Ο Χριστιανόπουλος αποτιμά με τον γνωστό αφοριστικό του τρόπο το έργο καθιερωμένων από τους κριτικούς αλλά και το αναγνωστικό κοινό ποιητών .Η πολυσυζητημένη ομιλία του ποιητή Ντίνου Χριστιανόπουλου στο βιβλιοπωλείο της Πάτρας "Πολύεδρο" (16-5-2000) με θέμα: "Θεώρηση της νεοελληνικής ποίησης στον 20ο αιώνα".
Αποκαθηλώνει , με επιχειρήματα εν πολλοίς επιπόλαια και ατελή , καταξιωμένους και βραβευμένους ποιητές , που σφράγισαν με τα έργα τους τη νεοελληνική λογοτεχνία.
Είκοσι χρόνια μετά, όσο και αν υπερασπιζόμαστε το δικαίωμα του κριτικού να εκφράζει όποια άποψη θέλει , γνωρίζουμε ότι τελικά οι απαξιωτικές κρίσεις που εύκολα διατύπωνε για πολλούς ποιητές μας και λογοτέχνες "πρώτης γραμμής" δεν ήταν σωστές .
Ο χρόνος που τόσο σεβόταν ο Ντίνος Χριστιανόπουλος έδειξε , λόγου χάρη , ότι τα έργα των Ελλήνων υπερρεαλιστών αλλά και του Ρίτσου,του Βάρναλη , του Βρετάκου και τόσων άλλων ποιητών και ποιητριών που χλεύαζε και απέρριπτε με περιφρόνηση ο μακαρίτης εξακολουθούν να διαβάζονται με ενδιαφέρον και να έχουν τη αγάπη όχι μόνο του παλαιού αλλά και του νεότερου αναγνωστικού κοινού.
ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ
1. Ο Παλαμάς και η γενιά του, που κονιορτοποίησαν τον ρομαντισμό. Κυριότεροι επίγονοι :ο Γρυπάρης, ο Μαλακάσης και ο Νίκος Καββαδίας , με τον οποίο πεθαίνει ο Παλαμισμός . Η ξεχωριστή περίπτωση του "εκπληκτικού" Κώστα Καρυωτάκη.
2. Η μοναχική παρουσία του "αιρετικού" Καβάφη, που υπήρξε ένας καταπληκτικός ποιητής, αληθινός μοντερνιστής, αν και τα πρότυπά του είναι ελληνιστικά.
3.Ο υπερρεαλισμός ήταν η μεγαλύτερη επανάσταση του 20ού αιώνα , αλλά ο ελληνικός υπερρεαλισμός είναι η αργοπορημένη και κακοχωνεμένη μίμηση του ευρωπαϊκού. Αμφισβήτηση του Ανδρέα Εμπειρίκου, μερική παραδοχή του Νίκου Εγγονόπουλου, υποτίμηση της ποιητικής αξίας του Οδυσσέα Ελύτη πλην των "καταπληκτικών" Προσανατολισμών του .
Η Γενιά του 30 , ο συμπαθέστατος Σαραντάρης , ο μορφωμένος και "σοβαρός" Γιώργος Σεφέρης , η στροφή προς την ελληνικότητα , το καλό Μυθιστόρημά του αλλά και ο αδέξιος πατριωτισμός στην κακή συλλογή Κύπρον ου μ΄εθέσπισεν , ενώ εξοργιστικό υπήρξε και το "κόλπο" του για να πάρει το Νόμπελ .
4. Η υπαρξιακή ποίηση με κυριότερους αλλά ανεπαρκείς εν τέλει εκπροσώπους μόνο τη Ζωή Καρέλη , τον Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη, την Ελένη Βακαλό και τον Τάκη Σινόπουλο.
5. Οι κοινωνικοί ποιητές: απόρριψη των υπερπροβλημένων Γιάννη Ρίτσου και Νικηφόρου Βρεττάκου , εύφημος μνεία για τον κύκλο των ποιητών των περιοδικών της Θεσσαλονίκης Ξεκίνημα και Κριτική , με ιδιαίτερη στάση στον "καρυωτακίζοντα" Μανόλη Αναγνωστάκη, που αδίκως χαρακτηρίστηκε από τον Βύρωνα Λεοντάρη ως εκπρόσωπος της Γενιάς της ήττας. Ιδιαίτερη έμφαση στους ποιητές του δικού του περιοδικού (Διαγώνιος) , που θήτευσαν με γενναιότητα στον ρεαλιστικό ερωτισμό.
6. Μόνο τρεις οι καλοί ποιητές του τελευταίου τέταρτου του εικοστού αιώνα: Λευτέρης Πούλιος, Κατερίνα Αγγελάκη Ρουκ, Κική Δημουλά...

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου