Πέμπτη, Δεκεμβρίου 20, 2007

Οι θησαυροί του Α.Π.Θ. (1)

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΩΝ
ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΣΠΟΥΔΑΙΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ
ΓΙΑ ΕΞΕΧΟΥΣΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
Σπουδαίοι ζωγράφοι φιλοτέχνησαν τα πορτρέτα σημαντικών
ανθρώπων του πνεύματος και της επιστήμης ,
που δίδαξαν στο Α.Π.Θ.
Ανάμεσα στους ζωγράφους αυτούς διακρίνονται οι κορυφαίοι
εκπρόσωποί τους Γουναρόπουλος, Παρθένης , Μπουζιάνης, Γαλάνης,
Βιτσώρης, Κοντόπουλος, Βασιλείου, Παραλής Μόραλης, Λεφάκης ,
Κανέλλης, Φλωρά-Καραβία, Κόντογλου, Ρέγκος κ.α.
Επειδή πιστεύουμε ότι, στους δύσκολους καιρούς που περνάμε,
είναι χρέος μας να ανατρέχουμε στις μεγάλες προσωπικότητες
που σημάδεψαν με το έργο τους αυτόν το τόπο,
παρουσιάζουμε μια σειρά από προσωπογραφίες
"φωτισμένων" δασκάλων του παρελθόντος,
καμωμένες από μεγάλους έλληνες δημιουργούς.

Κωνσταντίνου Παρθένη (1878-1967), Αλέξανδρος Παπαναστασίου
(Λαμπρός κοινωνιολόγος και πολιτικός - Ιδρυτής του Α.Π.Θ.).
Στο κάτω αριστερό μέρος του πίνακα αναγράφεται διά χειρός
Παπαναστασίου το παρακάτω απόσπασμα από το περίφημο
"Δημοκρατικό Μανιφέστο" του (12/2/1922), το οποίο του κόστισε και
τριετή ποινή φυλάκισης από τη βασιλική κυβέρνηση Γούναρη:
" Η Ελλάς δεν είναι βασιλικόν τιμάριον.
Είναι δημιούργημα του πνεύματος, των μόχθων
και των αγώνων των τέκνων της και δεν
ημπορεί να γίνει ανεκτόν να θυσιασθή
και το ελάχιστον τμήμα της χάριν
προσωπικών βασιλικών συμφερόντων".
(Υπογραφή)

Σημείωση: Στη συλλογή του Α.Π.Θ. υπάρχουν άλλες δύο προσωπογραφίες του
Παπαναστασίου , φιλοτεχνημένες από τους Αλέκο Κοντόπουλο και Τάσσο Αλεβίζο.
Το έργο του Παρθένη είναι το μόνο που έγινε "διά ζώσης", δηλαδή
χρησιμοποιήθηκε ως μοντέλο ο ίδιος ο Παπαναστασίου.
Ο πίνακας κληροδοτήθηκε στο Πανεπιστήμιο το 1964 από την αδελφή του Π., κυρία
Αριστοβούλη Λοπρέστη, και κοσμεί σήμερα το γραφείο του Πρύτανη του Α.Π.Θ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Κώστας Καραμανλής : αδιανόητα ψεύδη

  ΣΥΡΙΖΑ για Καραμανλή / Με αδιανόητη ευκολία εκστομίζει ψέματα - Ιδού το έγγραφο που τον προειδοποιούσε για Τέμπη «Αφού το ζήτησε ο πρώην...