Ένα νέο μουσείο, έκτασης 6.000 τετραγωνικών μέτρων, που στεγάζει
όχι μόνο σημαντικά ευρήματα από τον αρχαιολογικό χώρο της Πέλλας, αλλά κυρίως
όνειρα και διεκδικήσεις 40 χρόνων των αρχαιολόγων και κατοίκων της περιοχής,
άνοιξε τις πύλες του για το κοινό.
"Αυτό το μουσείο ήταν όνειρο ζωής, όχι μόνο για εμάς τους αρχαιολόγους, αλλά και για τους κατοίκους της Πέλλας. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η πρώτη κίνηση για τη δημιουργία αυτού του μουσείου είχε γίνει το 1963, ωστόσο δεν ευοδώθηκε", εξήγησε η προϊσταμένη της ΙΖ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Μαρία Λιλιμπάκη- Ακαμάτη, με αφορμή την ξενάγηση για τους εκπροσώπους των ΜΜΕ.
Το μουσείο έχει έκταση 6.000 τετραγωνικά μέτρα και βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα του αρχαιολογικού χώρου, σε άμεση γειτνίαση με το σύγχρονο οικισμό.
Το κτίριο είναι προσαρμοσμένο στη μορφολογία του εδάφους και έχει δημιουργηθεί με λιτές γραμμές. "Θέλαμε η παρουσία του μουσείου στον αρχαιολογικό χώρο να είναι διακριτική. Γι' αυτό το λόγο, το κτίριο είναι βυθισμένο στο έδαφος και φαίνεται σαν να αναδύεται απ' αυτό ως ένα ακόμα εύρημα", τόνισε η κ. Λιλιμπάκη- Ακαμάτη.
"Πρωταγωνιστικό" ρόλο στο κτίριο διαδραματίζει το ορθογώνιο αίθριο, που παραπέμπει στην κεντρική περίστυλη αυλή των οικιών της Πέλλας. Το αίθριο εξυπηρετεί ακόμα μία επιδίωξη: της εισαγωγής και πλήρους αξιοποίησης του φυσικού φωτός, που αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο τα εκθέματα. Στο αίθριο παρουσιάζονται τα ογκώδη εκθέματα του μουσείου: αρχιτεκτονικά μέλη, γλυπτά, επιτύμβιες και αναθηματικές στήλες.
Για το εξωτερικό και εσωτερικό του κτιρίου, αλλά και για την οργάνωση της έκθεσης έχει υιοθετηθεί η ίδια χρωματική κλίμακα (συνδυασμός άσπρου- μαύρου), προκειμένου να μη διασπάται η αρμονία και να επιτυγχάνεται η προσήλωση του θεατή στα εκθέματα.
Η έκθεση αναπτύσσεται σε χώρο 2.500 τετραγωνικών μέτρων και διαρθρώνεται σε πέντε θεματικές ενότητες, που δεν διαχωρίζονται η μία από την άλλη σε κλειστές αίθουσες. Για τη μετάβαση από τη μία ενότητα στην άλλη, ο επισκέπτης ακολουθεί ανοδική πορεία, που παραπέμπει στην περιήγησή του στον αρχαιολογικό χώρο και βοηθά στο να έχει πλήρη εποπτικότητα του εκθεσιακού χώρου.
Τον επισκέπτη υποδέχεται στον εκθεσιακό χώρο η μαρμάρινη κεφαλή του Μεγάλου Αλεξάνδρου (εύρημα από την περιοχή των Γιαννιτσών), ο οποίος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πέλλα.
Η πρώτη θεματική ενότητα αναφέρεται στην καθημερινή ζωή των κατοίκων. Εδώ, ξεχωρίζουν τα ψηφιδωτά δάπεδα των οικιών του Διονύσου και της Ελένης, αλλά και η αποκατεστημένη διακόσμηση τοίχου της αίθουσας συμποσίων της οικίας των Κονιαμάτων.
Στη δεύτερη θεματική ενότητα παρουσιάζεται η δημόσια ζωή στην Πέλλα και δίνεται βαρύτητα στους τομείς του εμπορίου και της διοίκησης. Εδώ, τα ευρήματα προέρχονται κυρίως από την Αγορά. Σαφή εικόνα της παραγωγικής διαδικασίας δίνει το αποκατεστημένο εργαστήριο κεραμικής με τα ευρήματα, όπως βρέθηκαν στην ανασκαφή.
Η θρησκεία κυριαρχεί στην τρίτη θεματική ενότητα, όπου παρουσιάζονται ευρήματα από τα ιερά της Πέλλας. Στην ενότητα αυτή κυριαρχούν δύο ψηφιδωτά, που κοσμούσαν τα δάπεδα κτιρίων της περιοχής του ιερού του Δάρρωνα.
Η τέταρτη θεματική ενότητα είναι αυτή των νεκροταφείων, όπου εκτίθενται κτερίσματα των νεκροταφείων της Πέλλας. Η ενότητα αυτή είναι η μόνη αποκλεισμένη από τις υπόλοιπες, λόγω της ιδιαίτερης θεματολογίας της.
Μέσα από έναν ανηφορικό διάδρομο ο επισκέπτης καταλήγει στην τελευταία ενότητα, την αίθουσα του ανακτόρου. Από εδώ έχει οπτική επαφή τόσο με τις προηγούμενες εκθεσιακές ενότητες, όσο και με τον αρχαιολογικό χώρο. Στην ενότητα αυτή παρέχονται στοιχεία για τη μορφή και τη λειτουργία του ανακτορικού συγκροτήματος, καθώς και για την προσωπικότητα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Τέλος, επάνω από την έκθεση του ισογείου βρίσκεται εξώστης, απ' όπου ο θεατής έχει τη δυνατότητα της πανοραμικής επαφής με τα εκθέματα. Ο εξώστης θα διαμορφωθεί μελλοντικά ως χώρος περιοδικών εκθέσεων.
Ο εκθεσιακός χώρος συμπληρώνεται με αίθουσες προβολής βίντεο και πολλαπλών χρήσεων, πωλητήριο, αναψυκτήριο, γραφεία, εργαστήρια και αποθήκες.
Το μουσείο, προϋπολογισμού 14 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτήθηκε από το επιχειρησιακό πρόγραμμα "Πολιτισμός" του Γ'ΚΠΣ. Η κατασκευή του μουσείου συμπληρώθηκε από τοποθέτηση στεγάστρων στον αρχαιολογικό χώρο, χαράξεις δρόμων επισκεπτών και ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου μέσω της δημιουργίας παρακαμπτήριας οδού για τα οχήματα.
"Αυτό το μουσείο ήταν όνειρο ζωής, όχι μόνο για εμάς τους αρχαιολόγους, αλλά και για τους κατοίκους της Πέλλας. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η πρώτη κίνηση για τη δημιουργία αυτού του μουσείου είχε γίνει το 1963, ωστόσο δεν ευοδώθηκε", εξήγησε η προϊσταμένη της ΙΖ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Μαρία Λιλιμπάκη- Ακαμάτη, με αφορμή την ξενάγηση για τους εκπροσώπους των ΜΜΕ.
Το μουσείο έχει έκταση 6.000 τετραγωνικά μέτρα και βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα του αρχαιολογικού χώρου, σε άμεση γειτνίαση με το σύγχρονο οικισμό.
Το κτίριο είναι προσαρμοσμένο στη μορφολογία του εδάφους και έχει δημιουργηθεί με λιτές γραμμές. "Θέλαμε η παρουσία του μουσείου στον αρχαιολογικό χώρο να είναι διακριτική. Γι' αυτό το λόγο, το κτίριο είναι βυθισμένο στο έδαφος και φαίνεται σαν να αναδύεται απ' αυτό ως ένα ακόμα εύρημα", τόνισε η κ. Λιλιμπάκη- Ακαμάτη.
"Πρωταγωνιστικό" ρόλο στο κτίριο διαδραματίζει το ορθογώνιο αίθριο, που παραπέμπει στην κεντρική περίστυλη αυλή των οικιών της Πέλλας. Το αίθριο εξυπηρετεί ακόμα μία επιδίωξη: της εισαγωγής και πλήρους αξιοποίησης του φυσικού φωτός, που αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο τα εκθέματα. Στο αίθριο παρουσιάζονται τα ογκώδη εκθέματα του μουσείου: αρχιτεκτονικά μέλη, γλυπτά, επιτύμβιες και αναθηματικές στήλες.
Για το εξωτερικό και εσωτερικό του κτιρίου, αλλά και για την οργάνωση της έκθεσης έχει υιοθετηθεί η ίδια χρωματική κλίμακα (συνδυασμός άσπρου- μαύρου), προκειμένου να μη διασπάται η αρμονία και να επιτυγχάνεται η προσήλωση του θεατή στα εκθέματα.
Η έκθεση αναπτύσσεται σε χώρο 2.500 τετραγωνικών μέτρων και διαρθρώνεται σε πέντε θεματικές ενότητες, που δεν διαχωρίζονται η μία από την άλλη σε κλειστές αίθουσες. Για τη μετάβαση από τη μία ενότητα στην άλλη, ο επισκέπτης ακολουθεί ανοδική πορεία, που παραπέμπει στην περιήγησή του στον αρχαιολογικό χώρο και βοηθά στο να έχει πλήρη εποπτικότητα του εκθεσιακού χώρου.
Τον επισκέπτη υποδέχεται στον εκθεσιακό χώρο η μαρμάρινη κεφαλή του Μεγάλου Αλεξάνδρου (εύρημα από την περιοχή των Γιαννιτσών), ο οποίος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πέλλα.
Η πρώτη θεματική ενότητα αναφέρεται στην καθημερινή ζωή των κατοίκων. Εδώ, ξεχωρίζουν τα ψηφιδωτά δάπεδα των οικιών του Διονύσου και της Ελένης, αλλά και η αποκατεστημένη διακόσμηση τοίχου της αίθουσας συμποσίων της οικίας των Κονιαμάτων.
Στη δεύτερη θεματική ενότητα παρουσιάζεται η δημόσια ζωή στην Πέλλα και δίνεται βαρύτητα στους τομείς του εμπορίου και της διοίκησης. Εδώ, τα ευρήματα προέρχονται κυρίως από την Αγορά. Σαφή εικόνα της παραγωγικής διαδικασίας δίνει το αποκατεστημένο εργαστήριο κεραμικής με τα ευρήματα, όπως βρέθηκαν στην ανασκαφή.
Η θρησκεία κυριαρχεί στην τρίτη θεματική ενότητα, όπου παρουσιάζονται ευρήματα από τα ιερά της Πέλλας. Στην ενότητα αυτή κυριαρχούν δύο ψηφιδωτά, που κοσμούσαν τα δάπεδα κτιρίων της περιοχής του ιερού του Δάρρωνα.
Η τέταρτη θεματική ενότητα είναι αυτή των νεκροταφείων, όπου εκτίθενται κτερίσματα των νεκροταφείων της Πέλλας. Η ενότητα αυτή είναι η μόνη αποκλεισμένη από τις υπόλοιπες, λόγω της ιδιαίτερης θεματολογίας της.
Μέσα από έναν ανηφορικό διάδρομο ο επισκέπτης καταλήγει στην τελευταία ενότητα, την αίθουσα του ανακτόρου. Από εδώ έχει οπτική επαφή τόσο με τις προηγούμενες εκθεσιακές ενότητες, όσο και με τον αρχαιολογικό χώρο. Στην ενότητα αυτή παρέχονται στοιχεία για τη μορφή και τη λειτουργία του ανακτορικού συγκροτήματος, καθώς και για την προσωπικότητα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Τέλος, επάνω από την έκθεση του ισογείου βρίσκεται εξώστης, απ' όπου ο θεατής έχει τη δυνατότητα της πανοραμικής επαφής με τα εκθέματα. Ο εξώστης θα διαμορφωθεί μελλοντικά ως χώρος περιοδικών εκθέσεων.
Ο εκθεσιακός χώρος συμπληρώνεται με αίθουσες προβολής βίντεο και πολλαπλών χρήσεων, πωλητήριο, αναψυκτήριο, γραφεία, εργαστήρια και αποθήκες.
Το μουσείο, προϋπολογισμού 14 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτήθηκε από το επιχειρησιακό πρόγραμμα "Πολιτισμός" του Γ'ΚΠΣ. Η κατασκευή του μουσείου συμπληρώθηκε από τοποθέτηση στεγάστρων στον αρχαιολογικό χώρο, χαράξεις δρόμων επισκεπτών και ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου μέσω της δημιουργίας παρακαμπτήριας οδού για τα οχήματα.
Δείτε παρακάτω φωτογραφίες:
****************************
ΠΕΛΛΑ, Η ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ
Αφιέρωμα από τις ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ στον αξιολογότατο και πλουσιότατο αρχαιολογικό χώρο και τις ανασκαφές στην ΠΕΛΛΑ. Αρχικά, γίνεται αναφορά στην ίδρυση της ΠΕΛΛΑΣ, στην πρώτη εγκατάστασή της και στους πρώτους οικισμούς. Στη συνέχεια, περιγράφονται η αρχαία πόλη, τα απλά σπίτια της εποχής, η καθημερινή ζωή και τα ευρήματα των ανασκαφών. Γίνεται ιδιαίτερη μνεία και παρουσιάζονται ευρήματα από το λεγόμενο σπίτι του ΔΙΟΝΥΣΟΥ, ενώ περιγράφονται τα ψηφιδωτά, το σπίτι με τα ΚΟΝΙΑΜΑΤΑ, το κέντρο κεραμικής παραγωγής, τα καταστήματα πώλησης και τα διάφορα εργαστήρια παραγωγής. Περιγράφονται, επίσης, οι λατρευτικές συνήθειες, το πάνθεον της ΠΕΛΛΑΣ, οι τόποι θρησκευτικής λατρείας, η τεράστια άνθηση της ΑΓΟΡΑΣ και η βίαιη εγκατάλειψή της λόγω σεισμού. Τέλος, επισημαίνεται ο σημαντικός ρόλος της ΠΕΛΛΑΣ σε ολόκληρη την ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ και η ξαφνική εγκατάλειψή της από τους κατοίκους της-από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία-γεγονός που τη μετέτρεψε σε έναν απέραντο ερειπιώνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου