EM. ROIDIS - EXPLANATIONS OF EASTER EGGS
Γιατί είναι κόκκινα τα αβγά που τρώμε το Πάσχα; Οι εξηγήσεις σ΄ένα κειμενάκι με λεπτό χιούμορ από τον απέθαντο εθνικό μας μετρ του είδους Εμμανουήλ Ροϊδη
Η μετάφραση στα αγγλικά έγινε από τον φίλο Βασίλη Μηλίτση και συνυπάρχει μαζί με πλήθος άλλων κειμένων στο πολύ καλό μεταφραστικό blog του :diiphilo.blogspot.com
ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΑΒΓΑ
Εμμανουήλ Ροΐδης
Ζητήσας πολλάκις να μάθω διατί τρώγομεν αυγά την Λαμπρήν, και διατί μόνον
τότε τα θέλομεν κόκκινα και σκληρά, όχι μόνον ημείς αλλά και όλοι από τον
Πόλον μέχρι του Ισημερινού οι χριστιανοί, ηναγκάσθην επί τέλους να κατατάξω την
απορίαν μου μεταξύ των αλύτων. Περί τούτου τω όντι ουδέν λέγουσιν ο νόμος και
οι προφήται, ουδέ καν οι Ευαγγελισταί, αν δε ερευνήση τις δέκα σοφούς, είναι
βέβαιος ότι θα λάβη παρ’ αυτών άλλας τόσας διαφόρους απαντήσεις, απαραλλάκτως
ως αν τους ηρώτα ποίον είναι το ιατρικόν της φθίσεως ή το άριστον των
πολιτευμάτων. Κατά τινάς μεν το ωόν είναι σύμβολον της αναστάσεως, διότι
καθώς συντρίβει ο νεοσσός το κέλυφος, και αναπηδά ζων εξ αυτού, ούτω και ο
Ιησούς από του μνήματος την πλάκα. Κατ’ άλλους όμως οι ταύτα διδάσκοντες
είναι αγράμματοι και το χειρότερον ασεβείς, τα δε πασχαλινά ημών αυγά
κατάγονται κατ’ ευθείαν γραμμήν από εκείνα τα οποία οι κακότροποι Ρωμαίοι
ετοποθέτουν ζέοντα υπό την μασχάλην των χριστιανών μαρτύρων, ως γίνεται ακόμη
και σήμερον, αν πιστεύσωμεν τους κακόγλωσσους, εις τα υπόγεια της ημετέρας
αστυνομίας. Περί τούτων όμως ουδέν θέλουσι ν’ ακούσωσιν οι Σημειολόγοι οι
επιμένοντες ότι το ωόν ήτο σύμβολον της γονίμου Ίσιδος και η καθ’ ωρισμένας
εορτάς αυγοφαγία έθιμον φοινικικόν μεταδοθέν εις τους εβραίους και τους
έλληνας, ως μαρτυρεί ο κρόκος αυτού, όστις κατά τον Βένφεϋν (β’ 179) είναι
αυτόχρημα ο Χαλδαϊκός κορκόμ.
Διατί δε βάφονται τα αυγά κόκκινα, τούτο εξηγούσαν οι Ραβίνοι διδάσκοντες
ότι, κατά τον Μωσαϊκόν νόμον, όχι μόνον όλα τα τρωγόμενα την ημέραν του
Πάσχα, αλλά και αυτοί οι τοίχοι των οικιών πρέπει να κοκκινίζωνται με το αίμα
του σφαζομένου αρνίου, προς εξιλέωσιν του Αγγέλου της καταστροφής. Κατά τον
Αίλιον όμως Λαμπίδιον οι Ραβίνοι δεν ηξεύρουν τι λέγουσι, τα δε πρώτα ερυθρά
αυγά δεν εβάφησαν, αλλ’ εγεννήθησαν κόκκινα από τας αυτοκρατορικάς όρνιθας
την ημέραν της γεννήσεως του Αλεξάνδρου Σεύκρου, ως χαρμόσυνος οιωνός της
μελλούσης φιλίας του προς τους χριστιανούς.
Πολύ όμως διάφορος είναι η εξήγησις του Πηδαλίου, του διδάσκοντος ημάς
ότι: «Όταν οι Εβραίοι είπον: Το αίμα αυτού εφ’ ημάς και επί τα τέκνα ημών,
εκοκκίνησαν όλα τα πράγματα όπου είχαν εις τας οικίας των, ακολούθως δε και
τα αυγά, όθεν και οι Χριστιανοί εις ενθύμησιν του θαύματος, κοκκινίζομεν τα
αυγά εν τη αναστάσει» (Πηδάλ., Λειψ. 1800, σελ. 204). Τας πλείστας άλλας της
απορίας ταύτης λύσεις δεν έχω προχείρους εις την μνήμην μου, πλην μόνης της
του Πανοσιωτάτου Εξάρχου του Αγίου Τάφου εν Βλαχία Ναθαναήλ, όστις, ερωτηθείς
εν πασχαλινώ συμποσίω περί των κοκκίνων αυγών, μοι απήντησεν: «Τρώγε και μη
ερεύνα».
Ακρόπολις Πασχαλινή 24.4.1888
|
THE RED EASTER EGGS
Emmanuel Rhoides
Rendered by Vassilis C. Militsis
Many a time have I sought to find out why we eat eggs at Easter and
why it is then we want them dyed red and hard-boiled; and we are not the only
ones but all Christians that observe this custom between the Pole and the
Equator. Therefore, I had to give up the solution to this problem,
classifying it among those unsolved. About this custom indeed nothing is
mentioned by the Law and the Prophets, not even by the Four Evangelists. If
one enquires ten different pundits, one is likely to receive ten equally
different answers; whether one asks them which is the physic to consumption
or the best political system.
According to some authorities the egg symbolizes the resurrection,
because as the hatchling breaks out of the eggshell alive, likewise Jesus
crashed his tomb stone and issued forth resurrected. According to others,
however, those who teach these things are ignorant or, worse, profane; for
our Easter eggs come all the way directly from those eggs the ill-natured
Romans used to put hot in the armpits of Christian martyrs – as the practice
is still in use even in our days in the dungeons of our police stations,
should we give faith to slanderous people. However, those versed in semantics,
are loath to give faith to such lore; they insist that the egg was the symbol
of Isis, the goddess of fertility, and the consumption of eggs at certain
feasts was a Phoenician custom transmitted to the Hebrews and the Greeks, and
according to Benfey [b, 179] the yolk of the egg (crocus) is akin to Chaldean
korkom.
Now, why are the Easter eggs dyed red? The Rabbis explained that,
according to the Law of Moses, not only the eggs to be eaten at Passover, but
also the walls of the houses should be splattered red in the blood of the
slaughtered lamb, to propitiate the Destroying Angel.
Aelius Lampridius claims that the Rabbis know not what they say: the
first red eggs were not dyed but they were laid red by the imperial hens on
the day Alexander Seucrus was born, as an auspice of his later friendship
with the Christians.
However, very different is the explanation of the Rudder (the
Orthodox Canon Law): “When the Jews said: His blood be on us, and on our children, all objects in their homes turned red,
including eggs; hence we Christians, in memory of that miracle, dye eggs red on
the Resurrection Day.” [The Rudder, Leipzig, 1800, p. 204]. I have no more handy
solutions to this question, save only the explanation of his Reverence
Nathanael, the exarch of the Holy Sepulcher in Walachia, who, when I asked him
about the subject of the red eggs at an Easter banquet, he replied: Eat
and doubt not.
The Acropolis Daily: Easter Day, April 24, 1888
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου