Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 18, 2019



Συντηρητές και έκτακτοι αρχαιολόγοι κατά των αλλαγών για τον σταθμό Βενιζέλου

Συντηρητές και έκτακτοι αρχαιολόγοι κατά των αλλαγών για τον σταθμό Βενιζέλου

Συνεχίζονται οι σφοδρές αντιδράσεις των επιστημονικών φορέων σχετικά με τις κυβερνητικές εξαγγελίες για τις σημαντικές αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου, στο μετρό Θεσσαλονίκης.
Μετά τη χθεσινή ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, σε ανάλογο ύφος ήταν η σχετική ανακοίνωση των Συντηρητών Αρχαιοτήτων αλλά και των έκτακτων αρχαιολόγων που πέραν του έργου αφήνουν βαρύτατες αιχμές και για το εργασιακό τους καθεστώς.
Και οι δύο φορείς του αρχαιολογικού κλάδου, τους οποίους δεν κάλεσαν στη σχετική σύσκεψη υπό τον περιφερειάρχη Απ. Τζιτζικώστα, επισημαίνουν μεταξύ άλλων πως το 2017 το ΚΑΣ αποφάσισε την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων και την παράλληλη λειτουργία του σταθμού Βενιζέλου και υπογραμμίζουν πως πίσω απ’ τις καθυστερήσεις δεν βρίσκονται οι αρχαιολόγοι αλλά
«Στην πραγματικότητα, το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει βασανιστεί, και συνεχίζει να βασανίζεται από πολιτικές και οικονομικές σκοπιμότητες, από όλες τις κυβερνήσεις και από όλες τις διοικήσεις που έχουν περάσει, από την πρώτη στιγμή του μέχρι και σήμερα», υπογραμμίζει μεταξύ άλλων ο σύλλογος εκτάκτων αρχαιολόγων.
Απ’ την πλευρά της η Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων επισημαίνει ότι «η επαναφορά στην Υ.Α. του 2014 δεν προέκυψε ως αποτέλεσμα ενός νέου γόνιμου επιστημονικού διαλόγου», ότι υποτιμάται το κόστος που θα προκύψει από την άρση των ήδη γενόμενων εργασιών και ότι δεν διασφαλίζεται η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων σε ένα ενιαίο σύνολο στον χώρο τους.

Η ανακοίνωση της ΠΕΣΑ

Ο πρωθυπουργός, από το βήμα της 84ης ΔΕΘ, ανακοίνωσε την πρόθεση της κυβέρνησης να αποσπαστούν και να επανατοποθετηθούν τα αρχαιολογικά ευρήματα που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου, προκειμένου να προχωρήσουν τα έργα για την κατασκευή του Μετρό και συγκεκριμένα του σταθμού Βενιζέλου.
Η πρόθεση αυτή της κυβέρνησης να επιστρέψει στην Υπουργική Απόφαση του 2014 που προβλέπει την απόσπαση – απομάκρυνση των αρχαιοτήτων από την θέση τους, μας προκαλεί ιδιαίτερο προβληματισμό σχετικά με τους λόγους που λήφθηκε, δεδομένων των εξής: α) Όλοι οι συναρμόδιοι επιστημονικοί κλάδοι αποφάνθηκαν ότι η κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων είναι εφικτή. β)
Το 2017 το ΚΑΣ αποφάσισε την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων και την παράλληλη λειτουργία του σταθμού Βενιζέλου δημιουργώντας στην πραγματικότητα έναν Σταθμό-Μουσείο. γ) Εκπονήθηκαν και εγκρίθηκαν οι μελέτες για την διατήρηση των αρχαιοτήτων και οι εργασίες εκτελέστηκαν. δ) Στον κατασκευαστικό τομέα οι μελέτες (στατικές, αρχιτεκτονικές, ηλεκτρομηχανολογικές, δίκτυα) εκπονήθηκαν και εγκρίθηκαν και σε ένα ποσοστό οι εργασίες εκτελέστηκαν. ε) Οι μελέτες και οι εργασίες που έχουν γίνει έχουν ήδη πληρωθεί.
Η επαναφορά στην Υ.Α. του 2014 δεν προέκυψε ως αποτέλεσμα ενός νέου γόνιμου επιστημονικού διαλόγου. Δεν υπάρχει καμία νέα απόφαση του ΚΑΣ. Δεν έχουν εκπονηθεί σχετικές μελέτες για τον κατασκευαστικό τομέα, ούτε για την απομάκρυνση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων.
Υποτιμάται το κόστος που θα προκύψει από την άρση των ήδη γενόμενων εργασιών (αποξηλώσεις, αποχωματώσεις, νέες μελέτες, αποζημιώσεις καθυστερήσεων, κ.α.). Δεν διασφαλίζεται η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων σε ένα ενιαίο σύνολο στον χώρο τους. Δεν υπολογίζεται η δοκιμασία των αρχαιοτήτων από τέτοιας εμβέλειας δραστικές και μεγάλης έντασης (πιεστικά χρονοδιαγράμματα) εργασίες. Δεν λαμβάνεται υπόψη ότι σε περίπτωση απομάκρυνσης των καταλοίπων της Βυζαντινής περιόδου, θα αναδειχθούν νέα ευρήματα από προγενέστερα αρχαιολογικά στρώματα.
Η επίκληση ως "προηγούμενου" των ανάλογων εργασιών στον σταθμό Αγίας Σοφίας είναι ατυχής και παραπλανητική. Κυρίως γιατί η Διεθνής Δεοντολογία ορίζει την απόσπαση και μεταφορά αρχαιοτήτων ως την έσχατη λύση, όταν επιστημονικά έχουν αποκλειστεί όλες οι άλλες λύσεις.
Επιπλέον, ακριβώς επειδή στον σταθμό Αγίας Σοφίας δεν κατέστη εφικτή η επανατοποθέτηση του συνόλου των αποσπασμένων αρχαιοτήτων.
Η πολιτική βούληση της κυβέρνησης, όπως εκφράστηκε από τις δηλώσεις του κου Μητσοτάκη στην ΔΕΘ, απαξιώνουν την σημασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και ιδίως του βυζαντινού παρελθόντος της Θεσσαλονίκης. Προοιωνίζουν κινδύνους για ένα μοναδικό μνημειακό σύνολο των βυζαντινών χρόνων, το σταυροδρόμι του decumanus maximus και του cardo, καθώς και για τα δημόσια κτίρια που το περιβάλλουν.
Επαναλαμβάνουμε την σταθερή θέση του Σωματείου μας όπως έχει διατυπωθεί με ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσής μας στις 28/11/2014, ότι «οι σημαντικές αρχαιότητες είναι αναγκαίο να ενταχθούν στην ζωή της σύγχρονης πόλης και να αποτελέσουν εστία κοινωνικής και ιστορικής γνώσης, αλλά και οικονομικής ανάπτυξης για την περιοχή». Δηλαδή να δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία στην πόλη.
Η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΣΥΝΤΗΡΗΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ εκφράζει την υποστήριξή της και τη συμμετοχή της στον αγώνα που δίνουν οι συλλογικότητες, οι επιστημονικοί σύλλογοι και η τοπική κοινωνία της Θεσσαλονίκης έτσι ώστε να εφαρμοσθεί η τεχνική λύση που θα διατηρεί τις σημαντικές βυζαντινές αρχαιότητες κατά χώραν και θα τις αναδεικνύει.
Το ΔΣ της ΠΕΣΑ

Η ανακοίνωση του συλλόγου εκτάκτων αρχαιολόγων

Ο σταθμός Βενιζέλου και το Μετρό Θεσσαλονίκης στο έλεος της «ανάπτυξης»
Επίσημα από το βήμα της ΔΕΘ ανακοινώθηκε δια στόματος πρωθυπουργού η απόφαση της κυβέρνησης για την απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό «Βενιζέλου», κόντρα στην από μήνες δρομολογημένη και ήδη υλοποιούμενη κατά χώραν διατήρησή τους. Ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε ότι μίλησε «με όλους τους φορείς» πριν λάβει τη σχετική απόφαση, γεγονός το οποίο μάλλον σημαίνει ότι δεν συμπεριλαμβάνει τους αρχαιολόγους στους «φορείς» αυτούς.
Θυμίζουμε εξάλλου ότι στις αρχές του 2017, με ομόφωνη μάλιστα απόφασή του, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο είχε γνωμοδοτήσει υπέρ της κατά χώραν διατήρησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου. Το νέο ΚΑΣ, υπό την καινούρια σύνθεσή του, δεν έχει ακόμη τοποθετηθεί επισήμως επάνω στο πρόβλημα. Τι να υποθέσει κανείς; Ότι ο πρωθυπουργός δρομολογεί την απόσπαση αρχαιολογικών μνημείων χωρίς έστω να ρωτήσει τους αρχαιολόγους και το ΚΑΣ, ή ότι αισθάνεται από τώρα βέβαιος για μια πλήρη μεταστροφή της απόφασης έστω του ΚΑΣ επάνω στο συγκεκριμένο πρόβλημα;
Αξίζει να σημειωθεί ότι αν αποφασιστεί η απόσπαση των αρχαιοτήτων, θα πρέπει να αναιρεθούν εργασίες που ήδη έχουν πραγματοποιηθεί προς την κατεύθυνση της κατά χώραν διατήρησης των αρχαιοτήτων. Ανάμεσα στις ακριβές σε χρόνο και χρήμα «αναιρέσεις», συγκαταλέγεται το ξήλωμα της ήδη τοποθετημένης πλάκας οροφής τους σταθμού.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι αρχαιολόγοι και ...οι ίδιες οι αρχαιότητες ετοιμάζονται για μια ακόμη φορά να υποδειχθούν ως οι ένοχοι της καθυστέρησης των εργασιών του Μετρό. Στην πραγματικότητα, το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει βασανιστεί, και συνεχίζει να βασανίζεται από πολιτικές και οικονομικές σκοπιμότητες, από όλες τις κυβερνήσεις και από όλες τις διοικήσεις που έχουν περάσει, από την πρώτη στιγμή του μέχρι και σήμερα.
Πριν από την «έξωση» των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου, την «έξωση» από το έργο γνώρισαν οι συμβασιούχοι εργαζόμενοι του Μετρό. Σε ό,τι αφορά δε τους αρχαιολόγους, μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου δεν θα έχει μείνει συνάδελφος στο πολύπαθο έργο ούτε για δείγμα.
Μαζί, ή και πριν από τις αρχαιότητες, οι αρχαιολόγοι γνωρίσαμε, σε διάφορες περιστάσεις, πώς μεταφράζεται η «ανάπτυξη» στην πράξη: επίθεση στα εργασιακά δικαιώματά μας, ανεπαρκείς προσλήψεις για μεγάλο όγκο έργου και εντατικοποίηση της εργασίας μας, νομικές διώξεις (με ποινικό και οικονομικό σκέλος), μηνύσεις κατά αρχαιολόγων, παράνομες όσο και τρομοκρατικές απολύσεις, εργαζόμενοι σε «αναστολή» εργασιών (απλήρωτοι, στον «πάγο» μέχρι την επανέναρξη εργασιών), συμβάσεις που δεν ανανεώθηκαν για να μην μετατραπούν σε αορίστου χρόνου, αποκλεισμός συναδέλφων από νέες προσλήψεις.
Μπροστά στην επίθεση που έχουμε γνωρίσει όλα αυτά τα χρόνια από τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς και τα εργολαβικά συμφέροντα, δεν παραγνωρίζουμε τις ευθύνες της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων, η οποία πολλές φορές ήταν, ως μη ώφειλε, πλήρως απούσα και σε ό,τι αφορά τους όρους εργασίας, και σε ό,τι αφορά τη διαδικασία προσλήψεων/απολύσεων των αρχαιολόγων στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Τέλος, περίπου παραμόνιμο κομμάτι της επίθεσης που έχει από καιρό εξαπολυθεί, είναι η στοχοποίηση των αρχαιολόγων και της αρχαιολογικής διαδικασίας, με πιο πρόσφατο δείγμα της δηλώσεις των κ. Κ. Καραμανλή (νυν υπουργός υποδομών και μεταφορών) και Ν. Ταχιάου (νέος πρόεδρος Αττικό Μετρό).
Οι παλινωδίες και οι προχειρότητες στο θέμα της απόφασης για τις αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου, είναι η εγγύηση ότι δεν τις περιμένει η καλύτερη τύχη. Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης έχουν δει την ολοκλήρωση του έργου να καθυστερεί και να αναστέλλεται εξαιτίας πολιτικών και εργολαβικών παιχνιδιών -όχι εξαιτίας του εύκολου θύματος, της αρχαιολογίας. Τώρα, και ενώ ξανά το χρονικό πλαίσιο των εργασιών τίθεται εν αμφιβόλω, οι πολίτες της Θεσσαλονίκης επιπροσθέτως κινδυνεύουν να μη μπορέσουν να γνωρίσουν ποτέ με ακεραιότητα και πληρότητα τον πραγματικό θησαυρό που βρίσκεται ακριβώς κάτω από τα πόδια τους, τον οποίο έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη.
Να σταματήσουν οι πολιτικές και εργολαβικές παρεμβάσεις στο επιστημονικό αρχαιολογικό έργο!
Όχι στο ξήλωμα του αρχαίου δρόμου -Decumanus Maximus και των σταθερών αρχαιοτήτων που τον περιβάλλουν!

Αποτέλεσμα εικόνας για Μυλόπουλος: «Το ΣτΕ θα διαφυλάξει τη νομιμότητα» για αρχαία και Μετρό

Μυλόπουλος: «Το ΣτΕ θα διαφυλάξει τη νομιμότητα» για τα αρχαία  .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημήτρης Κανελλόπουλος- Γιώργος Αλλαμανής: «Τέσσερις αλήθειες και ψέματα»για τον Μάνο Χατζιδάκι (PODCAST)

  Τέσσερις αλήθειες και ψέματα για τον Μάνο Χατζιδάκι Στο νέο επεισόδιο του Newsroom, τη σειρά podcast που ο Δημήτρης Κανελλόπουλος συνομιλ...