Παρασκευή, Οκτωβρίου 20, 2017

Ο Πεσσόα στο λάκκο των (δήθεν) χριστιανικών λεόντων

1. Οι φυσιολογικοί άνθρωποι  διαβάζουν πρώτα  ολόκληρο το βιβλίο του

*Φερνάντο Πεσσόα_: «Η  ώρα του διαβόλου» ( Scribd)

 Αποτέλεσμα εικόνας για Η ώρα του Διαβόλου” του Fernando Pessoa βιβλιο

 

*Φερνάντο Πεσσόα - Βικιπαίδεια

 ********************

2. Ύστερα , οι φυσιολογικοί άνθρωποι, αν θέλουν , βλέπουν τη μεταφορά του βιβλίου στο θέατρο, για να διαμορφώσουν σφαιρικότερη άποψη ως προς την ιδεολογική αλλά  , κυρίως, την αισθητική του αξία

 Αποτέλεσμα εικόνας για Η ώρα του Διαβόλου” του Fernando Pessoa βιβλιο

ΘΕΑΤΡΟ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΝ
Εθνικής Αμύνης 2 - Θεσσαλονίκη - τηλ. 2310.262.051

“Η ώρα του Διαβόλου”του Fernando Pessoa

Με τους Γιώργο Χρανιώτη και Ευγενία Σαμαρά

Από 11 Οκτωβρίου στο Θέατρο Αριστοτέλειον

Η ανατρεπτική ομάδα της Dada – Art, ο εκκεντρικός σκηνοθέτης Γρηγόρης Αποστολόπουλος και η εταιρεία ΘΕΑ.ΜΑ. (θέατρα Μακεδονίας), μεταφέρουν για δεύτερη σεζόν στο θέατρο Αριστοτέλειον, το τολμηρό κείμενο του Πεσσόα, σε μία παράσταση γεμάτη εντάσεις και ανατροπές. Από Τετάρτη 11 Οκτωβρίου και για μόνο 10 παραστάσεις!
Ο Γιώργος Χρανιώτης ως Διάβολος και η Ευγενία Σαμαρά (που αναλαμβάνει στο νέο ανέβασμα το ρόλο της Μαρίας), "ορκίζονται" στον έρωτα, στο πάθος και στην αμφισβήτηση κάθε νόμου.
Στη δεύτερη αυτή σεζόν της παράστασης, οι συντελεστές δίνουν μία νέα δυναμική στο έργο. Ανανεωμένη σκηνοθεσία, νέα visuals και φωτισμοί, πάντα με τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της ομάδας.
«Μείνετε λοιπόν ήσυχοι. Διαφθείρω, είναι βέβαιο γιατί κάνω τους άλλους να φαντάζονται. Αλλά ο Θεός είναι χειρότερος, κατά μία έννοια τουλάχιστον, γιατί έπλασε το φθαρτό σώμα, το οποίο από αισθητική άποψη είναι πολύ καλύτερο. Τα όνειρα τουλάχιστον δε σαπίζουν. Παρέρχονται. Δεν είναι έτσι καλύτερα;»
Το 1989 έρχεται στο φως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κείμενα του σπουδαίου Πορτογάλου λογοτέχνη Φερνάντο Πεσσόα. Αποδίδεται στα νεανικά του χρόνια και πραγματεύεται ένα από τα αγαπημένα του θέματα: Τη σχέση του διαβόλου με τον κόσμο. Τί συμβολίζει αυτός ο παράξενος άντρας σε αυτήν την «ώρα» της συνάντησής του με τη Μαρία; Πού αρχίζει και πού τελειώνει η αλήθεια; Και ποια πραγματικά είναι αυτή η αλήθεια; Αν υπάρχει Θεός και Διάβολος είναι πράγματι εχθροί ή συμπληρώνουν ο ένας τον άλλον; Πώς ένα τέτοιο ιδιαίτερο ζευγάρι, ο Διάβολος  και η Μαρία του, αγγίζουν ιερά και ανίερα θέματα προτού πλησιάσουν ο ένας τον άλλον;
«Όλα είναι πιο μυστηριώδη από όσα πιστεύουμε. Όλα αυτά – ο Θεός, το Σύμπαν, εγώ-  δεν είναι παρά ένα ψεύτικο κομμάτι της απρόσιτης αλήθειας.»
Ένα παιχνίδι λόγων και δράσεων σε μια «ώρα» διαφορετική, χωρίς τόπους, όρους, χρόνους ή ηθικές. Μία γνωριμία δύο διαφορετικών φαινομενικά κόσμων, με ουσιαστικό σκοπό την επικράτηση του ενός. Η αιώνια μάχη θρησκειών, φύλων, και θεωριών, βρίσκει στην παράσταση αυτή έδαφος για να ξεδιπλώσει μια ολόκληρη διαλεκτική πάνω σε μεγάλες αλήθειες. Την αλήθεια του Θεού, του ανθρώπου, του έρωτα. Σε ένα σκηνικό παιχνίδι χωρίς όρια, ο Διάβολος και η Μαρία του, ξεκινούν ένα παιχνίδι σαγήνης και υποταγής, χωρίς όρια. 13 εικόνες, 13 αλληγορικές και ταυτόχρονα αληθινές σκηνές σε μια «μάχη» ανάμεσα στον Άνδρα και τη Γυναίκα, το Θεό και τον Άνθρωπο, την Αλήθεια και το Ψέμα. Ο Πεσσόα δεν αφήνει περιθώρια λάθος ερμηνειών:
«Ο κόσμος είναι αυτό που βρισκόμαστε. Η σάρκα είναι αυτό που είμαστε. Ο Διάβολος είναι αυτό που επιθυμούμε.»
Οι δύο πρωταγωνιστές, σαν άγρια θηρία παίζουν χωρίς φραγμούς με «βαριές» έννοιες και δυσπρόσιτες αλήθειες. Χρησιμοποιούν κάθε μέσο για να επιβληθούν. Ο Διάβολος και όσα εκπροσωπεί και η Μαρία με ένα όνομα δυνατό και γεμάτο αναφορές. Και στο τέλος της Συνάντησης τους; Ένα παιδί; Σαρκασμός, ειρωνεία, γενναίο χιούμορ, φιλοσοφική διάθεση και σκηνική ένταση. Στην παράσταση, οι δύο πρωταγωνιστές περνούν από συνεχείς μυήσεις και μιμήσεις. Αλλάζουν ρόλους και «μανδύες» σε μια αναζήτηση, μεταφυσική αλλά και απόλυτα ρεαλιστική, της πραγματικής αλήθειας. Αν αυτή υπάρχει. Μια ώρα, σε μια νύχτα με φεγγάρι φυσικά, και όλα τα μαγικά συστατικά ενός παιχνιδιού αποπλάνησης και περιπλάνησης με στόχο… Την τελική επικράτηση...
…στην «Ώρα του Διαβόλου».

Με τους Γιώργο Χρανιώτη & Ευγενία Σαμαρά

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Σκηνοθεσία - Διασκευή:
Γρηγόρης Αποστολόπουλος
Χορογραφίες:
Σταύρος Βαρούσης
Σκηνικά:
Γρηγόρης Αποστολόπουλος
Κοστούμια:
Χιονίδης Man kind
Φωτισμοί:
Αντώνης Σκορδίτης
Visuals:
Κωνσταντίνος Πάσχος, Γρηγόρης Αποστολόπουλος
Μουσική επιμέλεια:
Γρηγόρης Αποστολόπουλος, Γιώργος Χρανιώτης
Βοηθός Σκηνοθέτη:
Σμαρώ Αγγελακοπούλου
Φωτογραφίες:
Γιώργος Κόγιας
Σχεδιασμός αφίσας:
Νικόλας Μουστάκας
Παραγωγή:
DADA ART & ΘΕΑ.ΜΑ.



Πληροφορίες:
Θέατρο Αριστοτέλειον – Εθνικής Αμύνης 2
Τηλέφωνο ταμείου: 2310 262 051
Κρατήσεις για σχολεία: 2310 250 303
Έναρξη παραστάσεων: Τετάρτη 11 Οκτωβρίου
Παραστάσεις: Τετάρτη - Κυριακή στις 21:30
Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων:
15 ευρώ (κανονικό), 12 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων)

Προπώληση εισιτηρίων: Στο ταμείο του θεάτρου, ηλεκτρονικά στο ticketservices.gr και σε όλα τα καταστήματα PUBLIC




 3. Δυστυχώς , οι αμόρφωτοι και φανατικοί άνθρωποι είναι ανίκανοι να αξιολογήσουν σε βάθος ένα πνευματικό έργο  και , το χειρότερο,  καταστρατηγούν   το δικαίωμα του συγγραφέα και του καλλιτέχνη να εκφράζεται ελεύθερα.

 

Ο Πεσόα μες σε ψαλμούς και σε βρισιές...

Διαμαρτυρία μοναχών καιακροδεξιών έξω από θέατρο στη θεσσαλονίκη
Απέτυχαν να μας σώσουν από τον... διάβολο καμιά πενηνταριά ορθόδοξοι φονταμελιστές και οι ακροδεξιοί συνοδοιπόροι τους με τα κράνη και τα παλούκια στα χέρια. Δηλαδή, χθες βράδυ, στη Θεσσαλονίκη, είχαμε ακροδεξιά «φασαρία», τη δημιουργία ενός «γεγονότος» για τις κάμερες των καναλιών.
Έξω από το θέατρο «Αριστοτέλειον» τα έβαλαν με τον σατανά ψέλνοντας το «Τη Υπερμάχω» ανάκατα με βρισιές που θα έκαναν φυσιολογικά το χριστεπώνυμο πλήρωμα να κοκκινίσει.
Οι αστυνομικές δυνάμεις επέδειξαν αβρότητα που δεν δείχνουν σε άλλες περιπτώσεις. Οι «διαμαρτυρόμενοι» είχαν ανταποκριθεί σε κάλεσμα του γνωστού από αντισημιτικές ενέργειες, κάποιου που παρουσιάζεται ως Κλεομένης -παπάς; καλόγερος; απλός ρασοφόρος; άγνωστο- και μια σελίδα του facebook που παρουσιάζεται ως σελίδα της Ιεράς Μονής Εσφιγμένου.
Ηταν ενοχλημένοι από την παράσταση «Η ώρα του Διαβόλου», η οποία βασίζεται στο έργο του Φερνάντο Πεσόα που έχει ανεβεί σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Στη Θεσσαλονίκη μάλιστα είχε παρουσιαστεί και πάλι πριν από δύο χρόνια, αλλά τότε μάλλον κανείς δεν είχε ενημερώσει τους ζηλωτές για τη θεατρική παρουσία του Εξαποδώ…
Ο Γιάννης Δημάκας, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων του θεάτρου, μας είπε ότι «δεχτήκαμε κάποια τηλεφωνήματα διαμαρτυρίας, εν πολλοίς υβριστικά, αλλά μέχρι εκεί. Οι παραστάσεις θα γίνουν κανονικά».
Ο ηθοποιός Γιώργος Χρανιώτης που εμφανίζεται ως διάβολος -η Ευγενία Σαμαρά στον ρόλο της Μαρίας- δήλωσε στην «Εφ.Συν.» πριν από την παράσταση πως «την επόμενη φορά που κάποια ομάδα ανθρώπων θα πάθει ένα "θετικό παραλήρημα", πριν αποκαλέσει κάποιους ανθρώπους "σατανιασμένους" -ωραία λέξη, πάντως, που την έμαθα τώρα με αφορμή το επεισόδιο- να τους φωτίσει να το κάνουν έξυπνα.
Δεν είναι καλή αφορμή να κατηγορείς για σατανισμό τον Πεσόα, έναν από τους μεγαλύτερους συγγραφείς του 20ού αιώνα, θα έπρεπε να κάνουν καλύτερη έρευνα. Είναι τέτοια η φήμη του συγγραφέα και η αποχή του από "σατανισμούς", που καταντά αστείο. Εχω μια ευχάριστη ανησυχία, γιατί δεν έχω ζήσει κάτι ανάλογο, θέλω να το δω και να το μελετήσω από κοντά. Θα είναι αναίμακτη, ανώδυνη και γραφική στιγμή της νεοελληνικής πραγματικότητας».
Αν το καλοσκεφτεί κανείς, οι διαμαρτυρόμενοι θα μπορούσαν να ενταχθούν και στην παράσταση, με το συμπάθιο και... ήμαρτον.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Take One False Step (1949) : ένα ατμοσφαιρικό b-movie noir

Take One False Step (Wikipedia) Ο παντρεμένος καθηγητής κολεγίου Andrew Gentling δέχεται απρόθυμα να πιει ένα ποτό με την Catherine Sykes,...