Κυριακή, Οκτωβρίου 16, 2022

Άντολφ Άιχμαν : κατά συρροήν δολοφόνος οικεία βουλήσει ή από δημοσιοϋπαλληλική υποχρέωση και χωρίς τύψεις ; Η θεωρία της Χάνα Άρεντ και η διχογνωμία που προκάλεσε

Χάνα Άρεντ: Η κοινοτοπία του κακού




https://i2.wp.com/www.nostimonimar.gr/wp-content/uploads/2016/05/evil.jpg?resize=702%2C340&ssl=1

«Στηριζόμενοι στην κανονικότητα, πραγματοποιούμε φοβερά πράγματα». 

Η αντισυμβατική σκέψη της, που δυσαρέστησε τους πάντες, ξεχωρίζει στη φιλοσοφία του 20ού αιώνα

ΑΛΚΗΣ ΓΟΥΝΑΡΗΣ


Πώς η αντισυμβατική σκέψη της και η τόλμη της να δει «καθαρά» καταφέρνει να δυσαρεστήσει τους πάντες, και πώς δυσαρεστώντας τους πάντες, καταφέρνει να θεωρείται ως μία από τις σημαντικότερες μορφές της πολιτικής φιλοσοφίας του 20ού αιώνα;

Χάνα και Μάρτιν, o έρωτας με τον Χάιντεγκερ: Στα μέσα της δεκαετίας του ’20, σε μία από τις ολονύκτιες συζητήσεις στο Πανεπιστήμιο του Μαρβούργου, προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσει τον Heidegger, η δεκαοχτάχρονη Hannah συνειδητοποιεί το θαυμασμό και τον έρωτά της για τον «μυστικό βασιλιά της σκέψης», όπως συνήθιζε αργότερα να τον αποκαλεί. Το μόνο κορίτσι ανάμεσα σε μια φουρνιά μαθητών -διακεκριμένων στη συνέχεια φιλοσόφων- όπως οι Hans-Georg Gadamer, Karl Löwith και Hans Jonas, γίνεται η κρυφή ερωμένη του «δασκάλου» και μετέπειτα πρύτανη του πανεπιστημίου του Φράιμπουργκ. Η αρχικά σεξουαλική και αργότερα πνευματική σχέση της Arendt με τον Heidegger διαρκεί σαράντα περίπου χρόνια, παρά τη γεωγραφική και πολιτική απόσταση που τους χώριζε. Η εβραϊκή καταγωγή της, οι αριστερές αλλά ταυτόχρονα φιλελεύθερες καταβολές της οικογένειάς της από τη μια πλευρά, και η φιλοναζιστική συμπεριφορά του μέντορά της από την άλλη, δε στάθηκαν εμπόδιο ώστε η Arendt να κατανοήσει βαθιά, να υιοθετήσει τις βασικές έννοιες, και να επεκτείνει, κατά μία έννοια, το φιλοσοφικό έργο του Heidegger.

«Η κοινοτοπία του κακού» και η προσωποποίησή του: Η Arendt, συνεχίζοντας το νήμα του Heidegger, θεώρησε ότι ο συνήθης στοχασμός, ως τεχνικός τρόπος σκέψης ξεκομμένος από το Μέσα στον Κόσμο Είναι, οδηγεί τους ανθρώπους σε πλάνες. Ο στοχασμός δε μπορεί να είναι ξεκομμένος από τη δράση, και η δράση δε μπορεί να συμβαίνει από ανθρώπους που φορούν παρωπίδες. Η αποκομμένη από τον κόσμο διάνοια που επικρατεί στο δυτικό κόσμο της νεωτερικότητας συνιστά μια μορφή εγωισμού που μας απομακρύνει από τους άλλους ανθρώπους αλλά, τελικά, και από τον ίδιο τον κόσμο. Ο κόσμος γίνεται για μας «αντικείμενο» προς κατανάλωση κι εμείς μεταλλασσόμαστε σταδιακά σε «μαζανθρώπους», που ακολουθούμε τάσεις και ικανοποιούμε πλασματικά τις ανάγκες μας μέσω της παραγωγής και της κατανάλωσης. Η τεχνολογία και η οικονομία μάς εγκλωβίζουν σε έναν τρόπο σκέψης που μας αναγκάζει να βλέπουμε τα πράγματα υπό ορισμένο πρίσμα.

Το μεγαλύτερο κακό σε αυτόν τον κόσμο, έλεγε η Arendt, δεν προέρχεται από ανθρώπους που επιλέγουν να είναι κακοί. Προέρχεται από ανθρώπους που απλώς δε σκέφτονται καθαρά. Από ανθρώπους που, βλέποντας τα πράγματα μονομερώς, μέσα από παραμορφωτικούς-ιδεολογικούς φακούς, κάνουν αδιανόητα πράγματα, θεωρώντας τα προφανή και κανονικά. Στηριζόμενοι σε αυτήν την κανονικότητα, πραγματοποιούμε φοβερά πράγματα με έναν οργανωμένο και συστηματικό τρόπο. Αυτή είναι η διαδικασία, με την οποία άσχημες, εξευτελιστικές, δολοφονικές, απάνθρωπες και απερίγραπτες πράξεις καταλήγουν να αποτελούν ρουτίνα και γίνονται αποδεκτές ως «ο τρόπος που γίνονται τα πράγματα». Αυτό το φαινόμενο η Arendt το ονόμασε «η κοινοτοπία του κακού».

Για όσους γνωρίζουν το πείραμα του Miligram στο Yale -στο πλαίσιο του οποίου ένας απλός άνθρωπος βασανίζει προς χάριν ενός στημένου πειράματος ένα συνάνθρωπό του, χωρίς να σκέφτεται τις συνέπειες των πράξεών του- ή το πείραμα των κρατουμένων του Stanford, η σημασία της κοινοτοπίας του κακού της Arendt είναι εξαιρετικά ευκρινής. Παράδειγμα για την ίδια είναι η περίπτωση του συνταγματάρχη των SS και επικεφαλής του γραφείου των εβραϊκών υποθέσεων, Adolf Eichmann. Ο Eichmann θεωρείται ο «αρχιτέκτονας» της εξολόθρευσης έξι εκατομμυρίων εβραίων κατά τη διάρκεια του ολοκαυτώματος. H δίκη του Eichmann στην Ιερουσαλήμ το 1961 (μετά την απαγωγή του από τη Μοσάντ) αποτελεί το κεντρικό θέμα της επικαιρότητας της εποχής, το οποίο η Arendt καλύπτει ως ανταποκρίτρια του αμερικανικού περιοδικού The New Yorker. Αυτό που διαπιστώνει και καταγράφει στα άρθρα της κι αργότερα στο βιβλίο της Ο Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ - Έκθεση για την κοινοτοπία του κακού (1963), είναι ότι δεν πρόκειται για ένα διεστραμμένο σαδιστή και σατανικό δολοφόνο, όπως ο καθένας θα νόμιζε.


Ο Eichmann δεν ήταν για την Arendt παρά η ενσωμάτωση της κοινοτοπίας του κακού: ένας σχολαστικός γραφειοκράτης, ένας υποτελής του Τρίτου Ράιχ που δεν είχε τη διανοητική ικανότητα να σκεφτεί καν τις συνέπειες των πράξεών του. Όχι επειδή ήταν ηλίθιος ή τρελός, αλλά επειδή ήταν εγκλωβισμένος σε έναν ορισμένο τρόπο σκέψης, που τον εμπόδιζε να δει καθαρά. Τον εμπόδιζε να αναλογιστεί τις επιπτώσεις και την ηθική διάσταση των εγκλημάτων του, πράγμα που γινόταν φανερό ακόμα και στον τρόπο που υπερασπιζόταν τον εαυτό του στη δίκη.

Αυτή ακριβώς η συνθήκη συνιστά για την Arendt ένα κλισέ, το οποίο μπορεί να προκαλέσει χειρότερα δεινά ακόμα και από το εσκεμμένο «κακό». Το πρόβλημα με τον Eichmann είναι ότι πάντα υπήρχαν και ακόμα υπάρχουν πολλοί σαν αυτόν, απίστευτα φυσιολογικοί άνθρωποι, οι οποίοι λόγω της αδυναμίας τους να σκεφτούν εκτός του προκαθορισμένου πλαισίου, μπορεί να προκαλέσουν ανεπανόρθωτο κακό στην πορεία της ανθρωπότητας.

Hannah Arendt: απαλλαγή από τις προκαταλήψεις: Η Hannah Arendt είναι η φιλόσοφος που κατάφερε να δυσαρεστήσει όλους όσοι κατατάσσονται εύκολα σε κουτάκια. Η κατάταξη σε κουτάκια, η μαζοποίηση κάτω από κοινές ταμπέλες είναι για την Arendt η απαρχή του ολοκληρωτισμού. Η Arendt κατάφερε να δυσαρεστήσει τους δογματικούς φιλοσόφους που απεχθάνονται τον Heidegger, υποτιμώντας το φιλοσοφικό του έργο εξαιτίας της προσωπικής του ζωής. Δυσαρέστησε ακόμα τους εβραίους εθνικιστές, επειδή αποκάλυψε συνεργασίες τους με τους Ναζί, ενώ παράλληλα τους κατηγόρησε για την παρωδία της δίκης του Eichmann. Δυσαρέστησε τους σοσιαλιστές, αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα της αμερικανικής έναντι της γαλλικής ή της οκτωβριανής επανάστασης, διότι η αμερικανική, όπως υποστήριξε, ήταν μια απεριόριστη αναζήτηση πολιτικής ελευθερίας, ενώ η γαλλική και η ρωσική, ένας περιορισμένος αγώνας ενάντια στη φτώχεια και την ανισότητα. Δυσαρέστησε επίσης τους κομμουνιστές, επειδή εξίσωσε τον κρατικό ολοκληρωτισμό με το φασισμό και το ναζισμό ως την άλλη όψη του ίδιου απεχθούς νομίσματος. Δυσαρέστησε τους (νεο)φιλελεύθερους των αγορών και της οικονομίας, οι οποίοι ως μικροί Eichmann, πράττουν χωρίς επίγνωση των συνεπειών των πράξεών τους, ανάγοντας σε ύψιστη αξία της ζωής, το χρήμα και την κατοχή πλούτου.

Για την Arendt, η απαλλαγή από κάθε είδους προκαταλήψεις, είναι το κύριο μέλημα για μια ανθρώπινη, πλουραλιστική και ενεργή κοινωνία. Ψήγματα της πολιτικής δράσης που προτείνει μπορεί να βρει κανείς στην προσωκρατική Ελλάδα της συμμετοχικής δημοκρατίας, για μικρά χρονικά διαστήματα, στην εγκαθίδρυση της δημοκρατίας στην Ρώμη και την Αμερική, καθώς και στην παρισινή κομμούνα του 1871, αλλά και στη γερμανική επανάσταση του 1918. Όμως, η αντιγραφή ενός μοντέλου δεν είναι το ζητούμενο, αφού σε κάθε εποχή μπορεί να αναδυθεί κάτι καινούριο, άγνωστο μέχρι εκείνη τη στιγμή, μέσα από τη δράση και το διάλογο των απαλλαγμένων από τον εγωισμό και την πολιτική προκατάληψη πολιτών.

Η Arendt -όπως και ο μέντοράς της Martin Heidegger- ανήκει στους φιλοσόφους με τους οποίους δεν είναι εύκολο να συμφωνήσει κανείς, αλλά που αν τελικά τους κατανοήσει, είναι πιθανόν να χάσει για πάντα τον ύπνο του.

Ο Άλκης Γούναρης είναι Διδάκτωρ Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και διοργανωτής του Φιλοσοφικού Καφενείου Dasein.

Πηγή: Book Press

 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Η κοινοτοπία του... κακού!

Ο Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ, Μια έκθεση για την κοινοτοπία του κακούΟ Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ, Μια έκθεση για την κοινοτοπία του κακού

Μια πρόταση ανάγνωσης από τον Gerontako

Το κορυφαίο βιβλίο, κατά τη γνώμη μου, βιβλίο  της Άρεντ , την "Κοινοτοπία του κακού"  προκάλεσε σάλο στον καιρό του και εξακολουθεί να αποτελεί αντικείμενο ισχυρών διχογνωμιών. Προτείνουμε  την  εξαιρετικά ενδιαφέρουσα  πρόσφατη  διπλωματική εργασία της Μαρίας Χαραλαμπίδου "Το Πρόβλημα του Κακού στη Φιλοσοφία της Χάνα Άρεντ : ανάλυση και κριτική της «Κοινοτοπίας του Κακού»", που εγκρίθηκε από μια άκρως σοβαρή καθηγητική επιτροπή (Επιβλέπων :Δρόσος, Διονύσιος, καθ.
ΝομικήςΠολιτικών Επιστημών. Συμβουλευτική επιτροπή:Καβάλα, Μαρία, επίκ. καθ.
Στυλιανού, Άρης, καθ.) στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής.

 ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ:

 Σκοπός της εργασίας ήταν η μελέτη και ο σχολιασμός της θεωρίας της «Κοινοτοπίας του Κακού» που ανέπτυξε η Χάνα Άρεντ. 

Αρχικά, εξετάζονται κάποια γεγονότα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και πιο συγκεκριμένα αυτά που συνέβησαν στο εσωτερικό των στρατοπέδων συγκέντρωσης, όπως μαζικές εκτελέσεις, πειράματα πάνω σε ανθρώπους κ.ά. 

Στη συνέχεια , εστιάζουμε σε έναν εκ των σημαντικότερων αυτουργών του Ολοκαυτώματος, στον Αδόλφο Άιχμαν, υπεύθυνος για τη μεταφορά των αιχμαλώτων, η δίκη του οποίου στάθηκε αφορμή για να σχηματιστεί στο νου της Άρεντ η θεωρία της «Κοινοτοπίας του Κακού». 

Η θεωρία αυτή παρουσιάζεται ενδελεχώς στην συνέχεια της εργασίας τόσο ως προς το περιεχόμενο, όσο και ως προς τη διατύπωσή της από τη φιλόσοφο, η οποία μέσω της θεωρίας αυτής στην ουσία υποστήριξε πως ένας άνθρωπος μπορεί να κάνει κακές πράξεις χωρίς απαραίτητα να είναι ο ίδιος κακός άνθρωπος. 

Ακολουθούν μάλιστα κάποια πειράματα που διεξήχθησαν στην Αμερική με σκοπό την απόδειξη και ενίσχυση της θεωρίας αυτής, το «Πείραμα του Μίλγκραμ» και το «Πείραμα των Φυλακών του Στάνφορντ», τα οποία προσπάθησαν να αποδείξουν πως μία από τις κυριότερες αιτίες που οδηγούν έναν άνθρωπο στο να κάνει κακές πράξεις είναι η τυφλή του υπακοή στην εκάστοτε εξουσία. 

Αντιπαρατίθενται έπειτα οι απόψεις και θεωρίες κάποιων πολέμιων της θεωρίας της Άρεντ που θεώρησα αξιοσημείωτες, και οι οποίες προέρχονται από τους κλάδους της επιστήμης, της λογοτεχνίας και της φιλοσοφίας αντίστοιχα. 

Συγκεκριμένα, αναφέρεται η θεωρία του Έριχ Φρομ πάνω στην ανθρώπινη επιθετικότητα, όπως την αναπτύσσει στο έργο του Ανατομία της Ανθρώπινης Καταστροφικότητας, οι σκέψεις του Ντοστογιέφσκι σχετικά με το ανθρώπινο κακό, όπως τις περνάει μέσα από το έργο του Έγκλημα και Τιμωρία, και τέλος η θεωρία του Ριζικού Κακού του Καντ, η οποία εμφανίζεται για πρώτη φορά στο έργο του Η Θρησκεία Εντός των Ορίων του Λόγου και Μόνο. 

Γενικότερα, τονίζεται πως η θεωρία της «Κοινοτοπίας του Κακού» είναι τόσο αμφιλεγόμενη, όσο και το ίδιο το “πρόβλημα του Κακού” και στο τέλος επιχειρείται μία “απόρριψη” της θεωρίας αυτής και η αιτιολόγησή της.

Το  πλήρες κείμενο της εργασίας  περιέχεται σε μορφή PDF εδώ:

Το Πρόβλημα του Κακού στη Φιλοσοφία της Χάνα Άρεντ ...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΟΠΩΣ ΠΕΦΤΕΙ ΤΟ ΒΡΑΔΥ :Ακούγοντας συνθέσεις του Nicola Matteis | Theatrum Affectuum στο Κάστρο του Λίντζμπαρκ

Το Κάστρο του Λίντζμπαρκ, επίσημα γνωστό ως Κάστρο των Επισκόπων του Λίντζμπαρκ, είναι οχυρωμένο κάστρο και παλάτι του 14ου αιώνα που βρίσ...