Ότο Πρέμινγκερ (1905-1986)- Βικιπαίδεια
Άγγελοι στο βούρκο (Fallen Angel, 1945,ΗΠΑ) , του Ότο Πρέμιγκερ,με τους Ντάνα Άντριους, Άλις Φέι, Λίντα Νταρνέλ.
Ένας άνδρας μπλεγμένος με δύο γυναίκες, ένας φόνος, μια αναζήτηση και μια έκπληξη.
Ένα από τα καλύτερα φιλμ νουάρ όλων των εποχών και αμέσως μετά την αριστουργηματική "Λάουρα" του ίδιου σκηνοθέτη.
Η κριτική του σκηνοθέτη και κριτικού Θόδωρου Σούμα για την ταινία αλλά και η άποψή του για τον Ότο Πρέμιγκερ , όπως διατυπώθηκαν σε φυλλάδιο που μοιράστηκε στην προβολή της από τη Λέσχη Εργαζομένων της ΕΡΤ3, το 2014:
«Στο Άγγελοι στο βούρκο ο Πρέμινγκερ χρησιμοποιεί ξανά τον αφηγηματικό τρόπο του αναδιπλασιασμού του κεντρικού γυναικείου προσώπου: ο Στάντον (Ντάνα Άντριους) ερωτοτροπεί κι ερωτεύεται τόσο την αισθησιακή σερβιτόρα (Λίντα Νταρνέλ) όσο και -αργότερα- την τίμια κι αξιαγάπητη πλούσια που παντρεύεται (Άλις Φέι). Η μία γυναίκα αποτελεί αντικατοπτρισμό της άλλης. Η σερβιτόρα δολοφονείται και ο Στάντον κατηγορείται για το φόνο της. Ο Πρέμινγκερ χρησιμοποιεί, ξανά, το μυθοπλαστικό εύρημά του να κεντρίζει και να τονώνει τον ερωτικό πόθο (του άντρα) για τη γυναίκα, διαμέσου του θανάτου της (της ίδιας ή αυτής που της μοιάζει) και της επίδρασης της νεκρής στον εξακοντισμό της επιθυμίας του. Μετά το φόνο της σερβιτόρας, ίσως και εξαιτίας του, ο Στάντον ανακαλύπτει, υπό την επίδραση της απώλειας, της απουσίας και της υποκατάστασης, ότι αγαπάει τη Φέι. Παρόμοια διεργασία της επιθυμίας επιτελείται και στη Λάουρα. Στα κίνητρα της μυθοπλασίας του Άγγελοι στο βούρκο συγκαταλέγεται όχι μόνο ο έρωτας, μα και το χρήμα, όπως συμβαίνει πολύ συχνά αναφορικά με το διακύβευμα και τις κινητήριες δυνάμεις των φιλμ νουάρ (αυτό ισχύει και στο 4 πτώματα χωρίς ένοχο / Angel face).
Ο Ότο Πρέμινγκερ συγκαταλέγεται στους πνευματώδεις, κυνικούς, σοφιστικέ χολιγουντιανούς σκηνοθέτες, που είχαν πλήρη κυριαρχία στα κινηματογραφικά εκφραστικά τους μέσα και προερχόντουσαν από τη γηραιά ήπειρο, έχοντας μεταφέρει στο χολιγουντιανό σινεμά τη διανοούμενη προσέγγιση του Ευρωπαίου καλλιτέχνη σκηνοθέτη… Ακόμη περισσότερο, διότι ο Αυστριακός εκλεπτυσμένος Πρέμινγκερ ερχόταν από το χώρο του ευρωπαϊκού θεάτρου και τη συνεργασία του με τον Μαξ Ράινχαρντ στο Βερολίνο… Ο Πρέμινγκερ ήταν, μαζί με τους Λανγκ, Γουάιλντερ και Σιόντμακ, ένας από τους σημαντικούς Ευρωπαίους του Χόλιγουντ με γερμανική κουλτούρα, που συνεισέφεραν πολλά στο αμερικάνικο φιλμ νουάρ.
Ο Πρέμινγκερ δημιούργησε μια σειρά από σπουδαία κλασικά φιλμ νουάρ, που μάγεψαν το κοινό με τις περίτεχνες αντιθέσεις των μυθοπλασιών τους, με το σαγηνευτικό παιχνίδι του σκοτεινού και του φωτεινού (τόσο φωτογραφικά όσο κι ηθικά και ψυχολογικά), τη διαλεκτική της ένοχης, μυστικής πλευράς και της καθαρής πλευράς των πραγμάτων… Ο Πρέμινγκερ υπήρξε ένας φινετσάτος μα και συνειδητοποιημένος σκηνοθέτης της ζοφερής, νουάρ σαγήνης και της διαπάλης της επιθυμίας, του πόθου, με το καθαρό, διαυγές αντικείμενό του. Προφανώς, η θεματική και η προβληματική του έχουν σχέση με τις μυστηριώδεις διαδρομές και αναζητήσεις του έρωτα και των επιθυμιών του. Οι εικόνες και οι κινηματογραφικές αναπαραστάσεις του περνούν, εκφράζονται μέσα από αντικατοπτρισμούς, αντανακλάσεις των ηρώων του εις διπλούν, και από αναζητήσεις της αινιγματικής αλήθειας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου