Σάββατο, Μαρτίου 03, 2018

ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΟΥ ΒΑΣΙΣΤΗΚΑΝ ΣΕ ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΑΣΑΝ ΣΤΟ ΠΑΝΘΕΟΝ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Το κουτί της Πανδώρας

Το κουτί της Πανδώρας


Τραγωδία σε τρεις πράξεις κι ένα πρόλογο (1893 - 94)

Φρανκ Βέντεκιντ
μετάφραση: Γιάννης Θηβαίος

Δωδώνη, 2008
114 σελ.
ISBN 978-960-385-474-6, [Κυκλοφορεί]
Τιμή € 9,54 




Το "Κουτί της Πανδώρας" ξεκινά με την απελευθέρωση της Λούλου, την οποία κατορθώνουν οι πιστοί ερωτικοί της σκλάβοι με επικεφαλής την κόμισσα Γκέσβιτς, μια λεσβία που την ακολουθεί σαν σκιά της ή σαν το διάβολο. Στο τέλος του έργου η Γκέσβιτς εγκαταλείπει το ρόλο του διαβόλου και παίρνει το ρόλο της μετανοούσας, προκαλεί την κάθαρση μέσω της θυσίας και μεσιτεύει υπέρ του αμαρτωλού. Το δίπτυχο της Λούλου φανερώνει την απόρριψη του νατουραλισμού, υπέρ ενός εξπρεσιονισμού που καθιστά τα θεατρικά πρόσωπα περισσότερο τύπους παρά ατομικότητες, με περιγράμματα που φτάνουν να γίνονται μη ρεαλιστικά: είναι περισσότερο πρόδρομος του επικού θεάτρου του Μπρέχτ και του υπερρεαλιστικού θεάτρου του παραλόγου, παρά αυθεντικός συνοδοιπόρος του ρεαλισμού. Κατηγορεί τους συγγραφείς της εποχής του ότι λογοτεχνίζουν υπέρμετρα. Άν θέλει κανείς να αναζητήσει το ανθρώπινο στοιχείο πρέπει να βαδίσει προς τις πηγές του ενστίκτου και της βίας. Η αναζήτηση του πρωτόγονου οδηγεί τον Βέντεκιντ στην πριμοδότηση του άχρονου χαρακτήρα της σεξουαλικής ανάγκης. Για να την παραστήσει της δίνει σάρκα και οστά: όπως ο βιβλικός όφις χρησιμοποιεί την Εύα και το καταστροφικό σεξουαλικό της ένστικτο, έτσι και η Λούλου, που δεν υπάρχει παρά ως έναυσμα της σεξουαλικής επιθυμίας, είναι καταστροφική αρχή, δεν είναι ανθρώπινο όν, δε διαθέτει καμιά ατομικότητα. Δεν έχει όνομα στο ληξιαρχείο, υφίσταται μόνο στο βλέμμα των άλλων και μέσω του ονόματος που της δίνουν οι άλλοι. Δεν κάνει συνειδητά το κακό. Δε θέλει να δημιουργεί θύματα. Τα θύματα υποκύπτουν από μόνα τους. Αν το "Πνεύμα της γης" είναι ένα είδος μακάβριου χορού των πτωμάτων που έσπειρε η Λούλου, το "Κουτί της Πανδώρας" παρουσιάζει την αναπόδραστη πτώση της ηρωίδας, που την εξυψώνει σε τραγικό θεατρικό πρόσωπο. Και μόνο αναγκάζοντας την πάει ενάντια στη φύση της, οδεύει ολοταχώς προς το χαμό της: η πορνεία, φαινόμενο μια κοινωνικής και όχι φυσικής σεξουαλικότητας, αποτελεί το εντελώς αντίθετο του είναι και την οδηγεί στην καταστροφή




clickatlife.gr

ΤΟ ΚΟΥΤΙ ΤΗΣ ΠΑΝΔΩΡΑΣ (1929)



DIE BUCHSE DER PANDORA / PANDORA'S BOX
Μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου του  Φρανκ Βέντεκιντ - Βικιπαίδεια


 ΚοινωνικήΑσπρόμαυρηΔιάρκεια: 133'
Παραγωγή: Γερμανική Σκηνοθεσία: Τζορτζ Βίλχελμ Παμπστ

Γκέοργκ Βίλχελμ Παμπστ - Βικιπαίδεια

Πρωταγωνιστούν: Λουίζ Μπρουκς

Louise Brooks - Wikipedia

, Φριτζ Κέρτνερ, Φράνσις Λέντερερ

«Ο βερισμός (=ρεαλισμός) του Παμπστ στη Λούλου τον οδηγεί σε μεγάλη απλότητα στα σκηνικά, τη φωτογραφία και κυρίως την υποκριτική ερμηνεία.» George Sadoul, Η ιστορία του Παγκόσμιου Κινηματογράφου. Μια ταινία-σταθμός, με την τραγική ηρωίδα του Wedekind να βρίσκει την τέλεια ενσάρκωσή της στη μορφή της Αμερικανίδας Louise Brooks!

ΥΠΟΘΕΣΗ

Ο Δόκτωρ Σεν, εκδότης μιας σημαντικής εφημερίδας, μαγεύεται από την όμορφη Λούλου. Σύντομα ο γάμος διαλύεται με απρόσμενα τραγικό τρόπο. Στη συνέχεια η Λούλου ταξιδεύει στο Παρίσι μαζί με τον γιο του Σεν, τον ¶λβα και ακόμη ένα φίλο. Αλλά οι περιπέτειές της συνεχίζονται. Για άλλη μια φορά η Λούλου πρέπει να δραπετεύσει, ενώ αυτή τη φορά το καταφύγιό της είναι το Λονδίνο, όπου επιτέλους συναντά το πεπρωμένο της. Την παραμονή των Χριστουγέννων συναντά, τον Τζακ τον αντεροβγάλτη...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ ΤΟΥ ΠΑΜΠΣΤ

*Pabst G.W.: ΤΟ ΚΟΥΤΙ ΤΗΣ ΠΑΝΔΩΡΑΣ (1929)

**Το κουτί της Πανδώρας του Γκεόργκ Βίλχελμ Παμπστ (1929) |

Δείτε το έργο με αγγλικούς ( αλλά  αχρείαστους) υπότιτλους


Δεν υπάρχουν σχόλια: