ΕΠΙΝΟΗΜΕΝΕΣ ΑΝΟΗΣΙΕΣ
Γράφει σε Επιστολή του "Εφημερίδα των Συντακτών ο Βασίλης Ε. Σταυρόπουλος, Μαθηματικός
Έχει γίνει σχεδόν συνείδηση, ότι καθημερινά δεχόμαστε ένα καταιγισμό μηνυμάτων με αντικρουόμενα μηνύματα, στην Οικονομία και στην Πολιτική, που σκοπό και σαν αποτέλεσμα έχουν την παραπληροφόρηση και κυρίως την δημιουργία ψευδών εντυπώσεων.
Είναι δεδομένη η δυσκολία του απλού πολίτη να παρακολουθήσει και να ελέγξει την αλήθεια και την εξέλιξη της πορείας μιας σειράς και τόσων πολλών υποθέσεων, πνιγμένος κάτω από το βάρος του αγώνα και των καθημερινών προβλημάτων για την επιβίωσή του. Πολλές φορές καταφέρνουν, αν μη τι άλλο, να δημιουργήσουν αμφιβολία, να σπείρουν καχυποψία, απαισιοδοξία, να σπιλώσουν πρόσωπα και να ψαλιδίσουν την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο και να οδηγήσουν τον πολίτη στην αδράνεια, παθητικοποίηση και στον καναπέ. Ο σκοπός λίγο-πολύ επιτυγχάνεται, όλοι ίδιοι είναι, τα πράγματα δεν αλλάζουν.
Ο JOHN GALBRAITH στο εξαιρετικό
τελευταίο βιβλίο του «Τα Οικονομικά της Αθώας Απάτης» το 2005 μεταξύ
άλλων γράφει για τις Επινοημένες Ανοησίες:
"Είναι γνωστό πως η οικονομία και γενικότερα τα οικονομικά και πολιτικά συστήματα, καλλιεργούν την δική τους «αλήθεια». Είναι αυτό που εξυπηρετεί η δεν αντιμάχεται τα ισχυρά οικονομικά, πολιτικά και κοινωνικά συμφέροντα καθώς και εδραιωμένες απόψεις και πεποιθήσεις.
Είναι επίσης γνωστό και κατανοητό οι επιδράσεις του Marketing και του ρόλου των ΜΜΕ (έντυπου και ηλεκτρονικού) στην διαμόρφωση της Κοινής γνώμης και στον σχηματισμό συμβατικών «αληθειών» που όμως αντέχουν στον χρόνο. Τέλος είναι γνωστός και ο ρόλος των Οίκων Αξιολόγησης, των περισπούδαστων οικονομικών αναλύσεων με τα περίεργα μαθηματικά μοντέλα, καθώς και η αντιφατικότητα των μηνυμάτων που δεχόμαστε από την μια ημέρα στην άλλη. Η κρίση του 2008 με τα στεγαστικά δάνεια και τα δομημένα ομόλογα και το τι επακολούθησε νομίζω ότι τον επιβεβαίωσαν και δικαίωσαν πλήρως.
Τα ψέματα και οι Επινοημένες Ανοησίες είναι σύνηθες φαινόμενο και στην πολιτική. Δεν παραπλανούν απλά μόνο την κοινή γνώμη, αλλά γίνονται και ψέματα μαζικής καταστροφής. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα όπου οι μέθοδοι και τα ψέματα που χρησιμοποιήθηκαν για να παραπλανήσουν την παγκόσμια κοινή γνώμη, ότι δήθεν το καθεστώς του Σαντάμ διέθετε όπλα μαζικής καταστροφής, οδήγησαν στην επέμβαση, εισβολή και διάλυση του Ιράκ. (Έκθεση Επιτροπής Τσίλκοτ / Αγγλία 2016). Σήμερα το βιώνουμε κατά τον χειρότερο τρόπο με τον πόλεμο στην Συρία."
Το απλό είναι σοφό και το σοφό είναι απλό έλεγαν οι Αρχαίοι Έλληνες. Αυτό μας γίνεται φανερό και κατανοητό όταν έχουμε και μια χρονική απόσταση από πράγματα και καταστάσεις που ήδη έχουν συμβεί. Το απλό και το λογικό το αντιστρατεύεται η «βλακεία» και οι «επινοημένες ανοησίες». Το άρθρο του συντάκτη σας κ. Τάσου Παππά «Αν...» στις 24-25/9 (Διαβάστε το άρθρο εδώ:Αν… ) αποτελεί την καλύτερη επιβεβαίωση. Και όπως γράφει στο βιβλίο του «Ο άνθρωπος εναντίον του ανθρώπου...» ο Χρ. Β. Μασσαλάς η δύναμη της «βλακείας» είναι κυρίαρχη, ισχυρή, ενίοτε καταστροφική, κρύβει ιδιοτέλεια και προσωπικό συμφέρον και οφείλουμε να την λάβουμε σοβαρά υπόψιν και να την αντιμετωπίσουμε.
Μπορεί όμως να διαπιστωθεί και μια ορισμένη απόλαυση όταν αποκτήσουμε την ικανότητα να αναγνωρίζουμε (σε ΜΜΕ, έντυπα, δηλώσεις πολιτικών κ.τ.λ.) όλες εκείνες τις κατασκευασμένες «βλακείες» και «επινοημένες ανοησίες» που σκοπό έχουν να εξυπηρετήσουν πρόσωπα και συμφέροντα. Και φυσικά η μόνη διέξοδος, ο μόνος τρόπος διαφυγής και αντιμετώπισης, όταν φτάνεις στο σημείο να αναρωτιέσαι «μα τι λέει ο άνθρωπος, είναι δυνατόν;» είναι το ΧΙΟΥΜΟΡ.
Ας θυμηθούμε ότι, όταν το 1985 ο κ. Μητσοτάκης υποσχέθηκε για να κερδίσει τις εκλογές φθηνότερα αυτοκίνητα, η απάντηση από παντού ήταν «καλύτερα παπάκι παρά τον Μητσοτάκη». Και επειδή ο πολίτης δεν είναι χρυσόψαρο χωρίς μνήμη, ας θυμηθούμε τον Τζόρτζ Όργουελ που έλεγε «Αυτός που ελέγχει το παρελθόν, ελέγχει το μέλλον» η με άλλα λόγια η κίνηση προς το μέλλον περνά πάντα από μια επιστροφή στο παρελθόν, μια εκ νέου ανακάλυψή του.
"Είναι γνωστό πως η οικονομία και γενικότερα τα οικονομικά και πολιτικά συστήματα, καλλιεργούν την δική τους «αλήθεια». Είναι αυτό που εξυπηρετεί η δεν αντιμάχεται τα ισχυρά οικονομικά, πολιτικά και κοινωνικά συμφέροντα καθώς και εδραιωμένες απόψεις και πεποιθήσεις.
Είναι επίσης γνωστό και κατανοητό οι επιδράσεις του Marketing και του ρόλου των ΜΜΕ (έντυπου και ηλεκτρονικού) στην διαμόρφωση της Κοινής γνώμης και στον σχηματισμό συμβατικών «αληθειών» που όμως αντέχουν στον χρόνο. Τέλος είναι γνωστός και ο ρόλος των Οίκων Αξιολόγησης, των περισπούδαστων οικονομικών αναλύσεων με τα περίεργα μαθηματικά μοντέλα, καθώς και η αντιφατικότητα των μηνυμάτων που δεχόμαστε από την μια ημέρα στην άλλη. Η κρίση του 2008 με τα στεγαστικά δάνεια και τα δομημένα ομόλογα και το τι επακολούθησε νομίζω ότι τον επιβεβαίωσαν και δικαίωσαν πλήρως.
Τα ψέματα και οι Επινοημένες Ανοησίες είναι σύνηθες φαινόμενο και στην πολιτική. Δεν παραπλανούν απλά μόνο την κοινή γνώμη, αλλά γίνονται και ψέματα μαζικής καταστροφής. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα όπου οι μέθοδοι και τα ψέματα που χρησιμοποιήθηκαν για να παραπλανήσουν την παγκόσμια κοινή γνώμη, ότι δήθεν το καθεστώς του Σαντάμ διέθετε όπλα μαζικής καταστροφής, οδήγησαν στην επέμβαση, εισβολή και διάλυση του Ιράκ. (Έκθεση Επιτροπής Τσίλκοτ / Αγγλία 2016). Σήμερα το βιώνουμε κατά τον χειρότερο τρόπο με τον πόλεμο στην Συρία."
Το απλό είναι σοφό και το σοφό είναι απλό έλεγαν οι Αρχαίοι Έλληνες. Αυτό μας γίνεται φανερό και κατανοητό όταν έχουμε και μια χρονική απόσταση από πράγματα και καταστάσεις που ήδη έχουν συμβεί. Το απλό και το λογικό το αντιστρατεύεται η «βλακεία» και οι «επινοημένες ανοησίες». Το άρθρο του συντάκτη σας κ. Τάσου Παππά «Αν...» στις 24-25/9 (Διαβάστε το άρθρο εδώ:Αν… ) αποτελεί την καλύτερη επιβεβαίωση. Και όπως γράφει στο βιβλίο του «Ο άνθρωπος εναντίον του ανθρώπου...» ο Χρ. Β. Μασσαλάς η δύναμη της «βλακείας» είναι κυρίαρχη, ισχυρή, ενίοτε καταστροφική, κρύβει ιδιοτέλεια και προσωπικό συμφέρον και οφείλουμε να την λάβουμε σοβαρά υπόψιν και να την αντιμετωπίσουμε.
Μπορεί όμως να διαπιστωθεί και μια ορισμένη απόλαυση όταν αποκτήσουμε την ικανότητα να αναγνωρίζουμε (σε ΜΜΕ, έντυπα, δηλώσεις πολιτικών κ.τ.λ.) όλες εκείνες τις κατασκευασμένες «βλακείες» και «επινοημένες ανοησίες» που σκοπό έχουν να εξυπηρετήσουν πρόσωπα και συμφέροντα. Και φυσικά η μόνη διέξοδος, ο μόνος τρόπος διαφυγής και αντιμετώπισης, όταν φτάνεις στο σημείο να αναρωτιέσαι «μα τι λέει ο άνθρωπος, είναι δυνατόν;» είναι το ΧΙΟΥΜΟΡ.
Ας θυμηθούμε ότι, όταν το 1985 ο κ. Μητσοτάκης υποσχέθηκε για να κερδίσει τις εκλογές φθηνότερα αυτοκίνητα, η απάντηση από παντού ήταν «καλύτερα παπάκι παρά τον Μητσοτάκη». Και επειδή ο πολίτης δεν είναι χρυσόψαρο χωρίς μνήμη, ας θυμηθούμε τον Τζόρτζ Όργουελ που έλεγε «Αυτός που ελέγχει το παρελθόν, ελέγχει το μέλλον» η με άλλα λόγια η κίνηση προς το μέλλον περνά πάντα από μια επιστροφή στο παρελθόν, μια εκ νέου ανακάλυψή του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου