Το μεγάλο αντίο του Ριουίτσι Σακαμότο
Ο σπουδαίος συνθέτης Ριουίτσι Σακαμότο συμπλήρωσε ένα αποχαιρετιστήριο συναυλιακό παζλ (όπως ο ίδιος το περιέγραψε) μέσα από τέσσερις παραστάσεις. Όπως δήλωσε ο ίδιος: «Οι δυνάμεις μου έχουν μειωθεί πολύ, οπότε μια κανονική συναυλία διάρκειας περίπου μίας με μιάμιση ώρα θα ήταν πολύ δύσκολη. Την ηχογράφησα λοιπόν τραγούδι προς τραγούδι και στο τέλος τα επεξεργάστηκα όλα μαζί, ώστε να παρουσιαστεί ως μια πλήρης συναυλία, η οποία πιστεύω ότι μπορεί να είναι απολαυστική». Πραγματικά οι συναυλίες του Σακαμότο, που δόθηκαν κάτω απ’ τον απλό και περιγραφικό τίτλο «Ryuichi Sakamoto: Playing the Piano 2022», μεταδόθηκαν σε περισσότερες από τριάντα χώρες. Ανάμεσα στα κομμάτια που ο συνθέτης παρουσίασε ήταν το «Merry Christmas, Mr. Lawrence», το «Tong Poo» και το «The Wuthering Heights».
Ο ίδιος ο συνθέτης δήλωσε πρόσφατα: «Βρίσκομαι σε μια δύσκολη περίοδο, είναι δύσκολο να βρω τον εαυτό μου. Μόλις έκλεισα τα 70, πόσες άραγε φορές ακόμα θα μπορέσω να δω την πανσέληνο;» Και πρόσθεσε: «Εύχομαι να μπορώ να κάνω μουσική μέχρι τις τελευταίες μου στιγμές, όπως ακριβώς οι λατρεμένοι μου Μπαχ και Ντεμπισί».
Η μουσική του Σακαμότο απογυμνωμένη στο πιάνο ακούγεται σαν ένας εύθραυστος καμβάς λεπτών ήχων και πικρών συναισθημάτων. Ως εξπέρ της τέχνης του πλέον, επικοινωνεί το συναισθηματικό φορτίο του επερχόμενου τέλους της ζωής του και, παρά το εξασθενημένο σώμα του, το πετυχαίνει με έναν μοναδικά έντεχνο τρόπο. Οι παραστάσεις του στο πιάνο μοιάζουν με μια συμβολική αναπαράσταση εικόνων που καθρεφτίζουν τον ψυχισμό του. Ακούγεται σαν πολυδιάστατος μουσουργός που επιλέγει με όση δύναμη του απέμεινε να μυθοποιήσει τη θλίψη του και να την περάσει στην αιωνιότητα μέσα από το πιάνο. Και στη δύση της ζωής του, ταυτίζει τον ρομαντισμό του με την απώλεια της ζωής, κάτι που περνάει συναισθηματικά στις ύστατες μελωδίες του.
Διαχρονικά ακούσματα
Από τα πρώτα βήματα της δισκογραφίας του, οι συνθέσεις του Σακαμότο δημιουργήθηκαν με κριτήριο να ακούγονται διαχρονικές. Από την εποχή που μεγαλουργούσε σαν μέλος του συγκροτήματος Yellow Magic Orchestra (YMO), όπου απογείωσε τις πρώιμες επιρροές του από την ηλεκτρονική μουσική των Kraftwerk. Η καλλίγραμμη ευαισθησία της νεορομαντικής περιόδου του και οι μετέπειτα πορσελάνινες συνθέσεις με τις οποίες έντυσε τις κινηματογραφικές εικόνες σκηνοθετών όπως ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι τον τοποθετούν στους κορυφαίους της γενιάς του. Ο ίδιος εμφανίστηκε στο πλευρό του Ντέιβιντ Μπάουι στην ταινία «Καλά Χριστούγεννα, κύριε Λόρενς» (1983), τη συγκλονιστική ταινία που σκηνοθέτησε ο συμπατριώτης του Ναγκίσα Οσίμα. Αξέχαστη παραμένει επίσης η μουσική του για την ταινία «Τσάι στη Σαχάρα» (1990) και φυσικά κορυφαία στιγμή της καριέρας του υπήρξε η μουσική επένδυση για τον «Τελευταίο Αυτοκράτορα» (1987). Σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του υπήρξε εκλεκτικός στις συνεργασίες του και πάντα τον διέκρινε η καλλιτεχνική ευγένεια και η κομψότητα. Γι’ αυτό ταίριαξε απόλυτα με την αναρχική ποίηση της Λόρι Άντερσον και με τις εύθραυστες μελωδίες του Ντέιβιντ Σίλβιαν.
Πρόσφατα, ο βραβευμένος με Όσκαρ συνθέτης ανακοίνωσε τον τελευταίο του προσωπικό δίσκο που θα έχει απλώς τον τίτλο «12». Αυτή η κυκλοφορία έρχεται στις 17 Ιανουαρίου του 2023, την ημέρα των 71ων γενεθλίων του. Ο δίσκος ηχογραφήθηκε στο Τόκιο τμηματικά, την περίοδο των δύο τελευταίων ετών. Ανυπομονούμε να τον ακούσουμε ευλαβικά.
Ο Ιάπωνας συνθέτης έδωσε τέσσερις συναυλίες, που μεταδόθηκαν σε περισσότερες από τριάντα χώρες, με τις οποίες μας αποχαιρετά, καθώς πάσχει από καρκίνο σε πολύ προχωρημένο στάδιο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου