώργος ανέφερε το βιβλίο του Gray, το οποίο ήθελε για καιρό να µεταφέρει στον κινηµατογράφο, και είχε έρθει σε επαφή µε τον εκλιπόντα τώρα πια συγγραφέα. Έτρεφε µεγάλο πάθος και είχε συνδεθεί µε την ιστορία ήδη από το πρώιµο αυτό στάδιο. Πιστεύω ότι ο Alasdair ένιωσε ότι ο Γιώργος κατάλαβε πραγµατικά το µυθιστόρηµα και ότι ήταν σε καλά χέρια».

«Ο πατέρας µου και ο Γιώργος συναντήθηκαν στη Γλασκόβη, περιηγήθηκαν στην πόλη και επισκέφθηκαν τις τοποθεσίες του µυθιστορήµατος» θυµάται ο γιος του Gray, Andrew Gray. «Είχε ήδη αρνηθεί άλλες προτάσεις να µεταφερθεί το µυθιστόρηµα στον κινηµατογράφο. Ο Alasdair εντυπωσιάστηκε που ο Γιώργος αφιέρωσε χρόνο να τον συναντήσει προσωπικά. Ο πατέρας µου προτιµούσε πάντα να συζητάει από κοντά, να περπατάει και να δείχνει στον συνοµιλητή του την πόλη στην οποία έζησε όλη του τη ζωή. Μετά από αυτή τη συνάντηση, ο Alasdair είδε την ταινία «Ο Κυνόδοντας» και του άρεσε πολύ. Πιστεύω ότι αυτή η ταινία επηρέασε την άποψή του για το ταλέντο του Γιώργου».

Ο Λάνθιµος έστειλε το µυθιστόρηµα στον σεναριογράφο Tony McNamara, µε τον οποίο είχε συνεργαστεί για την ταινία Η Ευνοούµενη. Ο McNamara δεν είχε υπόψη του το έργο του Σκωτσέζου συγγραφέα Gray, αλλά εντόπισε αµέσως τι είναι αυτό που προσέλκυσε το ενδιαφέρον του Λάνθιµου στο υλικό.

«Είναι ευφυές, σκοτεινό, αιφνιδιαστικό και χιουµοριστικό. Όλα αυτά έχουν µεγάλη σηµασία για τον Γιώργο κι εµένα» εξηγεί ο McNamara. «Το βιβλίο είναι γεµάτο µε έννοιες για το φύλο, την ταυτότητα, ακόµα και τον εθνικισµό στη Σκωτία. Βρίσκεσαι σε έναν απίθανα πλούσιο φιλοσοφικό και πολιτικό κόσµο, που την ίδια στιγµή είναι σπαρταριστά αστείος». «Ο Γιώργος σκηνοθετεί εξαιρετικά τις κωµωδίες, αν και το κοινό δεν θα περιέγραφε τις ταινίες του ως κωµωδίες» προσθέτει ο Guiney. «Είναι ένας από τους λίγους σκηνοθέτες που µπορούν να ελιχθούν από την ακραία βία στην έντονη κωµωδία µέσα στο διάστηµα µιας σκηνής».

Ενώ το βιβλίο εκτυλίσσεται µέσα από διαφορετικές οπτικές, για το σενάριο, οι δηµιουργοί ήθελαν η Bella να βρίσκεται στο επίκεντρο. «Κάναµε το υλικό πιο εξωστρεφές» εξηγεί ο Λάνθιµος. «Το µυθιστόρηµα είναι γνήσια Σκωτσέζικο και πραγµατεύεται περισσότερα ζητήµατα από αυτά που έχουµε στην ταινία. Αυτό το κάνει πιο εξειδικευµένο, ενώ µε ενδιέφερε περισσότερο η οπτική της Bella».

«Είναι η ιστορία ενηλικίωσης της Bella σε µία δυστοπική εκδοχή µιας ταινίας της Merchant Ivory (εταιρεία παραγωγής µε ταινίες όπως Τα αποµεινάρια µιας µέρας – The Remains of The Day, Δωµάτιο µε θέα – A Room with a View) µε µία πινελιά grand tour (το παραδοσιακό ταξίδι της Ευρώπης, των νεαρών και ευγενών κυρίως Ευρωπαίων)», εξηγεί ο McNamara. «Από τον εγκλεισµό σε ένα σπίτι, πηγαίνει στη Λισαβώνα σε ένα ροµαντικό ταξίδι µε τον εραστή της. Στο πλοίο, νιώθει έντονη την επιθυµία της απόδρασης. Η Αλεξάνδρεια εκπροσωπεί τη νεότητά της, όπου αντιλαµβάνεται τον κόσµο ως χαοτικό. Το Παρίσι είναι η ευκαιρία να εξερευνήσει τη σεξουαλικότητά της, όπου ωθείται στα άκρα της πριν την επιστρέψει στη βάση της».[..........................................]


«Poor Things» / Ο Γιώργος Λάνθιμος σκηνοθετεί την Έμμα

Δεν υπάρχουν σχόλια: