Τρίτη, Ιουνίου 13, 2023

Αυτό είναι το πολιτικό κίνημα ΝΙΚΗ: θρησκόληπτο , πατριδοκάπηλο και με κοινωνικές και παιδαγωγικές ιδέες μιας σκοταδιστικής και φασιστοκρατούμενης εποχής

Ο δάσκαλος Δημήτρης Νατσιός, επικεφαλής του καλογερίστικου μορφώματος ΝΙΚΗ,  ξεδιπλώνει τα "πιστεύω" του στο Militaire.gr.

Όπως γράφει ο επιμελητής του  video που αναρτούμε , « Ο  Νατσιός πολύ συχνά στη συνέντευξη προστρέχει στην ιστορία και ειδικά στον Κολοκοτρώνη . Δεν κρύβει ότι η ΝΙΚΗ είναι ένα «συντηρητικό» κίνημα και εξηγεί τι είναι ο «υγιής συντηρητισμός».

 Μιλά για «παιδομάζωμα» στα ελληνικά σχολεία. Τι είναι αυτό το «παιδομάζωμα»; «Η Ελλάδα είναι μικρό κράτος αλλά μεγάλη πνευματική δύναμη» ,υποστηρίζει ο κ.Νατσιός και προτείνει να επιστρέψουμε και να δυναμώσουμε τις ρίζες μας. «Δεν μιλάμε για στείρο συντηρητισμό και άγονη προγονολατρία», λέει ο κ.Νατσιός.

 Προτείνει να καινοτομήσουμε πατώντας πάνω στη σοφία των προγόνων και της ιστορίας μας. Θεωρεί το δημογραφικό και την Παιδεία τα δύο μεγάλα θέματα από τα οποία πρέπει να ξεκινήσουμε την «ανάσταση της χώρας». 

ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΜΑΣ

Το πώς αντιλαμβάνεται , λέμε εμείς ,  ο κύριος αυτός την Παιδεία φαίνεται ξεκάθαρα από τις θέσεις του για τα σχολικά εγχειρίδια  , στα οποία κάνει ολομέτωπη επίθεση , χαρακτηρίζοντάς τα ως αντεθνικά, γιατί περιέχουν κείμενα που υποσκάπτουν το εθνικό και θρησκευτικό φρόνημα των μαθητών. 

Με μειλίχιο και πράο ύφος εκκλησιαστικού ρήτορα και χρησιμοποιώντας επιλεκτικά και με φορτισμένο τρόπο φράσεις και τσιτάτα διαφόρων προσωπικοτήτων της ορθοδοξίας και της ελληνικής ιστορίας , ασκεί αμείλικτη κριτική εναντίον όλων εκείνων που δυναμιτίζουν , κατ΄αυτόν, την αποστολή της ελληνικής Παιδείας, που πρέπει να προετοιμάζει ευπειθείς  πολίτες διεπόμενους  από το  ορθόδοξο θρησκευτικό πνεύμα. Ως εκ τούτου θεωρεί απαράδεκτη την εισχώρηση στα σχολικά βιβλία κειμένων που είναι  "ύποπτα" ως προς την καθαρότητα των εθνικών μηνυμάτων που εκπέμπουν.

Ακούγοντας  τον άνθρωπο να ξετυλίγει τις ιδέες του νομίζουμε ότι έχουμε μπροστά μας το ολόγραμμα ενός ανθρώπου του 19 ου αιώνα, που μας καλεί να ασπαστούμε έναν τρόπο ζωής, τα κυρίαρχα στοιχεία  του οποίου θα είναι η εθνολαγνεία  και η θρησκεία

 Δύο παραδείγματα ενδεικτικά για την αντιδραστική ιδεολογία που διαχέεται  από τα χείλη αυτού του ακροδεξιού λαϊκιστή αφορούν την προετοιμασία των μαθητών ως μελλοντικών ενεργών πολιτών για την επίλυση σημαντικών προβλημάτων της κοινωνίας όπου μέλλεται να ζήσουν αλλά και τη στάση που πρέπει να τηρούν σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

 Ο  δάσκαλος Νατσιός θεωρεί απαράδεκτη την ύπαρξη κειμένων που δεν είναι ουδέτερα πολιτικοϊδεολογικά , αλλά προβάλλουν στους μαθητές ως αναγκαία την απαράδεκτη κατ΄αυτόν ιδέα των μαζικών κινητοποιήσεων (αφισοκολλήσεις και διαδηλώσεις), λες και όλες οι επαναστάσεις στην ανθρώπινη Ιστορία επιβλήθηκαν στους ανθρώπους με θεϊκά διατάγματα..

Από την άλλη  καταγγέλλει με ιερή αγανάκτηση  (έχοντας ήδη προ πολλού εισπράξει τα εύσημα από τη "γεροντοκόρη", εθνοκορδακίζουσα  και "θεούσα" Εστία του Κοττάκη)  ως απαράδεκτη την ύπαρξη κειμένων στο σχολικό πρόγραμμα  με παιδικούς πρωταγωνιστές που αντιδρούν ως αντιήρωες σε εθνικές πολεμικές συνθήκες, όπως έκανε  ο συμπαθέστατος μυθιστορηματικός  μικρός  Άκης του Ντελόπουλου, που κατέβηκε   στο υπόγειο ακούγοντας να πέφτουν οι πρώτες  βόμβες μετά την κήρυξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου.

Απομονώνοντας βίαια από το ευρύτερο πλαίσιο του κειμένου  και της ενότητας ολόκληρης τη φράση του παιδιού  "το ΄40 κρυφτήκαμε στα υπόγεια "ο πονηρός πολιτευτής βρίσκει την ευκαιρία να επιτεθεί στο σύγχρονο σχολείο , που δε σφυρηλατεί δήθεν εθνικές συνειδήσεις και προβάλλει "πασιφιστικές" ιδέες απαράδεκτες για ένα μικρό λαό που απειλείται από τους Τούρκους και τους άλλους εχθρούς του Ελληνισμού.

Επίσης λέει ψυδόμενος ότι δεν υπάρχει καμία αναφορά στο πατριωτισμό των Ελλήνων ,  όταν  αγνοεί επιδεικτικά τα υπόλοιπα κείμενα της Ενότητας που είναι αφιερωμένα στο Έπος του ΄40 και τα σκληρά χρόνια της τριπλής Κατοχής 1940-1944.

=>Δείτε τα κείμενα που πλαισιώνουν  το απόσπασμα του "Άκη": Ενότητα 3 του σχολικού εγχειριδίου:Θέμα :  28η Οκτωβρίου

Ούτε λέξη φυσικά για το βιβλίο από τον   εκλεκτό της παραθρησκευτικής σέχτας που λυμαίνεται τους αφελείς και τους αγράμματους που την ακολουθούν σαν πρόβατα. Γιατί ο ελληνορθόδοξος κήρυκας του μίσους για  καθετί προοδευτικό -στο φυσικά  όνομα της Αγάπης- γνωρίζει πολύ καλά ότι το βιβλίο του Κυριάκου Ντελόπουλου  μάχεται ως γελοίο και αντιδραστικό το Σχολείο που αυτός ονειρεύεται να αναστήσει εκ νεκρών. Γι΄αυτό το μυθιστόρημα  " Ο Άκης και οι άλλοι" θεωρείται σταθμός στην παιδική λογοτεχνία  και έχει εισπράξει άπειρους επαίνους από το σύνολο σχεδόν της παιδαγωγικής και λογοτεχνικής  κριτικής και για το περιεχόμενο αλλά και για  το ύφος του, συνιστάται δε ως βιβλίο προς ανάγνωση ακόμα και από το  Υπουργείο Παιδείας :

=>ΛΕΣΧΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΥΠΡΟΥ :ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


************************* 

Η ΕΙΚΟΝΑ ΕΝΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥ ΜΕ ΜΥΑΛΑ  ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ ΠΕΝΗΝΤΑ , ΠΟΥ ΛΕΣ ΚΑΙ ΞΕΠΗΔΗΣΕ  ΑΠΟ ΤΕΥΧΟΣ  ΤΗΣ "ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ" ΚΑΙ ΤΩΝ "ΑΚΤΙΝΩΝ" ΤΟΥ ΣΚΟΤΑΔΙΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ "Ο ΣΩΤΗΡ"

Όταν η εφημερίδα  "Εστία" έδωσε βήμα έκφρασης στον αντιδραστικό δάσκαλο και ανέδειξε  ως "μείζον θέμα" την καταγγελία του  (28/102020) Τά Ἑλληνόπουλα διδάσκονται ὅτι τό '40 κρυφτήκαμε στά υπόγεια...

ΤΑ ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΔΙΑΨΕΥΔΟΥΝ ΤΟΥΣ ΠΑΤΡΙΔΟΚΑΠΗΛΟΥΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΟΥΝ ΣΕ ΚΟΡΥΦΑΙΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΝΤΕΛΟΠΟΥΛΟΥ "Ο ΑΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ"

  (Δύο αποσπάσματα) 

Ο Άκης και οι Άλλοι [Υπογεγραμμένο, Με Αφιέρωση]: Κυριάκος Ντελόπουλος |  metabook.gr 
 ( Απόσπασμα Ι)

Όταν γιορτάζουμε, έχουμε επισκέψεις κι έρχονται οι κύριοι με τα καλά και τα λυπητερά τους ρούχα κι οι κυρίες με τα χαρούμενα και τα ταγέρ. Αυτό γίνεται μόνο όταν γιορτάζει ο μπαμπάς. Η μαμά δε γιορτάζει ποτέ γιατί το γιατί το όνομά της δεν έχει γιορτή, ούτε η θεία Γαζία γιορτάζει, ούτε η Δωροθέα. Εγώ, μου λένε οι μεγάλοι, πως έχω γιορτή κάθε μέρα. Οι κύριοι και οι κυρίες λένε χρόνια πολλά στον μπαμπά και στη μαμά να τον χαίρεστε και σε μένα να χαίρεσαι τον μπαμπά. Η μαμά τους λέει μερσί κι εγώ τους λέω φχαρστώ. Η Δωροθέα πηγαίνει κι έρχεται με το δίσκο κι εγώ όλο δίνω το καλό χεράκι, όπως λέει η μαμά μου το δεξί μου χέρι, κι άμα δε θέλω να το δώσω στις κακές κυρίες, η μαμά μου λέει έλα μην ντρέπεσαι και μου κάνει νοήματα και στις κυρίες λέει πως το κάνω για πρώτη φορά αυτό κι ότι εγώ πάντοτε χαιρετάω και δεν ξέρει τι έπαθα σήμερα. Μερικοί φίλοι του μπαμπά τού φέρνουν ένα δωράκι κι εκείνος τους λέει δεν ήταν ανάγκη βρε αδερφέ κι η μαμά πηγαίνει και τ' αφήνει πάνω στο κρεβάτι μαζί με τις άλλες γραβάτες, τα μπουκάλια, τα ξενόκουμπα, τις τιράντες και τα άλλα πράματα που του έφεραν και γράφει σ'ένα μικρό μπλοκάκι μ'ένα μελανί μολύβι.
Εγώ δεν περνώ ωραία στη γιορτή του μπαμπά γιατί όλοι είναι νευριασμένοι και δε με προσέχουν κι ασ με ρωτούν μόλις έρθουν:
- Πόσο χρονώ είσαι;
(Τους λεώ).
- Μπράβο! Ποιον αγαπάς περισσότερο, τον μπαμπά ή τη μαμά;
Και πριν του πω, μου λένε:
-Μπράβο!
Μετά με ρωτάνε:
-Θα ήθελες να έχεις μια αδελφούλα;
-Όχι!
Αλλά εκείνοι δεν προσέχουνε και μου ξαναλένε μπράβο.
Όταν έρχονται μερικές κυρίες που δεν τις χωνεύω, τους βγάζω τη γλώσσα και τραβάω τα αυτιά μου και τις κοροϊδεύω και μια φορά η κυρία Χατζηλουλούδα με είδε και είπε στον κύριο Χατζηλουλούδα «το σκατόπαιδο» κι η μαμά έκανε πως δεν το άκουσε και είπε "τη γαϊδούρα" και η κυρία Χατζηλουλούδα το άκουσε αλλά έκανε πως δεν το άκουσε και για να δούμε, θα έρθουν σήμερα;
Την πόρτα μας όλη την ημέρα της γιορτής την αφήνουμε μισάνοιχτη για να μπαίνουν οι επισκέψεις χωρίς να χτυπάνε το χτυπητήρι και γι' αυτό εγώ δεν τρέχω στο μπαλκόνι για να κοιτάζω κάτω και να ρωτάω ποιος; Αλλά εγώ που φοβάμαι μήπως έρθει κανένας κλέφτης ή κανένα παιδί που δεν είναι φίλος μου και μου πάρει τα παιχνίδια μου τώρα που η πόρτα μας δεν είναι κλειστή, κλειδώνω όλα τα παιχνίδια μου και καλύτερα που τα κλειδώνω κι ας μην έχω όλη μέρα να παίζω κανένα.
Κάθε χρόνο που γιορτάζει ο μπαμπάς, η εφημερίδα γράφει το όνομά του αλλά γράφει πως δε γιορτάζει: "Σήμερον, εορτήν του Αγίου Σπυρίδωνος, ο κύριος (εδώ γράφει το όνομα του μπαμπά μου), δεν εορτάζει ούτε δέχεται". Αυτό είναι ψέμα κι ο μπαμπάς μου έχει δίκιο που λέει πως οι εφημερίδες τελευταία γράφουν όλο ψέματα, γιατί και γιορτάζει και δέχεται κι η μαμά έφτιαξε γλυκά και οι επισκέψεις θα έρθουν και θα τα φάνε. Ο κύριος Θόδωρος που ήρθε, αλλά δεν έφαγε γλυκά γιατί είπε πως δεν είναι φίλος των γλυκών, εξήγησε πως αυτό γίνεται γιατί όσοι γιορτάζουν γράφουν μόνοι τους στην εφημερίδα τάχα πως δε γιορτάζουν για να το θυμίζουν έτσι στους φίλους τους και να έρχονται, γιατί οι φίλοι είναι φίλοι και δεν πιστεύουν στα ψέματα που γράφουν οι εφημερίδες και είπε μάλιστα, σιγανά για να μην τον ακούσουν, πως ο κύριος Παύλος και η κυρία Αντιγόνη, που δεν αγοράζουν εφημερίδα γιατί είναι τσιγκούνηδες, μια φορά ξέχασαν και δεν πήγαν στης κυρίας Βάσως να της πουν χρόνια πολλά κι εκείνη και ο άντρας της είναι τόσοι μήνες τώρα που δεν τους μιλάνε και γι' αυτό τώρα ενώ κάθονται κοντά κοντά, δε μιλάνε μεταξύ τους και κάνουν πως δε γνωρίζονται.
Μετά τον κύριο Θόδωρο και την κυρία Στέλλα που ήρθαν, άρχισαν να έρχονται πολλοί μαζί, Όλοι είχαν διαβάσει την εφημερίδα, εκτός βέβαια από τον κύριο Παύλο, και θυμήθηκαν πως ο μπαμπάς μου έχει τη γιορτή του. Μετά τους πρώτους επισκέπτες, ήρθαν οι δεύτεροι που έφυγαν τέταρτοι. Οι τρίτοι, έφυγαν έκτοι. Οι τέταρτοι έφυγαν πέμπτοι, μαζί με του τρίτους, γιατί είχαν πολλές επισκέψεις ακόμη να κάνουν. Οι έκτοι έπιασαν την κουβέντα και έφυγαν δωδέκατοι, μαζί με τους δέκατους και τους ένατους. Οι όγδοοι είχαν έρθει μετά τους ένατους γιατί οι έβδομοι, που κανονικά θα έρχονταν πριν από τους όγδοους, καθυστέρησαν στην είσοδο με τους τρίτους, που είχαν καιρό να τους δουν και έφθασαν δέκατοι κι εγώ έτσι έχασα τη σειρά και τους μπέρδεψα και σταμάτησα το μέτρημα και τώρα κάθομαι στη γωνία και μετράω τα γλυκά που τρώνε.
Αυτοί που έρχονταν κάθονταν στις καρέκλες γύρω γύρω. Είχαμε φέρει και τις καρέκλες της τραπεζαρίας και είχαν γίνει πολλές και ήταν στρυμωγμένες. ’μα ήταν πολλοί άνθρωποι μαζί και δεν έβρισκαν θέση, χάζευαν στο διάδρομο κι όταν άδειαζε καμία, έτρεχαν πρώτα οι κυρίες και μετά οι κύριοι και τις πιάνανε. Ο μπαμπάς έδειχνε του καινούργιους στους παλιούς και φώναζε τα ονόματά τους και στους καινούργιους φώναζε τα ονόματα των παλιών κα όλοι μαζί έλεγαν χαίρω πολύ και μια φορά ο μπαμπάς ξέχασε ένα όνομα και είπε πως η μνήμη του άρχισε να τον εγκαταλείπει και τότε του είπαν το λέτε αυτό για να σας πούμε πως είσθε μια χαρά κύριε Σπύρο και τι να πούμε εμείς... και μ' αυτό ο μπαμπάς χάρηκε πάρα πολύ και χτύπησε το δάχτυλο στην πόρτα που ήταν ξύλινη γιατί μία κυρία του είπε να κάνει έτσι. Όλο το βράδυ αυτό γινόταν. Έρχονταν. Έλεγαν χαίρω πολύ. Καθίστε. Κάθονταν. Λικεράκι; Μερσί. Ήρθε ο κύριος και η κυρία Παρασκευοπούλου, κι ο κύριος Καραχαραλάμπους τους είπε μα θαρρώ πως κάπου έχουμε συναντηθεί κι ο κύριος Παρασκευόπουλος του είπε δε νομίζω και μπορεί να του είπε αλήθεια γιατί ο κύριος Καραχαραλάμπους έλεγε σε όλους πως θαρρούσε ότι κάπου έχουν ξανασυναντηθεί. Η κυρία Παπαντωνίου ήρθε μόνη της, ο σύζυγος; ασθενεί. Περαστικά. Μερσί. Και κάθισε δίπλα στην κυρία Νταή και στον κύριο Νταή που δεν ασθενεί και έτρωγε τον μπακλαβά του. Και όλο έρχονταν και όλο έφευγαν και έλεγαν τα ίδια με τον ίδιο τρόπο κι εμένα με ρωτούσαν με τον ίδιο τρόπο τα ίδια και τους απαντούσα τα ίδια κι όλο μπράβο και μπράβο. Οι κύριοι πήγαιναν στο μέσα δωμάτιο και μιλούσαν δυνατά και γελούσαν και κάθε τόσο ακούγονταν και μερικά λατινικά. Εγώ ήμουνα στο σαλόνι με τις κυρίες που ήταν πολύ αστείες. Κουβέντιαζαν όλες μαζί και όταν η μαμά ή η θεία Γαζία έβγαιναν, κοίταζαν με πολύ προσοχή τα χαλιά μας, τα πιάτα μας, τα ανθοδοχεία μας και τα σταχτοδοχεία μας και έσκυβαν κάτω από τις καρέκλες και το τραπέζι. Αλλά η μαμά, η θεία Γαζία και η Δωροθέα, που είναι πολύ έξυπνες, είχαν σκουπίσει πολύ καθαρά, τα είχαν γυαλίσει όλα και είχαν ξεσκονίσει καλά και οι κυρίες που έσκυβαν και ακουμπούσαν τα δάχτυλά τους παντού, δεν είχαν βρει ούτε μια σκονίτσα. Μου έχει πει η μαμά -γιατί κι εκείνη με τις φίλες της κάνουν το ίδιο- ότι αυτό είναι συνήθεια στις επισκέψεις.
Μία κυρά έσκυψα κοντά σε μιαν άλλη και της έδειξε μιαν άλλη κυρία που καθόταν απέναντί της και της είπε κάτι στ' αυτί όχι δυνατά αλλά εκείνη άκουσε και κούνησε το κεφάλι και έκανε νόημα σε μιαν άλλη που καθόταν κοντά στον μπουφέ για κείνη την κυρία που της είχε πει η άλλη κάτι στο αυτί κι οι τρεις μαζί μετά την κοίταζαν και δεν έλεγαν τίποτα ώσπου εκείνη που την έδειχναν στην αρχή οι άλλες και έλεγαν γι' αυτήν έσκυψε στη διπλανή της και της είπε κάτι στο αυτί όπως η άλλη κι έδειξε τις πρώτες κι οι δυο μαζί όλο κάτι έλεγαν κι οι πρώτες δε μιλούσαν τώρα και περίμεναν να κοιτάξει αλλού κι όταν κοίταξε αλλού είπαν όλες μαζί κάτι και γέλασαν κι η πρώτη γύρισε από τη μεριά του κάδρου με τις ανεμώνες και δεν τις ξανακοίταξε και ρώτησε τη μαμά πως είχε φτιάξει τον μπακλαβά κι η μαμά της υποσχέθηκε αύριο να της φέρει τη συνταγή στην πλατεία. Και τώρα οι μισές κοιτούσαν τις άλλες μισές και περίμεναν να δουν τι νοήματα θα κάνουν μεταξύ τους και δεν έλεγαν τίποτα και προσπαθούσαν να καταλάβουν τι θα έλεγε όποια θα άνοιγε το στόμα της να πει κάτι αλλά εκείνη δεν το έλεγε γιατί περίμενε να κοιτάξει η άλλη πρώτα αλλού για να το πει. Έτσι έγινε ξαφνικά μεγάλη ησυχία κι επειδή δεν τους άρεσε αυτό άφησαν τα νοήματα και σταμάτησαν τα ψου-ψου και άρχισαν πάλι να μιλούν και να κουβεντιάζουν δυνατά και να λένε για τους άλλους που είχαν φύγει ή δεν είχαν έρθει ακόμη.
Μια στιγμή που είχε γίνει πάλι σιωπή, μία χοντρή κυρία που είχε φάει τέσσερα γλυκά και η μαμά της δίπλωσε και στο χαρτί άλλα τρία, σηκώθηκε να φύγει, αλλά ξανακάθισε γιατί είχε χάσει το παπούτσι της που είχε βγάλει κάτω από το κάθισμα επειδή είχε πρηστεί το πόδι της και προσπαθούσε με το άλλο να το βρει και χαμογελούσε για να μην καταλάβουν οι άλλες τίποτα. Αλλά εκείνες είχαν καταλάβει και παρακολουθούσαν με ενδιαφέρον. Ο κύριός της περίμενε στην πόρτα και έλεγε και ξαναέλεγε καληνύχτα σας και του χρόνου, ώσπου έχασε την υπομονή του και της έκανε ένα απότομο νόημα. Η κυρία φοβήθηκε και έσκυψε γρήγορα κάτω από την καρέκλα της και βρήκε το παπούτσι που είχε χάσει. Τώρα προσπαθούσε να το φορέσει αλλά ήταν δύσκολο γιατί το πόδι της ήταν πρησμένο και κρατούσε και το πακέτο με τα τρία γλυκά. Οι άλλες κυρίες γύριζαν τα μάτια στο ταβάνι και παρατηρούσαν τα κάδρα μας και τις κουρτίνες και έστριβαν τα κεφάλια τους προς όλες τις μεριές χωρίς να αναζητούν κάτι. Τότε η χοντρή ζήτησε από τη μαμά ένα κοκαλάκι και μέχρι να το φέρει η Δωροθέα, ακούμπησε το παπούτσι στο τραπέζι κοντά στο γλυκό της κυρίας Ντουλάπογλου και τότε οι άλλες κυρίες έπιασαν τη μύτη τους κι η Δωροθέα που μπήκε με το κοκαλάκι, φώναξε δυνατά "κυρία το κοκαλάκι σας" και όλες μαζί έβαλαν τα γέλια κι η Δωροθέα, νόμισε πως την κορόιδευαν και αρχίζει να κλαίει και να λέει πως είναι ένα φτωχό κορίτσι και πως έχει τρία αδέρφια μεγαλύτερα να θρέψει γιατί η μάνα της είναι γριά κι ο προκομμένος ο πατέρας της το έσκασε μ' εκείνη την αφορεσμένη κακό χρόνο να' χει κι όλο έκλαιγε και έλεγε. Αλλά οι καλές κυρίες της είπαν πως δεν γελούσαν γι' αυτήν και της έδειξαν τη χοντρή κυρία και τότε η Δωροθέα άρχισε να γελάει πολύ και να κλαίει από τα γέλια. Τα άκουσαν και οι κύριοι και ήρθαν κι αυτοί και γελούσαν χωρίς να τους πει κανείς γιατί να γελούν. Ο κύριος της χοντρής κατάλαβε γιατί γελούσαν όλοι και πρώτα σταμάτησε να γελάει και μετά κοκκίνησε πολύ, κι όταν είδε το παπούτσι πάνω στο τραπέζι είπε της χοντρής πως χωριάτα γεννήθηκε χωριάτα θα πεθάνει και τότε η κυρία έβγαλε και το άλλο παπούτσι κι έφυγε ξυπόλυτη.
Τελευταία ήρθε και τελευταία έφυγε η Αθανασία. Η Αθανασία ήταν μοδίστρα και όλες οι κυρίες μόλις την είδαν άρχισαν να τη φωνάζουν να καθίσει κοντά τους κι εκείνη ήταν όλο υπερηφάνεια γιατί ήταν σοφή και όσα ήξερε τα έλεγε στις κυρίες που όλο ρωτούσαν. Η Αθανασία πήγαινε στα σπίτια των κυριών για να τις ράβει και μάθαινε πολλά και όλες οι κυρίες ήθελαν να τα μαθαίνουν κι αυτές. Κάθε φορά που ερχόταν σπίτι μας μάς έπαιρνε το ψαλίδι κι η μαμά την άλλη μέρα με έστελνε σπίτι της που έγραφε στην πόρτα «Λα μοδ δε Παρί», να της πω έχετε την καλημέρα από τη μαμά μου και λέει, μήπως πήρατε το ψαλίδι μας κατά λάθος; κι εκείνη έλεγε ουουουου, μια στιγμούλα να πάω να κοιτάξω, κάπου εδώ θα είναι και γύριζε και μου το έδινε και η μαμά σπίτι μας το σήκωνε ψηλά και έλεγε θριαμβευτικά: βλέπεις; την κατσίκα που θα μου φάει εμένα το ψαλίδι! Αμ, δε! Και τώρα που ήρθε, εγώ για να μη με στείλει αύριο η μαμά σπίτι της και της το ζητάω, φώναξα μόλις την είδα:
-Μαμά, μαμά, έκρυψες το ψαλίδι μη μας το πάρει πάλι η Αθανασία;
Και δεν κατάλαβα γιατί η μαμά έκανε πως δεν άκουσε και γιατί η Αθανασία με αγριοκοίταξε και γιατί οι άλλες κυρίες είπαν όλες μαζί:
-Το χρυσό μου...


___________________

( Απόσπασμα ΙΙ)


"Εθνική Εορτή", Ξεκαρδιστικό απόσπασμα από το βιβλίο "Ο Άκης και οι άλλοι"Λογοτεχνία, Β' Γυμνασίου - users.sch.gr

*********************

 https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1316957267i/12717636.jpg

Έγραψαν για το βιβλίο του Κυριάκου Ντελόπουλου

* "Πιθανόν, μια φανταστική αυτοβιογραφία, γιατί όχι, και κριτική μιας εποχής υπό οξεία γωνία σκόπευσης... Μακριές προτάσεις, σχοινοτενείς, παρακολουθούν την ιδιάζουσα λογική των παιδιών. Γιατί, οι μικροί, όπως δεν έχουν ακόμη εξασκηθεί στην πολυσημία της γλώσσας, κυριολεκτούν..." ΜΑΡΗ ΘΕΟΔΟΣΟΠΟΥΛΟΥ

**Απευθύνεται σε μεγάλα παιδιά αλλά και σε μεγάλους, πληροφόρηση για τους πρώτους, υπόμνηση για τους δεύτερους, μιας εποχής ανέμελης, όπου η αστική ζωή της επαρχίας κυλούσε με το κουτσομπολιό, τις συμβατικότητες και μια σχολική διαπαιδαγώγηση συχνά φαιδρή..." 

ΤΑΚΗΣ ΜΕΝΔΡΑΚΟΣ

_________________
***"Το βιβλίο αυτό είναι σίγουρα βαθιά παιδαγωγικό, για μικρούς αλλά κυρίως για μεγάλους. Ελπίζω να διαβαστεί πολύ και για πολλά χρόνια, για να περιορίσει το κακό που σκορπίζουν τα άπειρα σαχλά, και τα δήθεν αντιπολεμικά, που κατακλύζουν το χώρο..."

 ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ

_________
***"Η αφέλεια του Άκη δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται - υποκρύπτει οργή και την αγανάκτηση για τα κακώς κείμενα. Ο "κόσμος των μεγάλων", ο δικός μας κόσμος, γελοιοποιείται και απομυθοποιείται συστηματικά. Και αποδομείται γλωσσικά..." 

ΝΙΚΟΣ ΔΗΜΟΥ

_____________

*****

Η παιδική αθωότητα είναι το κλειδί που ανοίγει τον κόσμο μικρών και μεγάλων ο Κυριάκος Ντελόπουλος στον "Ακη και οι άλλοι",μυθιστόρημα το οποίο κυκλοφορεί σε πέμπτη έκδοση (α' έκδοση 1983, έχει μεταφραστεί και στην ιταλική γλώσσα).

Μια ολόκληρη χρονιά (1939 προς 1940) ο Ακης εικονογραφεί τη ζωή του σπιτιού του σε γιορτές και καθημερινές κι εμείς απολαμβάνουμε με πόση νοστιμιά γίνεται η καταγραφή της συμπεριφοράς των γονιών προς τα παιδιά, τις υπηρεσίες του σπιτιού, τις γειτόνισσες, τους προσκαλεσμένους... Παράλληλα λαβαίνουν χώρα ξεκαρδιστικές σκηνές μέσα στο σχολείο με πληρέστατη αποτύπωση όλων των σχολικών παραγόντων. Απολαυστική η σκηνή του γιορτασμού της 25ης Μαρτίου, της μοναδικής τότε Εθνικής μας Επετείου.

Σάτιρα, χιούμορ και μια καθαρότατη ευλύγιστη γλώσσα δημιουργούν την πιο κατάλληλη αναγνωστική διάθεση στο πρώτο μυθιστόρημα του πολυγραφότατου κατά τα άλλα συγγραφέα. (Βιβλιοθηκονομικά, Βιβλιογραφικά, Μελέτες - Ερευνες, Λογοτεχνικά, παιδικά, χιουμοριστικά, φωτογραφικά, μεταφράσεις).

Η εικόνα του εξωφύλλου (ο Ακης στην ηλικία του μυθιστορήματος) "φαίνεται κάπως διαφορετικά από όπως είναι σήμερα και ίσως δεν αναγνωρίζεται με το πρώτο", έχει φιλοτεχνηθεί από τον Αντώνη Αγγελάκη,εκφραστικότατη, είναι τόσο εύγλωττη όσο και το περιεχόμενο του βιβλίου. (Εκδόσεις "Καστανιώτη" 1997).

ΕΥΓΕΝΙΑ ΖΩΓΡΑΦΟΥ


 

Κυριάκος Ντελόπουλος

Κυριάκος Ντελόπουλος (1933-2020) - ΠΡΟΣΩΠΟ – Βιβλιοnet


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Σας αρέσουν τα Βαβυλωνιακά φαγητά;

  Συνταγή για κοκκινιστό αρνί 4.000 ετών κατ’ ευθείαν από τους Βαβυλώνιους 5–6 λεπτ...