Η ΠΟΛΥΔΙΑΣΤΑΤΗ ΑΠΟΔΟΣΗ
ΕΝΟΣ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Ομήρου «Οδύσσεια», Ραψωδία 5, στ. 1-17.
Ἀπ' τοῦ πανώριου Τιθωνοῦ τὴν ἀγκαλιὰ ἡ Αὐγούλα
σηκώθη, κι ἔφερε τὸ φῶς σὲ ἀθάνατους κι ἀνθρώπους.
Καὶ συγκαθίζαν οἱ θεοί, καὶ μὲς σ' αὐτοὺς κι ὁ Δίας
ὁ ἁψηλοβρόντης, ποὺ τρανὴ στὰ οὐράνια ἡ δύναμή του.
Κι ἡ Ἀθηνᾶ, θυμήθηκε τὰ πάθια τοῦ Ὀδυσσέα,
πονώντας τον ποὺ ἡ Καλυψὼ τὸν κράταε, καὶ τοὺς εἶπε•
“Πατέρα Δία, καὶ θεοὶ μακαριστοὶ κι αἰώνιοι,
κανένας βασιλιὰς γλυκός, καλόβουλος καὶ δίκιος πιὰ
ἂς μὴ φανῆ, παρὰ σκληρὸς καὶ κακοπράχτης νά 'ναι,
ἀφοῦ κανένας τὸ θεϊκὸ Ὀδυσσέα δὲ θυμᾶται
μὲς στὸ λαὸ ποὺ σὰ γονιὸς μὲ ἀγάπη κυβερνοῦσε.
Πὰς σὲ νησὶ αὐτὸς κοίτεται καὶ δέρνεται ἀπὸ πόνους,
στῆς θέαινας τῆς Καλυψῶς, ποὺ μὲ τὸ ζόρι ἐκεῖθε
κρατάει τον, καὶ δὲ δύνεται νὰ δῆ γλυκειὰ πατρίδα•
τὶ μήτε πλοῖα μὲ τὰ κουπιὰ μήτε συντρόφους ἔχει,
νὰ τόνε ταξιδέψουνε στῆς θάλασσας τὰ πλάτια.
Μετάφραση: Αργύρης Εφταλιώτης
*
2. Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΥΛΛΗΨΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
"Οδυσσέας και Καλυψώ", πίνακας του Arnold Böcklin, 1883 ( 104 × 150 εκ.).
Kunstmuseum της Βασιλείας.
"Οδυσσέας και Καλυψώ", πίνακας του Arnold Böcklin, 1883 ( 104 × 150 εκ.).
Kunstmuseum της Βασιλείας.
*
3. Η ΣΥΜΒΟΛΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
*
4. Η ΧΟΛΙΓΟΥΝΤΙΑΝΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ
*
5. Η ΜΟΥΣΙΚΗ "ΣΥΛΛΗΨΗ" ΤΗΣ ΚΑΛΥΨΩΣ
ΑΠΟ ΤΟ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ
5. Η ΜΟΥΣΙΚΗ "ΣΥΛΛΗΨΗ" ΤΗΣ ΚΑΛΥΨΩΣ
ΑΠΟ ΤΟ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ
*
6. ΟΤΑΝ ΕΝΑΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΠΟΙΗΤΗΣ
ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΠΙΚΟ ΠΡΟΤΥΠΟ
ΕΜΠΝΕΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΠΙΚΟ ΠΡΟΤΥΠΟ
ΩΓΥΓΙΑ
Συνομιλίες τα όνειρα.
Οι όροι, της ψυχής.
Πλάι στο ξένο σώμα
ανάγκη.
Οι όροι, της ψυχής.
Πλάι στο ξένο σώμα
ανάγκη.
Γυμνός ανωφορούσε με βλέμμα κλειστό ο Οδυσσέας
ακούγοντας τη δύση στη σιωπή των τζιτζικιών.
Σπυριά συνομιλίες ύπνων την πλαγιά μια αμμουδιά, και ρίγανη
και πεύκα σε γραμμή καιρών χαμηλωμένα
ορίζοντα τ΄αντικρινά βουνά που κρύβουν την Ιθάκη.
Κορμί επτά βήματα εύκολα πάντοτε μπροστά
φόρεμα υφαντό, οι τύχες ντυτές μαλλιά και Καλυψώ.
Γιώργος κ. Ψάλτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου