Τα μακρινά αστέρια της άρκτου (1965)
Ιταλική ταινία του Λουκίνο Βισκόντι*, με τους Κλαούντια Καρντινάλε, Ζαν Σορέλ, Μάικλ Κρεγκ.
Δραματική ταινία που βασίζεται ελεύθερα στο μύθο της Ηλέκτρας, με εκπληκτική μπαρόκ φωτογραφία, δημιουργική σκηνοθετική δεξιοτεχνία, φροϊδικές αναφορές και μια καθηλωτική ερμηνευτικά και εμφανισιακά Κλαούντια Καρντινάλε. Από τις παραγνωρισμένες δουλειές του Βισκόντι απέναντι στα αριστουργήματά του, βραβεύτηκε με τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία.Σύνθετη τοιχογραφία με στοιχεία νουάρ, αναδρομή στο παρελθόν και αναφορές σε κρυμμένα μυστικά. Με μια έξοχη δαιδαλώδη αφήγηση, σχηματίζεται ένα ψηφιδωτό παζλ πολιτικό, κοινωνικό, οικογενειακό. Ο Βισκόντι εφορμά με το στυλ του ολοκληρωτικού σινεμά, ανακαλύπτει σπέρματα φασισμού, οικογενειακής παθογένειας, πολιτικής και συναισθηματικής μετάλλαξης. Ένα ποίημα που βραβεύτηκε με τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία και παραμένει μοντέρνο, επίκαιρο, διαχρονικό, διαπεραστικό, με υποδειγματική αφήγηση και αισθητική που σε θαμπώνουν, με τα ντεκόρ και τους φωτισμούς να εξομολογούνται.
******************************
ΔΙΑΒΑΣΤΕΚινηματογράφος και Ψυχιατρική: Αφιέρωμα "Αιμομικτικές σχέσεις στον κινηματογράφο»...
________________________________
Δέκα λόγοι για να μη χάσετε την ταινία
1 Για το εκπληκτικό σενάριο με τις πολλαπλές ανατροπές, τους συνδυασμούς, τους συμβολισμούς και τις ρεαλιστικές καταστάσεις.
2 Για τους συνταρακτικούς ρόλους, κατά πρώτο λόγο της Καρντινάλε, κατά δεύτερο του Ζαν Σορέλ, κατά τρίτο του Μάικλ Κρεγκ.
3 Για τα εκπληκτικά φωτογραφικά κοντράστ του Αρμάντο Νανούτσι.
4 Για τους εκπληκτικούς υποβλητικούς φωτισμούς και τα φυσικά ντεκόρ που αντιστοιχούν με πολιτικές καταστάσεις.
5 Γιατί για μια ακόμη φορά ο Ιταλός μετρ εστιάζει σε μια ακόμα ταινία του στα άδυτα μιας διαβρωμένης οικογένειας.
6 Γιατί όλες οι μυθοπλαστικές αναφορές έχουν σαφείς σημάνσεις: η αιμομιξία, η ψυχοπάθεια, ο φασισμός, η διανόηση, οι μεγάλες εντυπωσιακές γιορτές.
7 Γιατί ο μέγας Βισκόντι ξεπερνάει με άνεση τα κινηματογραφικά είδη, περνώντας από το νεορεαλισμό στην οικογενειακή τοιχογραφία και από τις πολιτικές αναφορές στο φιλμ νουάρ.
8 Γιατί οι μεγάλοι δημιουργοί όπως ο Βισκόντι δεν εγκλωβίζονται στα κινηματογραφικά είδη, αλλά αξιοποιούν τα στερεότυπα τους για να φτιάξουν μεγάλες τοιχογραφίες όπως αυτή.
9 Γιατί η ταινία διαθέτει ένα από τα πιο συγκλονιστικά φινάλε στην ιστορία του κινηματογράφου, συνδυάζοντας την ειρωνεία, το τέλος των ψευδαισθήσεων και την αρχή της ειλικρίνειας.
10 Γιατί αν η ταινία ιδωθεί προσεκτικά και αποκωδικοποιηθεί ανάλογα, τότε πρόκειται για μεγάλη τομή στη σύγχρονη ιταλική ιστορία, στα απόκρυφα και τις ψευδαισθήσεις της.
Αλέξης Δερμεντζόγλου, ΚΕΜΕΣ ΕΡΤ3
*
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου