Κωνσταντίνος Μηνάς
Γλωσσικός Άτλαντας Δωδεκανήσου
Θεσσαλονίκη, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μανόλη
Τριανταφυλλίδη], 2020 (Ιούνιος)
Σελίδες: 374, με λεξικολογικούς χάρτες
Διαστάσεις: 17
x
24 εκ.
ISBN
χαρτόδετου: 978-960-231-196-7

●● / ●● / ●●
Ευριπίδης
Τρωάδες
Μήδεια
Μετάφραση: Θανάσης Βαλτινός
Σελίδες: 153
Διαστάσεις: 15
x
23 εκ.
ISBN
χαρτόδετου: 978-960-524-575-7

Σχετικά με τις Τρωαδίτισσες, η μεταφορά ορισμένων σημείων τους στην τωρινή μορφή της γλώσσας μας έγινε μέσα από αντιστοιχίες του νεότερου ελληνικού ποιητικού λόγου, επώνυμου είτε ανώνυμου.
Η επιλογή ήταν εσκεμμένη, γιατί τα πάθη τους είναι ακόμα τόσο οικεία όχι μόνο στην ιστορική, αλλά και στην τρέχουσα μνήμη μας. Εσκεμμένα επίσης, ορισμένες λέξεις που εννοιολογικά έχουν σήμερα διαφοροποιηθεί διατηρήθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν με την αρχική σημασία τους.
(«Τρωαδίτισσες Α΄», Κρασί και νύμφες. Μικρά κείμενα επί παντός, σ. 144-145)
●● / ●● / ●●
Βασιλική Μαχαίρα
Ελληνιστικά γλυπτά της Ρόδου
Κατάλογος. Τόμος ΙΙ
Αθήνα, Κέντρο Ερεύνης της Αρχαιότητος-Ακαδημία Αθηνών, 2020 (Ιούνιος)
Σελίδες: 141, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 21
x 28 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-404-363-7

Ένα από τα χαρακτηριστικά της ροδιακής πλαστικής είναι η χρήση αγαλματικών τύπων σε διάφορα μεγέθη, λόγος για τον οποίο δεν θεωρούμε δόκιμη τη διάκριση σε μεγάλη πλαστική αλλά σε ολόγλυφη πλαστική, με δεδομένο μάλιστα ότι χαρακτηριστικό της ροδιακής πλαστικής συνιστά η παραγωγή σειρών των αγαλματικών τύπων σε διάφορα μεγέθη. Έχουμε, εξ άλλου, επισημάνει και σε άλλη θέση τη σχέση της πλαστικής με την κοροπλαστική.
[…] Σε αυτόν τον τόμο ολοκληρώνεται ο κατάλογος· περιελήφθησαν και αποσπασματικά, χειρωνακτικά γλυπτά καθώς και σπαράγματα γλυπτών, ακόμα και όταν η προέλευση δεν πιστοποιείται απολύτως με γνώμονα ότι αυτά θα είχαν θέση μόνο σε έναν κατάλογο. Ας ληφθεί μάλιστα υπ' όψιν ότι αυτά απεικονίζονται και σχολιάζονται για πρώτη φορά σε συνάφεια προς το ανασκαφικό τους περιβάλλον καθώς και τα σχετικά συνευρήματα.
Στον προβλεπόμενο τόμο ΙΙΙ, θέση έχουν τα εκτός Ρόδου και εκτός Ελλάδος ροδιακά γλυπτά, η προέλευση των οποίων από τη Ρόδο είτε πιστοποιείται με δημόσια έγγραφα είτε έχει υποτεθεί και τεκμηριώνεται με σχετική έρευνα, κυρίως όμως η σύνθεση σχετικά με τη ροδιακή πλαστική κατά την ελληνιστική περίοδο, όπως προκύπτει μέσα από τα ευρήματα που ήρθαν στο φως στο νησί και στην πόλη της Ρόδου.»
Βασιλική Μαχαίρα
●● / ●● / ●●
Ράνταλ Ντ. Λω
Τρομοκρατία. Μια παγκόσμια ιστορία
Μετάφραση: Φιλώτας Δήτσας
Επιστημονική επιμέλεια: Μαίρη Μπόση
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2020 (Ιούνιος)
Σελίδες: 500, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 17
x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-05-1770-5

Όμως η τρομοκρατία δεν είναι φαινόμενο του καιρού μας. Είναι παλιά όσο κι η ανθρώπινη ιστορία. Τον 1ο αιώνα π.Χ. ο ρωμαίος πατρίκιος Κλώδιος Πούλχερ χρησιμοποιούσε συμμορίες φονιάδων για να εκφοβίζει τους αντιπάλους του. Οι μουσουλμάνοι Ασσασίνοι του 12ου αιώνα σκότωναν και τρομοκρατούσαν τους εχθρούς τους. Κατά τη Γαλλική Επανάσταση, οπότε εμφανίζεται και ο όρος τρομοκρατία, επιβάλλεται ένα καθεστώς τρόμου. Τον 19ο αιώνα στην τρομοκρατία κατέφυγαν ρώσοι επαναστάτες που αγωνίζονταν για το όραμα του σοσιαλισμού, αλλά και ευρωπαίοι αναρχικοί ταγμένοι στην κατάργηση κάθε εξουσίας. Οι αμερικανοί εργάτες τη χρησιμοποίησαν ως φόβητρο προς τους βιομηχάνους, ενώ οι γερμανοί φασίστες προλείαναν με αυτήν το έδαφος για να καταλάβουν την εξουσία. Τόσο οι σιωνιστές όσο και οι Άραβες χρησιμοποίησαν τρομοκρατικές μεθόδους στην προσπάθειά τους να ιδρύσουν κράτη στην Παλαιστίνη. Κι ακόμη, διάφορες παραθρησκευτικές κινήσεις τρέφουν την ελπίδα ότι με πράξεις τρομοκρατίας θα επισπεύσουν την Αποκάλυψη.
Η ανάλυση του Ράνταλ Λω βασίζεται σε τρεις βασικές προσεγγίσεις της τρομοκρατίας: ως τακτικής, ως στρατηγικής και ως γλωσσικής ή κοινωνικής κατασκευής, εντάσσοντας το τρομοκρατικό συμβάν στα κοινωνικοπολιτικά συμφραζόμενά του. Αποσκοπεί στο να προσφέρει στον αναγνώστη μια κατανοητή και περιεκτική ιστορία της τρομοκρατίας, στην οποία παρουσιάζονται τόσο οι κεντρικοί δρώντες και οι μείζονες οργανώσεις όσο και οι σημαντικότερες πολιτικές, κοινωνικές, πολιτισμικές, θρησκευτικές και οικονομικές παράμετροι που έδωσαν νόημα στις πράξεις τους. Με άλλα λόγια, το βιβλίο συνυφαίνει την ιστορία της τρομοκρατίας με την ιστορία των κοινωνιών που τη γέννησαν.
●● / ●● / ●●
Δημήτρης Ε. Φιλιππής
Ισπανικός Εμφύλιος (1936-1939). Διαίρεση, διχόνοια και διχασμός στην Ισπανία του 20ού αιώνα
Αθήνα, Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 2020 (Μάρτιος)
Σελίδες: 222
Διαστάσεις: 17
x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-05-1773-6

Η νίκη της Εθνικής Ισπανίας του Φράνκο οδηγούσε στην εξορία «τις ηττημένες Ισπανίες της Δημοκρατίας, της μεταρρύθμισης και της επανάστασης». Ο Φρανκισμός μακροημέρευσε πάνω στον «μεγάλο φόβο»: «Ή Καουντίγιο ή Εμφύλιος». Ύστερα, η μετάβαση από τη δικτατορία στη Δημοκρατία επιτεύχθηκε χάρη στη «συμφωνία της σιωπής» ανάμεσα στους νικητές και τους ηττημένους του Εμφυλίου, ενώ η μεταπολίτευση εδραιώθηκε «in absentia της ιστορικής μνήμης».
Σήμερα, με αφορμή το «καταλανικό ζήτημα», επέστρεψαν η Διχόνοια και η απειλή της Διαίρεσης, ενώ «η πολεμική του Διχασμού συνεχίζεται στα τυπογραφεία ανάμεσα στη φιλοφρανκική και την αντιφρανκική ιστοριογραφία».
Εξαιτίας του δικού της εθνικού Διχασμού και της εμπλοκής της στον Ισπανικό Εμφύλιο, η Ελλάδα «παρεμπίπτει» στο παρόν έργο.
●● / ●● / ●●
Παύλος Σούρλας
Ρυθμίζοντας τα του βίου. Ο νομοθέτης και η βιοηθική
Διαστάσεις: 14
x
21 εκ.
ISBN
χαρτόδετου: 978-960-524-576-4

Το βιβλίο εξετάζει τα συναφή προβλήµατα από τη σκοπιά της ηθικής των θεσµών: σε ποιο βαθµό ο νοµοθέτης νοµιµοποιείται ή και οφείλει να παρέµβει µε τη θέσπιση νόµων, από τη φύση τους εξαναγκαστών, ώστε να ρυθµίσει ζητήµατα των βιολογικών, βιοτεχνολογικών και βιοϊατρικών ερευνών; Εξετάζονται συστηµατικά τα ηθικά ερωτήµατα ή και διλήµµατα που συνδέονται µε τη νοµοθετική επέµβαση στα ζητήµατα αυτά, τα είδη των επιχειρηµάτων που πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι συχνά αντίρροπες ηθικές αρχές που πρέπει σύµµετρα να ικανοποιηθούν.
●● / ●● / ●●
Φίλιππος Κ. Βασιλογιάννης
Αυτονομία
και βιοηθικός εξαναγκασμός. Μια κριτική περιπτωσιολογία: από τις
αμβλώσεις και την ευθανασία στο ιατρικό λειτούργημα και τη βιοτεχνολογία
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2020 (Ιούνιος)
Σελίδες: 207
Διαστάσεις: 14
x
21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-524-577-1

Τα κρίσιµα (αντι)παραδείγµατα συνυφαίνονται πρωτίστως µε την ηθική των άµεσα διαπροσωπικών σχέσεων, ιδίως των σεξουαλικών και της σχέσης εµπιστοσύνης µεταξύ ιατρού και ασθενούς, και, περαιτέρω, µε την εκλεκτική πραγµάτευση των πρακτικών διληµµάτων που µας θέτει η πρόσφατη ανάπτυξη της βιοτεχνολογίας, ιδίως ως προς την αναπαραγωγική ανθρώπινη κλωνοποίηση, την προστασία της γενετικής µας ταυτότητας και τις εγγυήσεις µιας διανεµητικής ισότητάς µας στο πεδίο των εφαρµογών της άνευ προηγουµένου επιστηµονικής προόδου. Στο επίκεντρο της φιλοσοφικής προβληµατικής βρίσκεται µάλλον ο δικαστής παρά ο νοµοθέτης: τα παθήµατα του πρώτου, ως προς τη ζητούµενη δικανική κρίση του, (πρέπει να) γίνονται µαθήµατα για τον δεύτερο, ως προς τις προσήκουσες νοµοθετικές ρυθµίσεις του.
●● / ●● / ●●
Edgar Cabanas, Eva Illouz
Ευτυχιοκρατία.
Πως η βιομηχανία της ευτυχίας κυβερνά τη ζωή μας
Μετάφραση: Βασιλική Πέτσα
Αθήνα, Εκδόσεις Πόλις, 2020 (Ιούνιος)
Σελίδες: 337
Διαστάσεις: 14
x
20,5 εκ.
ISBN
χαρτόδετου: 978-960-435-731-4

Δεν έχουμε, όμως, να κάνουμε εδώ με ένα καινοφανές τέχνασμα που έχει στόχο να μας πείσει, για μία ακόμα φορά, ότι ο πλούτος και η ανέχεια, η επιτυχία και η αποτυχία, η υγεία και η ασθένεια αποτελούν αποκλειστικά δική μας ευθύνη;
Και μήπως η αποκαλούμενη επιστήμη της ευτυχίας δεν επεκτείνει το πεδίο της κατανάλωσης στον εσωτερικό μας κόσμο, μετατρέποντας τα συναισθήματα σε κοινά εμπορεύματα;
Στο παρόν βιβλίο, ο Edgar Cabanas και η Eva lllouz ανιχνεύουν με έναν λόγο γεμάτο ζωντάνια τις απαρχές αυτής της νέας «επιστήμης» και διερευνούν τις επιπτώσεις ενός από τα πιο ανησυχητικά φαινόμενα των αρχών του αιώνα μας.
●● / ●● / ●●
Έλλη Λεμονίδου
Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος (1914-1918). Ιστορία μιας οικουμενικής καταστροφής
Σειρά: Βασική ιστορική βιβλιοθήκη 7
Υπεύθυνοι σειράς: Ν.Ε. Καραπιδάκης, Κώστας Κωστής
Αθήνα, Βιβλιοπωλείον της “Εστίας”, 2020 (Μάιος)
Διαστάσεις: 12
x
19 εκ.
ISBN
χαρτόδετου: 978-960-05-1776-7
Το πρώτο ερώτημα που διατυπώνει ο καλοπροαίρετος αναγνώστης αυτού του βιβλίου αφορά ασφαλώς στη σκοπιμότητα της συγκεκριμένης έκδοσης. Η απάντηση εστιάζεται σε δύο βάσιμες, κατά την εκτίμησή μας, παραδοχές. Η πρώτη έχει να κάνει με τη σπουδαιότητα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, εξεταζόμενου στο σύνολό του, ως ιστορικού γεγονότος και η δεύτερη με τη σχετικά μικρή εξοικείωση του ελληνικού κοινού με τις πραγματικές του διαστάσεις και τη συνολική του δυναμική στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια ιστορία του 20ού αιώνα. […]
Το βιβλίο αυτό φιλοδοξεί να προσφέρει μια σύντομη και περιεκτική επισκόπηση όλων των βασικών όψεων του πολέμου, καθώς και ένα μικρό κεφάλαιο για την ελληνική πτυχή, επιχειρώντας να συνοψίσει σε λίγες σελίδες τη βασική γνώση που έχει συσσωρευτεί και κωδικοποιηθεί για κάθε μια από τις πολυσυζητημένες αυτές παραμέτρους. Παράλληλα αξιοποιεί τη μεγάλη δυναμική από τις εκδηλώσεις της εκατονταετηρίδας, προκειμένου να θέσει τα ζητούμενα και τις νέες προκλήσεις της έρευνας γύρω από το θέμα σε διεθνές επίπεδο. Ένα βιβλίο που απευθύνεται τόσο στον απλό αναγνώστη όσο και στον επιστήμονα ιστορικό, καθώς λειτουργεί ως οδηγός για την προσέγγιση και κατανόηση ενός κομβίκού γεγονότος της παγκόσμιας ιστορίας, υιοθετώντας συνειδητά αφήγηση απλή και κατανοητή.
●● / ●● / ●●
Φώτης Βασιλείου
Βυζάντιο (324-451). Η ανάδυση μιας νέας αυτοκρατορίας
Υπεύθυνοι σειράς: Ν.Ε. Καραπιδάκης, Κώστας Κωστής
Αθήνα, Βιβλιοπωλείον της “Εστίας”, 2020 (Ιούνιος)
Διαστάσεις: 12
x
19 εκ.
ISBN
χαρτόδετου: 978-960-05-1777-4
Στο βιβλίο εκδίδεται, για πρώτη φορά, το σωζόμενο ημερολόγιο του πλοίου «Κίμων» του Ανδρέα Μιαούλη. Οι εγγραφές, που εκτείνονται στο διάστημα 4-25 Μαρτίου του 1824, αφορούν την περίοδο κατά την οποία στο πλοίο φιλοξενούνταν το Εκτελεστικό του Γεωργίου Κουντουριώτη και συνδέονται με τα γεγονότα της αρχής του πρώτου εμφυλίου πολέμου. Η έκδοση του ημερολογίου συνοδεύεται από εκτενή εισαγωγή, κατατοπιστική για την περίοδο και για τα προβλήματα που θέτει το αρχειακό υλικό, αναλυτικό σχολιασμό του κειμένου και ενδεικτικό φωτογραφικό υλικό.
(πηγή: Μουσείο Μπενάκη)
●● / ●● / ●●
Ημερολόγιο της «Ναυαρχίδος Κίμων» του Ανδρέα Μιαούλη. Ημέρες εμφυλίου πολέμου (1824)
Εισαγωγή, σχόλια: Τερέζα Πεσμαζόγλου
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη, 2020 (Μάιος)
Σελίδες: 123
Διαστάσεις: 16
x
24 εκ.
ISBN
χαρτόδετου: 978-960-476-269-9
Στο βιβλίο εκδίδεται, για πρώτη φορά, το σωζόμενο ημερολόγιο του πλοίου «Κίμων» του Ανδρέα Μιαούλη. Οι εγγραφές, που εκτείνονται στο διάστημα 4-25 Μαρτίου του 1824, αφορούν την περίοδο κατά την οποία στο πλοίο φιλοξενούνταν το Εκτελεστικό του Γεωργίου Κουντουριώτη και συνδέονται με τα γεγονότα της αρχής του πρώτου εμφυλίου πολέμου. Η έκδοση του ημερολογίου συνοδεύεται από εκτενή εισαγωγή, κατατοπιστική για την περίοδο και για τα προβλήματα που θέτει το αρχειακό υλικό, αναλυτικό σχολιασμό του κειμένου και ενδεικτικό φωτογραφικό υλικό.
(πηγή: Μουσείο Μπενάκη)
Στέφανος Γκ. Μίλλερ
Η Νεμέα και Εγώ, 1999-2017
Τόμος Ι: 1971-1999, Τόμος ΙΙ: 1999-2017
Μετάφραση: Νικόλας Δημάκης
Αθήνα, Εκδόσεις Καπόν, 2020 (Φεβρουάριος)
Σελίδες: 865, με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 24,5
x
30 εκ.
ISBN
πανόδετου (set):
978-618-5209-56-8
Τιμή: 118,00 €
//
106,20 €
Το βιβλίο κυκλοφορεί και στα αγγλικά

Εξηγεί πώς ξεκίνησε το προκαταρκτικό έργο του στην Αθήνα και το Μπέρκλεϋ το 1971 και τις αρχικές του προσπάθειες στον χώρο το 1973. Παραδέχεται ότι, όταν ξεκινούσε, δεν πίστευε πως θα βρισκόταν ακόμα στη Νεμέα, μισό αιώνα μετά, αλλά αυτή η ιστορία έγινε σύντομα αναπόφευκτη. Ίσως δεν είναι σαφές στον αναγνώστη γιατί ένας νεαρός από τη Μεσοδυτική Αμερική, με ελβετο-γερμανική καταγωγή, πέρασε τη ζωή του στην Ελλάδα, ξεκινώντας το 1967, αν και ο Μίλλερ φαίνεται να πιστεύει ότι αυτό είχε προκαθοριστεί. Αλλά, όποια και να ήταν η αιτία, καθώς διαβάζουμε τη Νεμέα και εγώ, μπορούμε να είμαστε ευτυχείς που ο Ιντιάνα Μίλλερ είναι πια Έλληνας πολίτης.
(πηγή: Εκδόσεις Καπόν)
●● / ●● / ●●
Laura Kipkins
Κατά του έρωτα. Μια πολεμική
Μετάφραση: Κυριάκος Χαρίτος
Επιμέλεια: Ροζαλί Σινοπούλου
Αθήνα, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2020 (Μάιος)
Σελίδες: 231
Διαστάσεις: 14
x
21 εκ.
ISBN
χαρτόδετου: 978-960-221-847-1

Μήπως όμως υπάρχει κάτι λίγο ανησυχητικό σ’ αυτή την απόλυτη ομοιομορφία της γνώμης; Είναι αυτό άραγε το μόνο θέμα στο οποίο δεν χωράει καμία διαφωνία, στο οποίο μία και μοναδική αλήθεια είναι ανεκτή; Σκεφτείτε ότι και οι πιο ισχυρές θρησκείες γεννούν κάθε τόσο τους αιρετικούς τους. Κάθε ιδεολογία έχει τους αποστάτες της. Ακόμη και οι ιερές αγελάδες βρίσκουν κάποτε τους σφαγείς τους. Μόνη εξαίρεση ο έρωτας.
Εξ ου και η ανάγκη μιας πολεμικής εναντίον του. Μια πολεμική είναι ένας μικρός εκρηκτικός μηχανισμός που τοποθετείται κάτω από τον καναπέ σας. Δεν θα σας τραυματίσει (τουλάχιστον όχι σοβαρά). Σκοπός του είναι μόνο να ταρακουνήσει τα πράγματα και να υπονομεύσει μερικές βεβαιότητες.
●● / ●● / ●●
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ
Τεύχος 72
Κείμενα: συλλογικό
Θεσσαλονίκη, Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Β. Ελλάδος, 2020 (Ιούνιος)
Σελίδες: 110, με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 24,5
x
30 εκ.
ISSN
χαρτόδετου: 1108-5452
Το 72ο τεύχος, με αφορμή τη συνθήκη της καραντίνας που επέβαλε η πανδημία του κορονοϊού, αναζητά τις ευκαιρίες που γέννησε η αναπάντεχη αποφυγή της θορυβώδους και πολυάνθρωπης καθημερινότητάς μας. Παρουσιάζει έργα και απόψεις δημιουργών, οι οποίες γεννήθηκαν στις συναρπαστικές εκείνες στιγμές που απουσίαζε του κόσμου η βουή. Αυτό το πρωτότυπο ημερολόγιο της Θεσσαλονίκης ως πόλης-φάντασμα, συμπληρώνεται από κείμενα -μεταξύ διαλόγου και μονολόγου- ανθρώπων που πλανήθηκαν μοναχοί είτε στην πόλη με τα νέα της πρόσωπα, είτε μέσα στο ίδιο τους το σπίτι.
Όπως πάντα σημαντικοί συγγραφείς, επιστήμονες, δημοσιογράφοι και νέοι δημιουργοί, με άρθρα και συνεντεύξεις, δίνουν στο περιοδικό το στίγμα τους για τον πολιτισμό της καθημερινότητας μέσα από τις ιδέες και το έργο τους.
Το EDITORIAL με τίτλο «Πιο ‘δικοί’ μας δεν γίνεται» υπογράφει ο συγγραφέας Ευάγγελος Χεκίμογλου. Μέσα από αναφορές σε Θεσσαλονικείς με «ξενικά ονόματα» που άφησαν τα σημάδια της βαθιάς σχέσης τους με την πόλη σε κτίρια, δρόμους και ιστορίες, ο συγγραφέας αναδεικνύει την κοινή αγάπη για την πόλη και τη συνδέει με το παρόν: «Μοιραζόμαστε το ενδιαφέρον μας για τη Θεσσαλονίκη με τους σύγχρονούς μας, αλλά και με εκείνους που έζησαν στο παρελθόν. Και ίσως, αν δεν κάνουμε και άλλα τραγικά λάθη, να το μοιραστούμε και με εκείνους που θα ζήσουν στο μέλλον».
Η φωτογραφία του εξωφύλλου είναι έργο του Σολομώντα Νικρίτιν από τη Συλλογή Κωστάκη του MOMus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. («Άνθρωπος και Σύννεφο», περ. 1930. Λάδι σε καμβά 142.3 x 142.3).
ΑΦΙΕΡΩΜΑ // Ημερολόγιο Τέχνης και Ερημιάς
Όπως εξηγεί στην εισαγωγή του αφιερώματος ο Διευθυντής Σύνταξης, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, «οι εμπειρίες του αποκλεισμού, η αβεβαιότητα και η αλλαγή στην αίσθηση του χώρου και του χρόνου, εκτός από τη μακρόσυρτη διαδικασία αποδοχής μιας έκτακτης κατάστασης, έδωσαν αφορμές για έμπνευση και δημιουργία σε καλλιτέχνες». Για τις εμπειρίες που άφησε πίσω του ο εγκλεισμός, η απομόνωση και οι κοινωνικές αποστάσεις γράφουν η Τάνια Βοσνιάδου, ο Άρις Γεωργίου, ο Ηρακλής Παπαϊωάννου και ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης, ενώ οι φωτογραφίες του αφιερώματος φέρουν την υπογραφή του Άρι Γεωργίου.
ΠΑΙΔΕΙΑ // Ο πρώην πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και Ομότιμος καθηγητής της Πολυτεχνικής Σχολής, Μιχάλης Παπαδόπουλος, μοιράζεται τις φοιτητικές αναμνήσεις στη Θεσσαλονίκη της δεκαετίας 1950-1960: τότε που η πόλη αγνοούσε την ατμοσφαιρική ρύπανση, το καλοκαίρι τη δρόσιζε η φρεσκάδα του Θερμαϊκού και το χειμώνα τη δοκίμαζε ο τρομερός Βαρδάρης. Τότε που οι σπουδές κόστιζαν, η εγγραφή, τα εξέταστρα και τα συγγράμματα για κάθε μάθημα ήταν υποχρεωτικά και «τοις μετρητοίς».
Για τα δύσκολα φοιτητικά χρόνια από το 1966 ως το 1975 γράφει όπως τα έζησε ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας Μανόλης Ξεξάκης: βιβλία που κόστιζαν όσο τέσσερα νοίκια, καθηγητές μυθικοί αλλά και αστείοι στην σοβαρότητά τους, λογοτεχνία και πολιτική -ή μη- ταυτότητα, είναι λίγα από τα στοιχεία που ανασύρει και αφηγείται από τα φοιτητικά του χρόνια. Διαφορετικές εικόνες του χθες με το σήμερα, όμως με κοινό παρονομαστή την φύση του ανθρώπου που παραμένει αναλλοίωτη στο χρόνο, όπως και η αξία του πολιτισμού.
Η μεταπτυχιακή φοιτήτρια της Συγκριτικής Λογοτεχνίας, Μαίρη Καιρίδη, αναρωτιέται αν ζούμε το τέλος του πανεπιστημιακού campus ή αν πρόκειται για την αφορμή για μία νέα αρχή και δημιουργεί τις μνήμες του μέλλοντος: «Τις Παρασκευές το χειμερινό εξάμηνο παρτάκι στο «τρίγωνο» και το εαρινό στο Αστεροσκοπείο ή στα γρασίδια».
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ // Η Θούλη Μισιρλόγλου, Αν. Διευθύντρια του MOMus- Πειραματικού Κέντρου Τεχνών, με τον τίτλο Going Digital γράφει για τους πολιτιστικούς οργανισμούς εν μέσω πανδημίας και τον ψηφιακό πολιτισμό που επέβαλε κάπως βεβιασμένα ο COVID-19. Κατά την ίδια, η ψηφιακή εμπειρία έρχεται όχι για να «καταργήσει», αλλά για να «συμπληρώσει» την πραγματική, εισάγοντας και έναν νέο «ηθικό κώδικα» που θα επιφέρει η νέα αυτή εποχή με πρόσημο την κοινωνική ταυτότητα.
ΙΣΤΟΡΙΑ // Τους συσχετισμούς ανάμεσα στο καθεστώς αποκλεισμού λόγω πανδημίας που βιώσαμε πρόσφατα και πτυχές των επιδημιών της γρίπης του 1918 και του 1957 αναδεικνύει ο συγγραφέας Ευάγγελος Χεκίμογλου. Αλιεύει στοιχεία από ρεπορτάζ, γελοιογραφίες και αρθρογραφία της εποχής για να μας τα παρουσιάζει υπό τον τίτλο που όπως φαίνεται αποτελεί διαχρονική σύσταση σε τέτοιες περιπτώσεις: «Αποφυγή παντός συνωστισμού».
Τι μπορεί να σκεφτεί ένας συγγραφέας βλέποντας ένα κτίριο; Ένα βραδάκι κοιτώντας το Σερβικό Προξενείο ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης θυμήθηκε ότι ογδόντα χρόνια πριν, επί Κατοχής, αυτό το κτίριο ήταν το κέντρο της βουλγαρικής προπαγάνδας και στέγαζε τη Βουλγαρική Λέσχη κατά παραχώρηση του γερμανικού στρατού. Οι Βούλγαροι όμως ξεκίνησαν εκστρατεία για την ίδρυση Βουλγαρικού Κρατικού Θεάτρου στην κατοχική Θεσσαλονίκη κι έτσι αφυπνίστηκαν οι Έλληνες σπεύδοντας να στήσουν, το 1943, το πρώτο Κρατικό Θέατρο στην πόλη.
ΜΟΥΣΙΚΗ // Για τη Μάγισσα Θεσσαλονίκη γράφει ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Χρίστος Ζαφείρης επιχειρώντας μια ψυχαγωγική τοπογραφία της πόλης μέσα από τα τραγούδια και τα κέντρα διασκέδασης- τοπόσημα κάθε εποχής. Λευκός Πύργος, Καραμπουρνάκι, Χατζή Μπαξέ, Μπέχτσιναρ και Αρετσού όπως και το Φάληρο και η Καλαμαριά είναι εκεί χιλιοτραγουδισμένα και φορτωμένα με χιλιάδες αναμνήσεις. Στις διηγήσεις των παλαιοτέρων όμως είναι εκεί και η «Δόμνα» και το «Σαντέ», το καφέ του «Φλόκα» αλλά και το «Ντε φάκτο» που επέζησε και είναι ανοιχτό και σήμερα.
FRAGMENTA // Στο ξεκίνημα της συνεργασίας της Πολιτιστικής Εταιρείας με το περιοδικό Εντευκτήριο, ο Γιώργος Κορδομενίδης, εκδότης και διευθυντής, μοιράζεται το πολύτιμο αρχείο του περιοδικού και χαρακτηριστικές ιστορίες της έκδοσης: σε αυτό το τεύχος φιλοξενείται ένα κείμενο που γράφτηκε από τον Κώστα Ταχτσή το 1987, μόλις στην αρχή του ιστορικού περιοδικού, και φέρει τον τίτλο «Μεσ’ απ’ τα σίδερα».
ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ // Ο συλλέκτης ιστορικός ερευνητής Παναγιώτης Κίσκιλας προβάλλει τις επικοινωνιακές πρωτιές της Θεσσαλονίκης ξεκινώντας το ιδιότυπο ταξίδι του από την 25η Μαρτίου 1927 όταν έγινε η πρώτη δοκιμαστική εκπομπή από τον Λευκό Πύργο με την κεραία του Ναυτικού. Ο πρωτοπόρος ήταν ο Χρήστος Τσιγγιρίδης. Ανήμερα της εθνικής εορτής εξέπεμψε το Ράδιο Τσιγγιρίδη, Το 1995, στα 100 Χρόνια Ραδιοφώνου (1895-1995) προς τιμήν του Γουλιέλμο Μαρκόνι, η Θεσσαλονίκη έχει την πρώτη ιδρυτική πράξη Μουσείου Ραδιοφωνίας στην Ελλάδα, της Μακεδονικής Φωνοθήκης- Φωνομουσείου.
Παράλληλα και αυτό το τεύχος φιλοξενεί ενδιαφέροντα θέματα και οπτικές μέσα από τις σταθερές ενότητές του: Αρχιτεκτονική, Εικαστικά, Θέατρο, Νέα Έκφραση, Ιστορικά και Καλλιτεχνικά Πορτρέτα, Ιστορία, Εν Θεσσαλονίκη, Κλειστές Στροφές, Μαρτυρίες, Προδημοσίευση, Γράμματα, Όσα δεν λέει η Φωτογραφία, Μικρές Ιστορίες.
Σε αυτό το τεύχος συμμετέχουν επίσης με κείμενα και υλικό οι: Γιάννης Βανίδης, Αλεξάνδρα Γουλάκη – Βουτυρά, Κατερίνα Διακομή, Γιάννης Επαμεινώνδας, Θάλεια Μαντοπούλου – Παναγιωτοπούλου, Πέτρος Μεχτίδης, Κώστας Μπλιάτκας, Ντίνος Παπασπύρου, Νίκος Ποδιάς, Βασίλης Σακελλαρίδης, Σάκης Σερέφας, Στέλιος Σκούλος, Θάλεια Στεφανίδου, Ελευθερία Στόικου, Σοφία Στυλιανού, Priyanka Sharma, Μικέλε Τροϊάνι, Στελλίνα Τρωιάνου.
●● / ●● / ●●
ΛΟΓΕῘΟΝ
Περιοδικό για το αρχαίο θέατρο. Τόμος 9
Θεματικός τόμος: Το θέατρο του Διονύσου
Κείμενα: συλλογικό
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2020 (Ιούνιος)
Διαστάσεις: 17
x
24 εκ.
ISSN
χαρτόδετου: 2241-2417

●● / ●● / ●●
Παίζοντας με το μέλλον. Βιβλίο Δραστηριοτήτων
Κείμενα: Katie King
Εικονογράφηση: Julia Rose West
Μετάφραση: Επαμεινώνδας Χριστοφιλόπουλος, Βασιλική Καλοδήμου
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2020 (Ιούνιος)
Σελίδες: 143, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 21
x
16 εκ.
ISBN
χαρτόδετου: 978-960-524-578-8
Τιμή: 15,00 €
//
στο βιβλιοπωλείο μας
13,50 €
●● / ●● / ●●
Ωκεανός
Με μια θεαματική εικονογράφηση για να ανακαλύψουμε τον θαλάσσιο κόσμο
Κείμενα: Emmanuelle Grundmann
Εικονογράφηση: Hélène Druvert
Μετάφραση: Καρίνα Λάμψα
Αθήνα, Εκδόσεις Καπόν, 2020 (Ιούνιος)
Σελίδες: 48, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 25
x
36 εκ.
ISBN
χαρτόδετου: 978-618-5209-58-2
Τιμή: 24,50 €
//
στο βιβλιοπωλείο μας
22,05 €
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου