Sioux Village, 1891, Wounded Knee, South Dakota. Photograph: MPI/Getty Images
Καταυλισμός των , 1891, στο "Τραυματισμένο γόνατο", Νότια Ντακότα.Φωτογραφία: Εικόνες MPI / Getty
Η σφαγή στο Γούντεντ Νι
Γνωστή και ως Μάχη στο Γούντεντ Νι. Συνέβη στις 29 Δεκεμβρίου 1890 στην τοποθεσία Γούντεντ Νι Κρικ της Νότιας Ντακότας και θεωρείται η τελευταία μεγάλη ένοπλη σύρραξη μεταξύ των Ινδιάνων και του Αμερικανικού Στρατού.
Γνωστή και ως Μάχη στο Γούντεντ Νι (Wounded Knee). Συνέβη στις 29 Δεκεμβρίου 1890 στην τοποθεσία Γούντεντ Νι Κρικ (Wounded Knee Creek) της Νότιας Ντακότας και θεωρείται η τελευταία μεγάλη ένοπλη σύρραξη μεταξύ των Ινδιάνων και του Αμερικανικού Στρατού.
Στις αρχές του 1890 οι διακρίσεις σε βάρος των Ινδιάνων στις ΗΠΑ βρίσκονταν στην ημερήσια διάταξη, παρά τις αποσπασματικές προσπάθειες της κυβέρνησης να τους εντάξει στην κοινωνία. Ο μεγάλος καταυλισμός των Σιου στη Νότια Ντακότα, που καταλάμβανε σχεδόν το σύνολο της πολιτείας, διαλύθηκε προς όφελος των λευκών εποίκων και των χρυσοθήρων. Στη θέση του δημιουργήθηκαν έξι μικρότεροι. Ο ζωτικός χώρος των Ινδιάνων μειωνόταν και οι κυνηγοί Σιου αντιμετώπιζαν έλλειψη θηραμάτων σε συνδυασμό με την άγονη γη.
“At the Dance. Part of the 8th U.S. Cavalry and 3rd Infantry at the Great Indian Grass Dance on Reservation. Photo and copyright by Grabill, ’90.” According to Jensen, Paul, and Carter’s Eyewitness at Wounded Knee, 14, John C. H. Grabill took this photograph of Big Foot’s band in August 1890.
___________________________________________
Τότε εμφανίσθηκε δίκην προφήτη ένας σοφός Σιου ονόματι Γουοβόκα, που υποστήριξε ότι συνάντησε τον Θεό. Αυτός του είπε ότι πρέπει να διδάξει στους ανθρώπους του την αγάπη για τον πλησίον, την ειρήνη και τη συνεργασία με τους λευκούς και τη σκληρή δουλειά. Ο Θεός του δίδαξε ένα χορό, που θα μπορούσε να φέρει ξανά τη γονιμότητα στη γη και να γεμίσει την περιοχή του με βουβάλια.
Ο Γουοβόκα άρχισε να προσελκύει μεγάλα πλήθη Ινδιάνων και από άλλες φυλές. Αυτό ανησύχησε τους λευκούς, οι οποίοι παρερμήνευσαν το νόημα των λόγων του ινδιάνου προφήτη και διαμήνυσαν στην κυβέρνηση ότι οι Σιου είναι έτοιμοι για εξέγερση. Επί τόπου έφθασαν 3.000 άνδρες του 7ου Συντάγματος Ιππικού με τέσσερα ταχυβόλα τύπου «Χότσκις» και επικεφαλής τον συνταγματάρχη Τζέιμς Φορσάιθ.
Το πρωί της 29ης Δεκεμβρίου μια ίλη ιππικού από 500 άνδρες περικύκλωσε ένα καταυλισμό των Λακότα Σιου την ώρα που χόρευαν τον χορό του Γουοβάκα και τους ζήτησαν να παραδώσουν τα όπλα τους. Στον καταυλισμό εκείνη την ώρα βρίσκονταν 230 άνδρες και 120 γυναικόπαιδα. Οι περισσότεροι υπάκουσαν στη διαταγή, αλλά ένας Ινδιάνος με το όνομα Μαύρο Κογιότ ζήτησε χρήματα για να παραδώσει το όπλο του. Δημιουργήθηκε μια παρεξήγηση με δύο στρατιώτες, καθότι ήταν κουφός. Ήρθαν στα χέρια και το όπλο του Μαύρου Κογιότ εκπυρσοκρότησε.
Αυτό θεωρήθηκε επίθεση από τους πολυβολητές της ιλαρχίας και τα «Χότσκις» άρχισαν να «κελαηδάνε». Μέσα σε λίγα λεπτά ο καταυλισμός γέμισε από πτώματα. 146 Λακότα Σιου σκοτώθηκαν (84 άνδρες, 44 γυναίκες, 18 παιδιά) και 50 τραυματίστηκαν. Μεταξύ των νεκρών και ο αρχηγός τους, το Μεγάλο Πόδι. Το Ιππικό είχε 25 νεκρούς και 39 τραυματίες, οι περισσότεροι από φίλια πυρά.
Ο επικεφαλής της επιχείρησης συνταγματάρχης Φορσάιθ απαλλάχθηκε πάραυτα των καθηκόντων του με διαταγή του επιτελάρχη στρατηγού Νέλσον Μάιλς, που έκανε λόγο για «ηθελημένο μακελειό στο Γούντεντ Νι». Διαφορετική ήταν η άποψη των πολιτικών του προϊσταμένων, που τον απήλλαξαν από κάθε κατηγορία και τον αποκατέστησαν στη διοίκηση του 7ου Συντάγματος Ιππικού.
Η αμερικανική κοινή γνώμη πήρε το μέρος του στρατού, ενώ υποτυπώδεις ήταν οι αντιδράσεις των Ινδιάνων, εξαιτίας της αδύνατης θέσης τους και των μεταξύ τους αντιπαραθέσεων. Πολύ αργότερα, το Γούντεντ Νι έγινε σημείο αναφοράς και σύμβολο του αγώνα των Ινδιάνων για αξιοπρέπεια και δικαίωση. Μόλις μετά το 1970 άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα κριτικά κείμενα για το αιματηρό περιστατικό. Πολλοί συγγραφείς θεωρούν τη Σφαγή στο Γούντεντ Νι μία από τις πιο θλιβερές σελίδες στην ιστορία των ΗΠΑ.
Σχετικά...
- Big Foot (1972), τραγούδι του Τζόνι Κας.
- Were All Wounded At Wounded Knee (1972), με το συγκρότημα των Redbone, που το αποτελούσαν δύο Ινδιάνοι μουσικοί. Γνώρισε μεγάλη επιτυχία στην Ευρώπη.
Iστότοπος: Wounded Knee Museum
Το καλύτερο βιβλίο για τη σφαγή στο "Πληγωμένο Γόνατο"Bury My Heart at Wounded Knee - Wikipedia
Big Foot
Τζόνι Κας
But the land was already claimed by a people when the cowboy came and when the soldiers came
The story of the American Indian is in a lot of ways a story of tragedy
Like that day at Wounded Knee, South Dakota
Big Foot was an Indian chief
Of the Minneconjou band
A band of Minneconjou Sioux
From South Dakota land
Big Foot said to Custer
"Stay away from Crazy Horse."
But Custer crossed into Sioux land
And he never came back across
Then Big Foot led his people
To a place called Wounded Knee
And they found themselves surrounded
By the 7th Cavalry
Big chief Big Foot
Rise up from your bed
Minneconjou babies cry
For their mothers lying dead
Big Foot was down with a fever
When he reached Wounded Knee
And his people all were prisoners
Of the 7th Cavalry
Two hundred women and children
And another hundred men
Raised up a white flag of peace
But peace did not begin
An accidental gunshot
And Big Foot was first to die
And over the noise of the rifles
You could hear the babies cry
Big chief Big Foot
It's good that you can't see
Revenge is being wrought
By Custer's 7th Cavalry
Then smoke hung over the canyon
On that cold December day
All was death and dying
Around where Big Foot lay
Farther on up the canyon
Some had tried to run and hide
But death showed no favorites
Women, men, and children died
One side called it a "massacre, "
The other a "victory, "
But the white flag is still waving
Today at Wounded Knee
Big chief Big Foot
Your Minneconjou band
Is more than remembered here
In South Dakota land
We Were All Wounded at Wounded Knee
You and me
We were all wounded at wounded knee
You and me
In the name of manifest destiny
You and me you and me you and me.
But always broke their word
They penned us in like Buffalo
Drove us like a heard
And finally on the reservation
We were going for our preservation
We were all wiped out by the seventh Calvary
You and me you and me.
You and me
We were all wounded at wounded knee
You and me
In the name of manifest destiny
You and me you and me you and me.
We won't break our word
Well sing, sing, sing out our story
Till the truth is heard
There's a whole new generation
Which will dream of veneration
Who were not wiped out by the seventh Calvary
You and me you and me.
You and me
We were all wounded at wounded knee
You and me
In the name of manifest destiny
You and me you and me you and me.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου