Νάρκισσος, έργο ζωγραφικής του Καραβάτζιο
Ναρκισσισμός - Βικιπαίδεια
Πώς οι ναρκισσιστές ελέγχουν τους ανθρώπους γύρω τους
Οι ναρκισσιστές είναι εγωκεντρικοί, μονοπωλούν τις συζητήσεις, προσπαθούν να γίνουν το κέντρο της προσοχής, χειραγωγούν τα αγαπημένα τους πρόσωπα και επιδίδονται σε παραπλανητικές συμπεριφορές με σκοπό το προσωπικό τους όφελος.
Ούτε δηλαδή θαμπώνονται από την ομορφιά τους, αντικρίζοντας το είδωλό τους στη λίμνη. Ούτε παγώνουν μέχρι θανάτου, όπως μας μαθαίνει η ελληνική μυθολογία. Ίσα-ίσα, που οι ναρκισσιστές στην πραγματικότητα καταφέρνουν να πετυχαίνουν τους στόχους τους, προσωπικούς, κοινωνικούς, επαγγελματικούς, με κάθε κόστος και σε πολλές των περιπτώσεων μάλιστα να χαίρουν σεβασμού και εκτίμησης.
Πώς κατορθώνουν να θολώνουν τα νερά; Όπως εξηγούν τέσσερις ειδικοί, μιλώντας στο thriveworks.com υιοθετούν κάποιες βασικές τακτικές χειραγώγησης, που συνήθως περνούν απαρατήρητες και γι’ αυτό ελέγχουν τους ανθρώπους γύρω τους, από το φιλικό και οικογενειακό μέχρι το εργασιακό τους περιβάλλον.
Στοχεύουν σε συνεξαρτημένα άτομα
«Οι ναρκισσιστές πετυχαίνουν αυτό που θέλουν γιατί επιλέγουν γενικά να έχουν δίπλα τους ανθρώπους με χαρακτηριστικά συνεξάρτησης», αναφέρει ο σύμβουλος σχέσεων Tom Gagliano. «Με τον όρο αυτό εννοούμε την περίπτωση, που ένα άτομο έχει την τάση να είναι συναισθηματικά εξαρτημένο από κάποιον άλλον και καταλήγει να διατηρεί ελάχιστα την ταυτότητα του εαυτού του.
Ο ναρκισσιστής λοιπόν αυτό κάνει είναι να υπερτονίζει εμμέσως τα μειονεκτήματα του συνεξαρτημένου, να τον χτυπάει εκεί που πονάει, ώστε να τον κάνει να πιστεύει ότι εκείνος κάνει πάντα λάθος στη σχέση τους, ότι είναι αυτός που πρέπει να ζητήσει συγγνώμη και να διορθωθεί για να συνεχίσουν να είναι ζευγάρι/φίλοι/συνάδελφοι».
Κάνουν τους άλλους να νιώθουν ξεχωριστοί
«Στις προσωπικές τους σχέσεις, οι ναρκισσιστές συνήθως αποκτούν τον έλεγχο των άλλων παίζοντας με την (πολύ κατανοητή) επιθυμία όλων μας να νιώθουμε ξεχωριστοί και πολύτιμοι», υπογραμμίζει ο κλινικός ψυχολόγος Forrest Talley. «Για παράδειγμα, μπορεί να πει ότι σε αυτόν που έχει απέναντι του και τον γνωρίζει από ελάχιστα έως καθόλου ότι “Αν και μόλις σε γνώρισα, μου είναι ξεκάθαρο ότι είσαι εξαιρετικά ευφυής και ικανός. Θα σε ήθελα στην ομάδα μου”. Μπορεί να ακούγεται αστείο, αλλά πάντα θα γοητεύει».
Προκαλούν σοκ, δέος, ενοχές
«Εκτός όμως από όμορφα κομπλιμέντα, που τονώνουν την αυτοπεποίθηση, οι ναρκισσιστές χειραγωγούν τους ανθρώπους στη ζωή τους προκαλώντας τους επίσης και δυσάρεστα ακόμα και επώδυνα συναισθήματα. Προχωρούν σε αυτό που αποκαλούμε “σοκ, δέος, ενοχές”», σημειώνει ο Talley.
«Το σοκ και το δέος προκαλείται από τις συναισθηματικές τους εκρήξεις όταν το άτομο που έχουν απέναντί τους (σύντροφος, σύζυγος, συνάδελφος, φίλος) κάνει κάτι που τους απογοητεύει. Επειδή οι εκρήξεις αυτές είναι εξαντλητικές και πολλές φορές τρομακτικές, η άλλη πλευρά μπαίνει σε μία διαδικασία συνεχούς εγρήγορσης ώστε να μην επαναληφθεί όλο αυτό το “σόου”, με αποτέλεσμα να αυτοενοχοποιείται».
Κάνουν gaslighting (=πνευματική χειραγώγηση)
«Το gaslighting είναι η τακτική των ναρκισσιστών, των κοινωνιοπαθών και των ψυχοπαθών για να αποδυναμώνουν, να ξεγελούν και να αποσταθεροποιούν το θύμα τους», εξηγεί η ψυχοθεραπεύτρια Christine Scott-Hudson. «Είναι μια άκρως χειριστική συμπεριφορά, που συμβαίνει πάντα με έμμεσους τρόπους. Δηλαδή ο ναρκισσιστής εν προκειμένω, προσπαθεί για παράδειγμα να περάσει την άποψή του στους γύρω του, παίζοντας με την ψυχολογία τους και σπέρνοντας την αμφιβολία, έτσι ώστε να μην είναι βέβαιοι για την ίδια τους τη μνήμη, την αντίληψη και τη λογική».
Παίζουν σκωτσέζικο ντους
«Τέλος, τα ναρκισσιστικά άτομα είναι επίσης γνωστό ότι παίζουν παιχνίδια κρύου-ζέστης», δηλώνει η κοινωνική λειτουργός Adina Mahalli. «Τη μία εβδομάδα θα σε κολακεύουν για να σε κάνουν να κάνεις αυτό που θέλουν και την επόμενη, θα είναι επιθετικοί απέναντί σου. Οι αρνητικές στιγμές διανθίζονται με θετικές για να μην συνειδητοποιείς ότι σε χειραγωγούν, αλλά ότι απλά μαλώνετε όπως όλοι».
Ναρκισσιστικά γνωρίσματα προσωπικότητας VS ναρκισσιστική διαταραχή προσωπικότητας [.......................]Πώς οι ναρκισσιστές ελέγχουν τους ανθρώπους γύρω τους - OneMan
14 Movies About Narcissists You'll Never Forget/14 ταινίες για τους ναρκισσιστές που δεν θα ξεχάσετε ποτέ
Πώς οι ναρκισσιστές ελέγχουν τους ανθρώπους γύρω τους - OneMan
14 Movies About Narcissists You'll Never Forget/14 ταινίες για τους ναρκισσιστές που δεν θα ξεχάσετε ποτέ
ΔΕΙΤΕ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΙΟ ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΕΜΑ =>Gaslight /Εφιάλτης (1944): αναμφισβήτητα μία από τις καλύτερες ταινίες για ναρκισσιστές στην ιστορία του κινηματογράφου
Θρίλερ μυστηρίου με στοιχεία νουάρ σκηνοθετημένo από τον Τζορτζ Κιούκορ, με πολύ καλές ερμηνείες από τους πρωταγωνιστές ( Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Σαρλ Μπουαγιέ, Τζόζεφ Κότεν και Άντζελα Λάνσμπερι στην πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση).
Η ταινία αποτελεί ριμέικ της αγγλικής ταινίας Gaslight (1940) του Θόρολντ Ντίκινσον και μεταφορά του θεατρικού έργου του Πάτρικ Χάμιλτον με τίτλο Angel Street. Προτάθηκε για 7 βραβεία Όσκαρ κι απέσπασε δύο, μεταξύ των οποίων κι εκείνου του Α' γυναικείου ρόλου για την Ίνγκριντ Μπέργκμαν. Εξαιρετική η φωτογραφία του Γιόζεφ Ρούτενμπεργκ.
Υπόθεση
Έντονη και δυνατή ιστορία μιας γυναίκας που βασανίζεται ψυχολογικά στα όρια του σαδισμού από τον άντρα της. Ο σύζυγός της την εγκαταλείπει κάθε βράδυ και όταν εκείνη μένει μόνη στο σπίτι όσα συμβαίνουν την οδηγούν να αμφιβάλλει για την πνευματική και συναισθηματική της ισορροπία. Δεν μπορεί να εξηγήσει πώς εξαφανίζονται αντικείμενα, τους ήχους που ακούγονται από την αποθήκη και το πώς τρέμει το φως του γκαζιού. Οι απορίες της και η αγωνία μεγαλώνουν με την εμφάνιση του επιθεωρητή της Σκότλαντ Γιαρντ.
Στην Ελλάδα έχει παρουσιαστεί στη σκηνή με τον τίτλο «Το φως που προδίδει» το 1941 από τον θίασο Κοτοπούλη με τη Ρίτα Μυράτ και τον Γιώργο Παππά, το 1953 από το θίασο Κατερίνας με την Κατερίνα και τον Μάνο Κατράκη με τον τίτλο » Το φως του γκαζιού», το 1964 από την Αντιγόνη Βαλάκου με τον τίτλο «Εφιάλτης», το 1988 από την Κάκια Αναλυτή, τον Κώστα Ρηγόπουλο και τον Πέτρο Φυσσούν. Παραμένει η μακροβιότερη παράσταση στην ιστορία του Μπρόντγουαίη. Πρόσφατα παρουσιάστηκε στο Γουεστ Εντ από το Old Vic. Μεταφέρθηκε δύο φορές στον κινηματογράφο: την πρώτη το 1940 από τον Θόρολντ Ντίκινσον και τη δεύτερη το 1944 από τον Τζορτζ Κιούκορ με την Ίνγκριντ Μπέργκμαν σε ένα ρόλο που της χάρισε το Όσκαρ για την ερμηνεία της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου