Τρίτη, Αυγούστου 15, 2023

Όταν ο Γιάννης Μαρής έγραψε μια απίθανη αστυνομική παρωδία και υπέγραψε το σενάριο στη μεταφορά του στη μεγάλη οθόνη

"Στάθηκα σε μια άκρη της μικρής αίθουσας που την κυριαρχούσε το αριστούργημα. Έψαξα ένα ένα τα πρόσωπα των ανθρώπων που το κοίταζαν. Υπήρχε ο θαυμασμός, η περιέργεια, ακόμα και το λίγο βαριεστημένο βλέμμα των ανθρώπων που επισκέπτονται ένα μουσείο γιατί πρέπει να το επισκεφτούν. Τέσσερα όμως πρόσωπα είχαν μια διαφορετική έκφραση. Την έκφραση μιας απορίας, σκέψεως, «μελέτης» θα μπορούσα να πω. Τέσσερις άνθρωποι δεν θαύμαζαν ή χάζευαν το αριστούργημα, αλλά το μελετούσαν σαν αντικείμενο δουλειάς. Κι αυτοί οι τέσσερις άνθρωποι με την ιδιαίτερη έκφραση ήταν ο εισαγωγεύς των ηλεκτρικών μηχανημάτων, ο πρίγκιπας, ο Εγγλέζος μπεκρής μου και, φυσικά, ο καθηγητής κάτω από το καλοκάγαθο ύφος και την αρχαιολογική φλυαρία του. Ο πέμπτος, ασφαλώς, αλλά αυτό δεν το’ βλεπα, θα ήμουν εγώ."...
Στάθηκα σε μια άκρη της μικρής αίθουσας που την κυριαρχούσε το αριστούργημα. Έψαξα ένα ένα τα πρόσωπα των ανθρώπων που το κοίταζαν. Υπήρχε ο θαυμασμός, η περιέργεια, ακόμα και το λίγο βαριεστημένο βλέμμα των ανθρώπων που επισκέπτονται ένα μουσείο γιατί πρέπει να το επισκεφτούν. Τέσσερα όμως πρόσωπα είχαν μια διαφορετική έκφραση. Την έκφραση μιας απορίας, σκέψεως, «μελέτης» θα μπορούσα να πω. Τέσσερις άνθρωποι δεν θαύμαζαν ή χάζευαν το αριστούργημα, αλλά το μελετούσαν σαν αντικείμενο δουλειάς. Κι αυτοί οι τέσσερις άνθρωποι με την ιδιαίτερη έκφραση ήταν ο εισαγωγεύς των ηλεκτρικών μηχανημάτων, ο πρίγκιπας, ο Εγγλέζος μπεκρής μου και, φυσικά, ο καθηγητής κάτω από το καλοκάγαθο ύφος και την αρχαιολογική φλυαρία του. Ο πέμπτος, ασφαλώς, αλλά αυτό δεν το’ βλεπα, θα ήμουν εγώ

Πηγή: https://www.paron.gr/2023/07/21/to-chamogelo-tis-pythias/

«Το χαμόγελο της Πυθίας»: Μια ιστορία αρχαιοκαπηλίας του Γιάννη Μαρή https://www.paron.gr/wp-content/uploads/2023/07/MARIS-225x300.jpg

Εμυ Ντούρου

«Είναι το νέο συναρπαστικό μυθιστόρημα που έγραψε ειδικά για τα “Ε” ο Γιάννης Μαρής». Έτσι διαφήμιζε το περιοδικό «Επίκαιρα» το «Χαμόγελο της Πυθίας», τη δεύτερη ιστορία αρχαιοκαπηλίας του συγγραφέα (η πρώτη ήταν ο «Ίλιγγος» το 1961, στην οποία το Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας γεμίζει με αντίγραφα των εκθεμάτων της μυκηναϊκής συλλογής του, καθώς τα πρωτότυπα έχουν κλαπεί).

Το «Χαμόγελο της Πυθίας» που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Άγρα δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στα «Επίκαιρα» σε 26 συνέχειες από το 1971 έως τον Μάρτιο του 1972, μεσούσης της χούντας δηλαδή, με απόσταση λίγων σελίδων από τις φωτογραφίες του Παττακού να επιθεωρεί τις τιμές στα καθημερινά αγαθά (εξαιρετική όπως πάντα η εισαγωγή του Ανδρέα Αποστολίδη ο οποίος σκιαγραφεί το έργο του Μαρή στο πλαίσιο της εποχής).

Αφηγητής και κεντρικός ήρωας είναι ο τριανταπεντάρης Γιώργος Στεφάνου, μόνιμος κάτοικος της Αριστερής Όχθης του Σηκουάνα, ο οποίος συγκεντρώνει όλες εκείνες τις ποιότητες που στην εποχή του θα τον κατέτασσαν στην κατηγορία του «μούτρου». Μια μέρα στο σπίτι του στο Παρίσι τον επισκέπτεται ο καθηγητής Ότο Φόιερμπαχ εκ μέρους ενός μεγιστάνα, προκειμένου να του ζητήσει να λάβει μέρος στην κλοπή του Ηνιόχου των Δελφών με τη μέθοδο του ριφιφί, τις μέρες που το μουσείο θα παραμείνει κλειστό λόγω Δεκαπενταύγουστου.

«Ήξερε το όνομά μου, ήξερε την παλιά δουλειά μου, που την ήξεραν ελάχιστοι, κι ακόμα το όνομα της φιλενάδας μου!
Σας κάνει εντύπωση;
Αυτός ο άνθρωπος διάβαζε τις σκέψεις μου.
Δεν θα ’πρεπε;
Μαθαίνει πάντοτε κανείς εκείνα που έχουν σχέση με τον άνθρωπο που τον ενδιαφέρει, είπε.
Ο άνθρωπος που σας ενδιαφέρει είμαι εγώ; Προσπαθούσα να φαίνομαι ειρωνικός, αλλά το καταλάβαινα πως δεν τα κατάφερνα.
Ακριβώς. Και μ’ ενδιαφέρετε πολύ. Πολύ περισσότερο από όσο μπορείτε να φαντασθείτε»

Στο βιβλίο δεν παρεμβαίνει η αστυνομία. Με έναν τρόπο η κατάσταση αυτορρυθμίζεται. Δεν θα βρει κανείς δηλαδή πουθενά τον αστυνόμο Μπέκα. Όσοι αγαπούν όμως το σύμπαν του Γιάννη Μαρή, στο βιβλίο θα βρουν όλους εκείνους τους μεγαλοαστούς με τα καλοστιλβωμένα ονόματα (όσο πιο αριστοκρατικό το ονοματεπώνυμο, τόσο πιο βαθύς ο εσωτερικός βόρβορος), κορίτσια όπως η Ζιζέλα και η Εύα που ζουν ελεύθερα τον έρωτα αδιαφορώντας για τις μικροαστικές συμβάσεις και αξιωματούχους με σκοτεινές διαθέσεις.

«–Ο καθηγητής Φόυερμπαχ μου μίλησε πάλι για τους φιλότεχνους. Για τους ανθρώπους που έχουν το πάθος των αριστουργημάτων και τα χρήματα να ικανοποιούν αυτό το πάθος τους. Μού έκανε…

Της έκανε, μου διηγήθηκε, μια ολόκληρη διάλεξη γι’ αυτούς. Της μίλησε για κείνους που αγοράζουν αριστουργήματα της τέχνης για να κάνουν σίγουρες επενδύσεις των χρημάτων τους. Για τους άλλους που τα αγοράζουν για να στολίζουν τα μέγαρά τους και να επιδεικνύονται. Και για μια τρίτη κατηγορία, πιο σπάνια αυτή, τους αγνούς.

– Αγνούς;

– Έτσι τους είπε. Εκείνους που έχουν το πάθος του αριστουργήματος για το αριστούργημα. Εκείνους που δεν κάνουν επένδυση ή επίδειξη. Εκείνους που είναι ευτυχισμένοι να έχουν δικό τους το αριστούργημα, να κάθονται απέναντί του, να το απολαμβάνουν χωρίς να το δείχνουν σε κανέναν, χωρίς να το ξέρει κανείς. Είναι εκείνοι, μου είπε, που αγοράζουν τα χαμένα αριστουργήματα. Τέτοιος ήταν αυτός που κράτησε χρόνια την κλεμμένη από το Λούβρο “Τζοκόντα” του Ντα Βίντσι. Είναι εκείνοι στους οποίους καταλήγουν τα έργα της Αναγεννήσεως, που κάθε τόσο διαβάζομε πως χάνονται από τις εκκλησίες της Ιταλίας. Οι φανατικοί. Που ξέρουν πως δεν μπορούν να τα πουλήσουν. Που χαίρονται να τα απολαμβάνουν κρυφά, μόνοι τους, σε κάποιο υπόγειο του μεγάρου τους. Τον άκουγα χωρίς ιδιαίτερη προσοχή. Πλήρωνα μ’ αυτό τον τρόπο το γεύμα μου. Μόνο αργότερα κατάλαβα το νόημα αυτής της διαλέξεώς του».


 

Η ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ


 

https://retromaniax.gr/data/attachments/68/68736-98776d2f4e3da5c96cb2af01f0fa1e91.jpg 

ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΗΣ ΠΥΘΙΑΣ

Το κόλπο του τούνελ (1979)

 Αστυνομική κωμωδία παραγωγής Telecolor ΑΕ , σε σκηνοθεσία Σέρτζιο Μπεργκοντζέλι , σενάριο Γιάννη Μαρή και μουσική Μπρούνο Νικολάι. 

Πρωταγωνιστούν ο Λάκης Κομνηνός , η Κορίν Γουέιλ , ο Βασίλης Διαμαντόπουλος , ο Θύμιος Καρακατσάνης , η Χαριτίνη Καρόλου , ο Χρήστος Νέγκας , ο Γιώργος Βουτσίνος , ο Νίκος Τσαχιρίδης , ο Γιώργος Κοτανίδης κ.α. Η ταινία έκοψε 5.757 εισιτήρια και ήρθε 25η ανάμεσα στις 26 ταινίες της χρονιάς.


Υπόθεση : Η ιλαροτραγωδία  μιας ομάδας απίθανων κακοποιών της συμφοράς , που αποφασίζουν να κλέψουν έναντι αδρής αμοιβής τον... Ηνίοχο  από το μουσείο των Δελφών, για να ικανοποιήσουν τα γούστα  ενός αρχαιοκάπηλου μαικήνα . Ο Θύμιος Καρακατσάνης ως ιθύνων νους  της επιχείρησης και ο Βασίλης Διαμαντόπουλος ως εθισμένος στις ουσίες συνεργός του σε δύο σπαρταριστούς ρόλους ...La trombata (1979) Nude ScenesH προκλητική αφίσα από την κυκλοφορία της ταινίας στην Ιταλία υπό τον τίτλο  La Trombata (Η συνουσία) δείχνει  μάλλον την πρόθεση των παραγωγών να την πλασάρουν ως  σοφτ πορνό. Εξού και η εξαφάνιση των ονομάτων των Ελλήνων πρωταγωνιστών...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον Τάσο Αποστολίδη για το νέο του graphic novel «Αριστοτέλης» με εικονογράφηση Αλέκου Παπαδάτου

Tάσος Αποστολίδης:«Η φιλοσοφία του Αριστοτέλη έχει να κάνει με την πραγματική ζωή, με το τώρα» Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Τάσο Απ...