Ο
έφηβος αθλητής που πόζαρε με χάρη στον φακό το σωτήριον έτος 1991 είχε
μακρύ μαλλί περμανάντ, καλλιτεχνικό υπογένειο και το διαπεραστικό βλέμμα
της μεγαλοφυΐας. Φορούσε την κόκκινη φανέλα με τον αριθμό 5, ίσως
επειδή το 8 του πατρός ήταν ρεζερβέ. Ετσι κι αλλιώς δεν ήταν γραφτό του
να πέσει ακριβώς κάτω από τη μηλιά.
Προτού καλά καλά γαλουχηθεί ως μπασκετμπολίστας,
ο σπουδαστής Οικονομικών Γιώργος Λάνθιμος άνοιξε τα φτερά του και
κίνησε για άλλες πολιτείες στα 19 του χρόνια, αποφασισμένος να διαπρέψει
στις σκοτεινές αίθουσες της 7ης τέχνης. «Μάταια προσπαθούσα να του
μεταδώσω το μικρόβιο του μπάσκετ» εξηγεί ο παλαιός αρτίστας των
πλαστικών γηπέδων Αντώνης Λάνθιμος. «Από μικρός ήθελε να ασχοληθεί με
τον κινηματογράφο».
Στα 45 του ο Γ. Λάνθιμος μετράει ήδη εφτά χρόνια διαμονής στη νέα «Ιθάκη» του (το Λονδίνο) και διακρίσεις τις οποίες δεν θα μπορούσε ούτε να ονειρευτεί ως αθλητής. Ο εμβληματικός «Κυνόδοντας» –ταινία εγχώριας παραγωγής– έφτασε στο κουιντέτο των υποψηφιοτήτων για Οσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας του 2009, ενώ ο «Αστακός» του διεκδίκησε το Οσκαρ πρωτότυπου σεναρίου το 2016.
Η ολόφρεσκη «Ευνοούμενη» (The favourite) ελπίζει να κατακτήσει στις 6 Ιανουαρίου όχι μία ούτε δύο αλλά πέντε Χρυσές Σφαίρες: καλύτερου σεναρίου, καλύτερης ταινίας στην κατηγορία κωμωδία/μιούζικαλ και τριών γυναικείων ρόλων για τις Ολίβια Κόλμαν, Ρέιτσελ Βάις και Εμα Στόουν. Οκτώ μέρες αργότερα θα ανακοινωθούν οι υποψηφιότητες για τα βραβεία Οσκαρ του 2019. Εκεί ο Λάνθιμος ελπίζει να ακουστεί και το δικό του όνομα στη λίστα με τους πέντε κορυφαίους σκηνοθέτες της σεζόν. Αν είχε προτιμήσει το μπάσκετ, το πολύ πολύ να διακρινόταν σήμερα σε τίποτε αγώνες παλαίμαχων…
Στη χρυσή ομάδα
Ο Αντώνης Λάνθιμος δεν ήταν κάποιος τυχαίος καλαθοσφαιριστής των πέτρινων χρόνων. Χαρισματικός σκόρερ της δεκαετίας του ’60 και του ’70, υπήρξε πνευματικό παιδί του αείμνηστου Νότη Μαστρογιάννη (σημαντικός αγωνιστής της Αριστεράς και εμβληματικός παράγοντας της ΕΟΚ) και μέλος της χρυσής ομάδας του Παγκρατίου, δίπλα στους Αλέκο Κοντοβουνήσιο, Τάκη Μάγλο, Νίκο Σισμανίδη και Αντώνη Γούναρη. Ο πατήρ Λάνθιμος, που έπαιζε και καλό βόλεϊ, έφτασε ως την εθνική ομάδα και φόρεσε εννιά φορές το εθνόσημο, με παρουσία (έφηβος ακόμη) στη Βαλκανιάδα του 1964 αλλά και στο Ευρωμπάσκετ της επόμενης χρονιάς, όπου ήταν ο 12ος παίκτης.
Σε παλαιότερο αφιέρωμα, στην «Ελευθεροτυπία», ο συνομήλικός του Φίλιππος Συρίγος τον περιγράφει ως «ζογκλέρ» των γηπέδων, προικισμένο με φαντασία, μπρίο και έμπνευση. Επί των ημερών του το Παγκράτι τερμάτισε τρεις φορές στην κορυφαία τριάδα της Α΄ Εθνικής.
«Θα πρέπει να ξέρεις ότι ο Γιώργος είναι διαφορετικός χαρακτήρας από μένα» ξεκαθάρισε ο υπερήφανος μπαμπάς. «Σοβαρός, υπεύθυνος, εργατικός, συνεπής. Εγώ ήμουν πιο μποέμ, πιο ρέμπελος». Ο Αντ. Λάνθιμος ήταν ένας πανύψηλος ωραίος άντρας με μπόι 1,93, γόης αλλοτινής εποχής. Η σύζυγός του, μητέρα του Γιώργου, απεβίωσε όταν ο εκκολαπτόμενος σκηνοθέτης ήταν 19 ετών.
Ο Γ. Λάνθιμος υπήρξε για λίγο μέλος της αντρικής ομάδας του Παγκρατίου όταν αυτή επέστρεψε για μια γεμάτη εξαετία στο «σαλόνι» των μεγάλων. Επαιζε «τριάρι» όπως ο πατέρας του, αλλά δεν βρήκε θέση δίπλα σε διεθνείς άσους όπως οι Καλαμπάκος, Καρατζάς, Μπακατσιάς, Τζαλαλής, στους πρώτους ξένους Χάρισον, Ρέλφορντ και στον Νικολόπουλο που φορούσε το 8 του απόμαχου Αντώνη. Επαιξε μόνο τρεις φορές, τις μέρες της απεργίας των επαγγελματιών καλαθοσφαιριστών (Οκτ. – Νοέμ. 1991), με απολογισμό 7 πόντους και 9 ριμπάουντ σε 79 λεπτά συμμετοχής. Το μέλλον του ήταν στη Σχολή Σταυράκου και στις σκοτεινές αίθουσες.
Προτού αφοσιωθεί αμετάκλητα στην 7η τέχνη, βέβαια, ο πολυτάλαντος νέος δούλεψε στο θέατρο και για βιοπορισμό στη διαφήμιση. Η θρυλική ρεκλάμα της Nova το 2006 με τον κλεφτοκοτά και τον κινηματογραφόπληκτο επαρχιώτη αστυφύλακα («put the cot down slowly!») φέρει τη δική του υπογραφή. Το κοινό την ψήφισε στα Ermis Awards ως κορυφαία διαφήμιση της 25ετίας (1989-2013).
«Απορώ κι εγώ»!
Ο Αντ. Λάνθιμος ζει εδώ και δύο δεκαετίες στο Πόρτο Ράφτη και αντιμετωπίζει κάποια προβλήματα υγείας, τα οποία του στέρησαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσει εκ του σύνεγγυς τις βραδιές δόξας του γιου του ή τον γάμο του με την Αριάν Λαμπέντ στο Λονδίνο. Στον πατέρα ο «Αστακός» άρεσε περισσότερο από τον «Κυνόδοντα». «Του το είπα στο τηλέφωνο, ότι για μένα είναι πολύ πιο ωραία αυτή η ταινία του απ’ όλες τις προηγούμενες» είπε σε παλαιότερη συνέντευξή του στο περιοδικό «Down Town».
«Οι ταινίες του γιου μου έχουν περίεργη υπόθεση και ασχολούνται με το παράδοξο. Δεν ξέρω από πού αντλεί τα σενάρια για τις ταινίες του μαζί με τον φίλο του, Ευθύμη Φιλίππου. Καμιά φορά παρακολουθώ τις ταινίες του και απορώ και εγώ πώς τα σκέφτεται αυτά τα πράγματα»! Η πατρική υπερηφάνεια κάνει τον Αντ. Λάνθιμο να καμαρώνει και να συγκινείται. Το μπάσκετ ελπίζει να κατακτήσει το δικό του Οσκαρ σε δύο μήνες περίπου.
Η «Ευνοούμενη» έχει προγραμματιστεί από την Odeon να προβληθεί στην Ελλάδα στις 7 Φεβρουαρίου, αν και η Αμερική την παρακολουθεί ήδη –έστω σε περιορισμένο κύκλο αιθουσών– από τα τέλη του Νοέμβρη.
Στα 45 του ο Γ. Λάνθιμος μετράει ήδη εφτά χρόνια διαμονής στη νέα «Ιθάκη» του (το Λονδίνο) και διακρίσεις τις οποίες δεν θα μπορούσε ούτε να ονειρευτεί ως αθλητής. Ο εμβληματικός «Κυνόδοντας» –ταινία εγχώριας παραγωγής– έφτασε στο κουιντέτο των υποψηφιοτήτων για Οσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας του 2009, ενώ ο «Αστακός» του διεκδίκησε το Οσκαρ πρωτότυπου σεναρίου το 2016.
Η ολόφρεσκη «Ευνοούμενη» (The favourite) ελπίζει να κατακτήσει στις 6 Ιανουαρίου όχι μία ούτε δύο αλλά πέντε Χρυσές Σφαίρες: καλύτερου σεναρίου, καλύτερης ταινίας στην κατηγορία κωμωδία/μιούζικαλ και τριών γυναικείων ρόλων για τις Ολίβια Κόλμαν, Ρέιτσελ Βάις και Εμα Στόουν. Οκτώ μέρες αργότερα θα ανακοινωθούν οι υποψηφιότητες για τα βραβεία Οσκαρ του 2019. Εκεί ο Λάνθιμος ελπίζει να ακουστεί και το δικό του όνομα στη λίστα με τους πέντε κορυφαίους σκηνοθέτες της σεζόν. Αν είχε προτιμήσει το μπάσκετ, το πολύ πολύ να διακρινόταν σήμερα σε τίποτε αγώνες παλαίμαχων…
Στη χρυσή ομάδα
Ο Αντώνης Λάνθιμος δεν ήταν κάποιος τυχαίος καλαθοσφαιριστής των πέτρινων χρόνων. Χαρισματικός σκόρερ της δεκαετίας του ’60 και του ’70, υπήρξε πνευματικό παιδί του αείμνηστου Νότη Μαστρογιάννη (σημαντικός αγωνιστής της Αριστεράς και εμβληματικός παράγοντας της ΕΟΚ) και μέλος της χρυσής ομάδας του Παγκρατίου, δίπλα στους Αλέκο Κοντοβουνήσιο, Τάκη Μάγλο, Νίκο Σισμανίδη και Αντώνη Γούναρη. Ο πατήρ Λάνθιμος, που έπαιζε και καλό βόλεϊ, έφτασε ως την εθνική ομάδα και φόρεσε εννιά φορές το εθνόσημο, με παρουσία (έφηβος ακόμη) στη Βαλκανιάδα του 1964 αλλά και στο Ευρωμπάσκετ της επόμενης χρονιάς, όπου ήταν ο 12ος παίκτης.
Σε παλαιότερο αφιέρωμα, στην «Ελευθεροτυπία», ο συνομήλικός του Φίλιππος Συρίγος τον περιγράφει ως «ζογκλέρ» των γηπέδων, προικισμένο με φαντασία, μπρίο και έμπνευση. Επί των ημερών του το Παγκράτι τερμάτισε τρεις φορές στην κορυφαία τριάδα της Α΄ Εθνικής.
«Θα πρέπει να ξέρεις ότι ο Γιώργος είναι διαφορετικός χαρακτήρας από μένα» ξεκαθάρισε ο υπερήφανος μπαμπάς. «Σοβαρός, υπεύθυνος, εργατικός, συνεπής. Εγώ ήμουν πιο μποέμ, πιο ρέμπελος». Ο Αντ. Λάνθιμος ήταν ένας πανύψηλος ωραίος άντρας με μπόι 1,93, γόης αλλοτινής εποχής. Η σύζυγός του, μητέρα του Γιώργου, απεβίωσε όταν ο εκκολαπτόμενος σκηνοθέτης ήταν 19 ετών.
Ο Γ. Λάνθιμος υπήρξε για λίγο μέλος της αντρικής ομάδας του Παγκρατίου όταν αυτή επέστρεψε για μια γεμάτη εξαετία στο «σαλόνι» των μεγάλων. Επαιζε «τριάρι» όπως ο πατέρας του, αλλά δεν βρήκε θέση δίπλα σε διεθνείς άσους όπως οι Καλαμπάκος, Καρατζάς, Μπακατσιάς, Τζαλαλής, στους πρώτους ξένους Χάρισον, Ρέλφορντ και στον Νικολόπουλο που φορούσε το 8 του απόμαχου Αντώνη. Επαιξε μόνο τρεις φορές, τις μέρες της απεργίας των επαγγελματιών καλαθοσφαιριστών (Οκτ. – Νοέμ. 1991), με απολογισμό 7 πόντους και 9 ριμπάουντ σε 79 λεπτά συμμετοχής. Το μέλλον του ήταν στη Σχολή Σταυράκου και στις σκοτεινές αίθουσες.
Προτού αφοσιωθεί αμετάκλητα στην 7η τέχνη, βέβαια, ο πολυτάλαντος νέος δούλεψε στο θέατρο και για βιοπορισμό στη διαφήμιση. Η θρυλική ρεκλάμα της Nova το 2006 με τον κλεφτοκοτά και τον κινηματογραφόπληκτο επαρχιώτη αστυφύλακα («put the cot down slowly!») φέρει τη δική του υπογραφή. Το κοινό την ψήφισε στα Ermis Awards ως κορυφαία διαφήμιση της 25ετίας (1989-2013).
«Απορώ κι εγώ»!
Ο Αντ. Λάνθιμος ζει εδώ και δύο δεκαετίες στο Πόρτο Ράφτη και αντιμετωπίζει κάποια προβλήματα υγείας, τα οποία του στέρησαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσει εκ του σύνεγγυς τις βραδιές δόξας του γιου του ή τον γάμο του με την Αριάν Λαμπέντ στο Λονδίνο. Στον πατέρα ο «Αστακός» άρεσε περισσότερο από τον «Κυνόδοντα». «Του το είπα στο τηλέφωνο, ότι για μένα είναι πολύ πιο ωραία αυτή η ταινία του απ’ όλες τις προηγούμενες» είπε σε παλαιότερη συνέντευξή του στο περιοδικό «Down Town».
«Οι ταινίες του γιου μου έχουν περίεργη υπόθεση και ασχολούνται με το παράδοξο. Δεν ξέρω από πού αντλεί τα σενάρια για τις ταινίες του μαζί με τον φίλο του, Ευθύμη Φιλίππου. Καμιά φορά παρακολουθώ τις ταινίες του και απορώ και εγώ πώς τα σκέφτεται αυτά τα πράγματα»! Η πατρική υπερηφάνεια κάνει τον Αντ. Λάνθιμο να καμαρώνει και να συγκινείται. Το μπάσκετ ελπίζει να κατακτήσει το δικό του Οσκαρ σε δύο μήνες περίπου.
Η «Ευνοούμενη» έχει προγραμματιστεί από την Odeon να προβληθεί στην Ελλάδα στις 7 Φεβρουαρίου, αν και η Αμερική την παρακολουθεί ήδη –έστω σε περιορισμένο κύκλο αιθουσών– από τα τέλη του Νοέμβρη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου