Κυριακή, Δεκεμβρίου 09, 2007

Εικόνα σου είμαι κοινωνία και σου μοιάζω...



Οι Φαραώ έχτιζαν πυραμίδες για να διασφαλίσουν την περίοπτη
θέση τους στο υπερπέραν , οι Λουδοβίκοι έχτισαν τις Βερσαλίες ως
σύμβολο του αργόσχολου πλούτου και ο κομμουνιστής δικτάτορας
Τσαουσέσκου "ξύρισε" ολόκληρες συνοικίες του Βουκουρεστίου,
για να δημιουργήσει τις διαβόητες σοσιαλιστικές λεωφόρους,
που κατέληγαν στο αμύθητης πολυτέλειας προεδρικό του μέγαρο.
Ο δικός μας δήμαρχος χτίζει το "τέρας" του στην καρδιά της
ασφυκτικής από τσιμέντο και έλλειψη χώρων πρασίνου Θεσσαλονίκης,
κόβοντας την ανάσα του περιπατητή που διέρχεται κάτω από
τον πελώριο όγκο του και εμποδίζοντας βίαια το βλέμμα του
από την κορυφογραμμή του Σέιχ Σου ένα χιλιόμετρο παραπέρα.
Το τσιμεντένιο μεγαθήριο είναι , άραγε, ένα τρανταχτό
δείγμα έλλειψης ουσιαστικής παιδείας
ή μήπως αποτελεί αίσχιστη επίδειξη της αλλαζονικής
νοοτροπίας που διακατέχει τον πρώτο πολίτη αυτής της πόλης;
Ασφαλώς ισχύουν και τα δύο. Ο άνθρωπος προ πολλού έχει
αποδείξει ότι δε διαθέτει τις στοιχειώδεις προδιαγραφές
ευαισθησίας που χαρακτηρίζουν έναν πεπαιδευμένο άνθρωπο,
άπειρα δε είναι τα δείγματα της μεγαλομανούς του προσωπικότητας,
η οποία δεν ανέχεται τον παραμικρό αντίλογο.
Εκατό μέτρα παραπέρα από τον Παπαγεωργοπούλειο Παρθενώνα
βρίσκονται τα δύο προκατασκευασμένα σχολικά κτίρια,
που στήθηκαν
αμέσως μετά το σεισμό του 1978 και
έπρεπε να κατεδαφιστούν μέσα σε ...τρία χρόνια, αλλά
μετά από τριάντα ολόκληρα χρόνια εξακολουθούν να στέκουν
εκεί ως θλιβερά σύμβολα της ανικανότητας των αρχόντων
που διοίκησαν την πόλη τις τελευταίες δεκαετίες.
Και να σκεφθεί κανείς ότι το ένα από τα δύο σχολεία που "στεγάζονται"
σ' αυτές τις καλύβες του Καραγκιόζη ήταν το μοναδικό
ελληνικό σχολείο που λειτουργούσε στα τέλη του 19ου αιώνα
στη Θεσσαλονίκη.
Αναρωτιέμαι τι είδους αισθήματα θα νιώθει ο Φον Παπαγεωργόπουλος
όταν μετά από λίγους μήνες θα πίνει το καφεδάκι του
στο πολυτελέστατο γραφείο του και από το παράθυρό του
θα βλέπει τα δύο ερείπια που δεν του 'φτασαν τόσα
χρόνια που μας κυβερνάει, για να τα κάνει σύγχρονα σχολεία.
Θα νιώθει , άραγε, λίγη ντροπή ή μήπως δεν του έχει απομείνει
ίχνος απ' αυτό το συναίσθημα που ήταν εκ των ουκ άνευ
για τους παλιούς δημάρχους της πόλης.
ΓΕΡΟΝΤΑΚΟΣ,9/12/2007

***********************************
ΕΝΟΣ ΚΑΚΟΥ ΜΥΡΙΑ ΕΠΟΝΤΑΙ


Βλέπουν το δημαρχείο και χάνουν το μουσείο

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Του ΣΑΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗ

Το κτίριο θα «πλακώσει» με τον τσιμεντένιο όγκο του ολόκληρη την περιοχή.
Δύο πολύ σημαντικά μουσεία και ταυτόχρονα μνημεία της πόλης, το Αρχαιολογικό και, κυρίως, το Βυζαντινό, υποβαθμίζονται προκειμένου να ανεγερθεί στο πάρκο Τσιρογιάννη το «Καλλιμάρμαρο» του Β. Παπαγεωργόπουλου, όπως αποκαλείται το νέο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης.

* Ιδιαίτερα το Βυζαντινό Μουσείο, έργο του Κυριάκου Κρόκου, που το 2001 κηρύχθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού «ιστορικό, διατηρητέο μνημείο», ήταν ορατό από στεριά και θάλασσα. Από την πλευρά της θάλασσας θα είναι ορατό πλέον μόνο από το εσωτερικό του δημαρχείου, παρ' ότι τελικώς θα είναι κατά δύο ορόφους χαμηλότερο, από το αρχικό σχέδιο.

Χτίζεται σε απόσταση αναπνοής, μόλις 20 μ. από το Βυζαντινό Μουσείο. Δεν θα είναι πλήρες, αλλά θα είναι ένα «δημαρχείο - στρατηγείο» με το γραφείο δημάρχου και κάποιες από τις υπηρεσίες του δήμου. Πολλές θα παραμείνουν διάσπαρτες στην πόλη.

* Το νέο δημαρχείο αποκλείει επίσης κάθε σκέψη για μελλοντική επέκταση του Βυζαντινού, αλλά και του Αρχαιολογικού Μουσείου, έργο του Πάτροκλου Καραντινού, που ήδη ασφυκτιά από το πλήθος των ευρημάτων που φυλάσσονται στις αποθήκες του.

* Αναμένεται ακόμη να προκαλέσει επιπλέον κυκλοφοριακό φόρτο, σε ένα ήδη επιβαρημένο σημείο της πόλης, με πλήθος αυτοκινήτων που θα μπαινοβγαίνουν στο πάρκινγκ 870 θέσεων του δημαρχείου και μεγάλο αριθμό πολιτών που θα συναλλάσσονται με το δήμο.

* Είναι, τέλος, το δεύτερο ογκώδες κτίριο που γίνεται στην περιοχή, έπειτα από το συνεδριακό κέντρο «Ιωάννης Βελλίδης» της ΔΕΘ. Τα δύο κτίρια «πλακώνουν» με τον τσιμεντένιο όγκο τους μια περιοχή που πριν από λίγα χρόνια παρείχε στον περιπατητή θέα της πόλης από την παραλία ώς τα Κάστρα και το Σέιχ Σου.

Οι άλλες προτάσεις

Φορείς και επιστήμονες ήταν αντίθετοι στη συγκεκριμένη θέση και πρότειναν για δημαρχείο το κτίριο του Γ' Σώματος Στρατού, ενώ ο ίδιος ο δήμος ήθελε τον παλιό επιβατικό σταθμό, στο λιμάνι. Το χωροταξικό όμως υποδείκνυε το πάρκο Τσιρογιάννη.

«Ο δήμος, αντί να αλλάξει το χωροταξικό και να προτείνει άλλο χώρο στην κυβέρνηση Σημίτη, έμεινε άπραγος, με αποτέλεσμα να γίνει ένα μεγάλο κτίριο σε έναν από τους ελάχιστους ανοιχτούς χώρους της πόλης, αλλά και ένα κουτσουρεμένο δημαρχείο», λέει ο Γ. Μπουτάρης, που κατηγορεί τη διοίκηση Β. Παπαγεωργόπουλου ότι αδράνησε.

Πάντα αντίθετο στην πρόταση του πάρκου Τσιρογιάννη και υπέρ του Γ' Σ.Σ. ήταν και το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ/ΤΚΜ) και ο πρόεδρος του τμήματος Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ, Ν. Καλογήρου. Τώρα, το Γ' Σ.Σ., με το 70 στρεμμάτων οικόπεδό του, θα στεγάσει υπηρεσίες του ΝΑΤΟ και θα φέρει μια πολυεθνική δύναμη στο κέντρο της πόλης.

«Ενδιαφέρον και αξιόλογο, αρχιτεκτονικά, το ογκώδες κτίριο, λαμβάνει υπόψη, ώς ένα βαθμό, τα δύο διαφορετικού ύφους μουσεία, αλλά καλύπτει τελείως με τον όγκο του το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού», λέει ο Ν. Καλογήρου.

«Το νέο δημαρχείο αποτελεί παράδειγμα ότι στη σύγχρονη Ελλάδα κατασκευάζονται κτίρια χωρίς να υπάρχει συνολικός σχεδιασμός», τονίζει ο πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Σ. Τζακόπουλος και ζητά μέτρα για τη ρύθμιση της αύξησης της κυκλοφορίας των οχημάτων στη περιοχή.

Η μακέτα του «Καλλιμάρμαρου», όπως αποκαλείται το νέο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης.
Αναμενόμενη είναι η επιβάρυνση γύρω από ένα δημαρχείο, τονίζει ο καθηγητής Συγκοινωνιολογίας του ΑΠΘ, Π. Παπαϊωάννου, ενώ ο αντιδήμαρχος, Κ. Εγγλέζος, επισημαίνει ότι το κυκλοφοριακό θα λύσει το πάρκινγκ των 870 θέσεων του νέου δημαρχείου. Οι 200 θέσεις προορίζονται για τους υπαλλήλους και τις υπόλοιπες θα εκμεταλλεύεται η κατασκευάστρια εταιρεία.

Υπομονή ώς την ολοκλήρωση του κτιρίου, για να βγουν συμπεράσματα, συνιστά ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο ΑΠΘ, Α. Κωτσιόπουλος, ενώ συμφωνεί με την τοποθεσία ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχιτεκτόνων. Η πρόεδρός του, Β. Ευταξά, τονίζει ότι το κτίριο θα εκφράζει την εποχή του.

* Το νέο δημαρχείο σχεδίασε ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο ΕΜΠ, Τάσος Μπίρης. Εξηγεί ότι, «όπως το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού κρύβεται από το νέο δημαρχείο, έτσι και το ίδιο το μουσείο κρύβει με τη σειρά του το νέο δημαρχείο από την Λεωφ. Στρατού. Κύρια αναφορά του είναι η λεωφ. Γεωργίου, το Αρχαιολογικό Μουσείο και το θαλάσσιο μέτωπο και όχι το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού. Γι αυτό το κτίριο είναι διώροφο προς τη θάλασσα. Για να μην πλήξει το Αρχαιολογικό, ανάμεσά τους δημιουργείται μεγάλη ανοιχτή πλατεία» και συνεχίζει:

«Ενας δημόσιας χρήσης εσωτερικός πεζόδρομος καθιστά το κτίριο οικείο τόπο ελεύθερης διέλευσης, επικοινωνίας και παραμονής. Προς το Βυζαντινό Μουσείο αναπτύσσεται η κύρια υψηλή πτέρυγα του νέου δημαρχείου. Το μουσείο θα είναι ορατό από το εσωτερικό του δημαρχείου για επισκέπτες και εργαζόμενους, με σκοπό να αναστρέψει ώς ένα βαθμό τον σημαντικό περιορισμό της θέας του Βυζαντινού Μουσείου από τη Λεωφ. Βασιλέως Γεωργίου».


ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 18/11/2007

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον Τάσο Αποστολίδη για το νέο του graphic novel «Αριστοτέλης» με εικονογράφηση Αλέκου Παπαδάτου

Tάσος Αποστολίδης:«Η φιλοσοφία του Αριστοτέλη έχει να κάνει με την πραγματική ζωή, με το τώρα» Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Τάσο Απ...