Φρήντριχ Χαίλντερλιν - Πάτμος
Friedrich Hölderlin (1770-1843)
Μα δεν ήθελα να εγκαταλείψω τη χώρα μου' Είναι απλώς, για να σας προσκαλέσω, που ήρθα εδώ. Ναι, ω Χάριτες της Ελλάδας, θυγατέρες του Ουρανού, για να σας εκλιπαρήσω ήρθα εδώ! Ας έλθετε, κοντά μας, μεγαλόθυμες, αν το ταξίδι δεν είναι μακρινό!
(από το βιβλίο του Βασίλη Ι. Λαζανά "Friedrich Hoelderlin" - Aθήναι, 1984)
= = =
Πάτμος
(απόσπασμα)
...
Κι ωστόσο ο ναύτης γνωρίζει τα νησιά.
Κι όταν άκουσα
Πως ένα απ' τα κοντινά
Ήταν η Πάτμος,
Πολύ επόθησα
Εκεί να κατεβώ και
Να πλησιάσω τη σκοτεινή σπηλιά.
Καθόσον μεγαλοπρεπώς, όπως η Κύπρος,
Η πλούσια σε πηγές
Ή κάποιο από τ' άλλα νησιά,
Δεν κατοικεί η Πάτμος,
Αλλά είναι φιλόξενη
Στο σπίτι της το φτωχικότερο
Ωστόσο
Κι όταν από ναυάγιο ή θρηνώντας
Για την πατρίδα του ή
Για το φίλο που ξεμάκρυνε
Κάποιος την πλησιάσει απ' τους ξένους,
Ευχάριστα το ακούει, και τα παιδιά της
Οι φωνές του διάπυρου άλσους,
Κι εκεί όπου πέφτει η άμμος, και σχίζεται
Η επιφάνεια του αγρού, οι ήχοι
Τον ακούν και μια ηχώ αγάπης
Αντιλαλεί τους θρήνους του ανδρός. Έτσι εφρόντισε
Κάποτε τον αγαπημένο του Θεού
...
Μετάφραση: Στέλλα Γ. Νικολούδη
http://key-em.blogspot.gr
Πάτμος - Βικιπαίδεια
- ΜΑΤΙΕΣ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ
- ΠΑΤΜΟΣ
Στην ελληνική επικράτεια αναπτύχθηκαν στο πέρασμα του χρόνου πολλές και διαφορετικές μορφές οικισμών. Ανάλογα με τις ανάγκες των ανθρώπων που κατοικούσαν σε κάθε περιοχή, ανάλογα με την οικονομική ανάπτυξη και τις πληθυσμιακές ιδιαιτερότητές της, χτίστηκαν και λειτούργησαν οικισμοί που παρουσιάζονται από τη σειρά «ΜΑΤΙΕΣ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ».
Η ΠΑΤΜΟΣ με τον οικισμό της χώρας αλλά και τους γύρω οικισμούς, που στη συνέχεια δημιουργήθηκαν για να συμπληρώσουν τις νέες ανάγκες, είναι όσα παρουσιάζονται στο επεισόδιο αυτό. Εντυπωσιακά πλάνα από τα κτίσματα της Μονής ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ του ΘΕΟΛΟΓΟΥ, από τα σπίτια γύρω από το Μοναστήρι στη ΧΩΡΑ, από τον οικισμό στη ΣΚΑΛΑ, το λιμάνι και από τον οικισμό των Κρητικών παρουσιάζονται και γίνονται αντικείμενο ανάλυσης.
Για να δείτε το αρχείο/βίντεο πατήστε εδώ
______________________________________________________________
Ανάλυση περιεχομένου
Κεφάλαιο 01
00:00:06:00 - 00:01:10:24 :: |Δ:00:01:04:24|
Τίτλοι έναρξης.
Κεφάλαιο 02
00:01:11:00 - 00:01:28:24 :: |Δ:00:00:17:24|
Πανοραμικά πλάνα του νησιού. Εμφανίζεται οικισμός που είναι χτισμένος δίπλα σε φυσικό λιμάνι.
Κεφάλαιο 03
00:01:29:00 - 00:01:44:24 :: |Δ:00:00:15:24|
Πλάνο εικόνας που παρουσιάζει τον ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗ ΙΩΑΝΝΗ.
Κεφάλαιο 04
00:01:45:00 - 00:01:51:24 :: |Δ:00:00:06:24|
Πλάνα από την θαλάσσια περιοχή μπροστά στο λιμάνι και ο βράχος ΚΙΝΩΨ.
Κεφάλαιο 05
00:01:52:00 - 00:02:42:24 :: |Δ:00:00:50:24|
Εναλλαγές πλάνων από το εξωτερικό στο εσωτερικό του ΣΠΗΛΑΙΟΥ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ.
Κεφάλαιο 06
00:02:43:00 - 00:02:58:24 :: |Δ:00:00:15:24|
Τα πλάνο αποκαλύπτει το ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ που είναι χτισμένο στην κορυφή ενός βουνού του νησιού.
Κεφάλαιο 07
00:02:59:00 - 00:03:06:24 :: |Δ:00:00:07:24|
Πλάνο της ΧΩΡΑΣ του νησιού με χρώματα ειδυλλιακού ηλιοβασιλέματος.
Κεφάλαιο 08
00:03:07:00 - 00:03:28:24 :: |Δ:00:00:21:24|
Το ΧΡΥΣΟΒΟΥΛΟ Βυζαντινού Αυτοκράτορα με το οποίο η ΠΑΤΜΟΣ παραχωρήθηκε στο υπό ανέγερση μοναστήρι.
Κεφάλαιο 09
00:03:29:00 - 00:04:03:24 :: |Δ:00:00:34:24|
Πλάνα των κτηρίων του Μοναστηριού του ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ του ΘΕΟΛΟΓΟΥ.
Κεφάλαιο 10
00:04:04:00 - 00:04:54:24 :: |Δ:00:00:50:24|
Πλάνα των κτισμάτων που σχηματίστηκαν με το πέρασμα του χρόνου τόσο μέσα από τα τείχη όσο και έξω από αυτά, σχηματίζοντας έναν χαρακτηριστικό οικισμό.
Κεφάλαιο 11
00:04:55:00 - 00:05:04:24 :: |Δ:00:00:09:24|
Μακρινά πλάνα του μοναστηριού όπως αυτό δεσπόζει και κυριαρχεί στο τοπίο του νησιού, πάνω από τον οικισμό.
Κεφάλαιο 12
00:05:05:00 - 00:05:21:24 :: |Δ:00:00:16:24|
Πλάνα του οικισμού την ώρα του δειλινού.
Κεφάλαιο 13
00:05:22:00 - 00:05:34:24 :: |Δ:00:00:12:24|
Πλάνα του καμπαναριού και κάποιων εσωτερικών χώρων της ΜΟΝΗΣ.
Κεφάλαιο 14
00:05:35:00 - 00:06:19:24 :: |Δ:00:00:44:24|
Η είσοδος της ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ και πλάνα των εσωτερικών χώρων της ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ της ΜΟΝΗΣ. Διακρίνονται και πολλά από τα σπάνια βιβλία που βρίσκονται εκεί.
Κεφάλαιο 15
00:06:20:00 - 00:06:43:24 :: |Δ:00:00:23:24|
Διάφορες εικόνες και πλάνα από το εργαστήρι συντήρησης βυζαντινών εικόνων που συντηρείται εκεί με τα τελειότερα μέσα.
Κεφάλαιο 16
00:06:44:00 - 00:07:56:24 :: |Δ:00:01:12:24|
Στα πλάνα παρουσιάζονται αντικείμενα που ανήκουν στον καλλιτεχνικό πλούτο της ΜΟΝΗΣ. Ευαγγέλια, φορητές εικόνες, άμφια, λάβαρα, δεσποτικές μήτρες, σταυροί.
Κεφάλαιο 17
00:07:57:00 - 00:08:13:24 :: |Δ:00:00:16:24|
Πλάνα του χώρου έξω από το μοναστήρι. Η ΜΟΝΗ έχει το ρόλο της κεντρικής εξουσίας στον τρόπο που θα χτιστεί ο οικισμός.
Κεφάλαιο 18
00:08:14:00 - 00:11:45:24 :: |Δ:00:03:31:24|
ΤΑ ΑΛΛΟΤΙΝΑ. Η πιο γνωστή γειτονία της ΧΩΡΑΣ του νησιού. Βυζαντινές κατασκευές που διακρίνονται για την έλλειψη χώρων. Περιήγηση στα στενά αλλά, κυρίως, στους εσωτερικούς χώρους κάποιου σπιτιού που αφήνει να αποκαλυφθούν στο φακό όλες του οι λεπτομέρειες. Η ΜΟΝΗ συνεχίζει να έχει το ρόλο της κεντρικής εξουσίας στον οικισμό.
Κεφάλαιο 19
00:11:46:00 - 00:12:55:24 :: |Δ:00:01:09:24|
Πλάνα του οικισμού. Γίνεται λεπτομερής αναφορά στον τρόπο που είναι χτισμένα τα σπίτια και δίνεται έμφαση στην τεχνική των ταρατσών, για να προστατεύουν τους ενοίκους τους από όλες τις δυσκολίες.
Κεφάλαιο 20
00:12:56:00 - 00:14:30:24 :: |Δ:00:01:34:24|
Στα πλάνα παρουσιάζονται όλοι οι χώροι τριών σπιτιών που έχουν ενωθεί σε μια σύγχρονη παραθεριστική κατοικία.
Κεφάλαιο 21
00:14:31:00 - 00:15:04:24 :: |Δ:00:00:33:24|
Τα ΜΑΝΤΩΜΑΤΑ (υπέρθυρα πόρτων), χαρακτηριστική πατμιακή κατασκευή που εξαρτιόταν από τις πέτρες που χρησιμοποιούσαν από τα ντόπια λατομεία.
Κεφάλαιο 22
00:15:05:00 - 00:15:20:24 :: |Δ:00:00:15:24|
Στέγες φτιαγμένες από ντόπια καλάμια ή θάμνους που ονομάζονται ΑΣΤΙΒΙ μαζί με χώμα για τελευταία στρώση.
Κεφάλαιο 23
00:15:21:00 - 00:15:55:24 :: |Δ:00:00:34:24|
Πλάνα των αυτόνομων οικιών, που από το 1522 μ. Χ. άρχισαν να δημιουργούνται έξω από την οχυρωματική ζώνη και είχαν αγροτικό χαρακτήρα.
Κεφάλαιο 24
00:15:56:00 - 00:16:45:24 :: |Δ:00:00:49:24|
Μακρινά πλάνα του μοναστηριού όπως αυτό δεσπόζει και κυριαρχεί στο τοπίο του νησιού, πάνω από τον οικισμό.
Κεφάλαιο 25
00:16:46:00 - 00:16:45:24 :: |Δ:00:00:00:00|
Μέρος του οικισμού που ενσωματώθηκε με τον προηγούμενο και είναι δύσκολο να διακρίνεις. Οι κατοικίες ενώθηκαν και τώρα έχουν χωριστεί σε πολλές ιδιοκτησίες. Παράδειγμα το ΣΗΜΑΝΤΗΡΙ, του οποίου ο άνω όροφος χρησιμοποιείται ως ΜΟΥΣΕΙΟ. Πλάνα του ΜΟΥΣΕΙΟΥ.
Κεφάλαιο 26
00:16:46:00 - 00:17:07:24 :: |Δ:00:00:21:24|
Πανοραμικά πλάνα της φύσης του νησιού της ΠΑΤΜΟΥ, όπως τα καταγράφει κάμερα που κινείται.
Κεφάλαιο 27
00:17:08:00 - 00:18:13:24 :: |Δ:00:01:05:24|
Πλάνα από την πρώτη πλατεία του νησιού, την πλατεία της ΑΓΙΑΣ ΛΕΥΓΙΑΣ. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται οι γύρω δρόμοι, τα σκεπαστά περάσματα και τα παρατηρητήρια που χρησιμοποιούνταν για αμυντικούς σκοπούς.
Κεφάλαιο 28
00:18:14:00 - 00:18:46:24 :: |Δ:00:00:32:24|
Πλάνα από τα σπίτια που κατά το 18ο αι. και αργότερα κτίζονται και είναι μικρά και εφαπτόμενα. Πλάνα από τον οικισμό.
Κεφάλαιο 29
00:18:47:00 - 00:21:36:24 :: |Δ:00:02:49:24|
Το σπίτι στα όρια της συνοικίας των ΚΡΗΤΙΚΩΝ. Παρουσιάζονται όλοι οι χώροι του τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό του. Δωμάτια, καθιστικά, στέρνα, διακοσμητικά κ. ά
Κεφάλαιο 30
00:21:37:00 - 00:21:54:24 :: |Δ:00:00:17:24|
Πανοραμικά πλάνα του νησιού. Εμφανίζεται και κάποιος οικισμός που είναι χτισμένος δίπλα σε φυσικό λιμάνι.
Κεφάλαιο 31
00:21:55:00 - 00:22:07:24 :: |Δ:00:00:12:24|
Τα πλάνα παρουσιάζουν διάφορες ασπρόμαυρες φωτογραφίες από Πατμίους.
Κεφάλαιο 32
00:22:08:00 - 00:22:26:24 :: |Δ:00:00:18:24|
Πλάνα από την περιοχή του ΚΑΜΠΟΥ, που ήταν ο αγροτικός αλλά και παραθεριστικός τόπος τους.
Κεφάλαιο 33
00:22:27:00 - 00:23:02:24 :: |Δ:00:00:35:24|
Πλάνα ενός εξοχικού που και σήμερα λειτουργεί ως παραθεριστική κατοικία των Αθηναίων ιδιοκτητών του.
Κεφάλαιο 34
00:23:03:00 - 00:23:17:24 :: |Δ:00:00:14:24|
Πλάνα από το μικρό εκκλησάκι που βρίσκεται στην αυλή του σπιτιού αυτού.
Κεφάλαιο 35
00:23:18:00 - 00:23:35:24 :: |Δ:00:00:17:24|
Το 1713 ιδρύεται η ΠΑΤΜΙΑ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ ΣΧΟΛΗ. Πλάνα της εξωτερικά.
Κεφάλαιο 36
00:23:36:00 - 00:23:41:24 :: |Δ:00:00:05:24|
Πλάνο του μοναστηριού και του οικισμού που έχει απλωθεί γύρω του.
Κεφάλαιο 37
00:23:42:00 - 00:24:20:24 :: |Δ:00:00:38:24|
Η συνοικία ΑΠΟΡΘΙΑΝΑ, που είναι χτισμένη στο φρύδι πάνω από τη ΣΚΑΛΑ. Πλάνα των νέων αστικών κοσμοπολίτικων σπιτιών, αριστερά και δεξιά του δρόμου που οδηγεί στη Μονή του ΘΕΟΛΟΓΟΥ, του ΔΗΜΑΡΧΕΙΟΥ, της πλατείας.
Κεφάλαιο 38
00:24:21:00 - 00:25:36:24 :: |Δ:00:01:15:24|
Πλάνα του συνοικισμού της ΣΚΑΛΑΣ. Χτίσματα, πανοραμικά πλάνα του λιμανιού, ψαράδες, κίνηση και ζωή στο λιμάνι. Γίνεται λόγος για την ελευθερία που έχουν οι κάτοικοι εδώ να οικοδομούν σε σχέση με τους άλλους οικισμούς, όπου το Μοναστήρι ασκεί πιο αυστηρούς ελέγχους.
Κεφάλαιο 39
00:25:37:00 - 00:26:42:24 :: |Δ:00:01:05:24|
Πλάνα από τα σπίτια της ΧΩΡΑΣ. Ο οικισμός έχει διατηρηθεί κυρίως από εύπορους ξένους, λόγω του μεγάλου κόστους.
Κεφάλαιο 40
00:26:43:00 - 00:28:26:24 :: |Δ:00:01:43:24|
Πλάνα από θρησκευτική τελετή της Μ. ΠΕΜΠΤΗΣ, λειτουργική αναπαράσταση ΤΟΥ ΝΙΠΤΗΡΑ στην πλατεία του Δημαρχείου της ΠΑΤΜΟΥ, με πλήθος πιστών να παρακολουθούν.
Κεφάλαιο 41
00:28:27:00 - 00:29:13:17 :: |Δ:00:00:46:17|
Πλάνα από τη φύση του νησιού και οι τίτλοι τέλους.
Γλώσσα περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΠΟΚΑΚΗ
Σκηνοθεσία:
ΜΑΧΗ ΛΙΔΩΡΙΚΙΩΤΗ
Συντονισμός εκπομπής – κείμενα:
ΒΑΣΩ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ
Ηχοληψία:
ΝΙΚΟΣ ΓΛΥΚΙΩΤΗΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
Ηλεκτρολόγοι:
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΔΡΕΟΥ
ΜΑΝΩΛΗΣ ΑΣΤΡΟΠΕΚΑΚΗΣ
Μπούμαν:
ΣΤΡΑΤΟΣ ΑΞΙΩΤΗΣ
Βοηθός οπερατέρ:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΕΛΕΣΙΩΤΗΣ
Τρυκέζα:
ΜΑΡΙΝΟΣ ΚΑΣΣΟΣ
ΕΛΛΗ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ
Οπτικό σήμα:
ΜΙΚΗΣ ΦΟΙΝΙΚΑΡΙΔΗΣ
Κοπή αρνητικού:
ΤΑΣΟΣ ΑΡΩΝΙΤΗΣ
Εταλοναζ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΟΥΔΗΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΥΚΑΣ
Εργαστήρια ΕΤ-1:
ΑΛΕΚΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ
Μηχανικός προβολής:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Γραμματεία παραγωγής:
ΛΑΜΠΗ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗ
Επιστημονικός σύμβουλος-έρευνα:
ΗΡΩ ΜΠΕΝΕΣΑIΑ
Ευχαριστούμε τους:
κ. ΓΙΑΝΝΗ ΦΙΛΑΡΕΤΟ
κ. ΛΟΥΚΙΑ ΝΟΜΙΚΟΥ
κ. ΑΝΝΑ ΘΑΝΑΣΟΥ
κ. ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΛΕΟΥΣΗ
κ. ΓΙΑΝΝΗ ΠΟΥΛΙΕΖΟ
κ. ΚΩΣΤΑ ΚΑΥΚΑΛΙΔΗ
και την ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ του ΘΕΟΛΟΓΟΥ
Η εκπομπή χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα 16. 9 της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:29:13:17
Φορμά, Φυσικά & Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία ενημέρωση
Δευτέρα, 21 Σεπτεμβρίου 2009
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου