Ευρωπαϊκη έκθεση-σοκ για τα ελληνικά τρένα...
Διαπιστώνεται πλήρης απουσία συστημάτων προστασίας των συρμών στην Ελλάδα, την ώρα που σε άλλες χώρες υπάρχει προστασία στο 100%. ● Καταγράφεται επίσης υψηλή επικινδυνότητα στις ελληνικές σιδηροδρομικές διαβάσεις με τον αριθμό θανάτων ανά οχηματοχιλιόμετρο να είναι πενταπλάσιος του μέσου όρου της Ε.Ε.
Τη μηδενική παρουσία συστημάτων προστασίας συρμών στον ελληνικό σιδηρόδρομο έρχεται να επιβεβαιώσει η έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) που αφορά την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η πολυσέλιδη έκθεση (Report on Railway Safety and Interoperability in the EU-2024) δημοσιοποιήθηκε πριν από λίγες μέρες από τον ERA και περιλαμβάνει πλήθος στοιχείων για τα σιδηροδρομικά ατυχήματα σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., συνδέοντάς τα με την ύπαρξη ή την απουσία συστημάτων ελέγχου της κυκλοφορίας.
Προφανώς, το έγκλημα των Τεμπών αναφέρεται ξεχωριστά στην Εκθεση του ERA. «Οι ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι παραμένουν ανάμεσα στους ασφαλέστερους του κόσμου», σημειώνει η έκθεση, καθώς τα έτη 2018, 2020 και 2021 δεν καταγράφονται μεγάλα δυστυχήματα, που επανεμφανίζονται όμως τα έτη 2022 και 2023, με σημαντικότερο εκείνο των Τεμπών με 57 νεκρούς.
Το πόρισμα ERA
Υπενθυμίζεται ότι ο ERA έχει διεξαγάγει ειδική έρευνα και για το δυστύχημα στα Τέμπη, το πόρισμα της οποίας παραμένει επτασφράγιστο μυστικό. Η «Εφ.Συν.» δημοσίευσε τον περασμένο Σεπτέμβριο τα βασικά του ευρήματα που αναδείκνυαν την παντελή απουσία ενός αρμόδιου φορέα που θα μπορούσε να εποπτεύει την ασφάλεια των σιδηροδρόμων αλλά και να διασφαλίζει την ανεξαρτησία της διερεύνησης. Τότε η κυβέρνηση Μητσοτάκη απάντησε ότι πρόκειται για απόρρητο και μη ολοκληρωμένο πόρισμα, ενώ αργότερα η «Εφ.Συν.» αποκάλυψε ότι ο ERA είχε απορρίψει και τις απαντήσεις που έδωσαν οι ελληνικές αρχές.
Επιστρέφοντας στη δημοσιοποιημένη έκθεση για το 2024, ένα από τα στοιχεία που ξεχωρίζει για την τραγικότητά του είναι η καταγραφή των διαφόρων συστημάτων που λειτουργούν σε διάφορα ευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα προκειμένου να αποτρέπουν δυστυχήματα όπως αυτό των Τεμπών. Τα συστήματα αυτά αναφέρονται ως TPS (Train Protection System) και μεταξύ τους περιλαμβάνονται διατάξεις που είχε δημιουργήσει κάθε χώρα για να προστατεύει τα τρένα της. Τα συστήματα αυτά χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: 1) Εκείνα που δίνουν στοιχεία για την ταχύτητα κάθε συρμού, προειδοποιούν όταν υπάρχει υπέρβαση και φρενάρουν αυτόματα την αμαξοστοιχία, 2) εκείνα που προειδοποιούν για υπέρβαση ταχύτητας και φρενάρουν αυτόματα, και 3) εκείνα που μόνο προειδοποιούν.
Οπως φαίνεται και στο σχετικό γράφημα για το έτος 2022, η Ελλάδα βρίσκεται στο απόλυτο μηδέν ως προς την εγκατάσταση και λειτουργία τέτοιων συστημάτων, ενώ υπάρχουν πέντε χώρες όπου προστατεύεται το 100% των συρμών (Αυστρία, Βέλγιο, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία) και άλλες όπου το ποσοστό των συρμών που προστατεύονται ξεπερνά το 80% (Δανία, Ισπανία, Φινλανδία, Γαλλία, Ουγγαρία, Ιταλία, Ρουμανία). Πολλές είναι οι χώρες όπου το ποσοστό προστασίας κυμαίνεται γύρω από το 50%, ενώ στο χαμηλότερο σημείο με κάτω από 10%, αλλά πάνω από την Ελλάδα, βρίσκεται η Βουλγαρία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου