Πέμπτη, Φεβρουαρίου 29, 2024

ΤΕΜΠΗ : ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ ΜΕΤΑ ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ (αποτίμηση)

 

Τέμπη, ένα χρόνο μετά

Συμπληρώνεται σήμερα ένας χρόνος από την ανείπωτη τραγωδία, το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα,  το κρατικό έγκλημα στα Τέμπη -διότι και οι τρεις χαρακτηρισμοί ισχύουν για τη φρικτή σύγκρουση  ανάμεσα στο επιβατικό ιντερσίτι που ανέβαινε από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και το εμπορικό τρένο που κατέβαινε από Θεσσαλονίκη προς Λάρισα. Για να είμαστε ακριβείς, ο ένας χρόνος συμπληρώθηκε χτες τη νύχτα, αφού η μοιραία σύγκρουση έγινε 39 λεπτά πριν από τα μεσάνυχτα, αλλά συμβατικά η  επέτειος είναι σήμερα, ίσως επειδή σαν  σήμερα πληροφορήθηκε το πανελλήνιο το μέγεθος της τραγωδίας.

 

H μοιραία σύγκρουση έγινε στο ύψος του Ευαγγελισμού Λάρισας και στοίχισε τη ζωή σε 57 άτομα, ανάμεσά τους και τους δυο μηχανοδηγούς. Πρόκειται για το πιο πολύνεκρο δυστύχημα στα ελληνικά σιδηροδρομικά χρονικά. Και, το χειρότερο, πολύ μεγάλο ποσοστό των νεκρών, όπως και των  τραυματιών, ήταν  νέοι άνθρωποι, φοιτητές που επέστρεφαν στα σπίτια τους έπειτα απ' το τριήμερο της Αποκριάς και της Καθαράς Δευτέρας (η 27.2.2023 ήταν Καθαρά Δευτέρα).

Εδώ μπορείτε να  δείτε τα ονόματα των 57 θυμάτων, αλλά και αρκετές πληροφορίες για το κάθε πρόσωπο, ώστε να  μην είναι ένα σκέτο όνομα. Από το ίδιο άρθρο πήρα και τις φωτογραφίες τους (λείπουν  τρεις φωτογραφίες).

Μέσα  στον  ένα  χρόνο που κύλησε από την τραγωδία, μάθαμε τα περιστατικά που δικαιολογούν  τον χαρακτηρισμό «κρατικό έγκλημα», την απουσία της τηλεδιοίκησης, τις επανειλημμένες προειδοποιήσεις (και με εξώδικο!) των σιδηροδρομικών στον αρμόδιο υπουργό, την βυσματική τοποθέτηση του μοιραίου σταθμάρχη παρά τη μεγάλη ηλικία του και  την απειρία του.

Και ενώ η κυβέρνηση, θα έλεγε κανείς, «απηλλάγη» από τον ελληνικό λαό για τις πολιτικές της ευθύνες, αφού λίγους μήνες αργότερα κατήγαγε θριαμβευτική νίκη στις εκλογές, με ταυτόχρονη συντριβή της αξιωματικής αντιπολίτευσης που είχε αναδείξει τις ευθύνες αυτές, αλλά και με θριαμβευτική επανεκλογή του αρμόδιου υπουργού Κ. Καραμανλή στο εκλογικό του φέουδο των Σερρών, σήμερα που κλείνει χρόνος από την τραγωδία θα έλεγε κανείς ότι το κλίμα έχει μεταστραφεί.

Κάποιοι παράγοντες που συνέβαλαν σε αυτό είναι οι γενικά  πολύ κακές επιδόσεις της κυβέρνησης μετά τις εκλογές, σε συνδυασμό με τις φυσικές καταστροφές που έπληξαν ιδιαίτερα σκληρά τη Θεσσαλία· η αλαζονεία που έδειξε η κυβέρνηση στη συγκρότηση της εξεταστικής επιτροπής, όπου τοποθέτησε  πρόεδρο  έναν από τους πιο τοξικούς και πολωτικούς βουλευτές της, αλλά και με αλλεπάλληλες μεθοδεύσεις κατάφερε ώστε η επιτροπή να  μην καλέσει βασικούς μάρτυρες· η εκστρατεία των συγγενών των θυμάτων, με κορυφαία τραγική μορφή την  κυρία Μαρία Καρυστιανού, που η 19χρονη κόρη της, η Μαρία-Θωμαή Ψαροπούλου βρήκε τον  θάνατο στο δυστύχημα, και που το ηλεκτρονικό ψήφισμά της έχει συγκεντρώσει 780.000 υπογραφές* (· αλλά και οι συνεχείς αποκαλύψεις νέων στοιχείων, που έρχονται στην επιφάνεια ακόμα και τώρα, όπως για το ξυλόλιο που μετέφερε το εμπορικό τρένο και που προκάλεσε έκρηξη ή το στοιχείο για την  έλλειψη φωτοσήμανσης -αν υπήρχε, θα αποτρεπόταν η σύγκρουση.

Κάποιοι φίλοι της κυβέρνησης στα μέσα ενημέρωσης είχαν  πει πέρυσι ότι τουλάχιστον το δυστύχημα θα γίνει αφορμή να βελτιωθούν οι συνθήκες στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες -μέχρι στιγμής  όμως κανένα επιπλέον μέτρο ασφαλείας δεν έχει λειτουργήσει, ενώ και η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας με Θεσσαλονίκη, αν δεν κάνω λάθος (διορθώστε με) δεν γίνεται χωρίς διακοπή, διότι το δίκτυο έχει πάθει ζημιές από τις περυσινές πλημμύρες.

Οι συγγενείς των  θυμάτων των  Τεμπών προσέφυγαν σε ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, που η έκθεσή τους παρουσιάστηκε πριν από μερικές μέρες.

Ξεσηκώνω κάποια στοιχεία από την  έκθεση.

Τα συμπεράσματα:

  • Αρκούσε και μόνο η Φωτοσήμανση για να είχε αποφευχθεί η σύγκρουση
  • Η σωρεία ανθρώπινων λαθών και παραλείψεων βρήκε πρόσφορο έδαφος σε ένα περιβάλλον συνολικής περιφρόνησης κανονισμών και διαδικασιών
  • Η σταδιακή κατάρρευση συστημάτων και διαδικασιών δεν οδήγησε σε καμία λήψη μέτρων (μείωση ταχυτήτων, αραίωση των δρομολογίων, επιπλέον προσωπικό, επιπλέον έλεγχοι)
  • Η συνολική έλλειψη κουλτούρας ασφαλείας στον Σιδηρόδρομο δεν επιτρέπει ακόμα και σήμερα, έναν χρόνο μετά, την ουσιαστική αξιοποίηση των συμπερασμάτων από το συγκεκριμένο ατύχημα προκειμένου να αποφευχθεί το επόμενο

Τι συμβαίνει σήμερα;  [...........................................]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Τα εθνικά μας χούγια

  ...