Le Corsaire/Ο Κουρσάρος
Ο
«Κουρσάρος» είναι ένα μπαλέτο που συνήθως παρουσιάζεται σε τρεις
πράξεις, με ένα λιμπρέτο που αρχικά δημιουργήθηκε από τον Jules-Henri
Vernoy de Saint-Georges με βάση το ποίημα «The Corsair» του Λόρδου
Βύρωνα. Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά 23 Ιανουαρίου 1856 από το
Μπαλέτο του Théâtre Impérial de l´Opéra στο Παρίσι σε χορογραφία Joseph
Mazilier και με μουσική του Adolphe Adam. Όλες οι σύγχρονες παραγωγές
του μπαλέτου «Le Corsaire» βασίζονται στην παραγωγή του Marius
Petipa για το Imperial Ballet της Αγίας Πετρούπολης (από τα μέσα ως τα
τέλη του 19ου αιώνα).
Το
πλήρες σε διάρκεια μπαλέτο «Ο Κουρσάρος» περιλαμβάνει πολλά διάσημα
αποσπάσματα που συχνά παρουσιάζονται μεμονωμένα σε παραστάσεις όπως: η
σκηνή «Le jardin animé», το «Pas d'esclave», το «Pas de trois des
odalisques» και το γνωστό ως «Le Corsaire pas de deux», ένα από τα
διασημότερα pas de deux στον κόσμο του μπαλέτου.
Το μπαλέτο «Le Corsaire» στη Ρωσία
Η πρώτη παραγωγή
Το
μπαλέτο Κουρσάρος ανέβηκε πρώτη φορά στη Ρωσία για το Imperial Ballet
της Αγίας Πετρούπολης από τον Jules Perrot, τον φημισμένο Ballet Master
του Ρομαντικού Μπαλέτου, ο οποίος υπηρέτησε ως Premier Maître de Ballet
των Αυτοκρατορικών Θεάτρων της Αγίας Πετρούπολης το διάστημα 1849 -
1858. Συγκεκριμένα το μπαλέτο «Ο Κουρσάρος» έκανε πρεμιέρα στις 24
Ιανουαρίου 1858 στο Imperial Bolshoi Kamenny Theatre με την πρίμα
μπαλαρίνα Ekaterina Friedbürg στο ρόλο της Medora και τον νεαρό Marius
Petipa στο ρόλο του κουρσάρου Conrad. Για την παραγωγή αυτή ο Petipa
συνεργάστηκε με τον Perrot και αναθεώρησε μερικούς από τους βασικούς
χορούς στο μπαλέτο όπως το Pas des Éventails και τη Scène de seduction
στην 1η σκηνή της 2ης πράξης.
Αναβιώσεις του Marius Petipa
Κατά
τη διάρκεια της μακρόχρονης καριέρας του, ο Petipa παρουσίασε τέσσερις
αναβιώσεις του μπαλέτου Le Corsaire, προσθέτοντας κάθε φορά σημαντικό
αριθμό νέων βημάτων, νέες variations και άλλους χορούς. Η πρώτη αναβίωση
του ανέβηκε ειδικά για τη σύζυγό του, την Prima Ballerina Maria
Surovshchikova-Petipa. Παρτενέρ της Maria Surovshchikova-Petipa στην
παράσταση ήταν ο Πρώτος χορευτής Christian Johansson ως κουρσάρος
Conrad. Η συγκεκριμένη παραγωγή έκανε πρεμιέρα 5 Φεβρουαρίου 1863 και
περιελάμβανε μουσική που συμπληρώθηκε και αναθεωρήθηκε από το συνθέτη
Cesare Pugni.
Τέσσερα
χρόνια αργότερα ο Joseph Mazilier παρουσίασε μια αναβίωση του μπαλέτου
Le Corsaire στα πλαίσια του Exposition Universelle 1867 που διοργανώθηκε
το ίδιο έτος στο Παρίσι. Η περίφημη μπαλαρίνα Adèle Grantzow ερμήνευσε
το ρόλο της Medora και ο Léo Delibes, ο οποίος ήταν πρώην μαθητής του
Adolphe Adam, έγραψε εκ νέου τη μουσική του μπαλέτου ειδικά για αυτή την
παραγωγή. Η αναβίωση έκανε πρεμιέρα στις 21 Οκτωβρίου 1867 και
παρουσιάστηκε σε 38 παραστάσεις με την Grantzow στο ρόλο της
πρωταγωνίστριας Medora. Μετά την αποχώρηση της συγκεκριμένης μπαλαρίνας
από το Παρίσι το 1868 το μπαλέτο Le Corsaire βρέθηκε εκτός του
ρεπερτορίου της Όπερας και κατά συνέπεια ποτέ δεν θα ξαναπαρουσιαζόταν
από το Παρισινό μπαλέτο.
Το
χειμώνα 1867 η Granztow κλήθηκε να χορέψει με το Αυτοκρατορικό Μπαλέτο
(Imperial Ballet) της Αγίας Πετρούπολης από τον Αυτοκράτορα Αλέξανδρο
II. Για το ντεμπούτο της ο Petipa οργάνωσε μια αναβίωση του μπαλέτου «Le
Corsaire» που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 6 Φεβρουαρίου 1868. Για
την παραγωγή αυτή ο Petipa και πάλι ζήτησε από τον Cesare Pugni να
συνθέσει τη μουσική για τη νέα χορογραφία που εισήγαγε στο μπαλέτο.
Η
τρίτη αναβίωση του μπαλέτου «Le Corsaire» από τον Petipa ανέβηκε ειδικά
για τη Ρωσίδα Μπαλαρίνα Eugeniia Sokolova και παρουσιάστηκε για πρώτη
φορά στις 22 Νοεμβρίου 1880.
Η
τελευταία και πιο σημαντική αναβίωση του μπαλέτου Le Corsaire από τον
Petipa παρουσιάστηκε σε πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου 1899 στο
Αυτοκρατορικό Θέατρο Mariinsky. Η παραγωγή αυτή ανέβηκε ειδικά για την
Pierina Legnani, Απόλυτη Πρίμα Μπαλαρίνα των Αυτοκρατορικών Θεάτρων της
Αγίας Πετρούπολης. Η Πρίμα μπαλαρίνα Olga Preobrajenskaya ερμήνευσε το
ρόλο της Gulnare, ενώ ο Πρώτος χορευτής Αυτοκρατορικού Θεάτρου Pavel
Gerdt ερμήνευσε το ρόλο του κουρσάρου Conrad.
Παραγωγές του μπαλέτου «Le Corsaire» στη Μόσχα
Ο
Marius Petipa τον Μάρτιο του 1858 ανέλαβε να ανεβάσει το μπαλέτο «Le
Corsaire» και συγκεκριμένα την έκδοση του Jules Perrot για το Μπαλέτο
του Imperial Bolshoi Theatre της Μόσχας (το γνωστό σήμερα ως Bolshoi
Ballet). Το 1888 ο Petipa επέβλεψε την δημιουργία μιας νέας παραγωγής
του μπαλέτου «Ο Κουρσάρος» για το συγκεκριμένο θίασο που παρουσιάστηκε
σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Ο Petipa έγινε ο κορυφαίος χορογράφος όλων
των εποχών στη Ρωσία. Το 1894 ο πρόσφατα διορισμένος στο Bolshoi
Theatre, Ballet Master Ivan Clustine ανέβασε την δική του παραγωγή του
μπαλέτου «Le Corsaire», η οποία έκανε πρεμιέρα στις 22 Μαρτίου 1894.
Στις
25 Ιανουαρίου 1912 ο Alexander Gorsky, Premier Maître de Ballet του
Μπαλέτου Imperial Bolshoi Theatre της Μόσχας, παρουσίασε μια αναβίωση
του μπαλέτου με την μπαλαρίνα Ekaterina Geltzer ως Medora και τον
χορευτή Vasily Tikhomirov ως κουρσάρο Conrad. Για την αναβίωση αυτή ο
Gorsky χρησιμοποίησε μια ουσιαστικά αναθεωρημένη έκδοση του έργου του
Adam που περιλάμβανε πολλούς νέους χορούς. Έργα διαφόρων συνθετών όπως
Edvard Grieg, Anton Simon, Reinhold Glière, Karl Goldmark, Frédéric
Chopin, Pyotr Tchaikovsky και Antonín Dvořák συνοδεύτηκαν από τις
κατάλληλες χορογραφίες διαμορφώνοντας νέες σκηνές, χορούς, variations
και άλλα για το μπαλέτο. Ανάμεσα στις πιο αξιοσημείωτες σκηνές που
έχουν προστεθεί από τον Gorsky στο μπαλέτο Κουρσάρος ήταν μια σκηνή
με τη μουσική Nocturne του Chopin, στην οποία η Medora ονειρεύεται τον
αγαπημένο της κουρσάρο Conrad. Μια άλλη προσθήκη στο έργο ήταν ο χορός
μιας ομάδας αποτελούμενης από Τούρκικης, Περσικής και Αραβικής καταγωγής
γυναίκες σκλάβες που συμμετέχουν στη σκηνή του παζαριού στην πρώτη
πράξη του μπαλέτου. Παρά τις πολυάριθμες προσθήκες στην παραγωγή, ο
Gorsky επέλεξε να διατηρήσει πολλούς χορούς από τις παραγωγές των
Mazilier και Petipa.
Η
αναβίωση από τον Gorsky του μπαλέτου «Ο Κουρσάρος» παρέμεινε στο
ρεπερτόριο του Bolshoi Theatre της Μόσχας μέχρι το 1927. Αν και η
εταιρεία παρουσίαζε συχνά σε παραστάσεις αποσπάσματα από το μπαλέτο για
πολλά χρόνια μετά, το πλήρους μήκους έργο δεν ανέβηκε ξανά μέχρι ο
Konstantin Sergeyev να ανεβάσει τη δική του εκδοχή για την εταιρεία το
1992.
Αναβίωση από το Bolshoi Ballet το 2007
Στις
21 Ιουνίου 2007 το Bolshoi Ballet παρουσίασε μια εντυπωσιακή αναβίωση
του μπαλέτου «Le Corsaire» σκηνοθετημένη από τον Yuri Burlaka και τον
διευθυντή της εταιρείας Alexei Ratmansky. Ο Burlaka χρησιμοποίησε τις
χορογραφίες της Συλλογής Sergeyev καθώς και τα αρχεία που βρέθηκαν στην
Bibliothèque nationale de France, στο Bakhrushin Theater Museum και στο
Museum of Theatre and Music της Αγίας Πετρούπολης για να δημιουργήσει
μια ιστορικά τεκμηριωμένη παραγωγή του μπαλέτου. Αυτή η έκδοση
του μπαλέτου «Ο Κουρσάρος» αποδείχθηκε ότι ήταν η πιο ακριβή παραγωγή
μπαλέτου που είχε ανέβει ποτέ με κόστος 1,5 εκατ. δολάρια.
Το μπαλέτο «Le Corsaire» στο Λένινγκραντ και στη Δύση
Η
αναβίωση από τον Petipa του μπαλέτου «Ο Κουρσάρος» που παρουσιάστηκε το
1899 - της οποίας η τελική παραγωγή ανέβηκε το 1915, παρέμεινε στο
ρεπερτόριο του Θεάτρου Mariinsky μέχρι το 1928 (μετά τη Ρωσική
Επανάσταση του 1917 το συγκεκριμένο συγκρότημα μπαλέτου, που ήταν γνωστό
ως το State Petrograd Ballet και αργότερα ως State Academic Ballet,
μετονομάστηκε σε Kirov Ballet). Μέχρι το 1928 το μπαλέτο «Le
Corsaire» παρουσιάστηκε 224 φορές από το 1899 στο Θέατρο Mariinsky.
Για
πρώτη φορά μετά την επανάσταση ανέβηκε μια αναβίωση του μπαλέτου για το
Kirov Ballet υπό την εποπτεία της μεγάλης παιδαγωγού του Ρώσικου
Μπαλέτου Agrippina Vaganova που παρουσιάστηκε στις 15 Μαΐου 1931. Το
1936 μια άλλη αναβίωση του μπαλέτου «Le Corsaire» παρουσιάστηκε από το
Kirov Ballet με την Natalia Dudinskaya ως Medora, τον Mikhail
Mikhailov ως κουρσάρο Conrad και τον Vakhtang Chabukiani ως Slave (ή
Rhab όπως ήταν γνωστός ο συγκεκριμένος χαρακτήρας στη Ρωσία). Αυτή ήταν η
πρώτη πλήρης σε μήκος παραγωγή που περιλάμβανε την αναθεώρηση της
Vaganova για το «Le Corsaire pas de deux» που ανέβηκε για την παράσταση
αποφοίτησης της Dudinskaya. Με την πάροδο των ετών, ο Konstantin
Sergeyev, Καλλιτεχνικός Διευθυντής και επικεφαλής χορογράφος του Kirov
Ballet κατά τα διαστήματα 1951-1955 και 1960-1970, πρόσθεσε διάφορα νέα
κομμάτια στο μπαλέτο. Από το 1941 η παραγωγή ανέβηκε ελάχιστες φορές
μέχρι να αποσυρθεί τελείως από το ρεπερτόριο της εταιρείας το 1956.
Αναβίωση από τον Pyotr Gusev το 1955
Ο
Balletmaster Pyotr Gusev ανέβασε μια νέα έκδοση του μπαλέτου «Le
Corsaire» για το Maly Theatre Ballet του Λένινγκραντ το 1955. Η νέα αυτή
παραγωγή αποτελούσε μια τροποποιημένη έκδοση του αρχικού λιμπρέτου και
γράφτηκε από τον Gusev και τον ιστορικό μπαλέτου Yuri Slonimsky. Επίσης
ο Gusev ζήτησε από τον μαέστρο Eugene Kornblit να δημιουργήσει μια νέα
μουσική σύνθεση για την παραγωγή του.
Η
αναβίωση του μπαλέτου από τον Gusev έκανε πρεμιέρα 31 Μαΐου 1955 και
έτεινε να γίνει η πιο δημοφιλής έκδοση του μπαλέτου «Ο Κουρσάρος» στη
Ρωσία. Το 1977 ο διευθυντής του Kirov Ballet, Oleg Vinogradov, ανέβασε
την έκδοση του Gusev για την εταιρεία, μια παραγωγή που εξακολουθεί να
αποτελεί μέρος του ρεπερτορίου του συγκροτήματος. Το 2009 το
Mikhailovsky Theatre Ballet ανέβασε την έκδοση του Gusev, όπως
αναθεωρήθηκε από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του μπαλέτου, Farouk
Ruzimatov.
Η
παρουσίαση του μπαλέτου «Le Corsaire» σε έκδοση του Gusev από το Kirov
Ballet είχε ως αποτέλεσμα μια νέα παραγωγή το 1989 για το Metropolitan
Opera House της Νέας Υόρκης. Μια παράσταση της νέας παραγωγής
παρουσιάστηκε την ίδια χρονιά στο Θέατρο Mariinsky με τους κορυφαίους
χορευτές: Altynai Asylmuratova ως Medora, Yevgeny Neff ως Conrad,
Konstantin Zaklinsky ως Lankendem, Yelena Pankova ως Gulnare και Farouk
Ruzimatov ως Ali. Αυτή η παράσταση μαγνητοσκοπήθηκε και κυκλοφόρησε σε
DVD/video.
Αναβίωση από τον Konstantin Sergeyev το 1973
Το
1973, ο Ballet Master του Kirov Ballet, Konstantin Sergeyev, ανέβασε τη
δική του εκδοχή για το μπαλέτο «Le Corsaire» που περιελάμβανε
καινούργια κομμάτια και ανανεωμένη χορογραφία. Ο Sergeyev προσέθεσε μια
νέα variation για τους χαρακτήρες Conrad και Birbanto στην 1η Πράξη,
διαμορφωμένη με βάση την αρχική σύνθεση του Adam.
Η
αναβίωση του Sergeyev αποσύρθηκε από το ρεπερτόριο του Kirov Ballet
μετά από εννέα μόνο παραστάσεις. Έχει ειπωθεί ότι ο Ballet Master είχε
πέσει σε δυσμένεια με τη Σοβιετική κυβέρνηση λόγω της πρόσφατης
απομάκρυνσης από την ΕΣΣΔ των χορευτών Natalia Makarova και Mikhail
Baryshnikov, γεγονότα που προκάλεσαν την απόλυσή του από τη θέση
του καλλιτεχνικού διευθυντή το 1970.
Το
πλήρες σε μήκος μπαλέτο «Le Corsaire» δεν ανέβηκε ξανά από το Kirov
Ballet μέχρι το 1977 που ο Oleg Vinogradov (καλλιτεχνικός διευθυντής του
Kirov Ballet από το 1977) ανέβασε την έκδοση του Pyotr Gusev που είχε
παρουσιαστεί το 1955. Το 1989 το Kirov Ballet αποφάσισε να παρουσιάσει
μια αναβίωση του μπαλέτου «Ο Κουρσάρος» για την επικείμενη παγκόσμια
περιοδεία του συγκροτήματος. Έγιναν πολλές συζητήσεις σχετικά με το εάν η
παρουσίαση από τον Vinogradov της έκδοσης Gusev θα πρέπει να διατηρηθεί
ή θα πρέπει να αποκατασταθεί η έκδοση του Sergeyev. Τελικά η εταιρεία
επέλεξε να διατηρήσει την έκδοση του Gusev, την οποία η εταιρεία
εξακολουθεί να παρουσιάζει τακτικά.
Το
1992 ο Yuri Grigorovich, Διευθυντής του Bolshoi Ballet της Μόσχας,
κάλεσε τον Sergeyev για να ανεβάσουν την αναβίωση του 1973 του μπαλέτου
«Le Corsaire» για την εταιρεία. Η παραγωγή αυτή έκανε πρεμιέρα 11
Μαρτίου 1992 σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία, αλλά μετά από επτά μόνο
παραστάσεις ο Grigorovich αποφάσισε να αποσύρει την παραγωγή από το
ρεπερτόριο. Βλέποντας την επιτυχία της παραγωγής του Sergeyev, ο
Grigorovich αποφάσισε να δημιουργήσει τη δική του εκδοχή, η οποία έκανε
πρεμιέρα 16 Φεβρουαρίου 1994. Η παραγωγή του Grigorovich αποσύρθηκε από
το ρεπερτόριο μετά την αποχώρηση του από τη θέση του διευθυντή το 1995.
Η παραγωγή του Sergeyev στις ΗΠΑ
Τα
σκηνικά και τα κοστούμια που σχεδίασε η Irina Tibilova για την παραγωγή
του Konstantin Sergeyev το 1992 στη Μόσχα έμειναν αχρησιμοποίητα στα
αρχεία του Θεάτρου Bolshoi για περίπου πέντε χρόνια. Με πρόταση της
συζύγου του Sergeyev, Natalia Dudinskaya, η Anna-Marie Holmes ανέβασε
την παραγωγή του Sergeyev για το Boston Ballet (με τη βοήθεια των
Dudinskaya, Tatiana Terekhova, Sergei Berezhnoi, Tatiana Legat και Vadim
Disnitsky).
Σχεδόν
ένα χρόνο αργότερα, το American Ballet Theatre δανείστηκε την παραγωγή
του Boston Ballet για το μπαλέτο «Le Corsaire». Το μπαλέτο δέχθηκε και
άλλες αναθεωρήσεις τόσο στη χορογραφία όσο και στη μουσική και
παρουσιάστηκε από το American Ballet Theatre σε συνεργασία με τον
μαέστρο Charles Barker και τον πιανίστα Henrietta Stern.
Αναβίωση του μπαλέτου από το Bavarian State Ballet
Το
2006 το Bayerisches Staatsballett (Bavarian State Ballet) παρουσίασε
μια μερικώς ανακατασκευασμένη παραγωγή της αναβίωση του Petipa που είχε
παρουσιαστεί το 1899. Για την παραγωγή αυτή, 25 από τις αρχικές
χορογραφίες του Petipa ανακατασκευάστηκαν από την Stepanov Choreographic
Notation της Συλλογής Sergeyev .
Αναβίωση του Bolshoi Ballet το 2007
Στις
21 Ιουνίου 2007 το Bolshoi Ballet παρουσίασε εντυπωσιακή και υψηλού
κόστους αναβίωση του μπαλέτου «Le Corsaire», η οποία περιελάμβανε την
ανακατασκευή ορισμένων στοιχείων των χορογραφιών του Petipa, όπως
παρουσιάστηκαν στην αναβίωση του 1899 ανακατασκευασμένα από τη
choreographic notation της Συλλογής Sergeyev. Η παράσταση αποδείχθηκε
ότι ήταν η πιο ακριβή παραγωγή μπαλέτου που έχει ανέβει ποτέ με κόστος
1,5 εκατ. δολάρια.
Η παραγωγή από το Εθνικό Μπαλέτο της Αγγλίας το 2013
Το
Εθνικό Μπαλέτο της Αγγλίας (English National Ballet) έγινε η πρώτη
Βρετανική εταιρεία μπαλέτου που παρουσίασε το μπαλέτο «Le Corsaire» ως
μια ολοκληρωμένη παραγωγή. Το έργο ανέβηκε από την Anna-Marie Holmes, με
νέα πρωτότυπα σκηνικά και κοστούμια, με τροποποιημένη μουσική σύνθεση
και νέες ενορχηστρώσεις. Η παραγωγή παρουσιάστηκε σε περιοδεία σε μεγάλα
θέατρα του Ηνωμένου Βασίλειου σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία.
Πηγή πληροφοριών: http://balleton.gr/Wikipedia.org
******************************************
Βλέπετε τον Κουρσάρο : Κορυφαία χορεύτρια Lucia Lacarra - Ballet de Munich
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου