Με δυο μεγάλες εκθέσεις στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και στην Pace Gallery στη Νέα Υόρκη τιμάται η μνήμη του Ρόμπερτ Φρανκ, φωτογράφου και σκηνοθέτη που άνοιξε νέους δρόμους με τις ειλικρινείς, συγκλονιστικές εικόνες του από την αμερικανική ζωή στα μέσα του 20ού αιώνα. Εκατό χρόνια από τη γέννηση μιας από τις πιο σημαίνουσες προσωπικότητες στην ιστορία του μέσου, μουσεία και γκαλερί σε όλο τον κόσμο διοργανώνουν εκθέσεις αφιερωμένες στο έργο του, γιορτάζοντας τη ριζοσπαστική προσέγγισή του στη δημιουργία εικόνας, που άλλαξε για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
Στην έκθεση στο ΜοΜΑ, την πρώτη ατομική έκθεση του έργου του Φρανκ στο μουσείο, θα συγκεντρωθούν περίπου 200 έργα του καλλιτέχνη που καλύπτουν εύρος έξι δεκαετιών, μέχρι τον θάνατό του το 2019. Η έκθεση «Life Dances On: Robert Frank in Dialogue» πήρε το όνομά της από μια ταινία που σκηνοθέτησε ο καλλιτέχνης το 1980 και θα επικεντρωθεί στο πειραματικό ήθος της δουλειάς του Φρανκ, αναδεικνύοντας τους τρόπους με τους οποίους αλληλεπιδρούσε με τους σύγχρονούς του και τις κοινότητές τους ως μέρος της πρακτικής του. Η έκθεση στην Pace Gallery θα εξετάσει τη διαδικασία που ακολουθούσε ο Φρανκ δουλεύοντας με διάφορα μέσα, παρουσιάζοντας μια επιλογή από φωτογραφίες, κολάζ, σκίτσα και μακέτες.
Ο Ρόμπερτ Φρανκ άθελά του ήταν ο «πατέρας» αυτού που έγινε γνωστό στα τέλη της δεκαετίας του 1960 ως «η αισθητική του στιγμιότυπου», ένα προσωπικό παράξενο στυλ που προσπαθούσε να αποτυπώσει την εμφάνιση και την αίσθηση του αυθορμητισμού σε μια αυθεντική στιγμή. Οι φωτογραφίες του είχαν βαθιά επιρροή στον τρόπο με τον οποίο οι φωτογράφοι άρχισαν να προσεγγίζουν όχι μόνο τα θέματά τους αλλά και το κάδρο τους.
Πριν από λίγες ημέρες στους ΝΥΤ ένα πάνελ αξιοσέβαστων ειδικών κλήθηκε να επιλέξει μέσα από χιλιάδες εικόνες 25 φωτογραφίες που καθόρισαν τη σύγχρονη εποχή. Ανάμεσά τους επελέγη και η εμβληματική φωτογραφία του Ρόμπερτ Φρανκ «Trolley - New Orleans» του 1955. Στη φωτογραφία ο οδηγός είναι λευκός, το ίδιο και οι ενήλικοι και ανήλικοι επιβάτες στις πρώτες σειρές, ενώ στις πίσω θέσεις κάθονται μαύροι. Με αυτήν τη σχεδόν γαλήνια εικόνα ο Φρανκ καταγράφει την Αμερική των φυλετικών διαχωρισμών. Η φωτογραφία αυτή ήταν το αρχικό εξώφυλλο του πρωτοποριακού, εντυπωσιακού φωτογραφικού του άλμπουμ «The Americans» («Οι Αμερικανοί»), ένα αριστούργημα με ασπρόμαυρες φωτογραφίες που αντλήθηκαν από τα ταξίδια του στα μέσα της δεκαετίας του 1950 και δημοσιεύθηκαν το 1959.
Η φωτογραφία, την εποχή της δημοσίευσής της, θεωρήθηκε από αρκετούς κριτικούς ως ένα απαισιόδοξο, θυμωμένο πορτρέτο της χώρας. (Το περιοδικό «Popular Photography» την ονόμασε «στρεβλή» απεικόνιση «από έναν αδιάφορο άνθρωπο».) Πολλοί θεατές και καλλιτέχνες, ωστόσο, βρήκαν έμπνευση στο άμεσο, αντιρομαντικό ύφος στο οποίο πρωτοστάτησε ο Φρανκ, βλέποντας τις αντιφάσεις της Αμερικής μέσα από την απόσταση που του έδινε η ευρωπαϊκή καταγωγή του. Αυτή η εικόνα, που τραβήχτηκε μήνες πριν από τα μποϊκοτάζ των λεωφορείων στο Μοντγκόμερι και ανέδειξε τους διαχωρισμούς που ίσχυαν σε εθνική συζήτηση, έδειξε στην Αμερική τον εαυτό της σαν να τον έβλεπε για πρώτη φορά. [...............................................]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου