Απελευθέρωση
Από επιστολή του Ζίγκμουντ Φρόιντ προς τον Άρτουρ Σνίτσλερ
I. Fin de siècle και το κίνημα του μοντερνισμού στη Βιένη
Βιένη 1900. Για κάποιους το «γύρισμα» ή «τέλος του αιώνα»
(Jahrhundertwende ή Fin de siècle) σηματοδοτούσε το ξημέρωμα μιας νέας
εποχής, απαλλαγμένης από την υποκρισία και την σαθρή ηθική του
παρελθόντος, ενώ για άλλους σήμαινε τη δύση της μεγάλης αυτοκρατορίας
του Δούναβη, το τέλος των αξιών της μοναρχίας. To κίνημα του
μοντερνισμού στη Βιένη ήρθε να αποτυπώσει στη λογοτεχνία την κρίση της
εποχής: μια κρίση ταυτότητας, συνείδησης και γλώσσας. «[...] Μοντέρνο
είναι το ψυχολογικό άκουσμα του χορταριού που μεγαλώνει και το
πλατσούρισμα στον θαυμαστό κόσμο της καθαρής φαντασίας. [...] Μοντέρνο
είναι η διαμέλιση μιας διάθεσης, ενός αναστεναγμού, ενός ενδοιασμού· και
μοντέρνο είναι η ενστικτώδης, σχεδόν υπνοβατική αφοσίωση σε κάθε
αποκάλυψη του ωραίου, σε μια συγχορδία χρωμάτων, μια σπινθηροβόλα
μεταφορά, μια θαυμάσια αλληγορία» θα γράψει ο Αυστριακός συγγραφέας
Ούγκο φον Χόφμανσταλ. Ο Άρτουρ Σνίτσλερ έγινε ο απόλυτος εκφραστής αυτού
του διχασμού, γι' αυτό και χαρακτηρίστηκε ως «o ποιητής ενός
καταποντισμένου κόσμου, δηλ. της αυστριακής αυτοκρατορίας πριν τον Πρώτο
Παγκόσμιο Πόλεμο». Ο λόγος του Σνίτσλερ ανατέμνει τη βιενέζικη κοινωνία
με εργαλεία την ανίχνευση της σεξουαλικότητας και την τεχνική της
συνειδησιακής ροής.
_____________________________________
Το 1900 εκδόθηκε η νουβέλα του Σνίτσλερ Ο ανθυπολοχαγός Γκουστλ που σηματοδότησε την εισαγωγή της συνειδησιακής ροής στη γερμανόφωνη λογοτεχνία. Τον ίδιο χρόνο δημοσιεύθηκε Η ερμηνεία των ονείρων
του Σίγκμουντ Φρόιντ. Πολύ αργότερα, στις 14 Μαΐου 1922, ο Φρόιντ σε
μια επιστολή του προς τον Σνίτσλερ έγραψε: «Σας απέφευγα επειδή φοβούμαι
τους σωσίες... η αιτιοκρατία σας όπως και η σκέψη σας, το γεγονός ότι
έχετε συλλάβει τις αλήθειες του ασυνείδητου, τις ορμές της ανθρώπινης
φύσης, η χαλάρωση των πολιτισμικών συμβάσεων ασφάλειας, η σύλληψη των
ιδεών σας στο σημείο της πόλωσης ζωής και θανάτου, όλα τούτα με έκαναν
να αισθανθώ μεγάλη οικειότητα». Αν και στη λογοτεχνία του 19ου αιώνα
γινόταν συχνά λόγος περί νευρώσεων, υστερίας και νευρασθένειας, ο Φρόιντ
ήταν ο πρώτος που θεμελίωσε μια επιστημονική ορολογία για τις ψυχικές
διαθέσεις και αποτύπωσε τους μηχανισμούς του υποσυνείδητου.
Οι εκπρόσωποι του κινήματος του μοντερνισμού επηρεασμένοι τόσο από την
ψυχανάλυση όσο και από τη φιλοσοφία του Φρίντριχ Νίτσε (1844-1900) δεν
έβρισκαν κανένα ενδιαφέρον στον εξωτερικό κόσμο που γοήτευε τους
Νατουραλιστές. Το μόνο που ήθελαν ήταν να στρέψουν επιτέλους το βλέμμα
προς τα μέσα. Ο Ρόμπερτ Μούζιλ (1880-1942) θα πει χαρακτηριστικά για τον
πλουραλισμό των ιδεών και τάσεων που επικρατούσε την περίοδο εκείνη
μεταξύ 1890-1910: «Αγαπήθηκε ο υπεράνθρωπος, αγαπήθηκε και ο υπάνθρωπος…
λατρεύτηκε η υγεία και ο ήλιος, αλλά και η τρυφερότητα των φυματικών
κοριτσιών... οι άνθρωποι ήταν θεοσεβείς και σκεπτικιστές, νατουραλιστές
και λεπτολόγοι, θαρραλέοι και νοσηροί».
Οι αντίπαλοι του Σνίτσλερ ωστόσο, από τους συντηρητικούς –και μετά το
1918, εμφανώς πια αντισημιτικούς– κύκλους της μεγαλοαστικής τάξης τον
κατέκριναν με δριμύτητα ακόμη και ως πορνογράφο. Παρ’ όλα αυτά «το
μεγαλοαστικό κοινό απολάμβανε μαζοχιστικά μέσα από τις κόσμιες φιγούρες
του Σνίτσλερ την αποδόμηση του: ο κόσμος διαμαρτυρόταν, άφριζε – κι
ωστόσο πήγαινε στις παραστάσεις με ενθουσιασμό!» Η απάντηση του
Σνίτσλερ σε όλα αυτά ήταν: «Γράφω για τον έρωτα και τον θάνατο. Υπάρχουν
μήπως άλλα θέματα;»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου