Βικιπαίδεια :Ευγενία Γκραντέ
1. ΟΝΟΡΕ ΝΤΕ ΜΠΑΛΖΑΚ , ΕΥΓΕΝΙΑ ΓΚΡΑΝΤΕ | | Audiobook | Ηχητικό Βιβλίο
Στο κλασικό του μυθιστόρημα "Ευγενία Γκραντέ" ο Γάλλος μυθιστοριογράφος, θεμελιωτής του ρεαλισμού της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας, Ονορέ ντε Μπαλζάκ δημιουργεί ένα διαχρονικό γυναικείο χαρακτήρα που μπορεί να βρεθεί σε οποιαδήποτε κοινωνία, οποιαδήποτε εποχή.
Μπορεί το σκηνικό ή τα ήθη της εποχής όπου ζει να είναι διαφορετικά, αλλά η Ευγενία Γκραντέ μπορεί με άλλο όνομα, άλλη οικογένεια, άλλη εμφάνιση να υπάρχει παντού και πάντα.
Η Ευγενία Γκραντέ μεγαλώνει από έναν πατέρα αρρωστημένα φιλάργυρο, μια μητέρα αδιαμαρτύρητα υποταγμένη στην εξουσία του συζύγου, μετατρέπεται από παιδί σε γυναίκα σε ένα περιβάλλον αυστηρό και στερημένο συναισθημάτων, ερωτεύεται έναν μη αποδεκτό νέο, παντρεύεται για κοινωνικούς λόγους και παραμένει ανέγγιχτη ακόμη και εντός γάμου.
Διανύει τον δρόμο της στη ζωή αθεράπευτα πληγωμένη από ένα ανολοκλήρωτο έρωτα, περιτριγυρισμένη από ανθρώπους που την επιβουλεύονται για τα πλούτη της.
Σε όλη αυτή τη διαδρομή όμως δεν χάνει ούτε στιγμή την πίστη της στην αξιοπρέπεια, την αγάπη χωρίς όρια και τη φιλανθρωπία που καθοδηγείται από την πραγματική αγάπη για τον άνθρωπο.
(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου Ευγενία Γκραντέ - εκδόσεις Νίκας)
ΔΗΛΩΣΗ
Αποποίηση
ευθύνης πνευματικών δικαιωμάτων Σύμφωνα με το
άρθρο 107 του νόμου περί πνευματικών δικαιωμάτων του 1976, επιτρέπεται η
«Δίκαιη χρήση» για σκοπούς όπως κριτική,
σχολιασμός, ρεπορτάζ, διδασκαλία, υποτροφίες και έρευνα. Η «Δίκαιη
χρήση» είναι μια χρήση που επιτρέπεται από τον νόμο περί πνευματικών
δικαιωμάτων, η οποία διαφορετικά θα μπορούσε να αποτελεί παραβίαση. Η μη
κερδοσκοπική, εκπαιδευτική ή προσωπική χρήση γέρνει την πλάστιγγα υπέρ
της «Δίκαιης χρήσης». Δεν υπάρχει πρόθεση παραβίασης πνευματικών
δικαιωμάτων.
All
the videos, songs, images, and graphics used in the video belong to
their respective owners and I or this channel does not claim any right
over them.
© Copyright Disclaimer under section 107 of the Copyright Act of 1976,
allowance is made for “fair use” for purposes such as criticism,
comment, news reporting, teaching, scholarship, education and research.
Fair use is a use permitted by copyright statute that might otherwise be
infringing. Non-profit, educational,or personal use tips the balance
in favor of fair use.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Η ανάρτηση του Video δεν έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα .
All
the videos, songs, images, and graphics used in the video belong to
their respective owners and I or this channel does not claim any right
over them.
© Copyright Disclaimer under section 107 of the Copyright Act of 1976,
allowance is made for “fair use” for purposes such as criticism,
comment, news reporting, teaching, scholarship, education and research.
Fair use is a use permitted by copyright statute that might otherwise be
infringing. Non-profit, educational,or personal use tips the balance
in favor of fair use.
All the videos, songs, images, and graphics used in the video belong to their respective owners and I or this channel does not claim any right over them. © Copyright Disclaimer under section 107 of the Copyright Act of 1976, allowance is made for “fair use” for purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching, scholarship, education and research. Fair use is a use permitted by copyright statute that might otherwise be infringing. Non-profit, educational,or personal use tips the balance in favor of fair use.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Η ανάρτηση του Video δεν έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα .
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η ανάρτηση του Video δεν έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα .
Στόχος του ιστολογίου είναι να κάνουμε την Τέχνη και τη Λογοτεχνία προσβάσιμες σε όλους δωρεάν: σε
άτομα με προβλήματα όρασης, σε μαθητές, σε εκπαιδευτικούς, σε
ταξιδιώτες, σε όποιον επιθυμεί να αξιοποιήσει τον ελεύθερο χρόνο του
στις ανθρωπιστικές επιστήμες , για να εξευγενίσει την ψυχή του και να
ενδυναμώσει το πνεύμα του.
Στόχος του ιστολογίου είναι να κάνουμε την Τέχνη και τη Λογοτεχνία προσβάσιμες σε όλους δωρεάν: σε
άτομα με προβλήματα όρασης, σε μαθητές, σε εκπαιδευτικούς, σε
ταξιδιώτες, σε όποιον επιθυμεί να αξιοποιήσει τον ελεύθερο χρόνο του
στις ανθρωπιστικές επιστήμες , για να εξευγενίσει την ψυχή του και να
ενδυναμώσει το πνεύμα του.
Στόχος του ιστολογίου είναι να κάνουμε την Τέχνη και τη Λογοτεχνία προσβάσιμες σε όλους δωρεάν: σε άτομα με προβλήματα όρασης, σε μαθητές, σε εκπαιδευτικούς, σε ταξιδιώτες, σε όποιον επιθυμεί να αξιοποιήσει τον ελεύθερο χρόνο του στις ανθρωπιστικές επιστήμες , για να εξευγενίσει την ψυχή του και να ενδυναμώσει το πνεύμα του.
Φυσικά , το αρχειακό και μη υλικό που χρησιμοποιείται στην
ιστοσελίδα βρίσκεται
διαθέσιμο
προς όλους στο διαδίκτυο , επιλέγεται με ποιοτικά κριτήρια και
αναρτάται για στοχευμένους (ιστορικούς, ψυχαγωγικούς,
αισθητικούς, παιδαγωγικούς) λόγους.
Φυσικά , το αρχειακό και μη υλικό που χρησιμοποιείται στην
ιστοσελίδα βρίσκεται
διαθέσιμο
προς όλους στο διαδίκτυο , επιλέγεται με ποιοτικά κριτήρια και
αναρτάται για στοχευμένους (ιστορικούς, ψυχαγωγικούς,
αισθητικούς, παιδαγωγικούς) λόγους.
Φυσικά , το αρχειακό και μη υλικό που χρησιμοποιείται στην ιστοσελίδα βρίσκεται διαθέσιμο προς όλους στο διαδίκτυο , επιλέγεται με ποιοτικά κριτήρια και αναρτάται για στοχευμένους (ιστορικούς, ψυχαγωγικούς, αισθητικούς, παιδαγωγικούς) λόγους.
Πηγή Audiobook: youtube.com
*************************
2. Η Ευγενία Γκραντέ στο Ελληνικό Ραδιόφωνο (Θεατρική διασκευή του 1973 με τον Λυκούργο Καλλέργη και την Αντιγόνη Βαλάκου )
Στην πλήρη υποδούλωση του Γκραντέ στον κόσμο του χρήματος αντιτάσσεται με τη στάση της η θυγατέρα του Ευγενία. Χάρη στην αθωότητα της νιότης, την ψυχική ευγένεια και την καλοσύνη που τη διακρίνουν αλλά και στην άγνοια που συνεπάγεται η περίκλειστη, εντός της οικογενειακής εστίας, ζωή της, βρίσκει τη δύναμη να αποστασιοποιηθεί από ένα περιβάλλον που έχει πλήρως διαβρωθεί από την τυφλή επιθυμία του πλουτισμού και της κοινωνικής ανόδου.
Σκηνοθεσία: Άγγελος Φορτούνας
Ακούγονται οι ηθοποιοί: Νίκος Απέργης, Αντιγόνη Βαλάκου, Λυκούργος Καλλέργης, Δημήτρης Κοντογιάννης, Βίλμα Κύρου, Μαίρη Λαλοπούλου, Mιχάλης Μπαλλής, Γιώργος Νέζος, Σαπφώ Νοταρά, Βασίλης Παπανίκας, Αθηνόδωρος Προύσαλης, Φραγκούλης Φραγκούλης![]()
The Conquering Power (1921)
H θαυμάσια βωβή μεταφορά του μυθιστορήματος του Μπαλζάκ στον κινηματογράφο στη βωβή εποχή του
Σκηνοθεσία: Rex Ingram
Διανομή: Rudolph Valentino, Alice Terry, Ralph Lewis, Bridgetta Clark
Βασίζεται στο: "Eugénie Grandet" του Ονόρε ντε Μπαλζάκ
Η μεταφορά λογοτεχνικών κλασικών στη βωβή εποχή του κινηματογράφου ήταν πάντα μια πρόκληση. Πώς να μεταφέρεις το βάθος των χαρακτήρων, τις λεπτές αποχρώσεις του κειμένου και την κοινωνική κριτική χωρίς τη δύναμη του διαλόγου; Ο σκηνοθέτης Rex Ingram, με την ταινία "The Conquering Power", αποδεικνύει ότι η απάντηση βρίσκεται στην καθαρή οπτική αφήγηση, την έντονη σκηνοθεσία και τις ηχηρές ερμηνείες.
Παρόλο που η ταινία αλλάζει τον τίτλο του μυθιστορήματος (πιθανώς για λόγους εμπορικότητας), παραμένει πιστή στην ουσία της τραγικής ιστορίας της Eugénie Grandet. Εδώ, η Alice Terry (συχνή συνεργάτιδα και σύζυγος του Ingram) ενσαρκώνει την Eugénie, τη μοναχοκόρη του παχύσαρκου, σκληρού και τσιγκούνη πατέρα Grandet ( τον υποδύεται ο εκπληκτικός Ralph Lewis). Η ζωή της γίνεται ρήγμα με την άφιξη του γοητευτικού, αλλά εξαθλιωμένου ξαδέλφου της, Charles (Rudolph Valentino), με τον οποίο η Eugénie δένεται αμέσως με έναν αθώο, αλλά βαθύ έρωτα.
Στοιχεία της ταινίας που ξεχωρίζουν
Η Οπτική Μεγαλοπρέπεια του Rex Ingram: Ο Ingram ήταν γνωστός για το εντυπωσιακό του οπτικό στιλ. Τα σκηνικά, τα κοστούμια και η φωτογραφία (από τον John F. Seitz) είναι εξαιρετικά για την εποχή τους. Δημιουργεί μια ατμόσφαιρα που είναι ταυτόχρονα ρεαλιστική και ρομαντική, αποτυπώνοντας τέλεια τον απομόνωση του σκοτεινού, πλούσιου αλλά ψυχρά πραγματικού σπιτιού των Grandet, σε αντίθεση με τον ρομαντικό κόσμο που φαντάζεται η Eugénie.
Ο Rudolph Valentino πριν από τον μυθικό αστέρα του Χόλιγουντ : Η Ευγενία Γκραντέ είναι μια ταινία πριν από τον "The Sheik/Ο Σεΐχης" που έκανε τον Valentino το απόλυτο είδωλο της 7ης Τέχνης. Εδώ, ο ηθοποιός δείχνει μια διαφορετική πλευρά: λιγότερο ως ο σκοτεινός, παθιασμένος εραστής και περισσότερο ως ο ευαίσθητος, περήφανος αλλά γεμάτος απόγνωση νεαρός αριστοκράτης. Η απόδοσή του είναι λιτή και δραματική, προσφέροντας μια γεύση του ταλέντου του πέρα από το αισθησιακό είδωλο του "εραστή" που γνωρίζουμε όλοι.
Το δραματικό στοιχείο της απληστίας: Ο Ralph Lewis "κλέβει" κάθε σκηνή της ταινίας υποδυόμενος τον πατέρα Γκραντέ. Η απεικόνισή του της απληστίας, της κακίας και της ψυχρής χειραγώγησης της κόρη του είναι τρομακτικά πειστική. Δεν είναι απλώς ένας "κακός" χαρακτήρας , είναι ένα ψυχολογικό ομοίωμα ανθρώπου που έχει θυσιάσει οτιδήποτε το ανθρώπινο στο βωμό του πλούτου. Οι σκηνές του με το χρυσό του έμειναν στην ιστορία του κινηματογράφου .
Οι Στιλιστικές συμβάσεις της Εποχής του Βωβού επέβαλλαν σε όλες τις ταινίας να βασίζονται σε υπερβολικές χειρονομίες και έντονα εκφραστικά βλέμματα , προκειμένου να μεταδώσουν τα συναισθήματα των χαρακτήρων , κάτι που σήμερα φαίνεται θεατρικό και ξεπερασμένο στο σύγχρονο κοινό. Ο ρυθμός είναι πιο αργός και η αφήγηση πιο γραμμική.
Πιστότητα στο Πρωτότυπο:
Παρόλο που η πλοκή είναι πιστή, ο Ingram επιλέγει να τονίσει περισσότερο το ρομαντικό στοιχείο ("The Conquering Power" του τίτλου) έναντι της δριμείας κοινωνικής κριτικής του Μπαλζάκ για την αδίστακτη μπουρζουαζία της εποχής του και τη διαφθορά των ανθρώπων από το χρήμα. Η ταινία όμως μοιάζει να είναι πιο πολύ μια τραγική ιστορία αγάπης παρά ένα καυστικό σατιρικό σχόλιο.
Κληρονομιά και Συνολική Αξιολόγηση:
"The Conquering Power" είναι ένα εξαίρετο παράδειγμα του πώς ο κλασικός κινηματογράφος μπορούσε να "διαβάσει" τη λογοτεχνία. Δεν είναι απλώς μια σχηματική προσαρμογή, αλλά μια επιδέξια σκηνοθετημένη και ερμηνευμένη απόδοση του βιβλίου.
Δείτε την ταινία, που από τη μία δείχνει το ταλέντο του Valentino πριν γίνει το απόλυτο κινηματογραφικό είδωλο , ενώ από την άλλη καταδεικνύει τη δεξιοτεχνία του πρωτοπόρου Rex Ingram ως σκηνοθέτη , ο οποίος τιμά το πνεύμα του μυθιστορήματος του Μπαλζάκ, ακόμα κι αν το μετατρέπει σε ρομαντικό δράμα.
Βαθμολογία (σε κλίμακα 5 αστεριών): ★★★★☆

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου