Πέμπτη, Ιουνίου 22, 2023

Φυλλομετρώντας τα έργα των "σοφών" αρχαιολόγων και εστέτ της αρχαιοελληνικής τέχνης στο σπουδαστήριο της Φιλοσοφικής Θεσσαλονίκης μιας "μυθικής" εποχής

 

Ο Παρθενώνας και εγώ

Ο Παρθενώνας και εγώ

Όπως ήδη ανά­φε­ρα στο κεί­με­νό μου «Η Κα­μά­ρα» (βλ. Τό­ποι της λο­γο­τε­χνί­ας, Κα­στα­νιώ­της-Εται­ρεία Συγ­γρα­φέ­ων 2014, σ. 99 κ.ε.), οι χρυ­σο­χό­οι πε­ρι­λάμ­βα­ναν  –και πε­ρι­λαμ­βά­νε­ται μάλ­λον ακό­μη και τον Παρ­θε­νώ­να­ στο ρε­περ­τό­ριο των με­ντα­γιόν. Τώ­ρα όλα αυ­τά γί­νο­νται με αυ­τό­μα­τα μη­χα­νή­μα­τα και υπο­λο­γι­στές, τό­τε όμως όλα γί­νο­νταν με τη φω­τιά και τη δύ­να­μη του χρυ­σο­χό­ου που συ­ντη­ρού­σε μια τέ­χνη πα­μπά­λαια. Με­ρι­κά από τα ερ­γα­λεία της, όπως το τρυ­πά­νι, εί­ναι γνω­στά ακό­μη και από την προϊ­στο­ρι­κή επο­χή.
Όταν ήμουν στο Αρ­χαιο­λο­γι­κό της Φι­λο­σο­φι­κής στο ΑΠΘ, τη δε­κα­ε­τία του ᾽60 προς ᾽70, φυλ­λο­με­τρού­σα και διά­βα­ζα, με αρ­κε­τή δυ­σκο­λία εί­ναι αλή­θεια, τα βι­βλία Γερ­μα­νών σο­φών για το μνη­μείο αυ­τό που κα­τέ­φθα­ναν στο σπου­δα­στή­ριο και άρ­χι­σα να συ­νει­δη­το­ποιώ πολ­λά, συ­γκρί­νο­ντας κα­ταρ­χήν τις υπέ­ρο­χες εκεί­νες εκ­δό­σεις με τις άθλια πο­λυ­γρα­φη­μέ­νες ση­μειώ­σεις των εξαί­ρε­των κα­θη­γη­τά­δων μας της κλα­σι­κής αρ­χαιο­λο­γί­ας. Θυ­μά­μαι ένα πα­νά­κρι­βο δί­το­μο για τον γλυ­πτι­κό διά­κο­σμο του Παρ­θε­νώ­να με πορ­το­κα­λί (!), της μό­δας τό­τε, εξώ­φυλ­λο, του Erik(!)*  Brommer,
https://pictures.abebooks.com/inventory/md/md4223499107.jpgπου σου επέ­βα­λε να το φυλ­λο­με­τρή­σεις απα­λά, στα ακρο­δά­χτυ­λα. Τέ­τοια ποιό­τη­τα εί­χε! Ήταν μία από τις άπει­ρες συμ­βο­λές στην απο­κα­τά­στα­ση αε­τω­μά­των και ζω­φό­ρου. Αλ­λά και πολ­λών άλ­λων, Gερ­μα­νών κυ­ρί­ως, ανά­λο­γων τα ονό­μα­τα, επέ­βα­λαν από­λυ­το σε­βα­σμό και δέ­ος: Buschor, Langlotz, Lippold, και, αρ­γό­τε­ρα, Himmelman-Wildschutz κ.λπ. κ.λπ.

Ο Παρ­θε­νώ­νας ήταν πά­ντα ένα ση­μείο ανα­φο­ράς. Οι πε­ρισ­σό­τε­ροι, ιδιαί­τε­ρα ο Buschor** για τη ζω­φό­ρο, έγρα­φαν σαν υψι­πε­τείς ιε­ρο­φά­ντες, αλ­λά ταυ­τό­χρο­να διέ­θε­ταν και την απαι­τού­με­νη με­θο­δι­κό­τη­τα του ερευ­νη­τή ή και του ανα­σκα­φέα. Ο Buschor έκα­νε και ανα­σκα­φές στη Σά­μο! Πολ­λοί δι­κοί μας έλε­γαν ότι οι πε­ρισ­σό­τε­ροι από αυ­τούς υπήρ­ξαν ενερ­γοί εθνι­κο­σο­σια­λι­στές. Πά­ντως τα κεί­με­να εκεί­να εί­χαν μια άνευ προη­γου­μέ­νου πνευ­μα­τι­κό­τη­τα που πή­γα­ζε απευ­θεί­ας, ας πού­με, από τον Hölderlin. Ο γρα­πτός λό­γος προ­σπα­θού­σε να φθά­σει στο επί­πε­δο αυ­τών που πε­ριέ­γρα­φε. Τα λό­για π.χ. του Hölderlin Selected Poetry | Bloodaxe Books(1770-1843) «μό­νο που και που ο άν­θρω­πος ση­κώ­νει θεϊ­κή πλη­ρό­τη­τα» (nur zur Zeit trägt göttliche Fülle der Mensch) εί­χαν από­λυ­τη αντι­στοι­χία, ας πού­με, με τα μά­τια αν­θρώ­πων και ζώ­ων της ζω­φό­ρου. Τα γλυ­πτά αυ­τά εί­χαν απο­μο­νώ­σει την αιω­νιό­τη­τα. Κεί­με­νο υψη­λής τε­λι­κά ποι­η­τι­κής ήταν και κεί­νο το «Τη­λαυ­γές Μνή­μα» του δι­κού μας του Χρή­στου Κα­ρού­ζου. Θα το εί­χε ζη­λέ­ψει, εί­μαι σί­γου­ρος, ας πού­με ο Ζή­σι­μος Λο­ρεν­τζά­τος. Όλα αυ­τά μύ­ρι­ζαν κλί­μα της δι­κής μας γε­νιάς του ΄30. Κά­πο­τε οι με­λε­τη­τές της θα έπρε­πε να λά­βουν υπό­ψη τους και κεί­με­να αρ­χαιο­λο­γι­κά.

Λί­γο αρ­γό­τε­ρα τα πράγ­μα­τα έγι­ναν πιο τε­χνο­κρα­τι­κά και «επί τον τύ­πον των ήλων», η ανα­ζή­τη­ση του κλα­σι­κού ιδε­ώ­δους πή­γε πε­ρί­πα­το κα­τά κά­ποιο τρό­πο. «Κα­λός και ο Παρ­θε­νώ­νας», μου εί­χε πει κά­που στις αρ­χές της δε­κα­ε­τί­ας του ΄70 ο φί­λος μου, μα­κα­ρί­της τώ­ρα, Τά­σος Χρι­στί­δης (1946-2004),Εκδόσεις Νήσος - Α.Φ. Χριστίδης «αλ­λά πρέ­πει να αρ­χί­σε­τε να βλέ­πε­τε τι γί­νε­ται και με τους αν­θρώ­πους». Ήδη ήταν μα­θη­τής του Τσόμ­σκυ στο Κέ­μπριτζ της Αγ­γλί­ας. Αυ­τά στο σπου­δα­στή­ριο της, μα­κα­ρί­τισ­σας επί­σης, Άλ­κης Νέ­στο­ρος (1935-1988)SearchCulture.gr | Κυριακίδου-Νέστορος Άλκη. Αλ­λά και εγώ ήδη εί­χα αρ­χί­σει να αλ­λά­ζω μυα­λά. Κρά­τη­σα μό­νο, υπο­θέ­τω, ό,τι αφο­ρού­σε την ποί­η­ση, από εκεί­νη την επο­χή. Και την τέ­χνη, από μια άμορ­φη μά­ζα χρυ­σού, να κά­νεις με­ντα­γιόν τον ίδιο τον Παρ­θε­νώ­να.

(Μάρ­τιος 2016) 

______________________


*Σημ. Gerontakos: το όνομα του Brommer  ήταν  Frank και όχι Erik, όπως εκ παραδρομής γράφει ο Τ.Γ.

Brommer, Frank (1911-1993)| Dictionary of Art Historians

**Ernst Buschor (1886-1961)- Wikipédia

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Witchfinder general /Ο μεγάλος ιεροεξεταστής (1968): η φρίκη της θρησκευτικής δεισιδαιμονίας και των εγκλημάτων της στην Αγγλία του 17ου αιώνα

  Το Witchfinder General είναι μια βρετανική ταινία τρόμου εποχής,του 1968, σε σκηνοθεσία Μάικλ Ριβς και με πρωταγωνιστές τους Βίνσεντ Πρά...