Η προπαγάνδα στην Ελλάδα της κρίσης
Ερωτήσεις-βίντεο: Άγγελος ΚαλοδούκαςΟ Κύρκος Δοξιάδης διδάσκει στο ΕΚΠΑ Κοινωνική Θεωρία με ειδίκευση στην Επικοινωνία στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης. Μαζί του συζητάμε ένα ζήτημα που διαρκώς απασχολεί την ελληνική κοινωνία, την προπαγάνδα που μοιάζει να αποτελεί και τη μοναδική επικοινωνιακή πολιτική των ιδιωτικών ΜΜΕ.
Αρχικά συζητάμε για τον ορισμό της προπαγάνδας. Σύμφωνα με τον Κύρκο Δοξιάδη:
«Η προπαγάνδα δεν είναι ένα σκέτο ψέμα. Η προπαγάνδα στις μέρες μας είναι μια βίαιη παρέμβαση στην πραγματικότητα, δεν συνίσταται απλά στην απόκρυψη ή την ψευδή αναφορά στην πραγματικότητα, είναι μια συστηματική ανακατασκευή της πραγματικότητας».
Η προπαγάνδα μπορεί να παραλληλιστεί με τον πόλεμο και ο Κύρκος Δοξιάδης παραφράζοντας τον Καρλ φον Κλάουζεβιτς («πόλεμος είναι η συνέχιση της πολιτικής με άλλα μέσα») μας λέει ότι «η προπαγάνδα είναι η συνέχιση του πολιτικού λόγου με άλλα μέσα». Στον πόλεμο έχουμε την άμεση χρίση βίας, στην προπαγάνδα «η βία είναι η βίαιη ανακατασκευή της πραγματικότητας». Πρόκειται για πόλεμο με ταξικό πρόσημο, ιδιαίτερα σήμερα στην εποχή του νεοφιλελευθερισμού και των μνημονιακών πολιτικών της λιτότητας.
Ειδικότερα για τα ελληνικά ΜΜΕ, δεν είναι μόνο λόγω της διαπλοκής που συντάσσονται με τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, αλλά συντάσσονται κυρίως
«γιατί τα ίδια τα ΜΜΕ, λόγω της ιδεολογίας τους και της ένταξής τους σε ένα ταξικό καθεστώς, συμφωνούν με τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές».
Αυτό γίνεται καθαρό στα διεθνή ΜΜΕ:
«Μπορεί να μην υπάρχει το ίδιο είδος διαπλοκής με τα ελληνικά στα βρετανικά ή τα αμερικανικά ΜΜΕ, αλλά και σε αυτές τις περιπτώσεις, παρ’ όλη τη λεγόμενη αμεροληψία, σε κρίσιμα πολιτικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την επιρροή του νεοφιλελεύθερου πολιτικού συστήματος, υπάρχει μια αυτόματη και εν μέρει ασυνείδητη σύγκληση που αφορά τη χάραξη μιας κοινής επικοινωνιακής πολιτικής».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου