Κυριακή, Απριλίου 13, 2014

Επαναπροβάλλεται μία ταινία-σταθμός για την ψυχολογία του Ναζιστικού φαινομένου

 ΧΙΤΛΕΡ
ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ
(Hitler: A Film from Germany)
Γερμανία - 1977 -- Έγχρωμη/Ασπρόμαυρη
(410΄)


Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Χανς Γιούργκεν Ζίμπερμπεργκ
Σενάριο: Χανς Γιούργκεν Ζίμπερμπεργκ
Παραγωγή: Μπερντ Άιχινγκερ
Φωτογραφία: Ντίντριχ Λόχμαν
Μοντάζ: Γιούτα Μπραντστέντερ

Πρωταγωνιστούν
Χάρι Μπερ
Χάνιτς Σούμπερτ
Πέτερ Κερν
Χέλμουτ Λάνγκε
Ράινερ φον Άρτενφελς
Μάρτιν Σπερ

Σύνοψη

Η άνοδος και η πτώση του Τρίτου Ράιχ, το φαινόμενο Αδόλφος Χίτλερ. Η ταινία εξερευνεί τον ψυχισμό των Γερμανών και πώς αυτοί δέχτηκαν τον Χίτλερ στην ηγεσία τους, στον νου τους.
Χωρισμένο σε τέσσερα μέρη, το «Χίτλερ: μια ταινία από τη Γερμανία» δεν είναι ένα κλασικό ντοκιμαντέρ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο Ζίμπερμπεργκ δεν είχε στη διάθεσή του τόνους αρχειακού υλικού. Γνήσιο, όμως, καλλιτεχνικό τέκνο του Βάγκνερ, του Μπρεχτ, αλλά και του σουρεαλισμού, προσεγγίζει το μεγάλο θέαμα, που ονομάζεται Ιστορία, με μια ποικιλία τεχνικών: παραμύθια, τσίρκο, θρησκευτικά δράματα, μαγικές τελετουργίες, φιλοσοφικούς διαλόγους.
Ο Ζίμπερμπεργκ χρησιμοποίησε ένα μικρό συνεργείο, λίγους ηθοποιούς που ο καθένας έπαιζε πολλούς ρόλους, ενώ πολύ συχνά οι ηγέτες των ναζί παρουσιάζονται ως μαριονέτες. Περισσότερο ακούγονται ηχητικά ντοκουμέντα (λόγοι των Χίτλερ, Χίμλερ, Γκέμπελς, Σπέερ) παρά προβάλλονται φωτογραφίες και ταινίες της εποχής, κι αυτές μάλλον σαν ένα απόκοσμο ντεκόρ, παρά σαν πραγματικότητα. Οι μαρτυρίες πότε είναι γνήσιες (όπως ενός Εβραίου που επέζησε του Ολοκαυτώματος) και πότε τολμηρές καλλιτεχνικές αναφορές. Για παράδειγμα, ένας υστερικός SS απαγγέλλει τον παθιασμένο μονόλογο-απολογία του δολοφόνου παιδιών από το «Μ» του Λανγκ και ο Χίτλερ αναδύεται από τον τάφο του Βάγκνερ ως άλλος Σάιλοκ, αναρωτώμενος εάν οι Εβραίοι δεν ματώνουν όταν τους τρυπούν...


Ένα ποιητικό και συνειρμικό αριστούργημα από την ιδιοφυία του στοχαστικού-πειραματικού κινηματογράφου
Χανς Γιούργκεν Ζίμπερμπεργκ

«Η πιο αξοσημείωτη ταινία που έχω ποτέ δει. Ανήκει στην κατηγορία των ευγενών αριστουργημάτων που ζητούν πίστη»
Susan Sontag

Η ταινία που χαιρετίστηκε από τον Κόπολα ως «ένα έργο που έκανε όλες τις άλλες ταινίες της εποχής ασήμαντες ή παρωχημένες»

«Το πιο σημαντικό έργο της οπτικής τέχνης που έχει παραγάγει η Γερμανία από τον πόλεμο»
Barbara Rose, VOGUE

«Η πιο διαβόητη αβάν-γκαρντ ταινία της τελευταίας δεκαετίας»
Hoberman, AMERICAN FILM

«Ο Χίτλερ μέσα μας: ο ναζισμός δεν είναι
παρελθόν, μολύνει ακόμα το σήμερα...»

«Ο Ζίμπερμπεργκ προσεγγίζει το μεγάλο θέαμα που ονομάζεται Ιστορία με μια ποικιλία τεχνικών: παραμύθια, τσίρκο, θρησκευτικά δράματα, μαγικές τελετουργίες, φιλοσοφικούς διαλόγους...»

*Διαβάστε : Δημήτρη Μπούρα : Ο Μολώχ του εικοστού αιώνα
 
*

ΕΝΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΕ ΓΑΛΛΙΚΟΥΣ ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: