Σάββατο, Σεπτεμβρίου 05, 2020

Ένας πρώιμος Ρώσος μοντερνιστής



Sergei Mikhailovich Lyapunov (1859–1924) Russian composer & pianist. He is  largely remembered for his Douze études d'exécution tran… (avec images) |  Visage, Compositeurs, MusiqueSergéi M. Lyapunov (1859-1924)
Γεννήθηκε στις 18 Νοεμβρίου (30), 1859 στο Yaroslavl στην οικογένεια ενός αστρονόμου (μεγαλύτερος αδελφός - Alexander Lyapunov - μαθηματικός, αντίστοιχο μέλος της Ακαδημίας Επιστημών της ΕΣΣΔ · μικρότερος αδελφός - Boris Lyapunov - φιλόλογος-σλαβιστής, ακαδημαϊκός της Ακαδημίας Επιστημών της ΕΣΣΔ).
Το 1873-1878 σπούδασε σε μαθήματα μουσικής στον κλάδο Νίζνι Νόβγκοροντ της Αυτοκρατορικής Ρωσικής Μουσικής Εταιρείας υπό τον διάσημο δάσκαλο V.Yu. Villoin. Το 1883 αποφοίτησε από το Ωδείο της Μόσχας με χρυσό μετάλλιο σε μαθήματα σύνθεσης από τον S.I. Taneev και πιάνο από τον P.A. Pabst.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1880, ανήκει το πάθος του Lyapunov για τα έργα των συγγραφέων των Mighty Handful, ειδικά των M.A. Balakirev και A.P. Borodin. Για το λόγο αυτό, απέρριψε την προσφορά να παραμείνει δάσκαλος στο Ωδείο της Μόσχας και το φθινόπωρο του 1885 μετακόμισε στην Αγία Πετρούπολη, καθιστώντας τον πιο αφοσιωμένο μαθητή και προσωπικό φίλο του Μπαλακίρεφ.
Αυτή η επιρροή άφησε τη σφραγίδα της σε όλο το έργο του συνθέτη του Lyapunov. Μπορεί να εντοπιστεί τόσο στη συμφωνική γραφή του συνθέτη όσο και στην υφή των έργων του πιάνου, τα οποία συνεχίζουν τη συγκεκριμένη γραμμή του ρωσικού βιρτουόζου πιανισμού (που καλλιεργείται από τον Balakirev, βασίζεται στις τεχνικές του Liszt και του Chopin).
Από το 1890 ο Lyapunov δίδαξε στο σώμα των φοιτητών Nikolaev, το 1894-1902 ήταν βοηθός διευθυντής του Court Singing Chapel. Αργότερα έπαιξε ως πιανίστας και μαέστρος (συμπεριλαμβανομένου του εξωτερικού), επιμελούμενος μαζί με τον Balakirev την πιο ολοκληρωμένη συλλογή έργων του  Glinka για εκείνη την εποχή.
Από το 1908 ήταν διευθυντής του Free School of Music. το 1910-1923 - καθηγητής στο Ωδείο της Αγίας Πετρούπολης, όπου δίδαξε μαθήματα πιάνου, και από το 1917 επίσης σύνθεση και αντίστροφο. από το 1919 - καθηγητής στο Ινστιτούτο Ιστορίας της Τέχνης. Το 1923 έκανε περιοδεία στο εξωτερικό, πραγματοποίησε αρκετές συναυλίες στο Παρίσι.
Στη δημιουργική κληρονομιά του Lyapunov, το κύριο μέρος καταλαμβάνεται από ορχηστρικές συνθέσεις (δύο συμφωνίες, συμφωνικά ποιήματα) και, συγκεκριμένα, συνθέσεις πιάνου - δύο συναυλίες και μία Ραψωδία σε ουκρανικά θέματα για πιάνο και ορχήστρα και πολλά κομμάτια διαφορετικών ειδών, που συχνά συνδυάζονται σε κύκλους opus (preludes, waltzes, mazurkas) , παραλλαγές, etudes, κ.λπ.).
Έγραψε  επίσης πολλές ρομαντικές συνθέσεις  βασισμένες  κυρίως στα ποιήματα  Ρώσων κλασικών ποιητών.
Ως μέλος της Ρωσικής Γεωγραφικής Εταιρείας, ο συνθέτης το 1893 ταξίδεψε με τον λαογράφο F.M. Istomin σε ορισμένες βόρειες επαρχίες για να ηχογραφήσει λαϊκά τραγούδια, τα οποία δημοσιεύθηκαν στη συλλογή Τραγούδια του Ρωσικού Λαού (1899 · αργότερα ο συνθέτης έκανε ρυθμίσεις για διάφορα τραγούδια για φωνή και πιάνο). Το στιλ του Lyapunov, που χρονολογείται από το πρώιμο (1860-1870) στάδιο της Νέας Ρωσικής Σχολής, είναι κάπως αναχρονιστικό, αλλά διακρίνεται από μεγάλη αγνότητα και ευγένεια.
 Ο μελλοντικός συνθέτης ενδιαφερόταν για τη μουσική από την πρώιμη παιδική ηλικία, αλλά οι συστηματικές μελέτες ξεκίνησαν μόνο με το άνοιγμα ενός υποκαταστήματος της Ρωσικής Μουσικής Εταιρείας στο Νίζνι Νόβγκοροντ το 1874. Το 1878, μετά από σύσταση του Νικολάι Ρούμπινσταϊν, ο Λιαπανόφ μπήκε στο Ωδείο της Μόσχας στα μαθήματα πιάνου του Καρλ Κλίνγουορθ και στη σύνθεση του Σεργκέι Τανέγιεφ.
Ο Λιαπουνόφ αποφοίτησε από το ωδείο το 1883, και λίγο αργότερα συνάντησε τη Μίλι Μπαλακίρεφ, η οποία τον κάλεσε να μετακομίσει στην Αγία Πετρούπολη. Υπό την καθοδήγηση του Balakirev, ο Lyapunov έγραψε τα πρώτα του μεγάλα έργα και έγινε κοντά στους συνθέτες του The Mighty Handful. Το 1908 εξελέγη διευθυντής της Σχολής Ελεύθερης Μουσικής, από το 1910 έως το 1923 διετέλεσε καθηγητής στο Ωδείο της Αγίας Πετρούπολης (Πετρούπολη). Το 1923, ο συνθέτης μετανάστευσε στο Παρίσι, όπου ήταν επικεφαλής μουσικής σχολής για Ρώσους μετανάστες, και επίσης ενεργούσε ως μαέστρος. Ο Lyapunov πέθανε στις 8 Νοεμβρίου 1924 στο Παρίσι από καρδιακή προσβολή.

Sergei Lyapunov - Wikipedia

12 Études d'exécution transcendante, Opus 11

1. Berceuse (3,31)
2. Rondes des Fantômes (3,02)
3. Carillon (6,05)
4. Térek (4,01)
5. Nuit d'Eté (7,22)
6. Tempête (4,29)
7. Idylle (4,36)
8. Chant Épique (8,31)
9. Harpes Éoliennes (6,18)
10. Lesghinka (7,03)
11. Rondo des Sylphes (3,58)
12. Elégie en Mémoire de François Liszt (11,17)

Konstantin Scherbakov, piano.
Grabado en el Auditorium Clara Wieck,
Heidelberg, entre el 6 y el 7 de julio de 1992.
[Recorded at Clara Wieck Auditorium
in Heidelberg, on 6th and 7th July, 1992]

Sergéi Mijáilovich Lyapunov:
[
http://es.wikipedia.org/wiki/Sergu%C3...]
[
http://en.wikipedia.org/wiki/Sergei_L...]

Konstantin Scherbakov:
[
http://es.wikipedia.org/wiki/Konstant...]
[
http://www.naxos.com/person/Konstanti...]
[
http://en.wikipedia.org/wiki/Konstant...]
Πίνακες: Claude Monet

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ο ουλτρακαπιταλισμός που κυριαρχεί από τις αρχές της χιλιετίας και οι τρομακτικές αλλαγές που έχει επιφέρει στις κοινωνίες της εποχής μας

  Δύση, δημοκρατία, αντισυστημισμός – και το νέο κοινωνικό ζήτημα Παναγής Παναγιωτόπουλος booksjournal.gr   Πέμπτη, 07 Νοεμβρίου 2024  ...