Δευτέρα, Ιουνίου 25, 2007

Διευθυντές σχολείων χωρίς όραμα


Διευθυντές σχολείων χωρίς όραμα
"Ο διευθυντής δίνει το στίγμα στο σχολείο. Δημιουργεί παράδοση. Τα σπουδαία δημόσια και ιδιωτικά σχολεία έχουν ένα δυναμικό διευθυντή, που εμπνέει, βάζει στόχους, προστατεύει, ελέγχει. Είναι έτσι ο μέσος διευθυντής του ελληνικού σχολείου; Πόσο αυτός ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής μας;
Η έρευνα του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ερευνας (ΚΕΕ) που παρουσιάζει η Καθημερινή (24.06.2007), καταδεικνύει ότι ο διευθυντής του ελληνικού σχολείου είναι και αυτός μια... κόπια του γνώριμού μας «προϊστάμενου» στο Δημόσιο. Δεν έχει αλλάξει, άλλωστε, τίποτε από τη δεκαετία του ’70. Η θέση του διευθυντή είναι το “παράσημο” για την κομματική πειθαρχία... Οι διευθυντές απλώς διεκπεραιώνουν τη χαρτούρα που απαιτεί η υπηρεσία, είναι μέτριες προσωπικότητες και χωρίς έμπνευση.

Από τα ποσοστικά αποτελέσματα της έρευνας –στην οποία υπεύθυνος είναι ο κ. Μιχάλης Κουτούζης και συνεργάσθηκαν η κ. Τάνια Μαυράκη, η κ. Πωλίνα Μπιθαρά και ο κ. Σταύρος Κυρανάκης– σε 250 διευθυντές δημοτικών, γυμνασίων, λυκείων και ΤΕΕ από όλη τη χώρα, προκύπτει ότι το κύριο μέλημά τους είναι η διεκπεραίωση της καθημερινότητας του σχολείου. Ελάχιστα ασχολούνται με την ποιότητα και τους στόχους του εκπαιδευτικού έργου. Λίγοι διευθυντές δηλώνουν ότι έχουν θέσει στόχους· για παράδειγμα, να μειωθεί η διαρροή των μαθητών (όπου υπάρχει), να υπάρχουν αντισταθμιστικά μέτρα βοήθειας για τους «μη προνομιούχους» μαθητές, να γίνουν ενέργειες ώστε μαθητές με διαφορετικότητα (π.χ. με ειδικές ανάγκες, αλλοδαποί και παλιννοστούντες) να ενταχθούν ομαλά στη σχολική μονάδα, και να αναπτυχθούν καινοτόμες δραστηριότητες.
Ακόμη και όταν έχει τεθεί κάποιος από τους παραπάνω στόχους, ελάχιστοι διευθυντές δηλώνουν ότι έχει επιτευχθεί. Το ελληνικό σχολείο μοιάζει να βαδίζει χωρίς όραμα. Ευθύνη που βαρύνει την Πολιτεία. Ολα τα προηγούμενα χρόνια, όσες φορές πομπωδώς ανακοινώθηκε η προσπάθεια αναβάθμισης της θέσης του διευθυντή, οι προθέσεις ακυρώθηκαν στην πράξη.
Μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να επιλεγούν οι Προϊστάμενοι Γραφείων και οι Σχολικοί Σύμβουλοι και κατόπιν οι νέοι διευθυντές σχολείων. Πληροφορίες της εφημερίδας αναφέρουν ότι η διαδικασία έχει καθυστερήσει, οδηγώντας μέλη της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ να εκτιμήσουν ότι η καθυστέρηση οφείλεται στην προεκλογική τροχιά στην οποία έχει τεθεί η χώρα...

Η γραφειοκρατία «χτυπάει» και τα δημόσια σχολεία. Οι ίδιοι οι διευθυντές που συμμετείχαν στην έρευνα του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ερευνας εστιάζουν στα προβλήματα της οργάνωσης του εκπαιδευτικού συστήματος, της διαχείρισης του προσωπικού και του μεγάλου φόρτου γραφειοκρατικών εργασιών σε σχέση με το υπάρχον προσωπικό.
Βασικό τους πρόβλημα είναι αυτό που επανέρχεται σε υψηλούς τόνους από τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες (ΟΛΜΕ και ΔΟΕ) κάθε Σεπτέμβριο, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς: τα κενά σε εκπαιδευτικούς.
Συγκεκριμένα, το 87,5% των διευθυντών δημοτικών, γυμνασιών, λυκείων και ΤΕΕ ανέφεραν ότι η πιο σημαντική δραστηριότητά τους είναι η κάλυψη όλων των κενών θέσεων και η εξασφάλιση όλων των ειδικοτήτων εκπαιδευτικών κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς αλλά και καθ’ όλη τη διάρκειά της.
* Η επίλυση των προβλημάτων στο πλαίσιο της καθημερινής λειτουργίας του σχολείου είναι η πλέον χρονοβόρα διαδικασία, όπως απάντησε το 43,8% των διευθυντών, ενώ η τήρηση του αρχείου (π.χ. πρωτόκολλο, μαθητολόγιο κ.λπ.) κατατάσσεται ως η τρίτη πλέον χρονοβόρα δραστηριότητα (29,9%). Αυτό συνδυάζεται και με το γεγονός ότι στα σχολεία δεν υπάρχει γραμματειακή υποστήριξη, με αποτέλεσμα οι διευθυντές να παραπονιούνται ότι αναλώνονται σε γραφειοκρατικές ενέργειες (47,8%).

* Ακριβώς λόγω αυτών των ελλείψεων του συστήματος και του φόρτου εργασίας που μετακυλίεται στις πλάτες τους, οι διευθυντές θεωρούν ότι οι αμοιβές τους δεν είναι ικανοποιητικές (44,6%). Παράπονο που βέβαια «αυτοακυρώνεται» από τη στιγμή που οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί βάζουν υποψηφιότητα για τη θέση του διευθυντή της σχολικής μονάδας.

* Τέλος, τονίζουν ότι οι τεχνικές εργασίες και η συντήρηση του κτιρίου είναι η πιο χρονοβόρα διαστηριότητα του σχολείου, ενώ εμμέσως πλην σαφώς επιρρίπτουν ευθύνες για ολιγωρία στις τοπικές δημοτικές αρχές που είναι αρμόδιες για την επίλυση τέτοιων ζητημάτων. Σε μια εποχή που η εκπαιδευτική μονάδα έχει τη δυνατότητα, ακολουθώντας τη διεθνή τάση, να δώσει το δικό της «στίγμα», ανοίγοντας την πόρτα της στην τοπική κοινωνία, διαμορφώνοντας εσωτερικές πρακτικές για την αντιμετώπιση προβλημάτων (π.χ. διαρροή, υποεπίδοση) ή την αξιοποίηση ευκαιριών (συμμετοχή σε δίκτυα, επαγγελματική ανάπτυξη προσωπικού), ο Ελληνας διευθυντής πρέπει να αντιμετωπίσει πρακτικά, καθημερινά προβλήματα για να μπορέσει απλώς να λειτουργήσει η μονάδα. Οταν «πρέπει να κάνω τον υδραυλικό, τον μαραγκό και τον τζαμά και παράλληλα να τηρώ το αρχείο» όπως μας ανέφερε κάποιος διευθυντής σε σεμινάριο στη Λαμία, «πού να βρω τον χρόνο να ασχοληθώ με όλα αυτά τα πραγματικά ενδιαφέροντα και προκλητικά που μας προτείνετε;».
Οι 250 διευθυντές δημοτικών σχολείων, γυμνασιών, λυκείων και ΤΕΕ που συμμετείχαν στην έρευνα του ΚΕΕ, με τις απαντήσεις τους στο ερωτηματολόγιο του ΚΕΕ διέγραψαν το προφίλ του σημερινού σχολείου, εστιάζοντας κυρίως στις ελλείψεις του, τα προβλήματα αλλά και τις σχέσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών.

Ωστόσο, δεν λείπουν εκείνοι που με μεράκι κάνουν προτάσεις, βάζουν το προσωπικό τους στοιχείο στην έρευνα, κριτικάρουν «υφισταμένους» και «προϊσταμένους». Σταχυολογήσαμε μερικές από τις απαντήσεις που εντυπωσιάζουν:
* «Εκπαιδευτικοί που μόνιμα βιάζονται να τελειώσουν από την υπηρεσία για να εξυπηρετήσουν μόνο τα προσωπικά τους ζητήματα - συμφέροντα και έτσι το “Σχολείο” να φαίνεται “πάρεργο”. Το φαινόμενο αυτό εντοπίζεται κυρίως στους νέους συναδέλφους», αναφέρει διευθύντρια, φιλόλογος με 29 έτη υπηρεσίας. Λίγο παρακάτω η ίδια τονίζει ότι ο διευθυντής πρέπει «να είναι αντικειμενικός και να μην υποκύπτει σε “άνωθεν” πιέσεις, όταν εκείνος κρίνει ότι εξυπηρετείται έτσι το μερικό έναντι του γενικότερου συμφέροντος». Και με ιδιαίτερα σκωπτικό τόνο προσθέτει: «Οι Προϊστάμενοι Γραφείων πρέπει να κάνουν επισκέψεις στα σχολεία της δικαιοδοσίας τους τουλάχιστον κάθε μήνα, ώστε να έχουν ιδίαν αντίληψη για τον τρόπο λειτουργίας των σχολείων. Αλλωστε οι διοικητικοί υπάλληλοι και οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί στα Γραφεία διοίκησης και τις Διευθύνσεις αφθονούν, ώστε να αποδεσμεύονται οι προϊστάμενοί μας!!».
* «Οι διευθυντές πρέπει να έχουν το δικαίωμα αξιολόγησης των διδασκόντων ετησίως. Είναι και αυτό ένα εφόδιο (μέσο) για να πειθαρχούν οι υφιστάμενοι (να είναι συνεπείς)». Τάδε έφη φιλόλογος με 31 έτη υπηρεσίας σε γυμνάσια και λύκεια, αναφερόμενη στα υπόλοιπα μέλη του συλλόγου διδασκόντων του σχολείου της...
* Ο ιδανικός διευθυντής για την φιλόλογο με 31 έτη υπηρεσία πρέπει - εκτός των άλλων τυπικών προσόντων - «να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, να επιλύει θέματα, να είναι διαλλακτικός και επικοινωνιακός, να έχει πολύπλευρη μόρφωση, με μετεκπαίδευση, ξένες γλώσσες, και εμπειρία από διαφορετικά σχολεία και δη του εξωτερικού». Πόσοι τέτοιοι υπάρχουν στα ελληνικά σχολεία;
* «Είναι ελλειμματική η γνώση των καθηγητών για θέματα που σχετίζονται με μαθησιακές δυσκολίες», ανέφερε θεολόγος, με δεύτερο πτυχίο από σχολή Φιλοσοφικής και 30 χρόνια υπηρεσίας.
* «Συστεγαζόμαστε σε κοντέινερ, κρυώνουμε τον χειμώνα και ζεσταινόμαστε το καλοκαίρι. Περιμένουμε να επισκευαστεί το παλιό κτίριο», δηλώνει διευθυντής γυμνασίου, που μάλλον επειδή απογοητεύτηκε από τις μάταιες αναφορές στους αρμόδιους φορείς, βρήκε ευκαιρία να διατυπώσει τα προβλήματα στέγασης του σχολείου στους ερευνητές του ΚΕΕ.

* «Γνώση - εμπειρία - επικοινωνία» είναι το τρίπτυχο της επιτυχίας για τη θέση του διευθυντή, όπως τουλάχιστον υποστηρίζει ο διευθυντής δημοτικού σχολείου ειδικής αγωγής με 31 χρόνια υπηρεσίας."
Αναδημοσίευση από το e-paideia.net

ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΜΑΣ

Πολύ καλή η έρευνα και χρήσιμη για όλους τους φορείς της Εκπαίδευσης,
μπορεί να γίνει μάλιστα η βάση για μια προσπάθεια αναβάθμισης
του δημόσιου σχολείου , ξεκινώντας από την κορυφή, από εκεί δηλαδή
όπου χωλαίνει εμφανώς ο θεσμός. Γιατί, ας μην κρυβόμαστε, οι διευθυντές των
δημόσιων σχολείων δεν είναι σε θέση να επωμιστούν, μέσα στις υπάρχουσες συνθήκες, ευθύνες, αρμοδιότητες και ρόλους που είτε είναι αβάσταχτα φορτία για τους ώμους τους είτε δεν τους ταιριάζουν.
Έχω πολλούς φίλους εκπαιδευτικούς, που παίζουν το ρόλο του Δον Κιχώτη-Διευθυντή ,
χαρισματικά άτομα, μορφωμένα και προοδευτικά.
Γνωρίζω από κοντά τους αγώνες που δίνουν , για να αναμορφώσουν τα σχολειά τους, και τους λυπάμαι, γιατί , παρά το λαμπρό τους έργο, η προσπάθειά τους μοιάζει με το καθαρό νεράκι που πάει τελικά στον υπόνομο.
Οι άνθρωποι βρίσκονται στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, μερικοί μάλιστα από αυτούς απέκτησαν και νοσήματα που σχετίζονται αποκλειστικά με το εργασιακό στρες.
Και πώς να μην είναι έτσι τα πράγματα, όταν η Πολιτεία κάνει τα αδύνατα δυνατά για να ακυρώσει το έργο τους και να τους αποθαρρύνει;
Ας πάρουμε , για παράδειγμα, την περίπτωση της φίλης μου Λ. Ε., λαμπρής φιλολόγου,
με μεταπτυχιακό στη νεοελληνική λογοτεχνία, κατόχου τριών ξένων γλωσσών, συγγραφέα αξιόλογων βιβλίων και δημοσιεύσεων και με 26 χρόνια υπηρεσίας.
Η Λ. Ε. ασκεί , κατά γενική ομολογία, με απόλυτη επιτυχία τα καθήκοντα της Διευθύντριας σε ένα Γυμνάσιο της Θεσσαλονίκης, αλλά έχει ήδη αποφασίσει να μην υποβάλει αίτηση για την επανεπιλογή της.
"Ποιος ο λόγος;" τη ρώτησα απορώντας με την απόφασή της και μου απάντησε ευθέως ότι δεν είναι ένας αλλά πολλοί. Απαριθμώ μερικούς επί τροχάδην:
1. Επειδή δεν αντέχει ψυχικά το μαρτύριο της καθημερινής σταύρωσης από ένα σύστημα μίζερο , καχύποπτο, αχάριστο , τσιφούτικο, άπληστο, απειλητικό, στενοκέφαλο, ευθυνόφοβο, ανεύθυνο, αμόρφωτο και σαδιστικό.
2. Επειδή βαρέθηκε να παίρνει διαρκώς εντολές- και μάλιστα επ' απειλή σε περίπτωση μη έγκαιρης συμμόρφωσης- διεκπεραιωτικού χαρακτήρα από τα γραφειοκρατικά και χωρίς όραμα όργανα των διαφόρων υπερκειμένων υπηρεσιών.
3. Επειδή αγανάκτησε να βλέπει τις προτάσεις/αιτήσεις προς την υπηρεσία της αλλά και τις υπηρεσίες του τοπικού της δήμου να πετιούνται αναπάντητες στο καλάθι των αχρήστων.
4. Επειδή απέκαμε από το να είναι ταυτόχρονα Διευθύντρια, Γραμματέας, Καθηγήτρια (γιατί διδάσκει και κάποιες ώρες), οικονομική διαχειρίστρια, λογίστρια, παιδαγωγός, κοινωνική λειτουργός, εκπρόσωπος του σχολείου σε συνεδριάσεις με διαφόρους φορείς αλλά και στις εθνικές εορτές.
5. Επειδή της τη δίνει να έχει Προϊσταμένους που αγνοούν συστηματικά αποιαδήποτε καινοτόμο δράση του σχολείου της (και έχει κάνει ένα σωρό!), ενώ την επιτιμούν σκαιότατα γιατί ξέχασε να βάλει μια... σφραγίδα σε ένα έγγραφο.
6. Επειδή την προσβάλλουν ως πολίτισσα και ως εργαζόμενη οι εκάστοτε μεταβολές-εισβολές των κομματικών εγκαθέτων στις καρέκλες της Διεύθυνσής της.
7. Επειδή το γλίσχρο Επίδομα Θέσης που της δίνουν της το κλέβει η Εφορία.
8. Επειδή βαρέθηκε να "μεταρρυθμίζεται" ανά τετραετία προς το...χειρότερο.
9. Επειδή σιχαίνεται τα ψέματα των εκάστοτε υπουργών Παιδείας , που υπόσχονται λαγούς με πετραχήλια.
10. Επειδή , παρά τα βήματα που έχουν γίνει, είμαστε παρασάγγες μακριά από τα σχολικά στάνταρτ της Ευρώπης.
11. Επειδή οι κυβερνήσεις είναι μονίμως τσιγκούνες , όταν πρόκειται να δώσουν χρήματα για την Εκπαίδευση και τους λειτουργούς της.
12. Επειδή την κούρασαν αφάνταστα οι μεψιμοιρίες ορισμένων φυγόπονων και συντηρητικών συναδέλφων της αλλά και κάποιων αντιδραστικών γονέων, που είναι της άποψης ότι όσο πιο "παραδοσιακό" είναι ένα σχολείο τόσο πιο καλό είναι.
Καταλαβαίνω τη φίλη μου Λ.Ε. και τη δικαιολογώ. Η καθημερινή πραγματικότητα , αγαπητοί μου, είναι τόσο σκληρή και αμείλικτη με τους ρομαντικούς λειτουργούς της Δημόσιας Εκπαίδευσής μας , που οι περισσότεροι από αυτούς είτε δε θέλουν να καθίσουν στην ηλεκτρική καρέκλα του Διευθυντή είτε , αν αποτολμήσουν να το κάνουν, τσουρουφλίζονται τόσο πολύ , που παραιτούνται και δεν ξανασχολούνται εφεξής με την άσκηση ενός ρόλου από τον οποίο ζημιές μόνο έχουν να αποκομίσουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Armand Guillaumin (1841-1927) - Της μεγάλης των Γάλλων ιμπρεσιονιστών σχολής

Αρμάν Γκιγιομέν(1841-1927) ****************************************   Μορέ – Αρμάν Γκιγιομέν Κατερίνα Βασιλείου ...