Δευτέρα, Ιουνίου 07, 2010

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΕΝΔΟΞΗ ΚΑΙ ΦΑΥΛΗ



Οικογένεια ένδοξη και φαύλη


Είναι χοντρός, αγενής, γυναικάς, ρατσιστής και τεμπέλης. Και όμως: ο εκ πρώτης απεχθέστατος Χόμερ Σίμπσον εχρίσθη πλέον και επισήμως «ο πιο αγαπημένος τηλεοπτικός ήρωας των τελευταίων 20 ετών». Σύμφωνα με έρευνα του περιοδικού «Εntertainment Weekly», ο πάτερ φαμίλιας των «Σίμπσονς» έκανε την έκπληξη, αφήνοντας πίσω του δημοφιλείςήρωες της οθόνης όπως ο μικρός μάγος Χάρι Πότερ, ο οξύθυμος Τόνι Σοπράνο από την αμερικανική σειρά «Σοπράνος» και ο παρανοϊκός Τζόκερ, όπως τον ενσάρκωσε ο Χιθ Λέτζερ, στην ταινία «Σκοτεινός Ιππότης» αναφέρει Το Βήμα (6/6/2010).

Γιατί μας αρέσει τόσο πολύ ο Χόμερ; Ισως γιατί ενσαρκώνει τα δικά μας πιο ταπεινά ένστικτα και κάνει πράξη τις πιο ανομολόγητες «βρώμικες» επιθυμίες μας. Χωρίς κανένα κόμπλεξκαι, κυρίως, με πολύ πολύ χιούμορ. «Θα κάνω τα πάντα ώστε οι αμερικανικές οικογένειες να γίνουν σαν τους Γουόλτονς [σ.σ: της οικογενειακής σειράς της δεκαετίας του ΄70] και να μην καταντήσουν σαν τους Σίμπσονς» είχε υποσχεθεί τον Ιανουάριο του 1992 ο Τζορτζ Μπους ο πρεσβύτερος, σε διάγγελμά του στην αμερικανική τηλεόραση. Ήταν η πρώτη φορά στην αμερικανική ιστορία που ένας πολιτικός έκανε ευθεία αναφορά σε μια τηλεοπτική σειρά, θεωρώντας την, ξεκάθαρα, «απειλή για την αμερικανική νεολαία και τους χριστιανικούς θεσμούς». Αυτό συνέβη επειδή, αντίστοιχα, για πρώτη φορά στην ιστορία της αμερικανικής τηλεόρασης, μια οικογένεια, έστω και κινουμένων σχεδίων, είχε κάνει τόσο μεγάλη αίσθηση με το πολιτικά ανορθόδοξο χιούμορ της, το ακραίο σατιρικό ύφος της και την παροιμιώδη δυσλειτουργικότητά της. Ολα εκείνα τα στοιχεία δηλαδή που την έχουν κρατήσει επί 21 συναπτά έτη στην κορυφή, ανοίγοντας τον δρόμο για την άφιξη των μεταγενέστερων και εξίσου «βλάσφημων» σειρών κινουμένων σχεδίων «Σάουθ Παρκ» και «Φάμιλι Γκάι». Από τις 17 Δεκεμβρίου του 1989 που προβλήθηκε το πρώτο επεισόδιο των «Σίμπσονς», ο πανέξυπνος και νευρώδης δημιουργός της σειράς Ματ Γκρένινγκ έχει... περάσει από γενεές δεκατέσσερις την αμερικανική κοινωνία κάνοντας αιρετική κριτική σε θέματα-ταμπού, όπως η ομοφοβία, η οργανωμένη θρησκεία, τα ναρκωτικά, το ΑΙDS, ο εθνικισμός, ο ρατσισμός των νότιων Πολιτειών, ακόμη και το ΙQ των δύο προέδρων Μπους.

Οι ιερείς συχνά παρουσιάζονται ως παιδόφιλοι, το σχολείο (και γενικά η εκπαίδευση) είναι ένα αναγκαίο κακό που δεν προσφέρει απολύτως τίποτε, οι άνθρωποι άνω των 60 ετών είναι «περιττοί για την κοινωνία», ενώ όλα τα προβλήματα στη ζωή μπορούν να λυθούν με τη βοήθεια μερικών λίτρων μπίρας. Επί δύο δεκαετίες ο πατέρας Χόμερ, η μητέρα με τα μπλε μαλλιά-σφηκοφωλιά Μαρτζ, ο μπελαλής γιος Μπαρτ, η ιδιοφυής Λίσα και η μικρή Μάγκι μιλάνε με μια διαφορετική, ασεβή και βλάσφημη φωνή για τις καθεστηκυίες αντιλήψεις, όχι μόνο των ΗΠΑ αλλά ακόμη και της Αργεντινής. Η κριτική του Γκρένινγκ τολμάει να πάει πολύ βαθιά, εκεί όπου σχεδόν κανένας άλλος δεν έχει αποπειραθεί να «βουτήξει». Πριν από δύο χρόνια ο Χόμερ είχε πει σε ένα επεισόδιο της σειράς ότι θα ήθελε πολύ «να μοιάσει στον δικτάτοραΧουάν Περόν,επειδή ήταν τόσο ικανόςώστε όταν σε “εξαφάνιζε”,έμενες εξαφανισμένος για το υπόλοιπο της ζωής σου». Το εν λόγω επεισόδιο απαγορεύθηκε στην Αργεντινή, με τις Αρχές να απειλούν ότι απόπειρα μετάδοσής του θα οδηγούσε σε σύλληψη και φυλάκιση. Ανάλογη συμπεριφορά επεφύλαξε ο αμερικανός κομίστας και στην πρώτη κυρία της Γαλλίας Κάρλα Μπρούνι Σαρκοζί παρουσιάζοντάς την λίγο-πολύ ως «εύκολη». Στο επεισόδιο που προβλήθηκε πέρυσι τον Νοέμβριο με τίτλο «Ο Διάβολος δεν φοράει τίποτε», ο Χόμερ Σίμπσον και ο συνάδελφός του Καρλ Κάρλσον επισκέπτονται το Παρίσι και συναντούν τη σύζυγο του προέδρου σε μια δεξίωση. Υστερα από λίγα ποτά σε χαλαρή ατμόσφαιρα η Κάρλα καταλήγει στην αγκαλιά του Καρλ, λέγοντάς του με πάθος «θέλω να κάνουμε έρωτα».«Ο Χόμερ Σίμπσον μάς αρέσει επειδή,όπως και εκείνος, όλοι μας παρασυρόμαστε κρυφά από ανομολόγητες επιθυμίες.Μόνο που εκείνος τις κάνει πράξη και τις ομολογεί» λέει ο δημιουργός του σίριαλ το οποίο το περιοδικό «Τime» χαρακτήρισε «καλύτερη τηλεοπτική σειρά του 20ού αιώνα».

Ματ Γκρένινγκ, ο άθεος δημιουργός
Ο 56χρονος κομίστας εμπνεύστηκε τον Χόμερ Σίμπσον το 1986, μέσα στο γραφείο τουΤζέιμς Μπρουκς, σκηνοθέτη της ταινίας «Καλύτερα δεν γίνεται». Ο αμερικανός γραφίστας έδωσε στους χαρακτήρες της σειράς, Χόμερ, Μαρτζ,Λίσα και Μάγκι,τα πραγματικά ονόματα των γονιών και των αδελφών του, ενώ λίγα χρόνια αργότερα βάφτισε Ομηρο και τον γιο του.Δηλώνει«αγνωστικιστής με τάση προς την αθεΐα»,εξ ου και η ειρωνική διάθεση απέναντι στον χριστιανισμό. Επειδή ήθελε σε κάθε πλάνο του βασικού ήρωα να φαίνονται τα αρχικά του ονόματός του, σχεδίασε το κεφάλι του Χόμερ με τέτοιον τρόπο ώστε οι τρίχες πάνω από το αφτί του να σχηματίζουν ένα Μ και το σχήμα του αφτιού του να θυμίζει ένα G. Ενα σπίτι «κέντρο διερχομένων»
Οι «Σίμπσονς» έχουν θέση στο Βιβλίο Ρεκόρ Γκίνες ως η σειρά κινουμένων σχεδίων με τους περισσότερους γκεστ σταρ.Οι Τζόνι Κας, Τζέιμς Μπράουν, Μέριλ Στριπ, Λάρι Κινγκ, Μπρίτνεϊ Σπίαρς, Ελτον Τζον, Ελίζαμπεθ Τέιλορ, Στινγκ, Στιβ Μάρτιν, Μελ Γκίμπσον, Μπεν Στίλερ, Ριζ Γουίδερσπουν, Χιου Χέφνερ, Αντρέ Αγκάσι, Στίβεν Χόκινγκ, Μάτζικ Τζόνσον, Λένι Κράβιτς, Πολ Μακκάρτνεϊ , καθώς και συγκροτήματα όπως οι Red Ηot Chili Ρeppers, Smashing Ρumpkins, Who, Μetallica, U2, Rolling Stones, Ramones, RΕΜ, White Stripes, Αerosmith, Κiss και Coldplay είναι μόνο μερικοί από τους πολλούς που φιλοξενήθηκαν στο σπίτι της οικογένειας, σημάδι της απήχησης που είχαν οι πολύχρωμοι ήρωες του Γκρένινγκ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η Παγίδα (1966): η ζωή στην άγρια φύση χωρίς φιοριτούρες άλλοτε

Η ΠΑΓΙΔΑ/THE TRAP (1966) Περιπέτεια Αγγλικής παραγωγής με φόντο το άγριο τοπίο της Βρετανικής Κολούμπια.  Σκηνοθεσία: Sidney Hayers.  Φωτογ...