ΝΕΑ ΤΑΣΗ ΣΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
Φαινόμενο της εποχής; Ανάγκη των καιρών; Η
διαχρονικότητα σε ό,τι αξίζει; Το σίγουρο είναι ότι το βιβλίο παύει να
είναι το προϊόν των τριών μηνών.
Οι εκδότες επανεκδίδουν το βαρύ πυροβολικό τους και
οι προθήκες γεμίζουν με κλασικούς που έως χθες τους θεωρούσαμε, αν και
άγνωστους, κατ’ ουσίαν, εμείς δεδομένους.
Οι εκδόσεις «Γκοβόστη» επανεκδίδουν Ντοστογιέφσκι (κυκλοφόρησαν ήδη «Ο ηλίθιος», οι τρεις διάσημες νουβέλες «Λευκές νύχτες - Το όνειρο ενός γελοίου - Μια γλυκιά γυναίκα» σε έναν τόμο, το «Εγκλημα και τιμωρία» και «Οι δαιμονισμένοι» στις ήδη γνωστές μεταφράσεις του Αρη Αλεξάνδρου) και απ’ ό,τι μας λέει ο εκδότης Κώστας Γκοβόστης «θα επανακυκλοφορήσει όλος ο Ντοστογιέφσκι σε νέες αναστοιχειοθετημένες εκδόσεις αλλά και νέες τιμές μειωμένες».
Ο λόγος σαφής «ως ένας από τους ''φαινομενικά'' σκοτεινούς συγγραφείς ίσως είναι στο πνεύμα της εποχής όσο λίγοι, είναι ένας συγγραφέας βαθιά ανθρωπιστής, με απερίγραπτη πίστη στη δύναμη του ανθρώπου και της ηθικής, που εξερευνά τα μύχια της ανθρώπινης ψυχής. Το έργο του δείχνει τον δρόμο για την απαραίτητη αυτογνωσία και ταυτόχρονα αποτελεί το έσχατο καταφύγιο, ελπίζουμε, ενάντια στη σύγχρονη αλλοτρίωση των βασικών ανθρωπιστικών αξιών. Γιατί ας μη γελιόμαστε, από εκεί ξεκίνησαν όλα...». Γι’ αυτό και «αναδιοργανώνουμε και εμπλουτίζουμε το βιβλιοπωλείο μας εξειδικεύοντάς το σε κλασικά αναγνώσματα. Οργανώνουμε ένα βιβλιοπωλείο στο οποίο η πρώτη προτεραιότητα δεν είναι απαραίτητα η προβολή των νέων κυκλοφοριών αλλά η προβολή των κλασικών και διαχρονικών αξιών και απολαύσεων».
Στο μεταξύ, καινούργιοι εκδοτικοί οίκοι ξεκινούν με κλασικά εφόδια και δίνουν στο αναγνωστικό κοινό κλασικά αριστουργήματα. Οι εκδόσεις «Ποικίλη Στοά» του δημοσιογράφου και συγγραφέα Ξενοφώντα Μπρουντζάκη με μεγάλη εμπειρία στον χώρο του βιβλίου έχει ήδη εκδώσει Ντίκενς «Η δίκη για φόνο και άλλα μυστήρια», Μάνσφιλντ «Σε μια γερμανική πανσιόν», Μέλβιλ «Τα μαγεμένα νησιά», Ντε Κουίνσι «Ο εκδικητής», Ουγκό «Υμνος στην Ενωμένη Ευρώπη» κ.ά., συντελώντας μέσα σε μόλις μία χρονιά σε ένα εκδοτικό θαύμα.
Οι εκδόσεις «Καλέντη» απ’ ό,τι μας λέει ο εκδότης Αλέξανδρος Καλέντης ξεκινά τον Σεπτέμβριο τα «Επιλεγμένα Εργα Λογοτεχνίας» με Αλφρεντ Ντέμπλιν, Τζόναθαν Σκρίβενερ και Λουίτζι Πιραντέλο. «Ο Πιραντέλο αναφέρεται στο θέμα της φιλοδοξίας, της αλλοτρίωσης και της ακεραιότητας των σχέσεων», κι είναι σαν να αναφέρεται, τελικά, στην εποχή μας. Αλλά το ελπιδοφόρο φαινόμενο έχει ήδη ξεκινήσει και τα δείγματα ορατά: Ο Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί επανακυκλοφορεί στο σύνολό του από τον «Ψυχογιό». «Η δίκη» του Κάφκα, ο «Μόμπι Ντικ» του Μελβίλ, ακόμα και «Ο αναρχικός τραπεζίτης» του Πεσόα» εκδίδονται από την κλασική σειρά του «Μίνωα». Οι εκδόσεις Gutenberg επανεκδίδουν προσφάτως ολόκληρο τον Πεσόα, τον Νίτσε και τον Ιψεν: «Γράμματα στην Οφέλια», «Ηρόστρατος», «Ουσία του Εμπορίου», «Ποιήματα του Αλμπέρτο Καέιρο», «Φαούστο» σε εξαιρετικές μεταφράσεις.
Όσον αφορά τον Ιψεν από τις εκδόσεις Gutenberg εκδόθηκαν πρόσφατα «Ο αρχιμάστορας Σόλνες» και «Ιωάννης Γαβριήλ Μπόργκμαν», «Ο μικρός Εγιολ», με τα υπόλοιπα έργα του στα εκδοτικά σχέδια και με τον Νίτσε ήδη στις προθήκες.
Απ’ τις εκδόσεις της Εστίας συνεχίζεται ο Μαρσέλ Προυστ με την έκδοση του τόμου «Η Αλμπερτίν Αγνοούμενη» όσον αφορά το μεγάλο του έργο «Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο». Από την ιδιαιτέρως προσεγμένη «Κίχλη» κυκλοφορεί «Η Χοντρομπαλού» του Γκι ντε Μοπασάν. Από τις εκδόσεις «Εναστρον» κυκλοφόρησε πρόσφατα ο «Συνταγματάρχης Σαμπέρ» του Ονόρε ντε Μπαλζάκ. Από τον «Πατάκη» ξεκίνησε με μικρά κλασικά διαμαντάκια ήδη η πρώτη σειρά «Βανίνα Βανίνι και Η δούκισσα του Παλιάνο» του Σταντάλ και «Ιστορίες από τον Ειρηνικό» του Τζακ Λόντον. Από τον «Κέδρο» κυκλοφόρησε επιτέλους η «Ανάσταση» του Τολστόι, που απουσίαζε από τις προθήκες καιρό. Στις εκδόσεις «Παπαδόπουλος» και στην κλασική σειρά Θερβάντες συναντάμε τίτλους όπως ο «Δον Κιχώτης» του Θερβάντες, Στίβενσον και «Το νησί των θησαυρών», βιβλία που επανέρχονται για να μας υπενθυμίζουν ότι ο χρόνος δεν διασώζει τίποτε, έτσι, ματαίως.
Παιδική λογοτεχνία
Σπουδαία είναι η σειρά «Τόξο» «Κλασική λογοτεχνία για παιδιά». Με την «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων», «Το φάντασμα της όπερας», τον «Δον Κιχώτη», τα περίφημα «Με οικογένεια», «Χωρίς οικογένεια», «Ανεμοδαρμένα ύψη», «Ολιβερ Τουίστ», «Πρίγκιπας και φτωχός» και όσα αγαπήσαμε κάποτε και σωστά, σε καινούργιες εκδόσεις να ανατέλλουν. Οι αιτίες για την επιστροφή όλων στα κλασικά έργα; Πολλές. «Τα τιμαλφή» αφενός που αναζητάμε οι πάντες σε ό,τι αξίζει, οι λογοτεχνικές ρίζες και το σπουδαίο παρελθόν. Η ιστορία που κάνει κύκλους και η λογοτεχνία που το αποδεικνύει. Η πληθώρα των αυτοεκδόσεων και η εκδοτική φούσκα που ακόμα καλά κρατεί και ενδεχομένως τα δικαιώματα, που δεν υπάρχουν για τους ήδη... νεκρούς. Οπως και να 'χει ολοζώντανη απ' όλα τούτα αναδύεται η λογοτεχνία και η τέχνη. Και οι μεγάλοι κερδισμένοι, φυσικά, το αναγνωστικό κοινό. Και εκείνο που αξίζει, τελικά, παραμένει και επιμένει.
ΕΘΝΟΣ
Η επιστροφή των μεγάλων κλασικών
Φαινόμενο της εποχής; Ανάγκη των καιρών; Η
διαχρονικότητα σε ό,τι αξίζει; Το σίγουρο είναι ότι το βιβλίο παύει να
είναι το προϊόν των τριών μηνών.
Οι εκδόσεις «Γκοβόστη» επανεκδίδουν Ντοστογιέφσκι (κυκλοφόρησαν ήδη «Ο ηλίθιος», οι τρεις διάσημες νουβέλες «Λευκές νύχτες - Το όνειρο ενός γελοίου - Μια γλυκιά γυναίκα» σε έναν τόμο, το «Εγκλημα και τιμωρία» και «Οι δαιμονισμένοι» στις ήδη γνωστές μεταφράσεις του Αρη Αλεξάνδρου) και απ’ ό,τι μας λέει ο εκδότης Κώστας Γκοβόστης «θα επανακυκλοφορήσει όλος ο Ντοστογιέφσκι σε νέες αναστοιχειοθετημένες εκδόσεις αλλά και νέες τιμές μειωμένες».
Ο λόγος σαφής «ως ένας από τους ''φαινομενικά'' σκοτεινούς συγγραφείς ίσως είναι στο πνεύμα της εποχής όσο λίγοι, είναι ένας συγγραφέας βαθιά ανθρωπιστής, με απερίγραπτη πίστη στη δύναμη του ανθρώπου και της ηθικής, που εξερευνά τα μύχια της ανθρώπινης ψυχής. Το έργο του δείχνει τον δρόμο για την απαραίτητη αυτογνωσία και ταυτόχρονα αποτελεί το έσχατο καταφύγιο, ελπίζουμε, ενάντια στη σύγχρονη αλλοτρίωση των βασικών ανθρωπιστικών αξιών. Γιατί ας μη γελιόμαστε, από εκεί ξεκίνησαν όλα...». Γι’ αυτό και «αναδιοργανώνουμε και εμπλουτίζουμε το βιβλιοπωλείο μας εξειδικεύοντάς το σε κλασικά αναγνώσματα. Οργανώνουμε ένα βιβλιοπωλείο στο οποίο η πρώτη προτεραιότητα δεν είναι απαραίτητα η προβολή των νέων κυκλοφοριών αλλά η προβολή των κλασικών και διαχρονικών αξιών και απολαύσεων».
Στο μεταξύ, καινούργιοι εκδοτικοί οίκοι ξεκινούν με κλασικά εφόδια και δίνουν στο αναγνωστικό κοινό κλασικά αριστουργήματα. Οι εκδόσεις «Ποικίλη Στοά» του δημοσιογράφου και συγγραφέα Ξενοφώντα Μπρουντζάκη με μεγάλη εμπειρία στον χώρο του βιβλίου έχει ήδη εκδώσει Ντίκενς «Η δίκη για φόνο και άλλα μυστήρια», Μάνσφιλντ «Σε μια γερμανική πανσιόν», Μέλβιλ «Τα μαγεμένα νησιά», Ντε Κουίνσι «Ο εκδικητής», Ουγκό «Υμνος στην Ενωμένη Ευρώπη» κ.ά., συντελώντας μέσα σε μόλις μία χρονιά σε ένα εκδοτικό θαύμα.
Οι εκδόσεις «Καλέντη» απ’ ό,τι μας λέει ο εκδότης Αλέξανδρος Καλέντης ξεκινά τον Σεπτέμβριο τα «Επιλεγμένα Εργα Λογοτεχνίας» με Αλφρεντ Ντέμπλιν, Τζόναθαν Σκρίβενερ και Λουίτζι Πιραντέλο. «Ο Πιραντέλο αναφέρεται στο θέμα της φιλοδοξίας, της αλλοτρίωσης και της ακεραιότητας των σχέσεων», κι είναι σαν να αναφέρεται, τελικά, στην εποχή μας. Αλλά το ελπιδοφόρο φαινόμενο έχει ήδη ξεκινήσει και τα δείγματα ορατά: Ο Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί επανακυκλοφορεί στο σύνολό του από τον «Ψυχογιό». «Η δίκη» του Κάφκα, ο «Μόμπι Ντικ» του Μελβίλ, ακόμα και «Ο αναρχικός τραπεζίτης» του Πεσόα» εκδίδονται από την κλασική σειρά του «Μίνωα». Οι εκδόσεις Gutenberg επανεκδίδουν προσφάτως ολόκληρο τον Πεσόα, τον Νίτσε και τον Ιψεν: «Γράμματα στην Οφέλια», «Ηρόστρατος», «Ουσία του Εμπορίου», «Ποιήματα του Αλμπέρτο Καέιρο», «Φαούστο» σε εξαιρετικές μεταφράσεις.
Όσον αφορά τον Ιψεν από τις εκδόσεις Gutenberg εκδόθηκαν πρόσφατα «Ο αρχιμάστορας Σόλνες» και «Ιωάννης Γαβριήλ Μπόργκμαν», «Ο μικρός Εγιολ», με τα υπόλοιπα έργα του στα εκδοτικά σχέδια και με τον Νίτσε ήδη στις προθήκες.
Απ’ τις εκδόσεις της Εστίας συνεχίζεται ο Μαρσέλ Προυστ με την έκδοση του τόμου «Η Αλμπερτίν Αγνοούμενη» όσον αφορά το μεγάλο του έργο «Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο». Από την ιδιαιτέρως προσεγμένη «Κίχλη» κυκλοφορεί «Η Χοντρομπαλού» του Γκι ντε Μοπασάν. Από τις εκδόσεις «Εναστρον» κυκλοφόρησε πρόσφατα ο «Συνταγματάρχης Σαμπέρ» του Ονόρε ντε Μπαλζάκ. Από τον «Πατάκη» ξεκίνησε με μικρά κλασικά διαμαντάκια ήδη η πρώτη σειρά «Βανίνα Βανίνι και Η δούκισσα του Παλιάνο» του Σταντάλ και «Ιστορίες από τον Ειρηνικό» του Τζακ Λόντον. Από τον «Κέδρο» κυκλοφόρησε επιτέλους η «Ανάσταση» του Τολστόι, που απουσίαζε από τις προθήκες καιρό. Στις εκδόσεις «Παπαδόπουλος» και στην κλασική σειρά Θερβάντες συναντάμε τίτλους όπως ο «Δον Κιχώτης» του Θερβάντες, Στίβενσον και «Το νησί των θησαυρών», βιβλία που επανέρχονται για να μας υπενθυμίζουν ότι ο χρόνος δεν διασώζει τίποτε, έτσι, ματαίως.
Παιδική λογοτεχνία
Σπουδαία είναι η σειρά «Τόξο» «Κλασική λογοτεχνία για παιδιά». Με την «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων», «Το φάντασμα της όπερας», τον «Δον Κιχώτη», τα περίφημα «Με οικογένεια», «Χωρίς οικογένεια», «Ανεμοδαρμένα ύψη», «Ολιβερ Τουίστ», «Πρίγκιπας και φτωχός» και όσα αγαπήσαμε κάποτε και σωστά, σε καινούργιες εκδόσεις να ανατέλλουν. Οι αιτίες για την επιστροφή όλων στα κλασικά έργα; Πολλές. «Τα τιμαλφή» αφενός που αναζητάμε οι πάντες σε ό,τι αξίζει, οι λογοτεχνικές ρίζες και το σπουδαίο παρελθόν. Η ιστορία που κάνει κύκλους και η λογοτεχνία που το αποδεικνύει. Η πληθώρα των αυτοεκδόσεων και η εκδοτική φούσκα που ακόμα καλά κρατεί και ενδεχομένως τα δικαιώματα, που δεν υπάρχουν για τους ήδη... νεκρούς. Οπως και να 'χει ολοζώντανη απ' όλα τούτα αναδύεται η λογοτεχνία και η τέχνη. Και οι μεγάλοι κερδισμένοι, φυσικά, το αναγνωστικό κοινό. Και εκείνο που αξίζει, τελικά, παραμένει και επιμένει.
ΕΘΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου