Τρίτη, Φεβρουαρίου 16, 2021

Ταινίες που άφησαν εποχή

 https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcThxg1rfm1dfWjlg7V3VhMAkJJ6mA9B1kD-Ew&usqp=CAU Becket 

 Βαθμολογία IMDb: 7,8/10 

Σκηνοθεσία: Peter Glenville 

Πρωταγωνιστούν: Richard Burton, Peter O'Toole, Martita Hunt, John Gielgud, Pamela Brown, Donald Wolfit, Siân Phillips, David Weston 

 

Υπόθεση: Στην Αγγλία του 12ου αιώνα, ο βασιλιάς Ερρίκος Β΄ (Peter O'Toole) βασιλεύει παλεύοντας καθημερινά με πολιτικές ίντριγκες και διαμάχες, και περνώντας τον καιρό του με όμορφες γυναίκες, ποτό και δόλια σχέδια. Σύντροφός του σε όλα αυτά, είναι ο αδελφικός του φίλος, Τόμας Μπέκετ (Richard Burton).

 Με την ελπίδα να θέσει και την εκκλησία υπό τον έλεγχό του, ο Βασιλιάς Χένρι δίνει στον πιστό του συνεργό την θέση του Αρχιεπισκόπου του Κάντερμπερι. Όμως, ο νέος Αρχιεπίσκοπος θα γνωρίσει μια διαφορετική ζωή μέσα από το καινούριο του ρόλο  και, τη κρίσιμη ώρα, θα αντισταθεί στις προσπάθειες του μονάρχη να επιβάλει τις εγωιστικές του επιθυμίες στην Εκκλησία. Όμως αυτό σημαίνει πως πλέον είναι εχθρός του βασιλιά. 

 

Το κλασικό θεατρικό του Ζαν Ανούιγ ("Αντιγόνη") γίνεται μια κινηματογραφική παραγωγή κολοσσιαίων διαστάσεων, με εκπληκτικά σκηνικά και φοβερές τοποθεσίες των γυρισμάτων, αλλά κυρίως χάρη  στις μεγάλες ερμηνείες των δύο κορυφαίων σταρ. Ακολουθώντας το «ευφυές» υπερθέαμα του «Λόρενς Της Αραβίας», το "Μπέκετ", αναδεικνύει την εποχή και την ατμόσφαιρά της, ενώ παράλληλα παρουσιάζει μια λεπτομερή σπουδή πάνω στην διαφορετική ιστορική μοίρα των δύο ανδρών. 

 

Η θεατρικότητα του - σαιξπηρικών προδιαγραφών - έργου, δεν ενοχλεί χάρη στη προσεγμένη σκηνοθεσία του Glenville, που ακολουθεί το πρότυπο των επικών ταινιών του Eisenstein, και της διασκευής του Edward Anhalt. 

 

Όμως εκεί που η ταινία πραγματικά αριστεύει είναι στις ερμηνείες. Τόσο ο Peter O'Toole ("Λώρενς της Αραβίας") όσο και ο Richard Burton ("Κλεοπάτρα", "Ο Χιτών") έχουν να αποδώσουν χαρακτήρες σχεδιασμένους σε πολλά επίπεδα.

 Ο Ερρίκος είναι ο ενστικτώδης ζογκλέρ της εξουσίας, αμοραλιστής, άρπαγας και ταυτόχρονα ευαίσθητος και αδύναμος. Σχεδιάζει μάχες, μα φοβάται το αίμα. Η προσκόλλησή του στον φίλο του Μπέκετ (Burton), μοιάζει με «λευκό» παράφορο έρωτα, αλλά πρόκειται για την ανάγκη του για ένα ψυχικό, απόλυτο καταφύγιο που δεν είχε ποτέ από τη μητέρα του. 

 Αποτέλεσμα εικόνας για Becket

Από τη μεριά του, ο Μπέκετ από την αρχή έχει την σοφία της αυτογνωσίας. Πάσχει από υπαρξιακή κενότητα και μόνο όταν αναλαμβάνει στους ώμους του την ευθύνη της Εκκλησίας, καταφέρνει να ζωντανέψει την ψυχή του. Στην αρχή, λόγω φιλοδοξίας, στη συνέχεια λόγω πίστης. Ο Μπέκετ καταφέρνει να γίνει μάρτυρας, κερδίζει την οσιότητα, την αιώνια δόξα. 

Και οι δύο ηθοποιοί παραδίδουν δυνατές ερμηνείες. Ξεχωρίζει, όμως, ο O'Toole που καταφέρνει να ενσαρκώσει πλήρως το ρόλο του, για τον οποίο καταφέρνει να πει περισσότερο με τις κινήσεις και τις εκφράσεις του, παρά με τα λόγια. Θα επανέλθει στο ρόλο του Ερρίκου Β για το "Λιοντάρι του Χειμώνα" (1968), όπου θα έχει απέναντί του  ένα άλλο "ιερό τέρας" της 7ης Τέχνης, τη Katharine Hepburn.

 

Αποτέλεσμα εικόνας για Becket

Μπέκετ (ταινία) - Βικιπαίδεια


Αποτέλεσμα εικόνας για BecketΤόμας Μπέκετ (1119-1170)- Βικιπαίδεια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η Αυγή - Στο Κόκκινο 105,5 : τα εμβληματικά ΜΜΕ της Αριστεράς δεν πρέπει να κλείσουν

  Η Αυγή και Στο Κόκκινο 105,5 :το πρόβλημα είναι πολιτικό Η ΑΥΓΗ έχει επιβιώσει σε πιο χαλεπούς οικονομικά καιρούς, όταν το κόμμα δεν έμ...