Η μνήμη είναι οδηγός. Αν δεν θυμάσαι, δεν μπορείς να προχωρήσεις
Νατάσα Εξηνταβελώνη Λίλα Μπακλέση Αγγελική Πασπαλιάρη
Στις 21 Ιουνίου 2022 η Ομάδα Αλήθειας δημοσίευσε ένα βίντεο στο οποίο για πρώτη φορά οι διαχειριστές και υπεύθυνοι της Ομάδας αποκάλυψαν την ταυτότητα και το πρόσωπό τους. Ο «Κίμων» και ο «Κώστας» -δύο ευγενείς και ευπροσήγοροι νεαροί- εξήγησαν τους λόγους δημιουργίας της Ομάδας τον Μάιο του 2012: «Έπρεπε να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός, ένα εργαλείο, το οποίο με στοιχεία και τεκμηρίωση να απαντά στα fake news και τα ψέματα της εποχής» σημείωσε ο Κώστας. «Δεν είναι μυστικό, ως ένας ανεπίσημος μηχανισμός της Νέας Δημοκρατίας ξεκίνησε» συμπλήρωσε. «Τότε το project (σ.σ.: η Ομάδα Αλήθειας) επιτέλεσε τον σκοπό του, η Νέα Δημοκρατία κέρδισε τις εκλογές» πρόσθεσε ο Κίμωνας.
Το 2015 η Ομάδα Αλήθειας ανασυντάχθηκε προκειμένου να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα. «Την πήραμε αποκλειστικά στα χέρια μας» σημειώνουν οι νυν διαχειριστές της. «Έχουμε βέβαια και τους δικούς μας ανθρώπους, φίλους και συνεργάτες, κι εμείς βεβαίως κάνουμε και άλλα πράγματα, έχουμε τη δική μας εταιρεία επικοινωνίας».
Κατόπιν, οι Κίμωνας και Κώστας θέτουν το ιδεολογικό πλαίσιο της Ομάδας Αλήθειας. «Αποδομήσαμε […] την Αριστερά στο ιδεολογικό πεδίο, χωρίς τη φοβικότητα και τις ντροπές που είχε η παράταξη». «Εμείς εδώ δεν θα τιμήσουμε τους αγώνες της Αριστεράς. Θα κάνουμε στην άκρη αυτήν την προοδευτική ατζέντα που κυριαρχεί στα ΜΜΕ (sic)».
Από την ημέρα εκείνη έως και την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, η Ομάδα Αλήθειας, απελευθερωμένη από «τις ντροπές της παράταξης» (και γενικώς από κάθε ντροπή) έχει ανεβάσει 145 βίντεο. Εξ αυτών, τα 93 ήταν αρνητικός σχολιασμός του ΣΥΡΙΖΑ και των στελεχών του. Πολύ λιγότερα, μόλις 24, εξυμνούσαν τη Ν.Δ. και αποτελούνταν κυρίως από αποσπάσματα δηλώσεων του Κυριάκου Μητσοτάκη. Τα υπόλοιπα βίντεο είχαν να κάνουν με την προσαρμογή της δικής της «αλήθειας» σε θέματα επικαιρότητας (Τουρκία, Έβρος, πυρκαγιές, μετρό στα Εξάρχεια).
Ανάμεσα σ’ αυτά έχει ενδιαφέρον ένα σύντομο βίντεο στο οποίο ο Κίμων, ο Κώστας και οι συνεργάτες τους επιχείρησαν να ειρωνευθούν τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Κ. Ζαχαριάδη επειδή έθεσε το ερώτημα αν στην Ομάδα Αλήθειας απασχολούνται μετακλητοί της Ν.Δ. Ως καλοί «φιλελεύθεροι», μάλλον θεωρούσαν ότι η έννοια «μετακλητός» -δηλαδή υπάλληλος διαιτώμενος από το κράτος- δεν θα ταίριαζε με τη στελέχωση της Ομάδας Αλήθειας. Από τα γεγονότα, όμως, δεν προκύπτει κάτι τέτοιο.
Το 2012, αμέσως μετά τις εκλογές όπου η Ομάδα Αλήθειας «επιτέλεσε τον σκοπό της», φέρνοντας στην πρωθυπουργία τον Αντώνη Σαμαρά, το Γραφείο Τύπου του Πρωθυπουργού στελεχώθηκε από τους εξής:
• Γιώργο Μουρούτη του Νικόλαου, προϊστάμενο.
• Κωνσταντίνο Δογάνη του Φιλάρετου, ειδικό σύμβουλο.
• Κίμωνα Μπένο του Χρήστου, ειδικό συνεργάτη.
Ο Κίμων Μπένος, ο «Κίμωνας» της Ομάδας Αλήθειας, το 2013 εκπροσώπησε ως «συνεργάτης του πρωθυπουργού» την ελληνική κυβέρνηση στην κηδεία του Γλαύκου Κληρίδη, ενώ το 2014, ανάρτησε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook φωτογραφία όπου συνόδευε τον Αντώνη Σαμαρά στον τάφο της Αμφίπολης.
Ο δε «Κώστας» -ο Κώστας Δογάνης την επομένη του δημοψηφίσματος του 2015 (και της παραίτησης του Σαμαρά από την προεδρία της Ν.Δ.) ανάρτησε φωτογραφία του εαυτού του σε συνεργασία με τον πρώην πρωθυπουργό στο Μαξίμου σχολιάζοντας: «Όλοι εμείς που ζήσαμε την προσπάθεια που έκανε αυτά τα χρόνια και κυρίως καταλάβαμε τι άνθρωπος είναι τον ευχαριστούμε».
Ο «Κίμων» και ο «Κώστας» λοιπόν, μολονότι ισχυρίζονται πως διορισμοί και Ομάδα Αλήθειας δεν πάνε μαζί, στην πραγματικότητα ήταν οι ίδιοι (!) διορισμένοι στο Μέγαρο Μαξίμου από το 2012 έως το 2015. Και μάλιστα ως υφιστάμενοι του φερόμενου ως ιδρυτή της Ομάδας Αλήθειας, του Γιώργου Μουρούτη.
Ήταν άραγε οι δύο νυν διαχειριστές οι μόνες περιπτώσεις; Τον Απρίλιο του 2013 δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Unfollow έρευνα των Αυγ. Ζενάκου και Μ. Αλεβιζοπούλου για την Ομάδα Αλήθειας, όπου ως συνιδρυτές και παρέχοντες τεχνική υποστήριξη σ’ αυτή αναφέρονταν, εκτός από τον Μουρούτη, οι Δ. Πτωχός, Θ. Δραβίλλας και Σπ. Καπράλος. Επί κυβέρνησης Σαμαρά, ο Πτωχός τοποθετήθηκε προϊστάμενος του Γραφείου Στρατηγικού Σχεδιασμού του Πρωθυπουργού, ο Δραβίλλας διοικητής της ΕΥΠ, ενώ ο Καπράλος διευθυντής του Γραφείου Τύπου της Ν.Δ. Το δημοσίευμα ουδέποτε διαψεύστηκε.
Η Ομάδα Αλήθειας, λοιπόν, επιβραβεύτηκε για την επιτέλεση του σκοπού της, καθώς όλα τα (γνωστά στο κοινό) στελέχη της, είτε επιβεβαιωμένα είτε βάσει δημοσιευμάτων που δεν έγινε καν προσπάθεια να διαψευστούν, ανέλαβαν θέσεις υψηλής ευθύνης - μεταξύ αυτών και τη διοίκηση της ΕΥΠ.
Στα χρόνια του Μητσοτάκη
Η προπαγανδιστική δραστηριότητα της Ομάδας Αλήθειας, είτε υπό τον Κυρανάκη είτε υπό τους Μπένο και Δογάνη, συνεχίστηκε αδιάλειπτα και κατά τα δύο πρώτα χρόνια της κυβέρνησης Μητσοτάκη έως και την άνοιξη του 2021.
Στις 27 Απριλίου 2021, λίγες μέρες μετά τα επεισόδια στη Νέα Σμύρνη και ενώ η χώρα συγκλονίζεται ακόμη από τις αποκαλύψεις για την υπόθεση Λιγνάδη, στο ΓΕΜΗ καταχωρείται η εταιρεία Adjustment IKE, με ΑΦΜ 801562057 και έδρα ένα κτήριο γραφείων στην Παλλήνη. Το αρχικό κεφάλαιο της εταιρείας είναι 20.000 ευρώ (λίγο αργότερα οι ιδρυτές θα εισφέρουν άλλα 10.000 ευρώ ως αύξηση μετοχικού κεφαλαίου).
Ως συνιδιοκτήτες και διαχειριστές της εταιρείας αναφέρονται ο Κωνσταντίνος Δογάνης του Φιλάρετου και ο Κίμων Μπένος του Χρήστου. Ανάμεσα στις πρώτες ενέργειες της εταιρείας είναι η κατοχύρωση και θέση σε λειτουργία του «ενημερωτικού» ιστοτόπου ellada24.gr. Η ιστοσελίδα, η οποία διακρίνεται για την ακραία φιλοκυβερνητική της στάση, ακολουθεί μια επιθετική πολιτική προώθησης των δημοσιευμάτων της. Η Adjustment IKE έχει δαπανήσει χιλιάδες ευρώ για 90 διαφημίσεις στο Facebook από τον Νοέμβριο του 2021 έως και σήμερα. Και 8.650 ευρώ για 25 πολιτικού περιεχομένου διαφημίσεις στην Google.
Το παράδοξο εδώ, στα όρια του εξωφρενικού, είναι ότι από τις 25 διαφημίσεις στην Google, οι 13 δεν αφορούν άρθρα του ellada24.gr, αλλά… ανταγωνιστών του, όπως το iefimerida, η Lifo και το Πρώτο Θέμα. Κοινό στοιχείο όλων των διαφημιζόμενων άρθρων είναι το φιλοκυβερνητικό τους περιεχόμενο. Δηλαδή ο «Κώστας» και ο «Κίμωνας» έχουν δαπανήσει χιλιάδες ευρώ, ένα μεγάλο μέρος του αρχικού τους κεφαλαίου, για να προωθήσουν άρθρα των ανταγωνιστών τους!
Σαν να μην έφτανε αυτό, το ellada24.gr κάνει σημαντικά ανοίγματα και στο περιεχόμενο που παράγει. Μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο έχει παράξει (και αναρτήσει στα κοινωνικά δίκτυα) περί τα 1.500 βίντεο, μοντάροντας υλικό από άλλες πηγές. Ταυτόχρονα, διατηρεί μια πλούσια ροή ειδήσεων στην ιστοσελίδα με ρυθμό μίας δημοσίευσης ανά 10-15 λεπτά τις εργάσιμες ώρες. Έχει προσλάβει τον ακροδεξιό σκιτσογράφο Χρήστο Παπανίκο, τον γνωστό από τα χρόνια των Μνημονίων «σχολιαστή» Γιάννη Κουτσομύτη και τη δημοσιογράφο Λία Λάππα. Οι δύο τελευταίοι παρουσιάζουν τηλεοπτικές εκπομπές Web TV οι οποίες αναρτώνται δωρεάν στο Διαδίκτυο. Το στούντιο του ellada24.gr βρίσκεται στα γραφεία της Adjustment στην Παλλήνη.
Ενίοτε, μάλιστα, προσκαλούνται στις εκπομπές των Κουτσομύτη-Λάππα και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ - χωρίς βέβαια να γνωρίζουν οι τελευταίοι ότι το στούντιο στο οποίο φιλοξενούνται είναι αυτό ακριβώς από το οποίο εκπέμπει η… Ομάδα Αλήθειας. Ο Γιώργος Κατρούγκαλος, για παράδειγμα, φιλοξενήθηκε στο στούντιο του ellada24.gr στις 3 Ιουνίου 2022, μόνο λίγες μέρες πριν το στούντιο επαναδιακοσμηθεί για να φιλοξενήσει τα «10 χρόνια Ομάδας Αλήθειας». Εναντίον του Γ. Κατρούγκαλου η Ομάδα Αλήθειας έχει δημοσιεύσει 35 βίντεο, στα οποία τον αποκαλεί μεταξύ άλλων «προκλητικό» και «ανέκδοτο» - και ότι «πουλάει σανό» και «δουλεύει τον κόσμο». Και μετά είχαν το θράσος να τον καλέσουν για να μιλήσουν για το… εθνικό συμφέρον.
Στο ίδιο στούντιο (με διαφορετικό ντεκόρ) γυρίζονται και οι εκπομπές της ιστοσελίδας editor.gr, η οποία εμφανίστηκε τον Φεβρουάριο του 2022. Η σελίδα αυτή, η οποία παράγει μίνι ντοκιμαντέρ τα οποία διανέμει δωρεάν στα κοινωνικά δίκτυα, δεν έχει disclaimer απορρήτου ώστε να γνωρίζει ο θεατής σε ποια εταιρεία ανήκει. Έχει δημιουργήσει μέσα σε 7 μήνες 93 μικρού μήκους ντοκιμαντέρ με ευρύτατη θεματολογία, όπως π.χ. για τον καθηγητή Λιαντίνη, τις φρεγάτες και τα άρματα μάχης που αγόρασε η κυβέρνηση Μητσοτάκη, τον ΘάνοΑξαρλιάν, τον Δημήτρη Κουτσούμπα και την αναγκαιότητα επαναφοράς της θανατικής ποινής. Παρά το μεγάλο κόστος παραγωγής που έχουν τα projects του editor.gr, δεν προκύπτει από κάπου πηγή εσόδων για την ιστοσελίδα. Προφανώς οι συντελεστές των βίντεο είναι και αυτοί «εθελοντές», όπως ήταν το 2012-2015 οι Δογάνης και Μπένος. Τέλος, ένα από τα σκιώδη projects του «Κίμωνα» και του «Κώστα» είναι και η ιστοσελίδα discoverthefacts.gr (υπενθυμίζεται ότι το σύνθημα της Ομάδας Αλήθειας είναι «Ανακάλυψε τα δεδομένα», αγγλιστί «discover the facts»).
Κοινό χαρακτηριστικό των βίντεο της Ομάδας Αλήθειας, του ellada24.gr, του editor.gr και του discoverthefacts.gr είναι η ασταμάτητη προπαγάνδα υπέρ της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη με οποιοδήποτε μέσο: είτε εξουθενώνοντας
τον αντίπαλο, συχνά επιχειρώντας τη δολοφονία του χαρακτήρα του, είτε εξυμνώντας τον ηγέτη τους, συχνά στα όρια της αηδούς κολακείας και μεσοπολεμικής κοπής προσωπολατρίας, αλλά και εσχάτως με την προώθηση αυτού που με αφοπλιστική ειλικρίνεια διατύπωσαν εξαρχής ο «Κίμωνας» και ο «Κώστας»: μιας ακροδεξιάς ατζέντας που στόχο έχει να «αποδομήσει την Αριστερά» και να προωθήσει τις πιο συντηρητικές απόψεις χωρίς τις «φοβικότητες και τις ντροπές που είχε η παράταξή» τους - δηλαδή αναίσχυντα.
Κοινό χαρακτηριστικό επίσης, είναι το γεγονός ότι το υλικό όλων των παραπάνω το διασπείρουν ασταμάτητα ομάδες οργανωμένης προπαγάνδας όπως η «Υπόγα» του Νίκου Σωτηρόπουλου που αποκαλύψαμε στην ΑΥΓΗ της προηγούμενης Κυριακής. Ο συγκολλητικός ιστός προπαγανδιστικών ομάδων όπως η «Υπόγα» και την Ομάδα Αλήθειας δεν είναι άλλος από την ίδια τη Ν.Δ.
Από το 2012, «εκατό κεφάλια κολάκων σαλεύουν πέρα-δώθε»
Εδώ και δέκα χρόνια η Ν.Δ. έχει συγκροτήσει έναν πολυδαίδαλο μηχανισμό μαύρης προπαγάνδας, ο οποίος λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες τον χρόνο, είτε η Ν.Δ. είναι στην κυβέρνηση είτε στην αντιπολίτευση. Ο μηχανισμός αυτός, μέσα στο πέρασμα του χρόνου μετατράπηκε σε ακροδεξιό παρακολούθημα του εκάστοτε προέδρου του κόμματος, χτυπώντας τους αντιπάλους και υμνώντας τον ίδιο. Τα λόγια του Αριστοφάνη, που αναφερόταν στον δημαγωγό Κλέωνα, ταιριάζουν όμως και για την εν λόγω περίπτωση: «Κολάκων κεφάλια εκατό σαλεύουν γύρω από το κεφάλι του βγάζοντας οιμωγές».
Μέρη του μηχανισμού αυτού, με διαρκείς και πάγιους μεταξύ τους διαύλους επικοινωνίας είναι τόσο η «Υπόγα» όσο και η Ομάδα Αλήθειας. Η Ομάδα Αλήθειας αναλαμβάνει την παραγωγή. Και οι ομάδες στα κοινωνικά δίκτυα τη διασπορά του προπαγανδιστικού υλικού. Στις δράσεις διασποράς συμμετέχουν (εκτός από τα συνήθη τρολ) και επώνυμα, υψηλόβαθμα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας, καταδεικνύοντας έτσι την οργανική σύνδεση που υπάρχει μεταξύ όλων των μερών του φαύλου αυτού δικτύου.
Διάφορα άτομα πέριξ και εντός της Ν.Δ. στελέχωσαν ή συνεχίζουν να στελεχώνουν τον μηχανισμό αυτό: γλυκομίλητοι «εθελοντές», μετακλητοί, φιλόδοξοι νεαροί και νεαρές, εμπειροπόλεμα «κεφάλια» του κόμματος. Παλιότερα, εφορμούσαν από τα γραφεία της Νέας Δημοκρατίας. Πλέον, κάποιες έχουν αποκτήσει έδρα, ΑΦΜ και νομική υπόσταση - άλλες όμως συνεχίζουν τις συναντήσεις σε επίσημες κομματικές εκδηλώσεις, όπως η «Υπόγα» στο συνέδριο της Ν.Δ.
Σε ορισμένες περιπτώσεις επιβεβαιώνεται ότι τα στελέχη του μηχανισμού προπαγάνδας πληρώνονταν από το Ελληνικό Δημόσιο. Υπηρετώντας σε κρίσιμες για την ελληνική Πολιτεία θέσεις, όπως στο Μέγαρο Μαξίμου. Σε άλλες περιπτώσεις, οι πόροι που χρησιμοποιούνται για τη συντήρηση και επέκταση του μηχανισμού παραμένουν άδηλοι. Τόσο η Ομάδα Αλήθειας όσο και τα παρακλάδια της δεν έχουν προφανείς πηγές εσόδων. Οι εκπρόσωποί της ισχυρίζονται πως εργάζονται εθελοντικά. Ακόμα κι αν αφήσουμε κατά μέρος το παράδοξο ενός «εθελοντή» μετακλητού, η Ομάδα χρησιμοποιεί εμφανώς και ανενδοίαστα ακριβές υποδομές (στούντιο, μικρόφωνα, κάμερες κ.ο.κ.), οι οποίες έχουν και μεγάλο κόστος συντήρησης. Είναι ζήτημα δημοκρατίας η πλήρης διαύγαση της ροής του χρήματος από και προς τις δομές της προπαγάνδας της Ν.Δ. Η δημοσιογραφική έρευνα συνεχίζεται επ’ αυτού του ερωτήματος.
Επίσης, ανοιχτό παραμένει το ερώτημα των σχέσεων του μηχανισμού με το κράτος. Όπως είδαμε παραπάνω, η Ομάδα Αλήθειας φαίνεται να έχει ανοιχτή γραμμή με το Κέντρο Επιχειρήσεων της ΕΛ.ΑΣ. Ποια άλλα στοιχείατων πολιτών είναι διαθέσιμα στο δίκτυο προπαγάνδας της Νέας Δημοκρατίας;
Αυτό που δεν είναι πλέον ερώτημα, αλλά δυσάρεστη διαπίστωση, είναι η ακραία παραπλάνηση των πολιτών που εξασκεί, διά των μηχανισμών προπαγάνδας της, η Νέα Δημοκρατία. Οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων νόμιζαν πως αντίκριζαν βίντεο και κείμενα «απλών πολιτών» και «εθελοντών», νόμιζαν πως αντίκριζαν την έκφραση ενός αληθινού και όχι κατασκευασμένου ρεύματος σκέψης και αντιδράσεων στα δημόσια πράγματα.
Εντέλει, αυτό που έβλεπαν και άκουγαν ήταν οι οιμωγές κάποιων από τα «εκατό κεφάλια» των κολάκων της Ν.Δ. και του Μητσοτάκη.
Αναπάντητα ερωτήματα
Την 9η Μαρτίου 2021 η Ομάδα Αλήθειας δημοσίευσε ένα βίντεο από τη συγκέντρωση ενάντια στην αστυνομική βία στη Νέα Σμύρνη.
Το βίντεο αυτό ήταν καταφανώς τραβηγμένο από το drone ή το ελικόπτερο της ΕΛ.ΑΣ. που επιτηρούσε τη συγκέντρωση - αν παρατηρήσει κανείς τη γωνία λήψης, θα δει ότι η κάμερα βρίσκεται αρκετά υψηλότερα από τα πολυώροφα κτήρια της κεντρικής πλατείας Νέας Σμύρνης.
Με δεδομένο ότι δημοσιεύτηκε σχεδόν σε πραγματικό χρόνο (στις 18.12, προτού καν ξεκινήσει η προγραμματισμένη συγκέντρωση), η ΑΥΓΗ είχε τότε απευθύνει το ερώτημα του πώς μια ομάδα εθελοντών (τότε δεν γνωρίζαμε τα ονόματά τους) είχε πρόσβαση σε οπτικοακουστικό υλικό, σε απευθείας σύνδεση με το Κέντρο Επιχειρήσεων της ΕΛ.ΑΣ.
Το ερώτημα έμεινε αναπάντητο τόσο από την Ομάδα Αλήθειας όσο και από την κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Επανερχόμαστε λοιπόν: υπάρχει δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ του «Κώστα», του «Κίμωνα» και των συνεργατών τους, και των υπηρεσιών ασφαλείας;
Σε τι είδους υλικό έχει πρόσβαση η ομάδα την οποία, σύμφωνα μετη δημοσιογραφική έρευνα του Unfollow, φέρεται να συνέδραμε ο πρώην διοικητής της ΕΥΠ Θ. Δραβίλλας; as
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου