Κυριακή, Μαρτίου 09, 2014

Το πρώτο κινηματογραφικό λουλούδι στην "έρημο" μιας θρησκόληπτης και ανδροκρατούμενης κοινωνίας



Το απαγορευμένο ποδήλατο: Η πρώτη ταινία από τη Σαουδική Αραβία, είναι γεγονός
Η  πρώτη ταινία από τη Σαουδική Αραβία, η οποία μάλιστα έχει γυναίκα σκηνοθέτη, την Haifa Al Mnsour και τίτλο “Το απαγορευμένο ποδήλατο.

Το Απαγορευμένο Ποδήλατο αποτελεί σίγουρα έναν ελπιδοφόρο κινηματογραφικό άθλο. Πρόκειται για την πρώτη ταινία γυρισμένη εξ ολοκλήρου στη Σαουδική Αραβία, την οποία μάλιστα σκηνοθέτησε γυναίκα. Και όλα αυτά σε μία χώρα όπου έχει απαγορευθεί η λειτουργία κινηματογράφων εδώ και 30 χρόνια και όπου απαγορεύεται στις γυναίκες να ψηφίζουν και να οδηγούν ακόμα και ποδήλατο. Όμως η αξία της ταινίας – που έχει αποσπάσει τη θερμή υποδοχή του κοινού και πολλές διεθνείς φεστιβαλικές διακρίσεις- δεν εξαντλείται μόνο στην τόλμη της δημιουργού της, Haifaa Al Mansour, να πραγματοποιήσει ένα γύρισμα σε αντίξοες συνθήκες. Το Απαγορευμένο Ποδήλατο στέκει αυτόνομα ως ένα φιλμ που λειτουργεί άψογα σε πολλά επίπεδα. Με κινητήριες δυνάμεις την αλληγορική του ιστορία, τη γενναιόψυχη ματιά που δίνει άφεση ακόμα και στους πιο αδύναμους χαρακτήρες και μια γοητευτική φόρα που αποφεύγει τη λακκούβα του μελοδράματος με αποφασιστικές ορθοπεταλιές, αυτό το φιλμ σφύζει από πείσμα και χιούμορ.

Η εξαιρετική δωδεκάχρονη πρωταγωνίστρια, Waad Mohammed, δεν κάνει απλά ένα εντυπωσιακό ντεμπούτο. Αυτό που καθηλώνει στην ερμηνεία της είναι ότι, σε μια τόσο μικρή ηλικία, εκφράζει τόσο αποστομωτικά το ευαίσθητο θέμα της θέσης των γυναικών σε μια αυστηρή και απόλυτα ανδροκρατούμενη κοινωνία. Είναι σίγουρα το alter ego της σκηνοθέτριας, αλλά η καθαρότητα της αφήγησης και της κινηματογράφησης, της αφήνει το περιθώριο να είναι το alter ego όλων αυτών που θέλουν κάτι διαφορετικό, ανεξαρτήτως κουλτούρας.

Σύνοψη:
Η Wadjda (Waad Mohammed) είναι ένα δεκάχρονο κορίτσι που μένει σε ένα προάστιο του Ριάντ, της πρωτεύουσας της Σαουδικής Αραβίας. Παρ’ όλο που ζει σε ένα συντηρητικό περιβάλλον , έχει αστείρευτο κέφι, είναι πολυμήχανη και συνεχώς προκαλεί τα όρια του επιτρεπτού. Έχει ερωτευτεί ένα πράσινο ποδήλατο και αποφασίζει να κάνει τα πάντα για να το αποκτήσει. Στο δρόμο της θα βρει πολλά εμπόδια, με μεγαλύτερο το ότι στη χώρα της θεωρείται ανήθικο για ένα κορίτσι να κάνει ποδήλατο!

Κριτικές:
Αστείο και συγκινητικό. Ανακαλύψτε κάτι που μπορεί να μας κάνει χαρούμενους, ως θεατές και πολίτες του κόσμου, Wall Street Journal

Μια ανεπιτήδευτη, ατόφια, βαθιά συγκινητική ταινία, Village Voice

Ένα κορίτσι, ένα ποδήλατο, μια μικρή επανάσταση… ένα καταπληκτικό ντεμπούτο, The Times

Μία από τις καλύτερες ταινίες φέτος. Κάτι κοντά στο αριστούργημα, The Playlist

Είναι ένα μικρό διαμάντι σε ό,τι αφορά το ύφος και την αφήγηση , ανεξαρτήτως χώρας, The Hollywood Reporter

Μια γοητευτική, όμορφα φτιαγμένη ταινία με μια χαρισματική πρωταγωνίστρια, Variety

Θα έπρεπε να έχετε καρδιά από πέτρα, για να μη σας κερδίσει αυτή η ταινία, The Guardian

Η ταινία δεν ωραιοποιεί την κατάσταση στη Σαουδική Αραβία – κάθε άλλο-, αλλά στο τέλος ξεκαθαρίζει ότι υπάρχει ελπίδα για πρόοδο και αλλαγή στο μέλλον. Το ότι το κάνει με τόση δεξιοτεχνία, με τέτοια κρυστάλλινη αφήγηση, αλλά και με χιούμορ, συναίσθημα και εξυπνάδα, είναι κάτι που πλησιάζει το θαύμα, The Indiewire


Haifaa Al Mansour
Η Haifaa Al Mansour είναι η πρώτη σκηνοθέτρια στη Σαουδική Αραβία και θεωρείται μία από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες του κινηματογράφου στο Βασίλειο. Έχει σπουδάσει λογοτεχνία στο Κάιρο και έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στη σκηνοθεσία και τον κινηματογράφο στο Σύδνεϋ. Η επιτυχία που σημείωσαν οι τρεις μικρού μήκους ταινίες της, καθώς και η διεθνής αναγνώριση του βραβευμένου ντοκιμαντέρ της Women Without Shadows (2005) έχουν επηρεάσει τους Σαουδάραβες σκηνοθέτες. Επίσης, στο έργο της οφείλεται το ότι έχει ανακινηθεί το θέμα του να ανοίξουν κινηματογράφοι στο Βασίλειο. Στη χώρα της το έργο της έχει οπαδούς και αντίπαλους, καθώς τροφοδοτεί συζητήσεις για θέματα ταμπού, όπως την ανοχή, τους κινδύνους του δογματισμού και την ανάγκη των Σαουδαράβων να αναθεωρήσουν τις παραδόσεις και την καταπιεστική τους κουλτούρα. Τόσο μέσα από τις ταινίες της, όσο και μέσα από τη δουλειά της στην τηλεόραση και στα έντυπα, η Al Mansour είναι γνωστή για τη διεισδυτική της ματιά που στρέφεται στη βουβή και αποκομμένη ζωή των γυναικών της Σαουδικής Αραβίας, δίνοντας τους έτσι ένα βήμα για να ακουστούν.

Το σημείωμα της σκηνοθέτριας
Είμαι τόσο περήφανη που γύρισα των πρώτη μεγάλου μήκους ταινία εξ’ ολοκλήρου στη Σαουδική Αραβία. Γεννήθηκα σε μια μικρή πόλη, όπου ζουν πολλά κορίτσια όπως η Wadjda με μεγάλα όνειρα, δυναμικό χαρακτήρα και πολλές προοπτικές. Αυτά τα κορίτσια μπορούν και θα καταφέρουν να ανασχηματίσουν και να επαναπροσδιορίσουν τη χώρα. Είναι σημαντικό για μένα να δουλέψω με ηθοποιούς από τη Σαουδική Αραβία, να πω μια ιστορία με αυθεντικές, εγχώριες φωνές. Το γύρισμα ήταν μία καταπληκτική πολυπολιτισμική συνεργασία που έφερε κοντά δύο ταλαντούχα συνεργεία, από τη Γερμανία και τη Σαουδική Αραβία, στην καρδιά της Ριάντ. Ελπίζω η ταινία να ρίξει φως στη χώρα μου και να μιλήσει για παγκόσμια θέματα όπως η ελπίδα και η επιμονή, με το οποία μπορούν να συνδεθούν όλοι οι πολιτισμοί.

Reem Abdhllah/Η μητέρα
Η Reem Abdullah είναι η πιο διάσημη ηθοποιός στη Σαουδική Αραβία. Προέρχεται από συντηρητικό περιβάλλον, έχει ζήσει όλη της τη ζωή στη Σαουδική Αραβία και χαίρει εκτίμησης ως μια από τις ελάχιστες ηθοποιούς που αμφισβήτησαν τον καθιερωμένο ρόλο των γυναικών. Ξεκίνησε την καριέρα της με το επιτυχημένο σόου „Tash Ma Tash,“, μια κωμική σειρά γνωστή για τις φιλελεύθερες ιδέες της και την κριτική που ασκεί στις ακραίες και ανυπόφορες ιδεολογίες. ΤοΑπαγορευμένοΠοδήλατοείναιηπρώτητηςταινία

Waad Mohammed/ Η κόρη
Γεννημένη και μεγαλωμένη στη Ριάντ, η δωδεκάχρονη Waad Mohammed ήταν από τα τελευταία κορίτσια που πέρασαν δοκιμαστικό για τον ρόλο της Wadjda. Καθώς πρόκειται για την πρώτη ταινία που γυρίστηκε ποτέ στο Βασίλειο, το να βρεθεί η κατάλληλη ηθοποιός αποδείχτηκε ιδιαίτερα δύσκολο, αφού οι περισσότερες οικογένειες δεν επέτρεπαν στις κόρες τους να εμφανιστούν στον φακό. Απόστόμασεστόμακαιμεκαλάσχεδιασμένεςοντισιόν, η Waad επιλέχτηκεανάμεσασε 50 κορίτσια. Έχοντας την εμπειρία τοπικών θεατρικών παραγωγών, η νεαρή Waad μόστραρε, από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε στην οντισιόν, τα Converse πάνινα παπούτσια και την εριστική και ανυπότακτη συμπεριφορά της Wadjda.


Πηγή:  http://www.culturenow.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ο ουλτρακαπιταλισμός που κυριαρχεί από τις αρχές της χιλιετίας και οι τρομακτικές αλλαγές που έχει επιφέρει στις κοινωνίες της εποχής μας

  Δύση, δημοκρατία, αντισυστημισμός – και το νέο κοινωνικό ζήτημα Παναγής Παναγιωτόπουλος booksjournal.gr   Πέμπτη, 07 Νοεμβρίου 2024  ...