Τρίτη, Οκτωβρίου 01, 2019

ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΥΤΟ ΝΤΑΒΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑΣ


Φθινοπωρινό πεζογραφικό ψηφιδωτό



Φθινοπωρινό πεζογραφικό ψηφιδωτό

28 συγγραφείς συστήνουν το νέο τους βιβλίο.
Επιλέγοντας συνολικά είκοσι οκτώ τίτλους από την επικείμενη πεζογραφική εκδοτική παραγωγή (αναμφίβολα υπάρχουν κι άλλοι αξιοσύστατοι), φιλοδοξούμε να συγκροτήσουμε ένα ψηφιδωτό από μυθιστορήματα, νουβέλες, αφηγήματα και συλλογές διηγημάτων.
Από τη Δούκα έως τους πρωτοεμφανιζόμενους Γαβρά και Μαλανδράκη, αλλά κι από σημαντικές πεζογραφικές φωνές, παλαιότερες και νεότερες (αρκετές εκ των οποίων βραβευμένες και μεταφρασμένες εκτός συνόρων), που σχηματίζουν μια ενδιαφέρουσα αφηγηματική βεντάλια, έως τους δημοσιογράφους Επτακοίλη, Καμπύλη και Κουναλάκη, που δοκιμάζονται στην πρόζα.
Γραφές ανοιχτές στα συλλογικά πάθη, στην κοινωνική ανησυχία ή παρωδία, στην αναζήτηση μιας νοσταλγικής ή απομαγευμένης εντοπιότητας, στο τραύμα της ιστορικής μνήμης, στο σεξουαλικό ή στο καλλιτεχνικό καθρέφτισμα, στην περιπλάνηση, στον στοχασμό, στην ενδοσκόπηση με μετωπικό ή πλάγιο προσωπείο· κείμενα άλλοτε κλασικότροπα, εικονοκλαστικά ή υβριδικά, σε φόρμα ρέουσα και συμπαγή, παραληρηματική ή θρυμματισμένη, δραματικής, σατιρικής ή λυρικής πνοής.
Το αφιέρωμα θα μοιραστεί ισομερώς, αυτό το Σάββατο και το επόμενο (28 Σεπτεμβρίου), όπου οι αλφαβητικώς καταχωρισμένοι συγγραφείς μας δίνουν ευσύνοπτα αλλά περιεκτικά μια πρόγευση από το θέμα, τον τρόπο, τη διαδικασία γραφής του νέου τους βιβλίου.
Η εκδοτική περίοδος αρχίζει ευοίωνα και δυναμικά. Ας συμβάλουμε ως αναγνώστες σ’ αυτή τη νέα αρχή…

Με τον παραμορφωτικό φακό της γραφής


Του ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ ΑΝΤΟΝΑ
  • Ο πολτός των πραγμάτων
  • Αφήγημα
  • Εκδ. Αντίποδες
Μια φουσκωμένη, γεμάτη πράγματα τσάντα παρουσιάζεται στον ήρωα σαν απειλή. Παρότι του ανήκει, θέλει με κάθε τρόπο να απαλλαγεί από αυτήν και κυρίως από τα πράγματα που περιέχει. Αυτό θα αποδειχθεί δυσκολότερο απ' όσο μπορεί να φανταστεί ο ήρωας. Η κατανόηση του μεγέθους του προβλήματος της τσάντας εξελίσσεται παράλληλα με καταιγιστικά γεγονότα.
Αυτά αποδεικνύουν στον ήρωα ότι η ζωή του έχει οδηγηθεί σε ένα σημείο καμπής: οι «δικές του» αποφάσεις κρίνονται αναγκαίες. Κι ωστόσο καμία δική του απόφαση δεν μπορεί να ξεπεράσει την ταχύτητα εξέλιξης των καταστάσεων. Μια φωτισμένη βιτρίνα στην πόλη και τα γεγονότα γύρω από αυτήν δημιουργούν ακόμη μεγαλύτερη ταραχή αλλά επιτέλους και νέες προσδοκίες στον ήρωα. Ασφαλώς ο ίδιος δεν ελέγχει τις δράσεις του αφού τις συνειδητοποιεί κατόπιν εορτής, αλλά τουλάχιστον μπορεί να τις υπογράψει εκ των υστέρων μετά την ασυνείδητη διάπραξή τους.
Η τρέχουσα πραγματικότητα επιβεβαιώνεται με τον παραμορφωτικό φακό της γραφής που βλέπει λοξά τη διαμονή του ήρωα στον κόσμο, αλλά επίσης και την παράδοξη συμμετοχή του σε ένα τρομοκρατικό σχέδιο.

Η ζωή τους σαν σκανδιναβική ταινία

Του ΙΑΚΩΒΟΥ ΑΝΥΦΑΝΤΑΚΗ
  • Κάποιοι άλλοι
  • Μυθιστόρημα
  • Εκδ. Πατάκης
Φθινόπωρο του ’14, δύο άντρες πέφτουν από ένα αεροπλάνο κοντά στο αεροδρόμιο του Γκντανσκ. Είχαν κρυφτεί στους τροχούς μιας πτήσης από Κωνσταντινούπολη και πέθαναν από την ασφυξία ή το κρύο στα 30.000 πόδια. Ο ένας, νεαρός Σύρος, έψαχνε τρόπο να μπει στην Ευρώπη. Ο άλλος, ηλικιωμένος Αμερικανός, που είχε εισιτήριο να γυρίσει στην πατρίδα του, πώς βρέθηκε στο σύστημα προσγείωσης;
Ενας νεαρός Ελληνας που έχει μεταναστεύσει με τη γυναίκα του στην Πολωνία αποφασίζει να βρει την απάντηση. Είναι κι αυτός ένας τρόπος για να γεμίσει τις αργές μέρες της ανεργίας. Γι’αυτό ανοίγει ένα παράθυρο προς την Αμερική για να κρατήσει καλά κλειστό ένα άλλο που μπορεί να τον στείλει από τον τέταρτο στην άσφαλτο.
Ομως αυτό δεν είναι ένα αστυνομικό βιβλίο. Είναι η ιστορία των τριανταπεντάρηδων που όταν μεγάλωναν ένιωθαν το Παρίσι πιο κοντά στην Αθήνα από ό,τι τα Τρίκαλα, σκέφτονταν τη ζωή τους σαν σκανδιναβική ταινία και μπορούσαν με σιγουριά να πουν ότι τα είχαν κάνει όλα σωστά, μέχρι που ανακάλυψαν ότι πήγαν όλα λάθος. Και τότε κατάλαβαν ότι είχαν γίνει κάποιοι άλλοι.

Πολυτροπικό κείμενο

Του ΚΩΣΤΑ ΑΡΚΟΥΔΕΑ
  • Επικίνδυνοι συγγραφείς
  • Εκδ. Καστανιώτη
Μια τεράστια πινακοθήκη λογοτεχνών. Αναιδείς Ρώσοι σαν τον Λέοντα Τολστόι και τον Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, βρομόστομοι Ιρλανδοί σαν τον Οσκαρ Ουάιλντ και τον Τζέιμς Τζόις, Λατινοαμερικανοί αντάρτες σαν τον Πάμπλο Νερούδα και τον Χούλιο Κορτάσαρ, Νοτιοαφρικανοί ακτιβιστές σαν τον Αντρέ Μπρινκ και τη Ναντίν Γκόρντιμερ, διαβόητοι αιρετικοί σαν τον Φραντς Κάφκα και τον Σαλμάν Ρούσντι, ασύδοτοι πορνογράφοι σαν τον Ντ. Χ. Λόρενς και τον Βλαντίμιρ Ναμπόκοφ, ψευδοπροφήτες του μέλλοντος σαν τον Αλντους Χάξλεϊ και τον Ρέι Μπράντμπερι, γνωστοί εξωμότες, τέλος, σαν τον Ηλία Πετρόπουλο.
Ενα πολυτροπικό κείμενο. Βιογραφία, δοκίμιο, μυθιστόρημα και δημοσιογραφικό ρεπορτάζ είναι ορισμένα από τα κλαδιά του. Κεντρικός άξονας, η λογοκρισία και η απαγόρευση όσων βιβλίων θεωρήθηκαν ότι απειλούσαν την εξουσία των τυράννων. Ενα υβριδικό κειμενικό είδος, που ακουμπά σε πολλές περιοχές της γραφής, προσφέροντάς μας ένα πανόραμα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και των πλέον αιρετικών γραφίδων της.
ΧΑΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Ξέφρενη πορεία καταστροφής

Του ΓΙΑΝΝΗ ΓΑΒΡΑ

  • Σαμποτάζ
  • Νουβέλα
  • Εκδ. Εστία
Το «Σαμποτάζ» είναι μια πρωτοπρόσωπη αφήγηση ζωής ενός νέου, που σε ρόλο σαμποτέρ, για την οικογένεια, το σχολείο, την κοινωνία, και κυρίως για τον ίδιο του τον εαυτό, προσπαθεί να διαφοροποιηθεί από ένα περιβάλλον που νιώθει ότι του κόβει τα φτερά και τον θέλει υποταγμένο. Σε αυτήν την ξέφρενη πορεία του προς την καταστροφή, ο ήρωας δοκιμάζει τα όρια και τις αντοχές τόσο του ίδιου όσο και όλων γύρω του.
Ο πρωταγωνιστής βιώνει στο πετσί του όσα αφηγείται, γι’ αυτό και κατά τη διαδικασία της γραφής ένιωθα ότι ήταν αυτός που με οδηγούσε, με κινηματογραφικό ρυθμό και τηλεγραφικό στιλ, σε έναν καταιγιστικό μονόλογο, με την υπόθεση δομημένη με τρόπο που δεν επέτρεπε καμιά διακοπή, με ύφος κοφτό και άμεσο, ενώ το μαύρο χιούμορ έρρεε άφθονο. Ωστόσο, πίσω από τη διάχυτη πεσιμιστική ατμόσφαιρα της διήγησής του, και ίσως εξαιτίας της, υπάρχει ένα μήνυμα ζωής και δύναμης.
[...............................]

ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ


Φθινοπωρινό πεζογραφικό ψηφιδωτό 2



Δεν υπάρχουν σχόλια: