Σάββατο, Ιανουαρίου 15, 2022

Τα (33) καλύτερα αστυνομικά του 2021

Τα καλύτερα αστυνομικά του 2021


 

Ο Μάρκος Κρητικός επιλέγει 33 βιβλία που ξεχώρισαν από την πλούσια εκδοτική παραγωγή του περασμένου έτους.

oanagnostis.gr

Μετάφραση: Δάφνη Χρήστου

Μεταίχμιο

σελ. 496

Ο Σαντίνο είναι οδηγός ταξί στην πόλη της Βαρκελώνης. Για να παρατείνει το τέλος του παρηκμασμένου γάμου του, περιπλανιέται στους δρόμους της πόλης, ακούει μουσική, διαβάζει λογοτεχνία, αφουγκράζεται αλλόκοτες ιστορίες των πελατών του, ανασύρει επώδυνες μνήμες από το πολυκύμαντο παρελθόν του και αναζητεί τη γαλήνη στην αγκαλιά άλλων γυναικών. Μια ξεχασμένη βαλίτσα με ναρκωτικά και χρήματα στο ταξί μιας συναδέλφου θα  σημάνει την έναρξη της αστυνομικής υπόθεσης του βιβλίου. Ο παρορμητικός Σαντίνο, αναζητώντας την προσωπική του λύτρωση, θα βρεθεί στο επίκεντρο μιας σκοτεινής ιστορίας που ουσιαστικά δεν τον αφορά και θα συναναστραφεί με ναρκέμπορους, δολοφόνους, πόρνες, ταξιτζήδες και μετανάστες, ακολουθώντας μια πορεία προδιαγεγραμμένα αδιέξοδη. Ένα υπαρξιακό-ψυχεδελικό νουάρ μυθιστόρημα –από τα καλύτερα της φετινής χρονιάς– με εξαιρετική λογοτεχνική αφήγηση μιας σύγχρονης αστικής οδύσσειας, η οποία αντικατοπτρίζει και ενισχύει τις δαιδαλώδεις διαδρομές των εσωτερικών αναζητήσεων ενός εμβληματικού αντιήρωα.

 

Μετάφραση: Γιάννης Καυκιάς

Οι εκδόσεις των συναδέλφων

σελ. 336

Παροπλισμένος μια δεκαετία για πολιτικούς λόγους, στο Τμήμα Οργάνωσης και Σχεδιασμού, ο αστυνόμος Παντοβάνι -στην Πέμπτη περιπέτεια της σειράς- καλείται εσπευσμένα να αναλάβει δράση γιατί υπάρχουν πληροφορίες, ότι «ετοιμάζεται ένα τερατώδες βρόμικο χτύπημα ενάντια στη Δημοκρατία». Πριν προλάβει να οργανώσει μια ομάδα κρούσης, με νέους και παλιούς συνεργάτες, τα πτώματα αρχίζουν να στοιβάζονται γύρω του. Τι συνδέει τις δολοφονίες ενός μπάτσου, ενός δικαστή και της συζύγου του, ενός Ρώσου ληστή, ενός οικολόγου, δυο παρουσιαστών της τηλεόρασης και ενός ανθοπώλη; Οι έρευνες θα οδηγήσουν στον κύκλο ενός υψηλά ιστάμενου πολιτικού προσώπου και στα ίχνη ενός αδίστακτου δολοφόνου με βελούδινα γάντια, στην πιο παράλογη και διεστραμμένη ιστορία του σκληρού Παντοβάνι. Ένα  βίαιο, πολυ-φονικό μυθιστόρημα,  λαμπρό δείγμα του γαλλικού neo-polar, με κυρίαρχο το πολιτικό στοιχείο, όπως επιτάσσει το είδος και αφηγηματική αμεσότητα που κόβει την ανάσα.

 

Μετάφραση: Λίνα Σιπητάνου

Οκτάνα

σελ. 370

Μασσαλία 1936. Ο Αντουάν Καρντέλλα, ένας Κορσικανός αστυνομικός, δέχεται μια σφαίρα πισώπλατα και τραυματίζεται θανάσιμα στον πολυσύχναστο δρόμο που στεγάζονται τα πολιτικά γραφεία των σοσιαλιστών και των συντηρητικών. Ποιος είχε συμφέρον από τον θάνατο ενός διεφθαρμένου μπάτσου μια μόλις εβδομάδα πριν τις εκλογές; Ο έντιμος Αντρέ Γκριμάλ, ο ανώτερος επιθεωρητής της 9ης Κινητής Μονάδας Επεμβάσεων, και ο Λυσιέν Τερόζ, ο επικεφαλής του Τμήματος Ηθών, θα αναλάβουν τη δύσκολη υπόθεση. Διαπλεκόμενοι πολιτικοί, αδίστακτοι μαφιόζοι, φασίστες, μπράβοι, πόρνες και μετανάστες συνθέτουν ένα δαιδαλώδες, σκοτεινό και βίαιο πολιτικό θρίλερ. Ο συγγραφέας αναπαριστά εντυπωσιακά την ιστορική τοιχογραφία της Μασσαλίας του Μεσοπολέμου, συνδυάζει επιδέξια την αστυνομική μυθοπλασία με τα πραγματικά γεγονότα και βυθίζει τον αναγνώστη στη νοσηρή ατμόσφαιρα μιας γενικευμένης κοινωνικής σήψης. Ένα μυθιστόρημα έκπληξη από έναν άγνωστο συγγραφέα στη χώρα μας.

 

 

Μετάφραση: Δημήτρης Αρβανίτης

Αλεξάνδρεια

σελ. 296

«Θα σκοτώσω έναν άνθρωπο. Δεν ξέρω το όνομά του, δεν ξέρω πού μένει, δεν έχω ιδέα πώς μοιάζει. Άλλα θα τον βρω και θα τον σκοτώσω…». Αυτές είναι οι δυο πρώτες αράδες από το προσωπικό ημερολόγιο του συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων Φρανκ Κερνς, στο οποίο  καταγράφει με λεπτομέρειες τις κινήσεις  του, προκειμένου να εντοπίσει και να σκοτώσει τον οδηγό που τραυμάτισε θανάσιμα και εγκατέλειψε στο δρόμο, τον εξάχρονο γιο του. Τι γίνεται όμως όταν ο ασυνείδητος οδηγός βρίσκεται  μέσα στο σπίτι του δολοφονημένος με στρυχνίνη, ενώ υπάρχουν αδιάσειστες αποδείξεις ότι σχεδίαζε να τον σκοτώσει; Ο συγγραφέας για βγει από τη δυσμενή θέση στην οποία έχει περιέλθει, θα ζητήσει τη βοήθεια του περιώνυμου ιδιωτικού ντετέκτιβ Νάιτζελ Στρέιντζγουεϊ. Ένα ευφυές, λογοτεχνικό whodunit της χρυσής περιόδου του βρετανικού αστυνομικού από έναν σπουδαίο στυλίστα της γραφής, τον ποιητή Σέσιλ Ντέι-Λιούις, ο οποίος με το ψευδώνυμο Νίκολας Μπλέικ υπέγραψε δέκα έξι μυθιστορήματα, με πρωταγωνιστή τον εγκεφαλικό ντετέκτιβ Στρέιντζγουεϊ.

 

Μετάφραση: Τόνια Καβαλένκο

Εκδόσεις Καστανιώτη

σελ. 352

Γουέξφορντ Ιρλανδίας 1957. Λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα, ο καθολικός ιερέας Τομ Λόουλες βρίσκεται άγρια δολοφονημένος και ευνουχισμένος στη βιβλιοθήκη της πατρικής έπαυλης, της αριστοκρατικής οικογένειας Όσμπορν. Ο νεαρός επιθεωρητής Στράφορντ από το Δουβλίνο θα αναλάβει να εξιχνιάσει το έγκλημα κάτω από την άγρυπνη παρακολούθηση της αυταρχικής Καθολικής Εκκλησίας. Ένα πρωτίστως λογοτεχνικό whodunnit, που ακολουθεί τα στερεότυπα των κλασικών ιστοριών μυστηρίου – έγκλημα σε κλειστή κοινωνία με περιορισμένο αριθμού υπόπτων που παρουσιάζουν τα κλισέ των μυθιστορημάτων της Αγκάθα Κρίστι. Όμως η εντυπωσιακή αφηγηματική δύναμη ενός σπουδαίου συγγραφέα στη σύνθετη αποτύπωση της ψυχολογίας του εγκλήματος, στο ψυχογραφικό βάθος των ηρώων, στις λυρικές περιγραφές της ιρλανδικής επαρχίας και των ακραίων καιρικών φαινομένων, και στην ανατομία των ιδιαιτεροτήτων της θρησκευτικής κουλτούρας των Ιρλανδών διευρύνει τα όρια της αστυνομικής λογοτεχνίας και ανεβάζει το επίπεδο του βιβλίου.

 

Μεταίχμιο

σελ. 464

Το 2012, στο απόγειο της ελληνικής κρίσης, ο Χάρης Νικολόπουλος έχει παραιτηθεί απ’ το Σώμα και ζει ήσυχα στη Ναύπακτο. Η ασθένεια της μητέρας του και η ανάγκη νοσηλείας της σε οίκο ευγηρίας θα τον φέρει εσπευσμένα πίσω στην Αθήνα. Εκεί θα γνωρίσει την ψυχολόγο Ιωάννα Κωνσταντίνου που διευθύνει έναν ξενώνα κακοποιημένων γυναικών. Όταν θα τη βρει στο σπίτι της άγρια δολοφονημένη και ο ίδιος θα θεωρηθεί ο βασικός ύποπτος, αντιμετωπίζοντας την καχυποψία ακόμα και των πρώην συναδέλφων του, ξέρει πολύ καλά ότι για να σώσει τον εαυτό του πρέπει να εξιχνιάσει το έγκλημα. Ένα κοινωνικό, αστυνομικό αφήγημα με εξαιρετική νουάρ ατμόσφαιρα, ευρηματική πλοκή και υποδειγματική αποτύπωση της σκοτεινής πλευράς της Αθήνας, σε μια ρεαλιστική και άκρως πειστική εκδοχή, που ξαφνιάζει τον αναγνώστη και τον παρασύρει σε έναν ζοφερό κόσμο γενικευμένης ηθικής και κοινωνικής εξαχρείωσης.

 

Μετάφραση: Ανδρέας Αποστολίδης

Άγρα

σελ. 331

Τρεις μικροκακοποιοί αποφασίζουν να κλέψουν το διαμαντένιο περιδέραιο της πλούσιας Μις Μπλάντις, στο πάρτι των γενεθλίων της. Τα πράγματα όμως δεν θα πάνε όπως τα σχεδιάζουν και θα αναγκαστούν να την απαγάγουν, με σκοπό να ζητήσουν λύτρα από τον πλούσιο πατέρα της. Για κακή τους τύχη, στην υπόθεση θα εμπλακεί η συμμορία της Μα Γκρίσσον και του ψυχοπαθούς γιού της, ενώ ο εκατομμυριούχος Τζον Μπλάντις, θα αναθέσει στον ιδιωτικό ντετέκτιβ Ντέηβ Φέννερ, πρώην δημοσιογράφο με διασυνδέσεις στον υπόκοσμο, να εντοπίσει τους απαγωγείς. Ένα γκανγκστερικό θρίλερ καταιγιστικού ρυθμού με συγκλονιστική αποτύπωση του νοσηρού περιβάλλοντος των παρακμιακών πρωταγωνιστών του.  Το Όχι ορχιδέες για την Μις Μπλάντις,  θεωρείται το magnum opus του συγγραφέα και ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα έργα της αστυνομικής λογοτεχνίας για το σκληρό περιεχόμενό του. Η εφημερίδα Le Monde το συμπεριέλαβε στη λίστα με τα εκατό καλύτερα μυθιστορήματα του 20ου αιώνα.

 

Διόπτρα

σελ. 432

Τον Δεκέμβριο του 1944, στη φλεγόμενη Αθήνα από το ξέσπασμα του Εμφυλίου, ο απότακτος υπαστυνόμος Β΄ Νίκος Αγραφιώτης καλείται να βρει έναν φάκελο με στοιχεία για δωσίλογους και συνεργάτες των ναζί, στον οποίο μυστηριωδώς περιλαμβάνεται και το όνομά του. Ο φάκελος είχε παραδοθεί σ’ έναν δικαστικό υπάλληλο που έχαιρε «της εμπιστοσύνης του συστήματος» και που έχει εξαφανιστεί μαζί με μια νεαρή τραγουδίστρια. Ο Αγραφιώτης θα εξαπολύσει ένα ανελέητο ανθρωποκυνηγητό για να σώσει τη ζωή και την τιμή του αλλά και γιατί οι δωσίλογοι «μέσα στα πυρά του Εμφυλίου προσδοκούν να κάψουν το παρελθόν τους». Ένα καθηλωτικό ιστορικό-πολιτικό νουάρ, όπου ο συγγραφέας ανατέμνει ρεαλιστικά την ατμόσφαιρα των Δεκεμβριανών –είναι εμφανής η ενδελεχής έρευνα σε ιστορικές πηγές και στον Τύπο της εποχής–, ενώ διατηρεί με επιτυχία την απαραίτητη απόσταση από τα αίτια των γεγονότων που δίχασαν τον ελληνικό λαό, και καθόρισαν τη νεότερη πολιτική ιστορία της χώρας.

 

Μετάφραση: Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης

Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός

σελ. 319

Ο θηριώδης Μποξ και ο ανώνυμος συμπρωταγωνιστής του περιπλανώνται σε μια ανώνυμη πόλη που παραπέμπει στην Αμερική της δεκαετίας του ’50 προσφέροντας κάθε είδους υπηρεσίες βίας. Οι δουλειές όμως δεν πάνε καλά και η αφόρητη πλήξη τους βυθίζει στην αδράνεια. Όταν όμως γνωρίζουν τον ντετέκτιβ Μάικ Μάγκα τα πτώματα θα αρχίσουν να στοιβάζονται γύρω τους. Ένας τζογαδόρος θυρωρός που τρελαίνεται για χάμπουργκερ, η γυναίκα του που είναι άσος στο να λέει πρόστυχα ανέκδοτα κι ένας συγγραφέας ιστοριών επιστημονικής φαντασίας που πληρώνεται με τη λέξη είναι μερικά από τα γκροτέσκο πρόσωπα που πλαισιώνουν τους δύο πρωταγωνιστές. Ένα μαύρο, εκρηκτικό και κραυγαλέα βίαιο pulp μυθιστόρημα, με σαρκαστικό χιούμορ, ευτράπελες καταστάσεις, μοναδικές ατάκες και ήρωες βγαλμένους από τη ζώνη του λυκόφωτος και τον παρακμιακό κόσμο του Τζιμ Τόμσον.

 

Μετάφραση: Φωτεινή Ζερβού

Εκδόσεις Πατάκη

σελ. 338

Οι έρευνες για τον φόνο ενός ευυπόληπτου τραπεζικού υπάλληλου στρέφονται σε ένα λάθος τηλεφώνημα και οι πρώτες ενδείξεις οδηγούν  σε ένα έγκλημα πάθους, με τον δράστη να προέρχεται από το στενό περιβάλλον του θύματος. Όμως ο ικανός επιθεωρητής Μονταλμπάνο και μια σειρά συμπτώσεων, θα φέρουν στο φως την παράνομη δράση ενός αδίστακτου κυκλώματος. Το μυθιστόρημα Ρικκαρντίνο, σηματοδοτεί το τέλος της διάσημης και μακρόβιας σειράς του επιθεωρητή Μονταλμπάνο – είκοσι οκτώ βιβλία από το 1994 έως το 2020- με ένα ευφυές τέχνασμα του συγγραφέα. Ο Καμιλλέρι  εισβάλει στην ιστορία, αποκτά μυθιστορηματική υπόσταση και αναμετράται με τον Μονταλμπάνο. Στο μεταίχμιο της μυθοπλασίας, δημιουργός και δημιούργημα διασταυρώνουν τα ξίφη τους, στον δρόμο προς την λογοτεχνική αιωνιότητα. «Ο τρόπος της αποχώρησης του Μονταλμπάνο από την ενεργό δράση μου ήρθε ως ιδέα στα ογδόντα μου χρόνια, κι έτσι βρέθηκα να γράφω το βιβλίο αυτό, που αποτελεί το τελευταίο κεφάλαιο, το τελευταίο βιβλίο της σειράς. Το έστειλα στον εκδότη μου λέγοντάς του να το βάλει στο συρτάρι και να το εκδώσει μετά τον θάνατό μου»[...........................]

Τα καλύτερα αστυνομικά του 2021 (επιλέγει ο Μάρκος Κρητικός)

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: