ΟΠΕΚΕΠΕ: Το «Βασίλειο της αίγας» πιστοποίηση αέρα - Κοπάδια αποκαλύψεων και πολιτικές προεκτάσεις
Οι αποκαλύψεις για το σκάνδαλο των επιδοτήσεων μέσω του ΟΠΕΚΕΠΕ δεν είναι απλώς ενδείξεις διοικητικής ανεπάρκειας ή παρατυπιών. Αποτυπώνουν ένα βαθιά ριζωμένο σύστημα συνενοχής, στο οποίο συγκλίνουν πολιτικά γραφεία, περιφερειακές υπηρεσίες, ιδιωτικοί φορείς πιστοποίησης, ΚΥΔ, λογιστικά γραφεία και αγροτοκτηνοτροφικά συμφέροντα με... επεκτατικές ορέξεις.
►Διαβάστε επίσης: Πρώτη «καμπάνα» για το σκάνδαλο των «μαϊμού» βιολογικών - Αναστολή έξι μηνών σε εταιρεία πιστοποίησης
►Διαβάστε επίσης: Δήλωση μετάνοιας ζητάει εταιρεία πιστοποίησης βιολογικών προϊόντων, ως θιγόμενη - Η απάντηση του neakriti.gr
►Διαβάστε επίσης: Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Παραιτήθηκε από στέλεχος της ΝΔ η Καλλιόπη Σεμερτζίδου
Η βάση της κλοπής κοινοτικών επιδοτήσεων είναι το κεντρικό σύστημα που πολιτικά, με προεκτάσεις ποινικές, είναι πέρα για πέρα αποτέλεσμα της “γαλάζιας” παράταξης με τις διάφορες αποφάσεις, εγκυκλίους, ρυθμίσεις, “καρατομήσεις” όσων ήθελαν ελέγχους, “εξυπηρετήσεις” και τοποθετήσεις “ημετέρων”, από υπουργούς, υφυπουργούς, γενικούς γραμματείς, προέδρους και αντιπροέδρους του ΟΠΕΚΕΠΕ και υπηρεσιακούς σε θέσεις- “κλειδιά”, έδωσε τη “γραμμή” για το... πάρτι.
Στην “καρδιά” της υπόθεσης όμως βρέθηκε και η Κρήτη, δυστυχώς και υπηρεσίες της Αυτοδιοίκησης, όπως οι κτηνιατρικές υπηρεσίες της Περιφέρειας και προφανώς όχι αυτοτελώς, αλλά με συγκεκριμένες πολιτικές εντολές αιρετών προϊσταμένων, όπως σε αλλεπάλληλα ρεπορτάζ μας έχουμε καταδείξει. Και όλα αυτά την ώρα που οι ευρωπαϊκοί πόροι υποτίθεται πως προορίζονταν για την ενίσχυση της διατροφικής ασφάλειας, της βιώσιμης γεωργίας και της βιολογικής παραγωγής.Η παύση από τις 4 Αυγούστου και για 6 μήνες της διαπίστευσης της εταιρείας IRIS από τον Εθνικό Φορέα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) λειτουργεί ως σημείο καμπής. Πλέον, τα πράγματα δεν είναι φήμες ή πληροφορίες “καφενείου”. Υπάρχει απόφαση. Και από εκεί αρχίζει το πραγματικό ξετύλιγμα του κουβαριού...
Απόφαση-σταθμός του ΕΣΥΔ για την ηρακλειώτικη Εταιρεία Πιστοποίησης
Σε καθεστώς πλήρους αναστολής για έξι μήνες τέθηκε, με απόφαση- “καταπέλτη” του Εθνικού Συστήματος Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ), η εταιρεία πιστοποίησης “IRIS” (Α. Χατζηδάκη & ΣΙΑ Ε.Ε.), που φέρεται να είχε κατακτήσει περίπου το 70% των πιστοποιήσεων βιολογικών προϊόντων στην Κρήτη και μεγάλο ποσοστό πανελλαδικά. Η απόφαση εκδόθηκε κατά την 520ή συνεδρίαση του ΕΣΥΔ, στις 4 Αυγούστου 2025, και ακολούθησε την προειδοποιητική ακρόαση της εταιρείας κατά την 519η συνεδρίαση (30 Ιουλίου 2025), όπου είχαν παρουσιαστεί τα πορίσματα έκτακτης επιθεώρησης (14-15 Ιουλίου).
Το
Πιστοποιητικό Διαπίστευσης υπ’ αριθμ. 367-7 (B3/15), το οποίο αφορά τον
τομέα των βιολογικών προϊόντων, ανεστάλη για έξι μήνες λόγω “μη
συμμορφώσεων” που κρίθηκαν σοβαρές και συστημικές. Η απόφαση Σ/10358/25
αναφέρει ρητά ότι οι παρατυπίες της IRIS δεν αποτελούσαν δευτερεύουσες
αποκλίσεις, αλλά παραβίαση των βασικών προϋποθέσεων διαπίστευσης,
γεγονός που την καθιστά έναν κρίσιμο κόμβο που οφείλει κρίσιμες
απαντήσεις, για το κύκλωμα παράτυπων βιολογικών ενισχύσεων.
Η
απόφαση αναστολής του πιστοποιητικού διαπίστευσης της εν λόγω εταιρείας
έρχεται την ώρα που η Αρχή για το Ξέπλυμα Βρόμικου Χρήματος παρακολουθεί
στενά υπαλλήλους του ΟΠΕΚΕΠΕ, ενώ οι έλεγχοι από μικτά κλιμάκια της
Οικονομικής Αστυνομίας και του ΥΠΑΑΤ αποκαλύπτουν ένα εκτεταμένο πλέγμα
απάτης.
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία:
Το 50% των ΑΦΜ στην Κρήτη που ελέγχθηκαν δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις επιδότησης για τα βιολογικά που είχαν πιστοποιηθεί ως τέτοια.
Το 27% των παραγωγών δήλωνε ψευδώς βιολογική παραγωγή.
Στην Κρήτη δηλώθηκαν 234.000 βιολογικές κυψέλες (75% πανελλαδικά), έναντι 134.000 στη Θεσσαλία.
Πάνω από 5.000 παραγωγοί (από 35.000 αιτούντες) αποσύρθηκαν από τα προγράμματα επιδότησης, ενώ αναμένεται περαιτέρω αύξηση.
Πάνω από 30.000 παραγωγοί βρέθηκαν να έχουν καταθέσει συνολικά πάνω από 49.000 πλαστά πιστοποιητικά.
Τα παραπάνω στοιχεία καθιστούν σαφές ότι η εν λόγω εταιρεία, η οποία είχε αναλάβει μαζικά την πιστοποίηση δικαιούχων, βρίσκεται στο επίκεντρο ενός δικτύου που ενδεχομένως μετατρέπεται από μηχανισμό ελέγχου σε εργαλείο συγκάλυψης.
Κατά τους πρώτους επιτόπιους ελέγχους στην Κρήτη (μέχρι 31 Ιουλίου 2025):
Μόνο το 50% ολοκληρώθηκε χωρίς ευρήματα.
Το 27% εμφάνισε ευρήματα παρατυπιών ή αποκλίσεων.
Στο 11,5% υπήρξε άρνηση ή παρεμπόδιση ελέγχου.
Επιπλέον 11,5% αποχώρησε οικειοθελώς κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.
Οι έλεγχοι, που εφαρμόζονται με υποχρεωτικό ποσοστό 2% στους 16 οργανισμούς πιστοποίησης, αποκάλυψαν συγκεκριμένες καταγγελίες κατά της IRIS και της TERRACERT. Σε αρκετές περιπτώσεις βρέθηκαν παραγωγοί που είχαν προμηθευτεί απαγορευμένα φυτοφάρμακα, παρά την πιστοποίηση ως βιολογικών.
Θυμίζουμε ότι στα τέλη Ιουλίου η εν λόγω εταιρεία, αντί να δώσει πειστικές εξηγήσεις, απέστειλε εξώδικο στη δημοσιογραφική ιστοσελίδα neakriti.gr, απαιτώντας απόσυρση δημοσιεύματος και “δημόσια συγνώμη”. Η απάντηση του neakriti.gr βασισμένη στα έγγραφα της δικογραφίας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας και στα πορίσματα των ελέγχων, ήταν τεκμηριωμένη και επιβεβαιώθηκε με την προχθεσινή απόφαση του ΕΣΥΔ.
Ερωτήματα που παραμένουν ανοιχτά:
* Είχε η εταιρεία με έδρα το Ηράκλειο εμπλοκή και σε άλλα προγράμματα (Νέοι Αγρότες, Σχέδια Βελτίωσης, LEADER);
* Ποια ήταν τα συνολικά ποσά που διαχειρίστηκε μέσω των βεβαιώσεων;
* Έγινε ποτέ έλεγχος από τις Περιφέρειες ως προς τη συμβατότητα των πιστοποιήσεων με τις πραγματικές εκμεταλλεύσεις;
Η περίπτωσή της δείχνει πώς ένα σύστημα που σχεδιάστηκε για να διασφαλίζει την τήρηση κανόνων μετατρέπεται σε εργαλείο νομιμοποίησης παρατυπιών. Η Κρήτη αναδεικνύεται σε ένα από τα επίκεντρα της υπόθεσης, τόσο λόγω του αριθμού δηλώσεων, όσο και του οικονομικού βάρους: μόνο για το μέτρο της βιολογικής μελισσοκομίας κατατέθηκαν αιτήσεις ύψους 166 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 95 εκατ. αφορούν την Κρήτη.
Η Πολιτεία οφείλει πλέον:
- Να ανοίξει πλήρως τον φάκελο της συγκεκριμένης εταιρείας και των λοιπών ΟΕΠ. Όπου είναι καθαρές να δημοσιοποιηθεί άμεσα, όπου όμως εμπλέκονται να δημοσιοποιηθεί ομοίως.
- Να επανεξετάσει όλες τις πιστοποιήσεις βιολογικών εκμεταλλεύσεων.
- Να διασφαλίσει ότι οι επιδοτήσεις καταλήγουν στους πραγματικούς και όχι στους “εικονικούς” παραγωγούς σε βιολογικά.
Η απόφαση ΕΣΥΔ για τη συγκεκριμένη εταιρεία, που είναι μέσα στις επισυνδέσεις της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας και τη δικογραφία στη Βουλή, δεν είναι μια τεχνική λεπτομέρεια, αλλά μια θεσμική καμπή, που ανοίγει τον δρόμο για ριζικό επανέλεγχο σε όλο το σύστημα επιδοτήσεων. Σε διαφορετική περίπτωση, η διαπίστευση, αντί για εγγύηση ποιότητας, μετατρέπεται σε άλλοθι νομιμοποίησης της απάτης.
Στις 30 Ιουλίου 2025, κατά την 519η Συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ), οι εκπρόσωποι του φορέα πιστοποίησης “Α. Χατζηδάκη και ΣΙΑ Ε.Ε.”, με διακριτικό τίτλο “IRIS”, κλήθηκαν σε ακρόαση για σοβαρά ευρήματα παραβίασης των κανονισμών διαπίστευσης. Η υπόθεση δεν ήταν ούτε τυπική ούτε βιαστική: Είχε προηγηθεί έκτακτη επιθεώρηση στις 14 και 15 Ιουλίου 2025, κατά την οποία διαπιστώθηκαν «μη συμμορφώσεις» που δεν μπορούσαν να αγνοηθούν.
Κατά την ακρόαση, οι εκπρόσωποι της IRIS υπέβαλαν υπόμνημα με τις απόψεις τους, ενώ στις 4 Αυγούστου η 520η Συνεδρίαση του ΕΣΥΔ επικύρωσε ομόφωνα την αναστολή του υπ’ αριθμ. 367-7 (B3/15) Πιστοποιητικού Διαπίστευσης για τον τομέα των βιολογικών προϊόντων. Η διάρκεια της αναστολής ορίστηκε σε έξι μήνες. Εντός αυτού του διαστήματος, η IRIS καλείται να αποδείξει την άρση των παρατυπιών, διαφορετικά η οριστική ανάκληση της διαπίστευσης είναι προ των πυλών.
Η απόφαση Σ/10358/25 καταγράφει ρητά ότι το πρόβλημα αφορά τη μη τήρηση των όρων διαπίστευσης και όχι κάποια δευτερεύουσα τυπική απόκλιση. Πρόκειται για ισχυρό “ράπισμα” προς μία από τις πιο πολυσυζητημένες εταιρείες πιστοποίησης στον αγροδιατροφικό τομέα.
Η εταιρεία, η οποία είχε πιστοποιήσει σημαντικό όγκο βιολογικών εκμεταλλεύσεων κατά κύριο λόγο στην Κρήτη, φέρεται να έχει πιστοποιήσει και σε Πελοπόννησο, Θεσσαλία, Δυτική Μακεδονία, Ανατολική και Θράκη επιμέρους, άρα εξ αντικειμένου βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο ενός πολλαπλά εμπλεκόμενου κυκλώματος. Δεν πρόκειται μόνο για τους αγρότες και κτηνοτρόφους που υπέβαλαν αιτήσεις· πρόκειται και για τον μηχανισμό που “ενεργοποιούσε” τους κωδικούς τους. Και αυτό περνάει μέσα και από την Περιφέρεια Κρήτης, από τα περίφημα μητρώα εκμετάλλευσης αιγοπροβάτων, που χωρίς σφραγίδα και υπογραφή των υπηρεσιών της Περιφέρειας δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί κανένας κωδικός δικαιωμάτων επιδότησης, είτε βασικής, είτε του εθνικού αποθέματος, είτε βιολογικής.
Οι “Πόπες”, τα EL και το οικογενειοκρατικό φαινόμενο των επιδοτήσεων 
Η υπόθεση της περίφημης πλέον “Πόπης” δεν αποτελεί μια απλή ανωμαλία του συστήματος. Είναι το παράδειγμα μιας γενικευμένης παθογένειας, όπου οικογενειακά σχήματα, πολιτικές διασυνδέσεις και υπηρεσιακά “παραθυράκια” συνθέτουν ένα πλέγμα προνομιακής πρόσβασης σε δημόσιο χρήμα, με όχημα τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Η Καλλιόπη Σεμερτζίδου, γνωστή και ως “Πόπη”, εμφανίζεται - σύμφωνα με ρεπορτάζ του in.gr (04/08/2025) - να συνδέεται με σχήμα οκτώ δικαιούχων που, από το 2019 έως και το 2024, φέρονται να εισέπραξαν περί τα 2,5 εκατομμύρια ευρώ σε επιδοτήσεις.
Πρόκειται για την ίδια, τον σύντροφό της-αγρότη στη Θεσσαλία, τον κ. Μαγειρία, τη μητέρα και τις τρεις αδελφές του, καθώς και για τη μητέρα και τον αδελφό της κ. Σεμερτζίδου. Το ίδιο το ζεύγος κατά το αναλυτικό ρεπορτάζ του in.gr φέρεται να έχει εισπράξει, μέσα σε πέντε χρόνια, περί τις 733.000 ευρώ, με την ίδια την κ. Σεμερτζίδου να έχει λάβει περί τις 133.000 ευρώ από το 2021 και εξής. Η αύξηση είναι εκρηκτική: από 63.677 ευρώ το 2021, στα 203.649 ευρώ το 2024.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου