ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ

Η ειρωνεία στη «Σατραπεία»
| Χριστίνα Μήτρεντσε, Akrokeramo I & II, 2021, χειροποίητα/τροποποιημένα περιοδικά, σχέδια κεντήματος από συλλεκτικές εκδόσεις, εξώφυλλα βιβλίων, κάρτα, ξύλο, μελάνι, ύφασμα, 33 x 22 x 18 εκ. |
Του Θεόδωρου Βάσση*
ΑΥΓΗ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ -Αναγνώσεις
avgi-anagnoseis.blogspot.com
Μια
(αξιοπαρουσίαστη) «λεπτομέρεια» στη «Σατραπεία» (1910) του Κ.Π. Καβάφη
(1863-1933) είναι το πώς πραγματώνεται η ανάδυση στην επιφάνεια της
ψυχικής/νοητικής διχοστασίας του ανώνυμου ήρωα («προσοντούχου»
πολιτικού/διανοούμενου/καλλιτέχνη), που -ενώ είναι καμωμένος για τα
ωραία και μεγάλα έργα, ενώ ζητεί η ψυχή του τον έπαινο του Δήμου και των
Σοφιστών, τα δύσκολα και τ’ ανεκτίμητα Εύγε∙ την Αγορά, το Θέατρο, και
τους Στεφάνους- τελικώς ενδίδει και λαμβάνει από το μονάρχην Αρταξέρξη
σατραπείες και τέτοια.
Αρχικά,
ο ανώνυμος ήρωας εμφανίζεται να μην επιτυγχάνει το «Υψηλό», λόγω της
«κακής του τύχης» (η άδικη αυτή σου η τύχη πάντα ενθάρρυνσι κ’ επιτυχία
να σε αρνείται∙). Όμως, αμέσως μετά, έρχονται οι ακόλουθοι στίχοι: να σ’
εμποδίζουν ευτελείς συνήθειες, και μικροπρέπειες, κι αδιαφορίες.
Συγγνώμη, αλλά άλλο πράγμα είναι να στέκεται εμπόδιο σε κάποιον,
προκειμένου να επιτύχει τους ιδανικούς στόχους (του), η άδικη αυτή του η
τύχη (δηλαδή οι εξωγενείς παράγοντες) κι εντελώς άλλο πράγμα να μην
υλοποιεί κανείς τους (ευγενείς) σκοπούς (του), επειδή, ως χαρακτήρας,
έχει ευτελείς συνήθειες, και μικροπρέπειες, κι αδιαφορίες. (=καταφανώς
εγγενείς, ιδιοσυγκρασιακές αδυναμίες).
Τι
συμβαίνει εδώ; Ο Καβάφης δεν ξέρει ελληνικά -όπως με (ανακριβή)
εντυπωσιοθηρική διάθεση απεφάνθη ο Σεφέρης- ή μήπως ο Καβάφης «παίζει»
τον (επαρκή) αναγνώστη; Ρητορικό το ερώτημα. Προφανώς, ο οξύνους -και
στη σημασιακή λεπτομέρεια άφθαστος- Καβάφης «στήνει παγίδες» (διαρκώς)
στον (καλλιεργημένο) αναγνώστη. Αυτός ο «εγκεφαλικός» ποιητής, που έχει
πλήρη επίγνωση της ποιητικής του αξίας, εισάγοντας μια εντελώς καινοφανή
(«μοντέρνα») ποιητική στο χώρο της νεοελληνικής ποίησης, μια ποιητική
που απαιτεί την ασίγαστη διανοητική αναγνωστική ιχνηλάτηση, ξέρει πολύ
καλά τι ποιεί. Σκοπίμως διαρθρώνει όλους τους στίχους σε β΄ ενικό
πρόσωπο, που σε μια πρώτη -επιφανειακή- ματιά δείχνει σαν να ψυχογραφεί ο
ποιητής τον ανώνυμο ήρωα από την αρχή μέχρι το τέλος.
Χριστίνα
Μήτρεντσε, The Wondrous Mushrooms in the Garden of Eden, 2022, εγκατάσταση, χειροποίητα γλυπτά μανιτάρια από βιβλία, φυτά εσωτερικού χώρου, διαστάσεις μεταβλητές
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Χριστίνα Μήτρεντσε
Athens Art Walk promotional video for Christina Mitrentse’s Solo Exhibition “Minumental” March 2022

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου