ΑΥΤΟΨΙΑ: Με ρυθμούς χελώνας οι εργασίες στο Μετρό Θεσσαλονίκης – Θα είναι έτοιμο τον Νοέμβριο;
Σε «χαλαρό» κλίμα φαίνεται να εξελίσσονται οι εργασίες στους σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης, παρότι σε αρκετούς από αυτούς τα εργοτάξια θυμίζουν ακόμα «βομβαρδισμένο τοπίο» και δεν παραπέμπουν σε έργο Μετρό, σχεδόν τελειωμένο, το οποίο σε μερικούς μήνες θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία και θα μεταφέρει επιβάτες.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση και την Ελληνικό Μετρό Α.Ε., το μετρό Θεσσαλονίκης, δηλαδή η βασική γραμμή των 9,6 χιλιομέτρων με τους 13 σταθμούς, θα ξεκινήσει να λειτουργεί τον ερχόμενο Νοέμβριο, αλλά οι πληροφορίες της Parallaxi αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται η έναρξη λειτουργίας του να καθυστερήσει μερικούς μήνες Η Ελληνικό Μετρό επιμένει ότι τον Νοέμβριο το Μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχουν σκέψεις για μία μικρή παράταση για τις αρχές του 2025.
Προεκλογικά, βέβαια, η κυβέρνηση δεν θα αποδεχτεί ότι υπάρχουν προβλήματα, και θα επιμένει στο αφήγημα του Νοεμβρίου, αλλά οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι λόγω δύο βασικών δυσκολιών, το μετρό μπορεί να “πάει λίγο πίσω”.
Οι δύο βασικοί λόγοι είναι ότι α) σε πολλούς σταθμούς απομένουν να γίνουν πολλά μερεμέτια, κυρίως ηλεκτρολογικά, μηχανολογικά, υδραυλικά ή έργα που σχετίζονται με την πυρασφάλεια κ.α. και β) γιατί ο τερματικός σταθμός στη Νέα Ελβετία, ακόμα βρίσκεται στο αρχικό στάδιο κατασκευής του και πολύ δύσκολα θα είναι έτοιμος “on time”. Στο σταθμό σχεδόν δεν έχουν γίνει ούτε τα βασικά ενώ σε ό,τι αφορά τη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου, ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί τα χωματουργικά έργα, ούτε έχει γίνει κάποια διάνοιξη. Να σημειωθεί ότι στην οδό Ψελλού, μόλις ξεκίνησε η κατεδάφιση της οικίας που εμποδίζει την διάνοιξη από την πλευρά της γέφυρας της Ε.Ο. Μουδανιών Θεσσαλονίκης, ενώ τα έργα προς την Παπαναστασίου δεν έχουν προχωρήσει.
Επίσης στον κεντρικό σταθμό Βενιζέλου, οι εργασίες, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν καθυστερήσει συνολικά σε όλα τα επίπεδα με τη διαμόρφωση του σταθμού να βρίσκεται ακόμα σε πρωταρχικό στάδιο.
Οι αρμόδιοι εξετάζουν όλα τα ενδεχόμενα, αλλά ακόμα ο κυρίαρχος στόχος είναι το Μετρό να τεθεί σε λειτουργία τον Νοέμβριο και οι εργασίες που απομένουν, να συνεχιστούν καθώς θεωρούνται “τελειώματα”. Σχετικά δε με τους δύο σταθμούς, για τον μεν σταθμό Βενιζέλου, αν το Μετρό τελικά τεθεί σε λειτουργία τον Νοέμβριο, η πρόταση είναι να λειτουργήσει μόνο η είσοδος – έξοδος που βρίσκεται κάτω από την Εγνατία ενώ για τον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας, οι εργασίες θα επικεντρωθούν στον κυρίως σταθμό του Μετρό, ώστε να είναι δυνατή η επιβίβαση και η αποβίβαση των επιβατών.
Ζητούνται υδραυλικοί και ηλεκτρολόγοι με άριστη γνώση της αγγλικής!
Επίσης, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρία “Thema”, που έχει αναλάβει τη λειτουργία και τη διαχείριση του Μετρό, ακόμα δεν έχει ολοκληρώσει τις προσλήψεις και την εκπαίδευση του προσωπικού που απαιτείται, ιδίως του τεχνικού προσωπικού. Αυτή την περίοδο προσλαμβάνονται κυρίως επιτελικά στελέχη, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει δυσκολία στην πρόοδο των προσλήψεων. Η εταιρία για να προσλάβει τεχνίτες για τα συνεργεία συντήρησης, θέτει ως απαραίτητο προσόν, εκτός από την επαγγελματική κατάρτιση και εμπειρία, και τη γνώση της αγγλικής γλώσσας, διότι η εκπαίδευση του τεχνικού προσωπικού θα γίνει στην αγγλική γλώσσα. Να σημειωθεί κάτι ανάλογο δεν ισχύει για το μετρό της Αθήνας, όπως σε σε άλλα μετρό που διαχειρίζεται η εταιρία, π.χ. στη Δανία.
Επίσης, αρνητικά αντιμετωπίζεται και το μισθολογικό, διότι οι προσλήψεις, σύμφωνα με πληροφορίες, θα γίνουν με τον βασικό μισθό, γεγονός που λειτουργεί αποτρεπτικά, ιδίως στους έμπειρους και καταρτισμένους τεχνικούς.
Η αυτοψία στους 13 σταθμούς του Μετρό
Από την αυτοψία πάντως που διενεργήσαμε, επιφανειακά, σε όλους τους σταθμούς του Μετρό, αυτό που παρατηρήσαμε είναι ότι αρκετοί εξ αυτών δεν βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης, ούτε δείχνουν ότι είναι έτοιμοι να υποδεχτούν και να εξυπηρετήσουν επιβατικό κοινό.
Τα μερεμέτια και οι εργασίες που απαιτούνται δεν είναι λίγες ενώ στους περισσότερους σταθμούς δεν υπήρχαν συνεργεία και δεν γινόταν εργασίες, και όπου υπήρχαν, ήταν ολιγομελή. Σε κάποιους σταθμούς, όπως στο Νέο Σταθμό, στην Παπάφη, στον Ευκλείδη και στη Βούλγαρη, τα έργα έδειχναν ότι είχαν προχωρήσει στο τελικό τους στάδιο ενώ σε άλλους, όπως στους σταθμούς Βενιζέλου, Αναλήψεως και Νέας Ελβετίας, τα πράγματα έδειχναν στάσιμα και ημιτελή. Από τους τρεις συγκεκριμένους σταθμούς, μόνο στο σταθμό Βενιζέλου υπήρχε κάποια δραστηριότητα, ενώ στους άλλους δύο δεν υπήρχαν καθόλου συνεργεία.
Η γενική εικόνα πάντως είναι κακή: οι περισσότεροι σταθμοί φαίνονται εγκαταλειμμένοι και αφρόντιστοι, υπάρχουν παρατημένα υλικά και σε κάποιους οι φθορές είναι εμφανείς ενώ ο περιβάλλοντας χώρος είναι απεριποίητος ή ακόμα και αδιαμόρφωτος με πολλές ελλείψεις.
Το φωτογραφικό υλικό που συγκεντρώσαμε, είναι αρκετά διαφωτιστικό για το τι συμβαίνει σήμερα σε όλους τους σταθμούς του Μετρό και σε ποια κατάσταση βρίσκονται, εξωτερικά. Η ίδια πάντως η Ελληνικό Μετρό, βάσει της επίσημης ενημέρωσης παραδέχεται ότι το έργο έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 90,67%. Δηλαδή μένει ένα σημαντικό ποσοστό το οποίο πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός 5,5 μηνών, ώστε τον Νοέμβριο το έργο να παραδοθεί σε πλήρη λειτουργία. Θα είναι έτοιμο;
Ξεκινάμε λοιπόν την περιήγηση μας σε όλους τους σταθμούς, αρχίζοντας “ανάποδα”, από τον σταθμό στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, στην οδό Μοναστηρίου.
Στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό
Ο Σταθμός Ν.Σ.Σ., δεν παρουσιάζει την χειρότερη εικόνα. Οι είσοδοι – έξοδοι, φαίνονται ολοκληρωμένοι, αλλά απαιτείται ίσως μία καλύτερη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου.
Σύμφωνα με την Ελληνικό Μετρό: Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αποκατάστασης στο νότιο τμήμα της οδού Μοναστηρίου, οι εργασίες κατασκευής των απολήξεων του δυτικού φρέατος, καθώς και η τοποθέτηση των ανοξείδωτων κιγκλιδωμάτων στο επίπεδο οδού. Επίσης, έγινε η ενεργοποίηση του υποσταθμού φωτισμού και παροχής βοηθητικής ισχύος.
Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες κατασκευής τοιχοποιίας στο δυτικό φρέαρ, εργασίες ηλεκτρολογικών συνδέσεων πινάκων κίνησης των συστημάτων αερισμού σηράγγων και αερισμού/κλιματισμού, συνδέσεις καλωδίων του εξοπλισμού του συστήματος αυτόματου ελέγχου κτηρίου, εγκατάστασης του συστήματος ελέγχου πρόσβασης και ανίχνευσης μη εξουσιοδοτημένης εισόδου, καθώς και εργασίες ηλεκτρολογικών συνδέσεων των πινάκων φωτισμού. Στο σταθμό δεν υπήρχε συνεργείο παρά μόνο ο φύλακας.
Στο Σταθμό της Πλατείας Δημοκρατίας (Βαρδάρη)
Στο Σταθμό της πλατείας Δημοκρατίας, στο Βαρδάρη, υπήρχε συνεργείο που εκτελούσε εξωτερικές εργασίες για τη διαμόρφωση της εισόδου, που βρίσκεται πάνω από την Εγνατία. Ωστόσο στην είσοδο του Μετρό στο κάτω μέρος της πλατείας, η στασιμότητα και οι ελλείψεις ήταν εμφανείς.
Σύμφωνα με την εταιρία, ολοκληρώθηκαν οι εργασίες εγκατάστασης αεραγωγών του συστήματος αερισμού/κλιματισμού, η τοποθέτηση των πανέλων αλουμινίου, οι εργασίες ηλεκτρολογικών συνδέσεων των πινάκων κίνησης των συστημάτων αερισμού σηράγγων και αερισμού/κλιματισμού, οι συνδέσεις καλωδίων του εξοπλισμού του συστήματος αυτόματου ελέγχου κτηρίου, η εγκατάσταση του συστήματος ελέγχου πρόσβασης και ανίχνευσης μη εξουσιοδοτημένης εισόδου, οι εργασίες ηλεκτρολογικών συνδέσεων των πινάκων φωτισμού, η εγκατάσταση του εξοπλισμού των τηλεπικοινωνιών, καθώς και η ενεργοποίηση του υποσταθμού φωτισμού και παροχής βοηθητικής ισχύος. Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες τοποθέτησης των χαλύβδινων επενδύσεων στους χώρους κοινού, τοποθέτησης φωτιστικών, καθώς και εργασίες κατασκευής γειώσεων εξοπλισμού.
Σταθμός Βενιζέλου: Ακόμα στα “μπετά”
Στον “κεντρικό” σταθμό της Βενιζέλου, όπως τελικά αποδείχτηκε, το θέμα της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, όχι μόνο δίχασε την πόλη αλλά και την επιστημονική κοινότητα, αλλά αποτέλεσε και τροχοπέδη για την εξέλιξη των εργασιών.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι εργασίες κάτω από το έδαφος δεν έχουν προχωρήσει σε ικανοποιητικό βαθμό, γεγονός που γίνεται αντιληπτό και στην επιφάνεια, όπου ακόμα ο χώρος παραμένει χωρίς διαμόρφωση.
Οι φωτογραφίες είναι αποκαλυπτικές της κατάστασης που επικρατεί ενώ σύμφωνα με την επίσημη πληροφόρηση στο σταθμό ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ βρίσκεται σε εξέλιξη ένας σημαντικός αριθμός από εργασίες. Όπως αναφέρει: Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες επένδυσης με κεραμικά πλακίδια στους χώρους υγιεινής και το αντλιοστάσιο, η ορθομαρμάρωση στους χώρους κοινού, η τοποθέτηση των μεταλλικών επενδύσεων των εσωτερικών κυλιομένων κλιμάκων, η εγκατάσταση του εσωτερικού ανελκυστήρα, η κατασκευή του συστήματος ηχομόνωσης του ανατολικού φρεατίου εξοπλισμού αερισμού σηράγγων, οι οικοδομικές εργασίες και η τοποθέτηση του επίπλου στον χώρο του σταθμαρχείου, οι αρχιτεκτονικές εργασίες πρώτου σταδίου στην βόρεια πρόσβαση, καθώς και η σκυροδέτηση του εξωτερικού φρεατίου του ανελκυστήρα της νότιας πρόσβασης.
Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες καθαίρεσης ασφαλτικών – υφισταμένων πεζοδρομίων και τοποθέτησης κρασπέδων και πλακών πεζοδρομίου στη βόρεια πλευρά της οδού Εγνατία, εργασίες κατασκευής ψευδοροφών στον σταθμό, χρωματισμοί, αρχιτεκτονικές εργασίες πρώτου σταδίου στη νότια πρόσβαση, εργασίες εφαρμογής υποστρώματος στο σταθμό, εργασίες για την ανέγερση της πεζογέφυρας του αρχαιολογικού χώρου καθώς και εργασίες εγκατάστασης αεραγωγών και στομίων του συστήματος αερισμού / κλιματισμού. Συνεχίζονται οι εργασίες εγκατάστασης του συστήματος πυρόσβεσης, του συστήματος πυρανίχνευσης και του συστήματος ελέγχου πρόσβασης και ανίχνευσης μη εξουσιοδοτημένης εισόδου, εργασίες εγκατάστασης του εξοπλισμού του ανατολικού φρέατος αερισμού σηράγγων, καθώς και εργασίες εγκατάστασης σχαρών, καλωδίων, φωτισμού και κατασκευής γειώσεων. Βρίσκονται, επίσης, σε εξέλιξη οι εργασίες επανατοποθέτησης και συντήρησης των αρχαιολογικών ευρημάτων / ενοτήτων στο επίπεδο -1, ενώ ολοκληρώθηκαν οι αντίστοιχες εργασίες επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στην νότια πρόσβαση.
Σχεδόν έτοιμος ο Σταθμός Αγίας Σοφίας, αλλά…
Τον περασμένο Οκτώβριο, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, είχε παραβρεθεί σε ειδική εκδήλωση στο σταθμό Αγίας Σοφίας, για την υπογραφή της σύμβασης για τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης. Ειδικά για εκείνη την εκδήλωση τα συνεργεία, όπως πληροφορηθήκαμε, είχαν εργαστεί νυχθημερόν ώστε ο σταθμός να παρουσιάσει μία εικόνα ολοκλήρωσης.
Σήμερα, σχεδόν 7 μήνες μετά, ο σταθμός δεν έχει τελειώσει και γίνονται ακόμα εργασίες. Στην είσοδο – έξοδο του σταθμού, κάτω από την Εγνατία, οι εργασίες διαμόρφωσης συνεχίζονται κανονικά, ενώ και στην “επάνω” πλευρά του σταθμού, όπου έχει στηθεί ένα φαραωνικό στέγαστρο, για τις αρχαιότητες και τα αρχαιολογικά έργα που επίσης βρίσκονται σε εξέλιξη, οι σωληνώσεις που “χάσκουν”, από την πλευρά της ανόδου της Αγίας Σοφίας, δείχνουν μία προχειρότητα που δεν αρμόζει σε έργο, που σύντομα θα τεθεί σε λειτουργία.
Όπως αναφέρει η εταιρία στο σταθμό Αγίας Σοφίας: Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες τοποθέτησης χαλύβδινων επενδύσεων στους χώρους κοινού, η τοποθέτηση των ανοξείδωτων χειρολισθήρων, η κατασκευή των ψευδοροφών, η τοποθέτηση των αφαιρετών κιγκλιδωμάτων, η εγκατάσταση του συστήματος αυτόματης κατάσβεσης με αέριο στους τεχνικούς χώρους, καθώς και η ενεργοποίηση του υποσταθμού φωτισμού και παροχής βοηθητικής ισχύος. Σε εξέλιξη βρίσκονται εργασίες καλωδιώσεων και συνδέσεων του συστήματος φωτισμού, συνδέσεων πινάκων κίνησης και εξοπλισμού του συστήματος αυτόματου ελέγχου κτηρίου, εγκατάστασης του συστήματος πυρανίχνευσης, εργασίες εγκατάστασης του εξοπλισμού του συστήματος αερισμού σηράγγων, καθώς και εργασίες εγκατάστασης του εξωτερικού ανελκυστήρα και του εξοπλισμού τηλεπικοινωνιών.
[..............................................] ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου