Τα κάλαντα των εξοπλισμών…
Σάλος στην Αεροπορία από την αποκάλυψη του iEidiseis ότι προπαραμονή Χριστουγέννων με «άνωθεν εντολή» ανετράπη η απόφαση του ΓΕΑ για την συντήρηση του ελικοπτέρου Super Puma. Πάνω από 6 δις παίρνουν οι Γάλλοι για αεροπλάνα και φρεγάτες και δεν προσφέρουν κανένα αναπτυξιακό πρόγραμμα στην ελληνική αμυντική βιομηχανία.
Τα «κάλαντα» στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ήταν χτες διαφορετικά, μετά την αποκάλυψη του iEidiseis ότι προχτές προπαραμονή Χριστουγέννων με «άνωθεν εντολή» ανετράπη η εισήγηση του ΓΕΑ που αναθέτει στην NSPA (Νατοϊκή υπηρεσία) την συντήρηση ενός ελικοπτέρου έρευνας και διάσωσης Super Puma, όπως άλλωστε είχε πράξει και για την συντήρηση δυο προηγούμενων ελικοπτέρων του ιδίου τύπου.
Άπαντες ήταν μουδιασμένοι χτες στο ΓΕΑ διότι κατανοούσαν την επιχειρησιακή - οικονομική και ηθική διάσταση της αποκάλυψης ότι επέστρεψε στο ΓΕΑ ο σχετικός Φάκελος που αφορά την συντήρηση του ελικοπτέρου Super Puma.
Τα πράγματα είναι απλά:
Οι επιτελείς -μέλη των αρμοδίων επιτροπών- στάθμισαν τα τεχνοοικονομικά δεδομένα , ανέπτυξαν τον προβληματισμό τους, εξέφρασαν την γνώμη τους, συνέταξαν την εισήγηση τους και έβαλαν «βαριά - πλατιά» τις υπογραφές τους αναλαμβάνοντας και την ευθύνη!
Κάποιοι επέστρεψαν τον φάκελο για να αλλάξει η εισήγηση ώστε προφανώς η συντήρηση να ανατεθεί σε άλλον φορέα. Ο ένας είναι η ΕΑΒ, που η παρούσα κυβέρνηση δεν θέλει ούτε να ακούει, και ως τρίτη επιλογή είναι ένα ιδιωτικό συνεργείο μη εξουσιοδοτημένο από την κατασκευάστρια εταιρία των Super Puma!
Το καίριο ερώτημα είναι:
- Ποιοι είναι αυτοί οι κάποιοι που θέλουν να αλλάξει η εισήγηση και με ποιο σκεπτικό; Το ΓΕΕΘΑ, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Άμυνας ,ο σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας που τελευταία ολοένα και περισσότερο ασχολείται με τις αμυντικές προμήθειες;
Είναι απλά τα πράγματα: Να βγουν από το λαγούμι και να αναλάβουν την ευθύνη ! Δεν θα βάζουν μπροστά τους ένστολους να κάνουν τους ανορθόδοξους πειραματισμούς, να επωμίζονται την ευθύνη και εκείνοι πίσω από τα μαύρα τζάμια να τρώνε και να πίνουν «εις υγείαν των κορόιδων»…
Στην προκειμένη περίπτωση το ΓΕΑ πρότεινε η συντήρηση του Super Puma να γίνει στην ΕΑΒ. Εάν ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ ή ο υπουργός με τον υφυπουργό και τον Γενικό Γραμματέα ή ο σύμβουλος καθηγητής, έχουν άλλη άποψη ας την διατυπώσουν, να την υποστηρίξουν εγγράφως και να την υπογράψουν ώστε και να έχουν την ευθύνη για ότι ήθελε προκύψει στο μέλλον. Κανείς δεν μπορεί να παίζει με την ασφάλεια πτήσεων και να ρισκάρει με τις ανθρώπινες ζωές!
Ωστόσο η χτεσινή αποκάλυψη του iEidiseis με την ανατροπή της διαδικασίας για την συντήρηση του ελικοπτέρου αναδεικνύει και τα μειωμένα αντανακλαστικά του συνόλου της αντιπολίτευσης. Ουδείς ασχολείται σοβαρά. Ουδείς αρθρώνει γόνιμο και ουσιώδες αντιπολιτευτικό λόγο.
Χαρακτηριστική περίπτωση η τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Εξοπλισμών της Βουλής όπου έγινε ενημέρωση για την πορεία κατάρτισης των συμβάσεων για τα 6 επιπλέον Rafale και τις 3 φρεγάτες Belharra. Ουδείς εκ της αντιπολιτεύσεως ασχολήθηκε σοβαρά με το μείζον θέμα της συμπαραγωγής και την ανάπτυξη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας σε νέα πρότυπα. Κανένα ενδιαφέρον, καμία σημασία…
Στους Γάλλους 6 δις χωρίς αντιστάθμισμα
Δυστυχώς η απουσία ουσιαστικής συζήτησης για το στρατηγικό βάθος που θα πρέπει να αναπτύξει η εγχώρια αμυντική βιομηχανία ώστε τα δυο συγκεκριμένα μείζονα γαλλικά εξοπλιστικά προγράμματα να αποτελέσουν ευκαιρία για ουσιαστικές συμπαραγωγές στον τομέα της υψηλής τεχνολογίας, καταδεικνύουν την ένδεια του συνόλου του πολιτικού προσωπικού που αντιμετωπίζει τις αμυντικές προμήθειες ως ευκαιρία πλουτισμού ολίγων και πεδίο κομματικής αντιπαράθεσης κυρίως των κομμάτων της αντιπολίτευσης.
Συγκεκριμένα:
1. Η απόκτηση νέων μαχητικών RAFALE, δημιουργεί την ανάγκη αλλά και την ευκαιρία δημιουργίας ενός Ευρωπαϊκού Κέντρου παροχής εργασιών συντήρησης, επισκευών και αναβαθμίσεων. Ενός <Island> δηλαδή όπου θα εγκατασταθούν εταιρείες ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες του προγράμματος. Αυτό το κέντρο θα μπορούσε να δημιουργηθεί είτε σε ιδιόκτητο χώρο ή να παραχωρηθεί από το υπουργείο Άμυνας στη περιοχή της Βοιωτίας . Χωροταξικά θα μπορούσε να γειτνιάζει με την 114 ΠΜ στην Τανάγρα όπου και θα επιχειρούν τα RAFALE, ενώ η διοίκηση θα μπορούσε κάλλιστα να ελέγχεται από ελληνική ιδιωτική Αμυντική Βιομηχανία με υπαρκτή δράση συνεργασίας με τους Ευρωπαίους κατασκευαστές DASSAULT, MBDA, SAFRAN, THALES.
2. Το Κέντρο αυτό πέραν των υπηρεσιών που θα προσέφερε για τα αεροσκάφη RAFALE και MIRAGE, θα μπορούσε να είναι εστιασμένο στα Ευρωπαϊκά Οπλικά Συστήματα προσφέροντας υπηρεσίες και σε επιπλέον τομείς όπως είναι τα ελικόπτερα, τα μη-επανδρωμένα εναέρια οχήματα, τα συστήματα εναέριας επιτήρησης και εκπαίδευσης σε διάφορα επίπεδα...
3. Με ορίζοντα την απόκτηση 40 μαχητικών αεροσκαφών έως το 2025 όπως έχει θέσει το υπουργείο Άμυνας , θα μπορούσε να είχε ξεκινήσει συζήτηση για συνεργασία και με χώρες χρήστες Γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών όπως είναι η Αίγυπτο , η Ινδία, τα Εμιράτα ώστε η Ελλάδα να συμμετάσχει στη συμπαραγωγή των νέων μονάδων με πολλαπλά οφέλη για την Εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία και την εξασφάλιση της Εφοδιαστικής Αλυσίδας.
4. Υποστήριξη των νεοαποκτηθέντων αεροσκαφών (FOS) σε διάφορα υποσυστήματα όπως αυτά των κινητήρων, των οπλικών συστημάτων κλπ. Παροχή εξειδικευμένου προσωπικού επί τεχνικών θεμάτων στις Μονάδες αλλά και παροχή 24/7 helpdesk.
5. Απαίτηση για μεταφορά τεχνογνωσίας. Λόγω της μερικής απόκτησης μεταχειρισμένων αεροσκαφών η ανάγκη για υποστήριξη των συστημάτων τους κρίνεται απολύτως αναγκαία. Επομένως, η ύπαρξη τεχνογνωσίας σε εγχώριες Αμυντικές Βιομηχανίας θα μείωνε στο ελάχιστο το κόστος συντήρησης με ταυτόχρονη διασφάλιση της εφοδιαστικής αλυσίδας.
6. Ουδεμία ουσιαστική συζήτηση έχει ξεκινήσει για συμμετοχή άμεσα στο πρόγραμμα ανάπτυξης νέου Μαχητικού Αεροσκάφους 6ης Γενιάς FCAS, ώστε η Ελλάδα να καταστεί ισότιμος εταίρος κι όχι πελάτης όπως παραδοσιακά συμβαίνει.
7. Η έρευνα για πιθανή συνέχιση συμμετοχής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα nEUROn κάθε άλλο παρά απασχολεί τα μέλη της επιτροπής εξοπλισμών.
8. Απαίτηση από πλευράς ΥΠΕΘΑ στους primes για συμμετοχή/σύμπραξη της Εγχώριας
Αμυντικής Βιομηχανίας στα νέα εξοπλιστικά προγράμματα.
9. Ουσιαστική υποστήριξη από τις Ευρωπαϊκές βιομηχανίες στον τομέα του διαστήματος.
10. Η συμπαραγωγή για τις φρεγάτες Belharra που προτείνει και συζητάει η NAVAL GRUP με ελληνικές εταιρίες περιορίζεται σε μηχανουργικό έργο και απέχει παρασάγγας από τον χώρο της υψηλής τεχνολογίας που θα ωθούσε την εγχώρια αμυντική βιομηχανία σε άλλα επίπεδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου